Lisävalaistus kasvisäästöloistelampulla
Valvoja: Moderaattorit
-
PimpBot9000
- Member

- Sukupuoli: Mies
Lisävalaistus kasvisäästöloistelampulla
Viimeaikoina on tehnyt mieli hankkia jotain punertavaa kasvia akvaariooni, mutta olen vakuuttunut siitä, että valaistus on riittämätön (200 L 2x30W loisteputket). Lisäksi on mieleni tehnyt jonkilaista spottivalotyylistä hässäkkää, jotta valaistukseen saisi muutenkin vähän eloa.
Poissuljin monimetalli/elohopea-viritykset niiden kalleuden takia. Olinkin jo epätoivoinen kunnes finnparttian kataloogista löytyi MEGAMANin"kukkakohdesäästöloistelamppu"! (melkoinen sanahirviö)
Kyseessä on siis normaaliin E27-kantaan tökättävä loistelamppu, jonka spektriä boostattu sinipuna-alueilla.
Tästähän innostuin. Kahdella tuollaisella 15W:n lampulla saisin lisättyä suurinpiirtein yhden loisteputken verran valohönkää akvaariooni ja lisänä tulisi vielä spottivaloefekti, josta voisi nauttia iltasella päävalaistuksen (eli loisteputkien) jo sammuttua.
Kävin jo tarkoitusta varten ostamassa ikeasta 2 seinälamppua. Ongelmana onkin nyt vain se, että finnparttialla minimitilaus on 50€, enkä millään haluaisi niin paljoa noita lamppuja kerralla ostaa.
Ne jotka kärsivällisesti ovat jaksaneet lukea tänne asti, seuraakin varsinainen pähkinänkuoriosuus. Toisin sanoen, koko vuodatus redusoituu
kolmeen kysymykseen:
1. Onko lisävalaistussuunnitelmani mistään kotoisin
2. Miksi en vain voisi tyytyä kahteen tavalliseen säästöloistelamppuun, jos unohdetaan perfektionistiset nysväystaipumukseni...
3. Tietääkö joku, mistä noita MEGAMANin kasvikohdeloistesäästölamppuja saisi ostettua pääkaupunkiseudulla?
Poissuljin monimetalli/elohopea-viritykset niiden kalleuden takia. Olinkin jo epätoivoinen kunnes finnparttian kataloogista löytyi MEGAMANin"kukkakohdesäästöloistelamppu"! (melkoinen sanahirviö)
Kyseessä on siis normaaliin E27-kantaan tökättävä loistelamppu, jonka spektriä boostattu sinipuna-alueilla.
Tästähän innostuin. Kahdella tuollaisella 15W:n lampulla saisin lisättyä suurinpiirtein yhden loisteputken verran valohönkää akvaariooni ja lisänä tulisi vielä spottivaloefekti, josta voisi nauttia iltasella päävalaistuksen (eli loisteputkien) jo sammuttua.
Kävin jo tarkoitusta varten ostamassa ikeasta 2 seinälamppua. Ongelmana onkin nyt vain se, että finnparttialla minimitilaus on 50€, enkä millään haluaisi niin paljoa noita lamppuja kerralla ostaa.
Ne jotka kärsivällisesti ovat jaksaneet lukea tänne asti, seuraakin varsinainen pähkinänkuoriosuus. Toisin sanoen, koko vuodatus redusoituu
kolmeen kysymykseen:
1. Onko lisävalaistussuunnitelmani mistään kotoisin
2. Miksi en vain voisi tyytyä kahteen tavalliseen säästöloistelamppuun, jos unohdetaan perfektionistiset nysväystaipumukseni...
3. Tietääkö joku, mistä noita MEGAMANin kasvikohdeloistesäästölamppuja saisi ostettua pääkaupunkiseudulla?
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
-
Heli69
- Junior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ellen nyt ihan väärin muista, niin olen nähnyt noita. Kauppa ManiMani Espoon Kuitinmäessä, Ison Omenan kohdalla toisella puolen Länsiväylää. Mutta kannattaa varmaan soittaa ensin ja tarkistaa, ettei varhaisdementiani ole tehnyt tepposia...
YV:llä tavoittaa tai heli(ät)styrkka(piste)fi
Varmimmin/nopeiten FB:n kautta yksärillä https://www.facebook.com/heli69
-
PimpBot9000
- Member

