Paljonko sellainen tetran testi...

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Late
Starting Member
Starting Member

Paljonko sellainen tetran testi...

Viesti Kirjoittaja Late »

jossa on 5 testiä yhdessä läpyskässä oikein maksaa??
Kannattaako hankkia ...???
Mulla on jo Ph nitraatti ja nitriitti mutta eikös siinä ole Kh ja jotain Co2 juttujakin.. Eli kokonaiskovuus ja hiilidioksiidi..
Mitä muuta siinä on jos noitakaan ????

(:>-<
|
KALA
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja pehis »

Tais olla aika kallis, eli yli satasen, ehkä 150,- paikkeilla...
Siitä löytyy pH, karbonaattikovuus, kokonaiskovuus, nitriitti ja nitraatti. Eli ei ole Co2 - testiä.

En suosittele hankkimaan, näyttää aika epämääräisiä lukemia ja usein täysin väärin. Hanki mieluummin vaikka Tetran "litkutestit", paljon luotettavampia.

Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

Saksassa, www.aquaristikshop.com , näkyy 20 liuskan paketti maksavan 11.97 Euroa (~70mk).
Eli oletettavasti Suomessa hinta on jossain 100mk paremmalla puolella.

Mielestäni noita liuska-testejä ei kannata hankkia, mielummin ostaa kunnolliset reneganssi liuos-testit.
Kun sulla kerran on jo pH, nitriitti ja nitraatti testit niin sun ei tarvi hankkia kun gH ja kH testit lisäksi. CO2 arvot saat laskettua kun tiedät pH:n ja kH:n.

/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Late
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Late »

Minkätyyppisiä kH ja gH testejä on saatavilla , mikä on paras , paljon maksaa , kannattaako hankkia??
Mulla on wardleyn mid-range ph indicator.. siis nestemäinen onko kellään samaa..
Suhtaudun hieman epäilevästi tuon testin antamiin tuloksiin..
Etenkin kovaa vettä tehdessä..
Kiitos vastanneille.. ja vastaajille..
Sam Salonen
Imperaattori
Imperaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, TAS, TAY
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sam Salonen »

quote:
Minkätyyppisiä kH ja gH testejä on saatavilla , mikä on paras , paljon maksaa , kannattaako hankkia??

Löytyy vaikka minkälaisia, itse käytän JBL:n tuotteita pelkästään. Ne olen todennut hyviksi. KH ja GH testit ei ainakaan ole pahasta, hinta JBL:n testeillä on 50-100mk kipale.

quote:
Mulla on wardleyn mid-range ph indicator.. siis nestemäinen onko kellään samaa..

Oli, mielestäni pelkkä lelu... Vaihtuuhan värit mutta pH:n kanssa sillä ei kovin paljon ole tekemistä

quote:
Suhtaudun hieman epäilevästi tuon testin antamiin tuloksiin..
Etenkin kovaa vettä tehdessä..

Aivan, mulla oli siis noita Wardleyn halpa-testejä 2 pulloa, heittoa niiden välillä tuli ~0.5-1.0 astetta -> roskiin...

/sam

mail - sam.salonen@abo.fi
ICQ - #129290278
GSM - +358-(0)40-505 7487
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

quote:CO2 arvot saat laskettua kun tiedät pH:n ja kH:n.

Voiko sen siis laskea itse ihan jollain kaavalla?

Noissa taulukoissa kun tuntuu olevan jonkin verran heittoja, melkein joka taulukosta saa eri lukemat.
Vaikka ei se varmaan ole niin millin päälle, mutta ihmetyttää vaan nuo eri luvut...
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Nyysseissä tais olla vähän aikaa sitten juttua, ettei se hiilidioksidin laskeminen kH:sta ja pH:sta ole kovin luotettavaa...
Noin suunnilleen arvon saa, mutta ei kovin tarkkaa. Eli ei kait sillä niin väliä ole mistä taulukosta katsoo...

Oli siinä syykin tuohon, mutta tais mennä multa taas yli hilseen...

Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

quote:Noin suunnilleen arvon saa, mutta ei kovin tarkkaa.

Eipä tämmöinen matti akvaarioharrastaja kovin tarkkoja arvoja tarvi...

Onko muuten kaloille merkitystä tuolla CO2:n määrällä, siis jos ei lasketa mukaan liiallista annostelua...
pehis
Imperaattori
Imperaattori

quote:Onko muuten kaloille merkitystä tuolla CO2:n määrällä, siis jos ei lasketa mukaan liiallista annostelua...

Eipä sillä minusta ole mitään merkitystä kalojen elämään ainakaan suoranaisesti.

Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:

Onko muuten kaloille merkitystä tuolla CO2:n määrällä, siis jos ei lasketa mukaan liiallista annostelua...

Paitsi että liiallisesti annosteltuna happamoittaa vettä nopeasti. Tarpeeksi liikaa anosteltuna tappaa kalat..

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Paitsi että liiallisesti annosteltuna happamoittaa vettä nopeasti. Tarpeeksi liikaa anosteltuna tappaa kalat..

Niinpä... ja yleensä kun on varaa panostaa "teollisiin" hiilidioksidivehkeisiin joilla toi yliannostelu on hyvinkin mahdollista, tuuppaa purkissakin olemaan vähän tyyriimpiä kaloja.

Nimimerkillä en uskalla pistää lisää kuplia/s ennennkuin hankin kunnon ph-kontrollerin (joka ainakin suomessa maksaa hunajata hunajata hunajata) taikka vaihtoehtoisesti jonkin sortin vesitestin (jotka taasen tuppaa olemaan varsin epäluotettavia)

Eräs nimeltä mainitsematon kiekkoharrastelija kertoi mulle kun 4 kpl seepraplekoja kuoli altaaseen pienen teknisen häikän vuoksi...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”