Monenlaisia ongelmia, tällä hetkellä tetrat

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Meiju kirjoitti: Soittelen jussin jälkeen eläinkauppaan ja kyselen, voisivatko "mitata" veden arvot.
Kysy sitten arvoja numeroina - ok arvoja kun ei ole olemassa, on vain erilaisia arvoja joista jotkut ovat ok toisille ja jotkut toisille.
Meiju kirjoitti:Pitäisikö tetrat tappaa? Tänään katselin niitä, ne ovat haalean värisiä, kuoppia masussa, liikkuivat tosin normaalisti - pullistumat tiessään! :o Ei enää tökkimistä.. Liikkuivat vauhdikkaasti, ei ongelmia päästä pohjalle, jne. Mitä mieltä olette?
Jos ovat toipumaan päin niin en minä ymmärrä miksi niitä pitäisi alkaa lahtaamaan turhan päiten. Tosin olen onnekkaasti säästynyt taudeilta *koputtaa puuta* joten minulla ei ole hajuakaan näistä hommista.
Meiju kirjoitti:Olisiko kenelläkään myydä valisneriaa?
Laita ilmoitus tuonne halutaan ostaa -puolelle, kaikki eivät varmaankaan seuraa tätä ketjua.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Meiju kirjoitti:Soittelen jussin jälkeen eläinkauppaan ja kyselen, voisivatko "mitata" veden arvot.
Kuopiossa Akvaariosoppi mittaa vesiarvoja, muistaakseni n. 80 senttiä/testi.
Meiju
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Meiju »

Soitin jo tänään akvaariosoppiin ja sanoivat, että mittaavat mielellään - 90 snt/testi. :)

Lahtasin tetrat tänään, niistä ei enää ole huolta. Tuntuu vain ihan oudolta, sillä tuntuu, että ne elää siellä jossain - vessanpöntössä päät katkaistuna, ou jee... Mutta kun tuntuu niin oudolta, tekisi mieli itkeä - kun tunnen että olen epäonnistunut ihan kaikessa tuon akvaarion suhteen. Ainoana onnistuneena asiana voisin ehkä mainta levien häviämisen akvaariosta kokonaan. Niitä ei siellä enää ole (ja olisittepa nähneet mitä se oli silloin ennen..). Mutta muuten. Päin prinkkalaa kaikki, jatkuvasti. Grr.

Tosiaan, en tiedä miten eilen tetroja katsoin, vai yritinkö vain alitajuntaisesti itselleni selittää, että ei noita tetroja mikään vaivaa.. Sillä tänään tetroja katsellessani ne tökittivät taasen, pääsivät kyllä pohjalle mutta liikkuminen oli tökkivää. Ja minä ajattelin, että parempi niiden olla tuonelan lammikoissa, without any pain, kuin kitua tuolla. Tein parille ruumiinavaukset paljon mistään mitään ymmärtämättä, mutta mielestäni tein aivan oikean ratkaisun niiden suhteen. Tuntuu kyllä tosi pahalta... :cry:
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Meiju kirjoitti:Mutta kun tuntuu niin oudolta, tekisi mieli itkeä - kun tunnen että olen epäonnistunut ihan kaikessa tuon akvaarion suhteen. Ainoana onnistuneena asiana voisin ehkä mainta levien häviämisen akvaariosta kokonaan. Niitä ei siellä enää ole (ja olisittepa nähneet mitä se oli silloin ennen..). Mutta muuten. Päin prinkkalaa kaikki, jatkuvasti. Grr.
Huomaa että sinulla on taakkanasi huonosti hoidettu allas, ja tavallaan sellaisen korjaaminen on varmasti vaikeampaa kuin aloittaa alusta hitaasti ja varmasti kivenmurikan kärsivällisyydellä. Tautibakteerita tms. voi piileskellä altaassa jne. Lisäksi kun allas ei ole oma ja joutuu kyselemään suostumuksia muilta ja joutuu aina hoitoa varten menemään toisaalle, muuttuu hoitaminen hieman vaivalloiseksi.

Kyllä se siitä, ihan varmasti. Kärsivällisyyttä vain, ja vaikka jokin menisi vikaan, niin ajattele, että yritit kuitenkin parhaasi.

