Vesi kohta kiehuu!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
maikki84
Starting Member
Starting Member

Vesi kohta kiehuu!

Viesti Kirjoittaja maikki84 »

Rakkaat aw:läiset, auttakaa minua pikaisesti!! Mulla altaiden (128L ja 63L) lämpötilat nousevat aivan liian korkeiksi: 33 molemmissa! Kaksi kalaa jo kuollut, mikä avuksi? Lämmittimet olen poistanut, kansilasit samoin, ja valoja pidän päällä mahdollisimman vähän. Tätä menoa mulla ei ole syksyllä altaissa kuin vedet... :(
kolme kissaa, aavikkoleguaani, 128L ja 63L
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Päivittäisiä vedenvaihtoja ja huoneen mahdollisimman viileänä pitämistä (sälekaihtimin, verhoin) suosittelen näin aluksi. Haulla voisi löytää ohjeita tuulettimien rakentelusta jos sellainen luontuu/kiinnostaa.
maikki84
Starting Member
Starting Member

Vettä olen vaihtanut nyt noin kolmen-neljän päivän välein, huoneen lämpötilan alentaminen mahdotonta, koska asumme niin p***assa asunnossa, että sisällä on meillä lämmintä 33 astetta, josta siis johtuu tuo veden korkea lämpötila. Mua niin raivostuttaa, kohta haen kaupungilta korvauksia, kun ei ole inhimilliset asuinolosuhteet enää meillä, kaloista puhumattakaan [}:)]

Tuuletinsysteemiä en varmaankaan osaisi rakentaa... Säälittää nuo kalaparkani tuolla... :cry:
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Ei sen tuuletinsysteemin tarvitse olla itse rakennettu, pelkkä tavarataloista saatava pöytätuuletinkin (tai useampi) auttaa kun sen laittaa puhaltamaan pintaa kohti.

Jääpaloillakin tietysti voi hätätapauksessa viilentää vähän mutta ei liikaa (liian suuri muutos). Sama koskee liian kylmän veden lisäystä, vaihda mieluummin usein ja vain vähän viileämpää vettä.

Paras tietysti olisi jos jotenkin saisit viriteltyä läpivedon asuntoon ainakin päivän kuumimmaksi ajaksi.

On kai sinulla noissa altaissa ilmastus päällä? Noin lämpimässä vedessä happipitoisuus laskee turhan alas ja sekin on voinut tappaa ne kaksi kalaasi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Huoneeseen tuuletus ulkoa, varjonpuolelta, läpiveto olis paras.
Lämmittimet pois.
Sälekaihtimet ja verhot kiinni.
Kaikki mahdolliset roottorit ja tuulettimet päälle huoneeseen, altaan pintaa kohden.
Pahimmaksi ajaksi voi sammuttaa valot.
Kansilasit pois.
Ilmastukset täysille.
Veden pintakierto vauhtiin.

Näillä itse olen saanut laskemaan lämpötilan siedettävälle tasolle. Jollei sekään riitä niin sitten vettä vaan vaihtoon, vähän ja usein.
Tietysti jos tietää että, altaiden lämpötila nousee hirmuisen korkeaksi altaissa joka kesä, voisi valita kalaston niin että, ne kestävät enemmän lämpöä(Ei viileämmän veden lajeja). [;)]
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Laita mouvipussiin kylmää vettä ja sinne joukkoon jääpaloja ja pussi akvaarioon lillumaan.
aquaario
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aquaario »

Mä laitoin pari tuntia sitten pussissa kylmää vettä ja yhden kylmäkallen 80-litraiseen altaaseen, jonka lämpötila alkoi olla jo hälyyttävän korkea (30 astetta). Nyt altaassa on 28,5 astetta, joten eipä paljon auttanut. :roll: Mutta vähän kuitenkin. Miljoonakalat ui mielellään pussin ympäri kilpaa. :)

Tuuletin on jo täysillä, valot on päivällä aika pitkään pois päältä ja kansilaseja ei ole laisinkaan. Ei lämmöt silti tipu tuon enempää. Höh. Huoneessakin on lämpötila semmonen tuskallinen 30+, joten ei tässä itsekään mitään jaksa, kaloista puhumattakaan. :|

Isompaan altaaseen tein reippaan vedenvaihdon 4 astetta viileämmällä vedellä, eikä sekään auttanut kuin asteella alaspäin.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Kannattaa varoa noita kylmän veden kippaamista altaaseen, kalojen uimarakot eivät oikein pidä siitä, että uivat altaassa kylmästä lämpimään ja taas kylmään veteen... Vedenvaihdoilla, kylmäkalleilla sun muilla konsteilla veden lämpötila lisäksi nousee ja laskee jatkuvasti ja sekös stressaa kaloja.