Kiitos vinkistä. On vain ihan pakko korjata, että tarkoitat varmastikin MiniMania. Seinäjoella syntyneenä ja nuoruuteni viettäneenä koen nimittäin ylpeydentunteita, kun seinäjoen oma MiniMani on tuonut valikoimansa ja halvat hintansa nyt myös pääkaupunkilaisten ulottuville.Heli69 kirjoitti:Ellen nyt ihan väärin muista, niin olen nähnyt noita. Kauppa ManiMani Espoon Kuitinmäessä...
Hamsterini synnytti 10 poikasta. Kun aamulla menin katsomaan, emo oli syönyt niistä kaksi. No hemmetti - minäkin vedin pari!
-
Heli69
- Junior Member

- Viesti:
Jep. MiniMani. Dementian lisäksi myös koordinaatiovaikeuksia näemmä...
Minulla on akvaarioprojektissani valaistussuunnitteluvaihe ja tieto lisää tuskaa ja epätietoisuutta... "Viherkasvien kasvatukseen tarkoitetut loisteputket saavat akvaariossa levät kukkimaan helposti ja vääristävät värejä. " (http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/akv ... Valaistus?) Siis jos yksinomaisena valaistuksena? Eli lisävalona, niin kuin sinä nyt suunnittelet, vain hyvä?
Haluaisin valaista akvan pelkillä spoteilla: päivänvalosäästöloistelamput (hohhoijaa mikä sana) maustettuna yhdellä kasvilampulla tms... Vaikeaa. Ja varsinkin kun ei olisi ziljoonia laittaa valaistukseen(kaan...).
Minulla on akvaarioprojektissani valaistussuunnitteluvaihe ja tieto lisää tuskaa ja epätietoisuutta... "Viherkasvien kasvatukseen tarkoitetut loisteputket saavat akvaariossa levät kukkimaan helposti ja vääristävät värejä. " (http://kotisivu.mtv3.fi/water_world/akv ... Valaistus?) Siis jos yksinomaisena valaistuksena? Eli lisävalona, niin kuin sinä nyt suunnittelet, vain hyvä?
Haluaisin valaista akvan pelkillä spoteilla: päivänvalosäästöloistelamput (hohhoijaa mikä sana) maustettuna yhdellä kasvilampulla tms... Vaikeaa. Ja varsinkin kun ei olisi ziljoonia laittaa valaistukseen(kaan...).
-
PimpBot9000
- Member

Olen muistaakseni joskus kuullutkin tuontyylistä informaatiota. En kyllä ymmärrä miksi kasvilamput saavat nimenomaan levät kukkimaan. Eikös yleensä akvaarioloisteputkissakin ole nimenomaan sinistä ja punaista aallonpituutta eniten. Kyllähän ne levät niistä aallonpituuksista pitävät mutta niin pitävät myös kasvitkin.Heli69 kirjoitti:
"Viherkasvien kasvatukseen tarkoitetut loisteputket saavat akvaariossa levät kukkimaan helposti ja vääristävät värejä. " Siis jos yksinomaisena valaistuksena? Eli lisävalona, niin kuin sinä nyt suunnittelet, vain hyvä?
Ja eiköhän tähän levän innostumiseen vaikuta muutkin tekijät kuin pelkkä valon määrä. Käsittääkseni on niin, että jos on paljon valoa pitää myös olla paljon kasveja ja ravinteita (sopivissa suhteissa siis), jotta levät eivät pääse niskan päälle.
Mutta voisinhan tietysti pitää myös tavallisia säästöloistelamppuja lisävaloissani (heh) kun ne nyt ovat nimenomaan lisävalot...
On tämä vaan vaikeaa... Mutta siksi tämä onkin niin hauskaa!
Jos et muualta niitä lamppuja saa, niin minä voin ainakin kokeeksi tilata sun kanssa kimppaan finparttialta niitä kukkakohdesäästöloistelamppuja. 
Kai joku muukin sieltä jotain haluaa jotain tilata... mukaan vaan.
Kai joku muukin sieltä jotain haluaa jotain tilata... mukaan vaan.
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
Itse ostin kyseisiä lamppuja jostain halpis-marketista.
Väri on hivenen sinivivahteinen, mutta kaikenkaikkiaan silmää miellyttävä.
Itselläni on "ihan vaan kasvilamppuna" palmun päällä, on käytössä joka päivä 8-12 tuntia ja ollut noin puoli vuotta käytössä. Eli tuntuu kestävän...
Väri on hivenen sinivivahteinen, mutta kaikenkaikkiaan silmää miellyttävä.
Itselläni on "ihan vaan kasvilamppuna" palmun päällä, on käytössä joka päivä 8-12 tuntia ja ollut noin puoli vuotta käytössä. Eli tuntuu kestävän...
Ei tippa tapa ja akvaarioon ei huku...
-
PimpBot9000
- Member