Ja onhan sen levän katoaminen jo oma pieni voittonsa.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Meiju
Starting Member
Starting Member

Minulle on tullut traumoja suodattimesta...

Kiitos tellie, ihanista sanoistasi. On se vähän eri asia mennä joka päivä kaksi kertaa asiakseen koululle hieman alle kilometrin päähän hoitamaan akvaariota ja jos jotain tarvitsee hankkia, niin eikun linja-autolla ym. järjestelyjen kautta Kuopioon 65 km:n päässä. Olisi paljon helpompaa, jos akvaario olisi kotona ja se olisi ollut alusta asti minun... ;)

Mutta akvaario - tai tarkemmin sanottuna suodatin - heitti taas oman arpansa peliin ja eräänä viikonloppuna heitti pyyhkeen kehään - ihan vain vaihteeksi. Perjantaina olin käynyt taas tunnollisesti kaksi kertaa kaloja ruokkimassa ja kaikki näytti olevan hyvin - olin kyllä vilkaissut suodatinta, se "pörräsi" ihan ok. Maanantaina kun tulin takaisin kuten kunnollisen akvaristihoitajan kuuluu, odotti siellä taas kiva yllätys.

Tämän jälkeen purin kokonaan suodattimen, puhdistin sen, kokosin ja laitoin takaisin - ja sen jälkeen suodatin toimi kuin unelma. Minulta oli ennen jäänyt huomaamatta yksi "luukku" suodattimessa (ennenkin olen purkanut suodattimen, of course, mutta tuo oli vain jäänyt huomaamatta) ja se oli tukkinut sen. Se siis edelleen toimi maanantaina, mutta pörräsi aivan käsittämättömän hiljaa, niin että vettä hädin tuskin tuli "suuaukolta".

Kaikki mahdolliset ongelmat minun varmaankin täytyy käydä siinä läpi... Minulle on nyt jäänyt pysyvät traumat tuosta suodattimesta, joka kerran akvaariolla käydessäni kokeilen sitä, että toimiihan se nyt niinkuin pitää (eli eikun akvalasit pois akvan päältä, lamput siinä samassa (jotka muuten uusin viime viikolla) ja kokeilemaan suodatinta...)

Nyt on kuitenkin akvaario sisustettu uudelleen ja allas on ollut tyhjänä jo pari viikkoa. Nyt koulu omistaa (tai omistaa sitten kun maksaa meille about yhdeksänkympin laskun) vesitesteistä nitriittitestin ja kovuuden, ostettiin samalla kertaa myös uudet lamput ja kovuutta nostattavaa jauhetta. Nitriittiarvo on 0, kovuus oli aluksi 2, nyt olen nostanut sitä 5:n, tarkoitus olisi saada se 7:n..

Huomenna lähden ostamaan sinne uusia kaloja (sain järjestettyä itselleni ilmaiseksi kuljetuksen kumpaankin suuntaan, mutta se antaa taas rajoitteita jne) ja olen miettinyt tällaisia kaloja:

intiaaninsulkia
taistelukalahaaremi ja ukko
lehtikaloja
leväbarbeja

Inkkareita kaiken kaikkiaan n. 20kpl, jotta olisi hyvänkokoinen parvi, taististyttöjä kaksi, lehtikaloja kaksi (ei tosiaankaan enempää!) ja leväbarbeja kaksi.

Kaikkea en todellakaan osta kerralla, olen miettinyt että jos ostaisi huomenna 10 inkkaria, taististytöt ja pojan ja leväbarbit, niin ostaisi loput sitten elokuun puolella. Mitä mieltä olette valinnoista?