Kansilasit pois ja tietokonetuulettimet tai pöytätuulettimet pinnan yli puhaltamaan (samansuuntaisesti jos niitä on monta), sillä pysyy veden lämpötila tasaisemmin alhaalla. Yllättävän paljon lämpöenergiaa kuluu siihen, että vesi höyrystyy, useammin kuin kerran olen nähnyt selvästi alle huoneenlämpöisiä altaita tällä konstilla. Esimerkiksi viileänveden altaita jossa on 25 astetta kun sisällä on lähemmäs 30 astetta (yksi sellainen tällä hetkellä niskan takana). Huoneilma tietenkin on silloin kosteahko, sillä vettä haihtuu todella reippaasti, eli ikkunakin kannattaa pitää auki.

Valaisimen sammuttaminen tai korottaminen, verhojen kiinni pitäminen ja tuulettamattomuus auringon puolelta kuumimpana hetkenä auttaa jonkun verran.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
maikki84
Starting Member
Starting Member

VesiEläin kirjoitti:Huoneeseen tuuletus ulkoa, varjonpuolelta, läpiveto olis paras.
Mahdotonta tässä asunnossa läpiveto, varjoa tähän tulee kovin vähän, sekin hyödytöntä.
VesiEläin kirjoitti:Lämmittimet pois.
Ovat olleet poissa jo viikon päivät.
VesiEläin kirjoitti:Sälekaihtimet ja verhot kiinni.
Näitäkään ei ole avattu liki kolmeen viikkoon ollenkaan (asustellaan pimeässä...)
VesiEläin kirjoitti:Kaikki mahdolliset roottorit ja tuulettimet päälle huoneeseen, altaan pintaa kohden.
Tämä vielä kokeilematta...
VesiEläin kirjoitti:Pahimmaksi ajaksi voi sammuttaa valot.
Valot päivällä pois päältä monta tuntia.
VesiEläin kirjoitti:Kansilasit pois.
Olleet poissa jo kohta kaksi viikkoa.
VesiEläin kirjoitti:Ilmastukset täysille.
Täytyy käydä ostamassa uusi/uusia.

Edit: huutamiset pois.
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

maikki84 kirjoitti:

Kaikki mahdolliset roottorit ja tuulettimet päälle huoneeseen, altaan pintaa kohden. = TÄMÄ VIELÄ KOKEILEMATTA...
Kokeile ihmeessä, mun mielestä tällä on eniten vaikutusta :)
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Kun huoneiston lämpötila nousee noinkin korkealle, suosittelisin hankkimaan ilmanviilentimen. Se on siis sellainen sähkökäyttöinen laite, joka viilentää huoneilmaa. Hinnaltaan nuo eivät ole mitään halpoja, edullisimmat taitavat olla noin 300 euroa. Mutta pidemmän päälle laite on kyllä hintansa väärti. Laitteita myyvät mm. kodinkoneliikkeet.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja wantukka »

Itselläni on ollut puukaihtimet ikkunan peittona jo pari viikkoa (naapurit varmaankin pitää hulluna :mrgreen: )
Eilen laitoin tuulettimen tuohon akvaarion viereen ja lämpötila laski eilen 27:stä 26:een ja tänään se on laskenut 26:sta 25:een. Valoja en ole pitänyt päällä, kun vain noin puolituntia (ihastellakseni hyvin kaunista akvaani :D )
Eli hitaasti hyvä tulee. Itse vain tässä tahtoo hiki tulla, kun tuuletin tuulettaa vain nurkkaa... no joidenkin etu on joidenkin tappio ja ainahan sitä voi käydä monta kertaa suihkussa [;)]
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Ihan uteliaisuudesta, miksi neuvotte ottamaan lämmittimet pois? Niissähän on se termostaatti, ja jos se on edes suhteellisen kohdalleen säädetty, niin ei kai se toimimaton lämmitin allasta lämmetä...? Vai jäikö jotain oleellista huomaamatta?
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
-sanna-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -sanna- »

itse ostin semmosen jäähdyttimen, tosin on varmaan metrin korkunen mutta pitää koko talon yläkerran semmosessa 22 asteen paikkeilla. Akvaariossa on siis pyöriny koko ajan lämppäri päällä vaikka on kummoset helteet :mrgreen: Noita saa hongkongist, tosin sillä rahalla saisi uuden 400 litran akvan, ainakin melkein tai ainakin 500 litran käytetyn akvan... 8O
mightyblue
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja mightyblue »

