Kiitos tellie, ihanista sanoistasi. On se vähän eri asia mennä joka päivä kaksi kertaa asiakseen koululle hieman alle kilometrin päähän hoitamaan akvaariota ja jos jotain tarvitsee hankkia, niin eikun linja-autolla ym. järjestelyjen kautta Kuopioon 65 km:n päässä. Olisi paljon helpompaa, jos akvaario olisi kotona ja se olisi ollut alusta asti minun...
Mutta akvaario - tai tarkemmin sanottuna suodatin - heitti taas oman arpansa peliin ja eräänä viikonloppuna heitti pyyhkeen kehään - ihan vain vaihteeksi. Perjantaina olin käynyt taas tunnollisesti kaksi kertaa kaloja ruokkimassa ja kaikki näytti olevan hyvin - olin kyllä vilkaissut suodatinta, se "pörräsi" ihan ok. Maanantaina kun tulin takaisin kuten kunnollisen akvaristihoitajan kuuluu, odotti siellä taas kiva yllätys.
Tämän jälkeen purin kokonaan suodattimen, puhdistin sen, kokosin ja laitoin takaisin - ja sen jälkeen suodatin toimi kuin unelma. Minulta oli ennen jäänyt huomaamatta yksi "luukku" suodattimessa (ennenkin olen purkanut suodattimen, of course, mutta tuo oli vain jäänyt huomaamatta) ja se oli tukkinut sen. Se siis edelleen toimi maanantaina, mutta pörräsi aivan käsittämättömän hiljaa, niin että vettä hädin tuskin tuli "suuaukolta".
Kaikki mahdolliset ongelmat minun varmaankin täytyy käydä siinä läpi... Minulle on nyt jäänyt pysyvät traumat tuosta suodattimesta, joka kerran akvaariolla käydessäni kokeilen sitä, että toimiihan se nyt niinkuin pitää (eli eikun akvalasit pois akvan päältä, lamput siinä samassa (jotka muuten uusin viime viikolla) ja kokeilemaan suodatinta...)
Nyt on kuitenkin akvaario sisustettu uudelleen ja allas on ollut tyhjänä jo pari viikkoa. Nyt koulu omistaa (tai omistaa sitten kun maksaa meille about yhdeksänkympin laskun) vesitesteistä nitriittitestin ja kovuuden, ostettiin samalla kertaa myös uudet lamput ja kovuutta nostattavaa jauhetta. Nitriittiarvo on 0, kovuus oli aluksi 2, nyt olen nostanut sitä 5:n, tarkoitus olisi saada se 7:n..
Huomenna lähden ostamaan sinne uusia kaloja (sain järjestettyä itselleni ilmaiseksi kuljetuksen kumpaankin suuntaan, mutta se antaa taas rajoitteita jne) ja olen miettinyt tällaisia kaloja:
intiaaninsulkia
taistelukalahaaremi ja ukko
lehtikaloja
leväbarbeja
Inkkareita kaiken kaikkiaan n. 20kpl, jotta olisi hyvänkokoinen parvi, taististyttöjä kaksi, lehtikaloja kaksi (ei tosiaankaan enempää!) ja leväbarbeja kaksi.
Kaikkea en todellakaan osta kerralla, olen miettinyt että jos ostaisi huomenna 10 inkkaria, taististytöt ja pojan ja leväbarbit, niin ostaisi loput sitten elokuun puolella. Mitä mieltä olette valinnoista?
Kaikesta huolimatta haluaisin itselleni ihan oman akvaarion, ja voisinkin saada 150 litraisen akvaarion pääkaupunkiseudulta matkahuollon kautta Kuopioon - kalat, kasvit, hiekat, kaksi suodatinta (ulko ja sisä), lamput ym. - tulisivat mukaan ja tämä kaikki kahdella sadalla eurolla... Vanhemmat eivät "yllättävästi" ole kovin innostuneita, kun koulun akvaarion kanssa on ollut nii-in paljon ongelmia. Mutta oman akvaarion kanssa olisi myös niin, että salaperäisiä viikonloppuaccidentteja ei tapahtuisi, koska viikonloppuisinkin olisi paikalla hoitamassa akvaa - ei tulisi yllätyksiä.
- Mutta eipä sekään tietysti täysin ongelmatonta voisi olla.. Kivinen on akvaristin tie, tämä on käsitykseni.