Kaikesta huolimatta haluaisin itselleni ihan oman akvaarion, ja voisinkin saada 150 litraisen akvaarion pääkaupunkiseudulta matkahuollon kautta Kuopioon - kalat, kasvit, hiekat, kaksi suodatinta (ulko ja sisä), lamput ym. - tulisivat mukaan ja tämä kaikki kahdella sadalla eurolla... Vanhemmat eivät "yllättävästi" ole kovin innostuneita, kun koulun akvaarion kanssa on ollut nii-in paljon ongelmia. Mutta oman akvaarion kanssa olisi myös niin, että salaperäisiä viikonloppuaccidentteja ei tapahtuisi, koska viikonloppuisinkin olisi paikalla hoitamassa akvaa - ei tulisi yllätyksiä.
- Mutta eipä sekään tietysti täysin ongelmatonta voisi olla.. Kivinen on akvaristin tie, tämä on käsitykseni.
silkkitassu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja silkkitassu »

Muutamia juttuja joita olisi hyvä muistaa/tietää:

- suodatinta ei kannata pestä aivan puhtaaksi, vaan huuhtoa vain, sillä sen massassa elää akvaarion vettä biologisesti puhdistavaa bakteeristoa

- kun ruokit kaloja, anna ruokaa vain sen verran kuin ne syövät nopeasti (noin 2 minuutissa). Jos ruokaa jää pintaan/pohjalle pitkäksi aikaa se pilaa veden. Lisäksi olen ainakin itse huomannut aloitellessani ensimmäistä kertaa akvaarionpitoa, että kalat voivat hölmöyksissään syödä itsensä liian täyteen, jolloin sitten voi tulla uimarakkovaikeuksia, eli uinti tökkii, vatsat pullottaa ja pohjaan ei pääse...

- mitä tuo kovuustestisi mittaa, onko se GH vai KH? Ajattelemasi kalat ovat pehmeän veden kaloja, joten mitenkään kovin kovaa veden ei näille tarvitse olla. Luulisin jopa että näille kaloille veden kovettaminen on aivan turhaa [;)]

- jos kovetat vettä kuitenkin sinne 7 arvoon, niin sellaisessa vedessä viihtyisivät sitten esimerkiksi ne miljoonakalat sekä platyt

- taistelukala saattaa nyppiä lehtikalojen pitkiä eviä...

- kävisikö levänsyöjäksi vaikkapa partamonni? Partamonni on todella kestävä ja sopeutuva kala, ja pariskunta lisääntyykin helposti mikäli haluat katsella kalanpoikasia. Leväbarbeille pitäisi siis olla se 150cm pitkä allas ja parvi, eli noin 6 yksilöä, ei 2.

- muuten intiaaninsulat ja taistikset tai intiaaninsulat ja lehtikset kuulostavat minusta oikein kivoilta

Pidät vain maltin mukana, ja ajattelet asioita kalojen kannalta, niin kyllä se siitä lähtee! Täällä on ainakin paljon akvaarioharrastajia joilta apuja, kokemuksia ja mielipiteitä saa :D [/quote]
Meiju
Starting Member
Starting Member

En tosiaan "pessyt puhtaaksi", vaan siinä olevat kaikki sienet puristelin veden alla (ei kuuman veden) ja huuhtelin kaikkialta muualta.

- Kovuustesti mittaa kokonaiskovuutta (eli kumpi kirjainyhdistelmä se silloin on?).
http://www.akvaariolaakso.fi - sivuston kautta miljikset pitäisivät todellakin kovasta vedestä, kun taas muut (kalat, joita olin ajatellut) viihtyvät siinä 7 paikkeilla. :)

Eli taistelukalat meille sitten tulevat ja inkkarit. Viihtyykö partamonnipariskunta akvassa, jossa ei ole sileä hiekka? Ihan vain varmistaakseni - tuossa altaassa on ollut partiksia, ja ne olivat jopa lisääntyneet, mutta koska kaikki tuntui silloin altaassa olevan pielessä, niin varmistanpahan...

Mitä muita kaloja altaaseen voisi vielä ottaa? Tämä hetkinen lista on siis:

2 taististyttö ja -poika
20 inkkaria
(2 partista? - kuinka niiden sukupuolen erottaa?)

Edit: Olisiko akvaario liian pieni rihmakaloille? http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=76 - voisi pitää yksittäin? Nyppisikö taisto? Edellinen taisto ei nyppinyt muita, mutta voihan se tietysti olla poikkeuskin..

Edit: Kiilakylkiä? Akvaariolaakson sivuilla sanottua: kovuus 3... hmm.