Alrightleft. Pitänee käydä kyseistä tuotetta metsästämässä. Mukava tietää, että niitä löytyy. Enää tässä on hankalin osuus, eli se että saa itsensä liikkeelle.ramona kirjoitti:Itse ostin kyseisiä lamppuja jostain halpis-marketista.
PS. Mainitsin tuossa, että kävin ostamassa ikeasta 2 seinävalaisinta. Siellä myytiin myös akvaariokasveja muovituopeissa. Ostin kääpiömelalehden hintaan 2,95€. Erinomaisessa kunnossa vieläpä. Että silleen.
-
Heli69
- Junior Member

- Viesti:
kasvisäästöloistelamppu
Megaman-lamppuja näkyy olevan useissakin marketeissa (esim. prisma).
NordTronic - kasvisäästöloistelamppuja ja päivänvalosäästöloistelamppuja (jess! mikä sana
) löytyy E27-kannalla ainakin Clas Ohlsonilta. Minun valaistusprojektini tyssäsi 'odota alea' -vaiheeseen. NordTronic 15W lamput ovat yli 27€/kpl ja Ohlsonilla alkaa alennusmyynti joko tänään tai 16.pv (olen saanut ristiriitaista tietoa asiasta). Joka tapauksessa noiden lamppujen hinta alessa tulee olemaan 15€/kpl.
NordTronic - kasvisäästöloistelamppuja ja päivänvalosäästöloistelamppuja (jess! mikä sana
-
PimpBot9000
- Member

Koska olin laiska, menin lähianttilaan ja ostin normaaleja säästöloistelamppuja. Aikani ihmettelin, että miksi valoa tulee jotenkin niin vähän. ei auttanut vaikka korvasin 11 W:n lampun 23 W:n lampuilla. Sitten vasta hokaasin, että paraboloidinen lampunvarjostin oli suunniteltu hehkulampulle (pistemäiselle lähteelle) ja heijastikin loistelampun valon ihan päin prinkkalaa.
Askatelin paremman muotoisen heijastimen lampun sisään foliosta. Avot, valon määrä lisääntyi. Eilen illalla jouduin kummastelemaan ilmakuplia kasvien alalehdilla. Lähtikö yhteyttäminen kenties kunnolla käyntiin?
Askatelin paremman muotoisen heijastimen lampun sisään foliosta. Avot, valon määrä lisääntyi. Eilen illalla jouduin kummastelemaan ilmakuplia kasvien alalehdilla. Lähtikö yhteyttäminen kenties kunnolla käyntiin?
Meinaa heijastimen muotoa, siis paraabeli, joka on kiepsahtanut 180 astetta pääakselin ympäri.
http://wiki.ham.fi/Keilaleveys_paraboloidi
Mutta mitenkäs mahtaa olla lumenit/luxit wattien sijasta?
http://wiki.ham.fi/Keilaleveys_paraboloidi
Mutta mitenkäs mahtaa olla lumenit/luxit wattien sijasta?
-
PimpBot9000
- Member

Olen suht. tyytyväinen ollut. Väri on kauniin kusenkeltainen(ei kuitenkaan niin kusenkeltainen kuin hehkulampuissa), mutta se ei minua haittaa. Takalasissa lampun kohdalla levä lisääntynyt, mutta eipä tuo takalasin levä pahemmin häiritse.MKM kirjoitti:Oletkos PimpBot9000 ollut tyytyväinen noihin lisälamppuhin? Nuo normaalit säästöloistelamput vissiin eroavat värispektriktään noista Finnpatrian kukkakohde...sanahirviöistä?
Tuoksuvesitähdikki, joka ei ennen valonlisäystä pärjännyt, on herännyt uuteen kukoistukseen ja vedensuosikit kasvattavat lyhyempää vartta (siis lyhyempi väli lehtien välillä).
Että kai sitä tyytyväinen pitää olla kun kasvit kerran tykkäävät, ainakin iltaisin ne pukkaavat pienenpientä happikuplaa lehtien alta, niinkuin mainitsin. Viritelmä on kuitenkin aika ruma, mutta eihän akvaarion kaunis pidäkään olla.... eikun hetkonen....
Ja ihka uusilta ja elämäni ensimmäiseltä kotisivultani (ks allekirj.) löytyy kuva akvaariostani, jos kiinnostaa.
Paketissa ainakin lukee 1500 lm. Kyseessä oli siis 23 watin lamppu. Ja kylläpäs laitoit todella havainnollisen selityksen paraabelista... Olisiko tästä enemmän apua:VilleJ kirjoitti:Mutta mitenkäs mahtaa olla lumenit/luxit wattien sijasta?
http://www.mathefuxx.de/grav-Parabel.gif
-
Kaizu
- Imperaattori

