Minkähän ravinteen puute mahtaa aiheuttaa miekkakasveille reikiä jo kasvuvaiheessa?
Muita oireita on toisen jättivesitähdikin lehtien kasvaminen hieman 'kierteelle' ja valkoisten kohtien muodostuminen vääristyneisiin kasvukohtiin sekä papukaijalehden lehtien hapertuminen.
Kasvit kyllä pääosin kasvavat nopeasti ja esimerkiksi salavavesitähdikki ja liuskavesitähdikki ovat oireettomia.
Lannoituksena on
-Kekkilän kukkasipuliravinnetta(NO3),
-Seran pohjatabuja,
-saviturvepalluroita,
-hiilidioksidia ja
-aikoinaan TAS:lta ostettua PMDD:tä.
PMDD:n annostelua olen kokeillut säätää, tällä hetkellä lisään 300 litran altaaseen 15ml viikossa, koska suurempi annos lisää punalevän kasvua.
Juuri ennen viikottaista vedenvaihtoa
NO3 = ~10 mg/l
Fe = ~0,1mg/l
pH on aina 6.7-6.8 kontrolliyksikön säätelemän hiilidioksidilevityksen ansiosta ja KH on noin 3. Hiilidioksidia siis on ihan riittävästi.
Miekkakasvien reiät
Valvoja: Moderaattorit
Re: Miekkakasvien reiät
Ettei vaan olisi joku kala/kaloja, jotka syövät/reikiinnyttävät miekan lehtiä?Piipa kirjoitti:Minkähän ravinteen puute mahtaa aiheuttaa miekkakasveille reikiä jo kasvuvaiheessa?
Lannoituksena on
-Kekkilän kukkasipuliravinnetta(NO3),
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja sopiiko tuollainen Kekkilän lannoite akvaarioonkin?

-
- Junior Member
Eivät reiät oikeastaan vaikuta mussuttelun tuloksilta (niitäkin on joskus ollut jättiläismiekassa), mutta voin tietysti olla väärässäkin. Nyt reikiä on aaltomiekoissa ja rusomiekassa.
Ja nuo muutkin kasvuhäiriöt tukisivat jotakin puutosta...
PS.Haualla löytyy tuosta Kekkilän kukkasipuliravinteesta muutamia keskusteluja.
Ja nuo muutkin kasvuhäiriöt tukisivat jotakin puutosta...
PS.Haualla löytyy tuosta Kekkilän kukkasipuliravinteesta muutamia keskusteluja.
Käsittääkseni jotkut kotilot (?) saattavat syödä kasveihin reikiä (minulla ei kierteiset ainakaan syö), jotka ovat kai aika säännöllisen pyöreitä kun taas kalan tekemä reikä saattaa olla reunoiltaa hieman epäsiistimpi. Minulla aikoinaan helmipurjeplekot söivät kaikki miekkakasvit aivan totaalisen täyteen reikiä. Reiän analysointia siis! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)