Ainiin, ruokinnasta vielä: En antanut niille paljoa, kalat tuntuivat olevan koko ajan nälissään, annoin juuri sen verran jonka ne söivät minuutissa - korkeintaan parissa. En tosin kouluaikana vahtinut akvaariota jatkuvasti (ei kukaan voi), joten en voi tietää, onko jotkut koululta menneet ja ruokkineet minun selkäni takana niitä lisää... :S Kaikki on mahdollista.
Ja kalat paastoavat aina viikonlopun yli - silloin koululla ei ole ketään niitä ruokkimassa.

Kuinka minun pitäisi huomenna toimia? Ostaa nuo listassa olevat nyt ja sitten vielä "päättämättömät" fisut myöhemmin vai jaanko nuokin tasaisesti, eli taistikset tulee ja sitten about 10 inkkaria nyt ja toiset 10 seuraavalla ostokerralla?
susa.h
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja susa.h »

Elikkä kokonaiskovuus = Gh.
Ainakin meillä partikset viihtyvät hiekkapohjalla,siis sen ajan mitä eivät ole kivissä,kasveissa,suodattimessa tai laseissa levää syömässä.
Tuo hankintalistasi kuulostaa ihan hyvältä,mutta en välttämättä ottaisi partamonneja eri sukupuolta,koska saattavat saada tuhottomasti poikasia,joita ei kukaan halua(ittellä 2partista ja toivon mukaan ovat molemmat poikia).
Mikäs muuten oli akvan koko,kun en kaikkia vietejä läpi käynyt?
Rihmakaloista en tiedä,mutta kun olen aikaisemmin kysynyt taistojen ja paratiisikalan samaan akvaan laittamista niin sitä ei suositeltu(en tosin muista miksi,mutta hyvä syy siihen oli).
Kannattaa laittaa ruuat jonnekkin jemmaan ettei yli-innokkaat pahaa tarkoittamattomat ihmiset ruoki niin kovin nälkäisen näköisiä kaloja(mies harrasti tätä kunnes sanoin siitä)ja akvaan lappu EI SAA RUOKKIA!
Jos allas on kunnolla kypsytetty ja kaikki vesitestit kunnossa niin voit ostaa kaikki listalla olevat samaan aikaa,muista vain sitten uusia kaloja suunnitellessa kysellä taas täällä
[;)]
Meiju
Starting Member
Starting Member

Kiitos susa.h! Akvaario on siis kertauksen vuoksi 240 litrainen, 120cm pitkä, 44cm korkea ja 45,5cm leveä.
Akvaariossa on kolme juurakkoa ja kiviä, pohjamateriaali on tosiaan soraa, ja juuri tästä olin huolissani - kelpaako? Kuparimonnisista (onhan ne tietysti "hieman" erirakenteisia jne.) sanottiin, että pitäisi olla hienojakoista hiekkaa - joten kuinka on partisten laita? :)

Jos sitten ostan jo kaikki listaamani kalaset - eli taistikset ja inkkarit. Nitriittiä altaassa ei siis ole ja allas on tuhoisan viikonlopun jälkeen ollut jo pari viikkoa tyhjillään rauhoittumassa. Kovuus on siis tällä hetkellä 5. :)
susa.h
Junior Member
Junior Member

Kyllä sora partamonneille kelpaa,mutta mitään monnisia ei edes kannata harkita..
Vesiarvoista kannattaa kysellä joltain fiksummalta..
En nimittäin ole ihan täysin perillä niistä..
Meiju
Starting Member
Starting Member

Pitää sitten partamonneja hankkia seuraavalla kerralla. Taististyttöjä ei ollut Kuopion liikkeistä nyt saatavilla, mutta akvaariosoppiin tulee ensi tiistaina uusi kalalähetys.