- Viesti:
Paitsi että kyse oli paraboloidista, eikä paraabelista http://www.bartleby.com/images/A4images/A4pbloid.jpgPimpBot9000 kirjoitti:Ja kylläpäs laitoit todella havainnollisen selityksen paraabelista... Olisiko tästä enemmän apua:
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Jassådär.
Nyt selvisi sitten tuo para..(whatever).. muotokin. Olisitte vaan sanoneet heti että "lampun kupu". (Miten niin naiset monimutkaisia...?)
Taidanpas harkita säästökohdesellaisia itsekin. Tosin en ole valtavan ihastunut mainitsemasi eritteen sävyyn, mutta pitää katsella ja tietysti näytellä valokaupassa avutonta naista, jospa jostain löytäisivät minulle vähän vähemmän keltaisen version lisälampuksi.
Kiitosta vaan kaikille.
Nyt selvisi sitten tuo para..(whatever).. muotokin. Olisitte vaan sanoneet heti että "lampun kupu". (Miten niin naiset monimutkaisia...?)
Taidanpas harkita säästökohdesellaisia itsekin. Tosin en ole valtavan ihastunut mainitsemasi eritteen sävyyn, mutta pitää katsella ja tietysti näytellä valokaupassa avutonta naista, jospa jostain löytäisivät minulle vähän vähemmän keltaisen version lisälampuksi.
Kiitosta vaan kaikille.
-
PimpBot9000
- Member

Hösh itselleni. Olen jotenkin aina pitänyt niitä samana asiana. Luulisi, että tämä pitäisi tietää kun takana on 56 ov matematiikkaa. Tosin juuri geometrian tentistä muistaakseni en läpi päässytkäänKaizu kirjoitti:Paitsi että kyse oli paraboloidista, eikä paraabelista http://www.bartleby.com/images/A4images/A4pbloid.jpg
MKM: Ei sitä valokaupassa avutonta naista tarvitse leikkiä, etsit vain sellaisen lampun jossa lukee daylight tai cool white. Tosin luulisin että sellaisia on vaikeampi löytää ja ne ovat varmasti kalliimpiakin kuin kusenkeltaiset.
No, olihan siellä se tarvittava info: "Paraboloidi on matemaattinen kolmiulotteinen pyörähdyspinta, joka kykenee keskittämään äärettömän kaukaa tulevan aaltorintaman yhteen pisteeseen (ns. polttopiste) -- tai vastavuoroisesti kääntämään pistemäisestä lähteestä pallomaisesti lähtevän aaltorintaman yhdensuuntaiseksi aaltorintamaksi."PimpBot9000 kirjoitti:Ja kylläpäs laitoit todella havainnollisen selityksen paraabelista... Olisiko tästä enemmän apua:VilleJ kirjoitti:Mutta mitenkäs mahtaa olla lumenit/luxit wattien sijasta?
...
Hösh itselleni. Olen jotenkin aina pitänyt niitä samana asiana. Luulisi, että tämä pitäisi tietää kun takana on 56 ov matematiikkaa. Tosin juuri geometrian tentistä muistaakseni en läpi päässytkään
Luulisi, että 56 ov:n jälkeen erottaisi jo parabeelin paraboloidista. Tässä vaiheessa ei kannata ottaa esille hyperboloidista paraboloidia, ettei meni hyperbelin kanssa sekaisin
Ainakin Hgin yliopiston matematiikan laitoksen geometria kurssi oli varsin perusgeometriaa - laudatur tasoiseksi opintokokonaisuudeksi. Olin kurssin puoleen väliin, kunnes huomasin, että mullahan on jo cumu täynnä, joten en käynyt kurssia sitten loppuun. Sinänsä olisi kyllä ollut ihan hyödyllinen kurssi.
1500 lumenia, ei ne se nyt mikään paha ole.
-
PimpBot9000
- Member

Kappas. Sokaistuin noista kaavoista.VilleJ kirjoitti: No, olihan siellä se tarvittava info: "Paraboloidi on matemaattinen kolmiulotteinen pyörähdyspinta, joka kykenee keskittämään äärettömän kaukaa tulevan aaltorintaman yhteen pisteeseen (ns. polttopiste) -- tai vastavuoroisesti kääntämään pistemäisestä lähteestä pallomaisesti lähtevän aaltorintaman yhdensuuntaiseksi aaltorintamaksi."
Pöh, tyypillistä kemistin irvailua. Kemiahan tunnetusti ei ole mitään muuta kuin pelkkää nimien ja käsitteiden ulkoaopiskelua.VilleJ kirjoitti: Luulisi, että 56 ov:n jälkeen erottaisi jo parabeelin paraboloidista. Tässä vaiheessa ei kannata ottaa esille hyperboloidista paraboloidia, ettei meni hyperbelin kanssa sekaisin
-
Heli69
- Junior Member