Meillä auttanu jonkin verran se kun päivisin ei pidetä ikkunoita auki ollenkaan vain öisin.. Silloin pääsee parhaiten se viileä ilma sisälle.
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

tellie: kaikki lämmittimet eivät ole säädettäviä, sääli kyllä.
Tuulettimien avulla saa tosiaan lämpötilan tehokkaimmin säädeltyä...
Kill
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kill »

Mulla on sellanen varmaan 10 euron pienehkö pöytätuuletin suunnattuna akvan avoimesta kulmasta suoraan veteen, siten saa lämpötilan putoamaan usealla asteella. Toki vettä haihtuu aika rajua tahtia!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Vettä pitää sitten muistaa vaihtaa eikä vain lisäillä. Lisäilyssä nousee veden suolapitoisuus, koska vain puhdas vesi haihtuu, mutta kaikki siihen liuenneet aineet jäävät akvaarioon.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Laitoinpa yhden 80mm "tietokonetuulettimen" 100L altaan kansilasin rakoon ja n. 5 tunnissa lämmöt laskivat 31,5 -> 27 asteeseen. Tuuletin pyörii 9V jännitteellä ja on suht hiljainen. Koitin myös 6V jännitettä, mutta potkuri ei enään suostunut pyörimään...
marttis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja marttis »

Itse olen vaihtanut vettä joka päivä, jotta saan pidettyä altaassa lämpötilan n.26 minimissään. Olen vaihtanut pari viikkoa vettä ja kyllä kalat ovat pärjänneet ja piristyneet.
Kansilasin otan pois kun olen kotona, koska pelkään että kalat hyppivät pois altaasta.
Pitääkö vesirajaa kuinka paljon tiputtaa etteivät kalat pääse hyppimään?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

marttis kirjoitti:Pitääkö vesirajaa kuinka paljon tiputtaa etteivät kalat pääse hyppimään?
Tuo riippuu kovasti kalastosta. Itse olen nähnyt tetraparven joka pyrki pois liian kuumasta altaasta ja kalat onnistuivatkin siinä vaikka vedenrajan ja altaan reunan väli oli reilut 15 cm... Vaihtoehtona lasien poistamiselle on hyttysverkkokehyksen rakentaminen altaan päälle.
Carnaga
Starting Member
Starting Member

Re: Vesi kohta kiehuu!

Viesti Kirjoittaja Carnaga »

maikki84 kirjoitti:Rakkaat aw:läiset, auttakaa minua pikaisesti!! Mulla altaiden (128L ja 63L) lämpötilat nousevat aivan liian korkeiksi: 33 molemmissa! Kaksi kalaa jo kuollut, mikä avuksi? Lämmittimet olen poistanut, kansilasit samoin, ja valoja pidän päällä mahdollisimman vähän. Tätä menoa mulla ei ole syksyllä altaissa kuin vedet... :(
Todella ikävä tilanne! Tyttöystäväni akvaariossa lämpötilat nousivat kesähelteen vuoksi 25 asteesta 30 asteeseen. Yksikään kala ei ole toistaiseksi (ja onneksi) kuollut.

Kirjoitin tuonne "tekniikka" puolelle miten saimme pudotettua nuo korkeat lämmöt takaisin sinne alkuperäiseen 25 asteeseen. Keskustelu löytyy tekniikka osiosta seuraavalla otsakkeella: "Lämpötila akvaariossa 24 kesähelteilläkin?"

Laitoin sinne myös muutaman kuvan. Toivottavasti on apua.

Muutoin suosittelen että laitat ihan tavallisen "halpis" pöytätuulettimen puhaltamaan vedenpintaan ja tarkkailet huolella ettei tule liian rajua lämmönpudotusta.
Kala vedessä
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kala vedessä »

Onneksi meillä ei ole tuota ongelmaa kesälläkään! talon lämpötila on ihana 22 astetta ilmalämpöpumpun ansiosta (<333, talvella lämmittää, kesällä viilentää) ja akvaariossakin lämpötila pysyy normaalina. Suosittelisin kuitenkin juuri noita samoja asioita kun muutkin: eli laita joku tuuletin puhaltamaan!
Kotona on minun ilokseni ja muun perheen riesaksi 240 litranen purkki
PimpBot9000
Member
Member

Viesti Kirjoittaja PimpBot9000 »

Reipas askarteluihminen tietysti tekee jäähdytysjärjestelmän jossa kiertovesipumppu kierrättää vettä putkistossa, jonka toinen pää kiertää akvaarion, toinen pakastimen kautta. Tähän vielä kun kytkee termostaatin, joka katkaisee pumpun kun lämpötila laskee liian alas. Vielä kun ostaa minijääkaapin (n. 80 euroa verkkokaupasta), niin ei tarvitse vetää putkistoa keittiöön asti.
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”