Altaassa uiskentelee tällä hetkellä todella vilkkaat inkkarit ja nuori punainen taisto-herra. :)
susa.h
Junior Member
Junior Member

Suosittelen sitten kahta partamonni tyttöä,ettei poikastulva pääse yllättämään..Pojillahan on kunnon parta,tytöillä ei..Tosin pienistä poikasista ei aina voi erottaa että kumpia on..
Meiju
Starting Member
Starting Member

Itseäni kiehtoisi ehkä eniten maatiaispartikset. :)

Uudet kalat viihtyvät mainiosti altaassa, kävin ruokkimassa niitä aamulla. Inkkareilla riitti vauhtia, mutta sitä oli niin paljon, ettei ruokaa tajuttu tulla yhtään hakemaan - taisto sai ahmia siellä ihan kaikessa rauhassa. Taisto II on pienempi kuin alkuperäinen, joten voisin olettaa sen olevan vielä nuori kaveri. :) Inkkareiden kanssa intoutui välillä uimaan ja tutkimaan samoja kasveja.
Turkoosi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Turkoosi »

Minunkin mieleeni on kalasto jossa on taistohaaremi, iso inkkariparvi, partis (koiras, komeapartainen ;)) ja kuparimonnisia, ehkäpä siksi että suunnilleen sellainen kalasto on itsellänikin. Jos pääset vaihtamaan pohja-aineksen hiekaksi, niin kuparimonniset tuovat altaaseen mukavasti eloa! Taistojen kanssa saa kyllä pitää silmät auki, oman haaremini koiras joutui pikkualtaaseen asumuserotuomioon kiusattuaan tyttöjä liikaa. Kasvillisuuttakin pitää olla, että on näkösuojaa estämässä välien kiristymistä. Leväbarbit saattavat kuulemma vanhemmiten nyppiä liehuvaeväisiä kavereita kuten taistoja, näin minulle ainakin eläinkaupassa sanottiin.

Kotilotkin syövät leviä ihan mukavasti, saattavat kyllä välillä popsia kasvejakin. Kasveja saa halvalla ja jopa ilmaiseksi / postikulujen hinnalla, kun laittaa ilmoituksen tämän forumin Ostetaan-palstalle. Kasvien mukana on toki riski saada tauteja ja kutsumattomia kotiloita, mutta niin voi käydä eläinkaupasta ostaessakin jos kasit eivät ole erillisessä kasvialtaassa.

EI SAA RUOKKIA -lapun lisäksi voisi olla aiheellista laittaa pistorasian päälle kielto irrottaa johtoa seinästä, niin vahingoilta voisi paremmin välttyä. Ja jos/kun altaan hoito siirtyy myöhemmin sinulta jollekin toiselle, jätä selvät kirjalliset ohjeet! Muuten seuraajasi seuraajalla voi kohta olla samat ongelmat kuin sinulla.
Järjenkäyttö on sallittua ja joskus jopa suotavaa.
Meiju
Starting Member
Starting Member

Pistorasian luona onkin ollut jo pitkään lappu "Ethän koske pistorasiaan, kiitos" - tai jotain vastaavaa, selväsanainen kielto kuitenkin olla koskematta pistorasiaan. Itse akvaariosta roikkuu vielä lappu "Ethän koputtele akvaariota tuota, ettei kaloille kuolema koita" ja lampun päällä on lappu "Älä sammuta! Tv. Taisto ja muut". Ei kai tuo ruokintakieltolappukaan haittaisi enää... ;)

Soraa en voi vaihtaa enää hiekaksi, mutta kuparimonniset olisivat kyllä kiehtoneet hurjasti mieltä. Rehtori ei taatusti pitäisi tällaisesta muutoksesta, etenkin kun on tullut muutenkin tehtyä noita hankintoja - n. satasen lasku on nyt odottamassa koulujen alkamista... Ja siinä on vain näitä laitehankintoja, testipakkausten ostot jne.

Mutta mitäs kaloja tuonne voisi myöhemmin taististyttöjen (Taran ja Tainan) lisäksi tuoda, kun kuparimonniset eivät käy sorapohjan takia?
Turkoosi
Member
Member

No ainakin sen partamonnin. :) Niitä löytyy usein lahjoituksinakin. Jos alemmas haluaa saada eloa sorapohjaisessa altaassa, niin löytyisiköhän pienemmistä nuoliaisista sopivia? Tai jos pohjaa ei saa vaihtaa kokonaan, niin monnisille voisi ehkä etualalle pengertää "hiekkalaatikon". Bilteman hiekkapuhallushiekkaa on sitäkin tainnut näkyä joskus lahjoituspuolella, pelkkään etuosaan sitä ei paljoa tarvittaisi. Paksunpuoleinen hiekkakerros 150x50-pohjalle eli noin 80 kiloa maksoi muistaakseni parisenkymppiä, joten hurjasta sijoituksesta ei ole kyse jos hiekkaa on saatavilla. Tai voihan sitä hakea soramontulta tai rannaltakin jos pesee kunnolla.