- Viesti:
Mä ostin sitten Clas Ohlsenilta ne 2kpl kasvisäästö(jne) ale-hintaan 15€ kpl.
Tehoa yhdessä polttimossa 15W => 75 W ja näyttää ainakin ihan hyvältä. Väri on hieman sinervä ehkä, mutta miellyttää minun silmääni. Kasvit ovat toisesta akvasta repimisen ja uuteen istutuksen jäljiltä hieman pöllähtäneitä eli en vielä osaa sanoa miten tuo valo riittää niiden tarpeisiin.
Ja kalojahan ei altaassa vielä ole eli nähtäväksi jää myöskin se, vääristääkö pelkillä kasvilampuilla valaisu kalojen värejä.
Cool whitessa ei kyllä värilämpö taida istua kasvien tarpeisiin?
Tehoa yhdessä polttimossa 15W => 75 W ja näyttää ainakin ihan hyvältä. Väri on hieman sinervä ehkä, mutta miellyttää minun silmääni. Kasvit ovat toisesta akvasta repimisen ja uuteen istutuksen jäljiltä hieman pöllähtäneitä eli en vielä osaa sanoa miten tuo valo riittää niiden tarpeisiin.
Ja kalojahan ei altaassa vielä ole eli nähtäväksi jää myöskin se, vääristääkö pelkillä kasvilampuilla valaisu kalojen värejä.
Cool whitessa ei kyllä värilämpö taida istua kasvien tarpeisiin?
Ai, mä kun luulin, että ne on jokaisen matemaatikon herkkä paikka.PimpBot9000 kirjoitti:Kappas. Sokaistuin noista kaavoista.
En mä vielä tuollaista ole oppinut - musta kun on vaan hauska läträtä, saada erivärisiä nesteitä ja ihmeellisiä mömmöjä aikaiseksi, outoja tuoksuja ja silloin tällöin tukka pystyyn! Ja kaiken huipuksi vielä altistua voimakkaalle magneetille (kentän voimakkuus useita tesloja), dipata sormi nestetyppeen ja posauttaa vetyhuone ilmaan - ai, niin... olihan siinä se turva, että huoneen seinä on rakennettu niin, ettei huone räjähdä rakennuksen sisälle päin vaan seinä kaatuu ulospäin räjähdyksen sattuessa. Huh, johan helpotti kummasti!Pöh, tyypillistä kemistin irvailua. Kemiahan tunnetusti ei ole mitään muuta kuin pelkkää nimien ja käsitteiden ulkoaopiskelua.
Kun tarkemmin miettii tuota, niin loisteputket tulevat kyllä huomattavasti halvemmaksi käytössä. Mitenhän noiden lamppujen elinikä? Yhtä kauan kuin loisteputket?Heli69 kirjoitti:Mä ostin sitten Clas Ohlsenilta ne 2kpl kasvisäästö(jne) ale-hintaan 15€ kpl.
Juu, kyllä minä jopa osaan lukea niitä hehku-/putkipakettien värikarttoja, lux-lukuja, jopa tekstiäkin.PimpBot9000 kirjoitti: MKM: Ei sitä valokaupassa avutonta naista tarvitse leikkiä, etsit vain sellaisen lampun jossa lukee daylight tai cool white. Tosin luulisin että sellaisia on vaikeampi löytää ja ne ovat varmasti kalliimpiakin kuin kusenkeltaiset.
Avuton nainen astuu kuvaan silloin, kun hyllystä ei löydy haluttua tavaraa ja sen saamiseen tarvitaan myyjän viitseliäisyyttä.
-
PimpBot9000
- Member

Jotenkin olen antanut itseni ymmärtää, että säästöplahplahien kesto on parempi kuin normaaleissa loisteputkissa. Tuossa 23 W:n lampussa, jonka ostin oli nimittäin 10 vuoden (!) takuu.VilleJ kirjoitti:Kun tarkemmin miettii tuota, niin loisteputket tulevat kyllä huomattavasti halvemmaksi käytössä. Mitenhän noiden lamppujen elinikä? Yhtä kauan kuin loisteputket?
Mutta kyllähän nuo säästöloistelamput kalliita ovat, ainakin tuollaiset erikoishärpäkeversiot.