Jos lappo on vielä hankkimatta, niin ainakin (hiilihapottoman) Ärräveden pullosta saa näppärän lapon jossa on vielä turvaritilä estämässä kalojen uimista letkuun. Halpa ratkaisu tämäkin, ja ihan toimiva on ollut. Siitä korkista vain irrotetaan se valkoinen osa ja tungetaan se letkuun. Pullon voi kiertää irti kun putsailee ahtaampia paikkoja, jos esim kasvien juureen kertyy kakkia.

Niin ja laskea voi senkin, paljonko tulee hintaa kuparimonnisille (melko halpa kala) ja muutamalle hiekkasäkille verrattuna ehkä kalliimpaan nuoliaisparveen jolle ei sitä hiekkasäkkiä tarvitse hankkia. ;) Eli jos oppilaskunta haluaisi rahoittaa ne monniset noin. ;)
Meiju
Starting Member
Starting Member

Meiltä onneksi löytyy jo "lappo" - eli sellainen pohjaimuri, se oli ihan ensimmäisiä tekemiäni ostoksia tuolle akvaariolle. :)
Onko maatiasipartis ja partamonni sama asia? Anteeksi, mutta pitää tarkistaa nämä termit.. ;) Jotenkin tunnen itseni niin avuttomaksi... Kun pelkää koko ajan tekevänsä virheitä.

Millaisia nuoliaisia? :)
Turkoosi
Member
Member

Juu partamonnit on yleensä niitä maatiaispartiksia, tai jos eivät ole niin hinnasta sen viimeistään huomaa. ;) Nuoliaisista en mitään tiedä, muistelen vain että on niitä pienempiäkin lajeja. Tuolla http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=4 olisi ainakin yhdestä lajista esittely, sopisiko sellainen koulusi altaaseen?

Parempihan se on kysyä ja selvittää termit kuin summamutikassa tehdä hankintoja. Silloin voi saada vaikka sellaisen söpön puolimetriseksi kasvavan tummaleväplekon. ;)
Meiju
Starting Member
Starting Member

Maatiaispartiksien ainakin pitäisi olla hyvin kestäviä, siksi niistä olen eritoten kiinnostunut. ;)

Kävisikö tuo verkkonuoliainen tuonne kalaseuraan? Kuulosti erittäin kiintoisalta kaverilta, pitääkin mennä tutkimaan paremmin sen vaatimia vesiarvoja. Enemmän rupesi kyllä mietittyttämään se, että olisiko nämä nuoliaiset sitten kiinnostuneita Taiston pyrstöstä - tosin kyljistähän tuolla nyt enemmän puhuttiin, mutta en voi olla pohtimatta... ;)

Kävin ruokkimassa kalaset ja samalla nappasin (tai yritin ottaa) akvasta kuvia..

Edit: http://www.kapsi.fi/~skare/akvaario/ver ... ainen.html - tämän mukaan vesiarvot voisivat täsmätä... Kuinka tarkka se on kovuudesta? Toisen sivuston mukaan viihtyy pehmeässä, alle viiden kovuudessa (http://members.surfeu.fi/jarte/verkko.htm) Innostuin tästä kaverista aika paljon, mutta mahtuuko 240 litraiseen parvi? Äskeisen sivuston mukaan ehkä? Rääkyn sivujen mukaan tarvitsee kuitenkin suht ison akvaarion, mutta siellä mainittiin mm. alle 200 litraisen olevan ihan hyvä parvelle... Täytyypä vielä tehdä lisää salapoliisintyötä..
Satuin huomaamaan, että Kuopiossa olisi yksi "pelastettava" verkkonuoliainen - suomi24:ssa on annetaan ilmoitus 6cm pitkästä kaverista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”