Lämpötila akvaariossa 24 kesähelteilläkin?
Valvoja: Moderaattorit
-
lion king
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Lämpötila akvaariossa 24 kesähelteilläkin?
Onko mahdollista järjestää? Pelottavaa miten tuo lämpötila nousee helteillä, nyt jo yli 27C. Onko lämmitin vain lämmitin, vai pystyykö pitämään veden lämpötilan myös alempana kuin huoneilman?
Ehkä tästä linkistä on hyötyä. Helle on täälläkin ongelmana. Plekot vain tykkää, mutta kiilakyljet eivät... Tällä hetkellä on vain tavallinen pöytätuuletin sopivasti asetettuna ja se auttaa kyllä asteen, parin verran. Ehkä jos tästä vielä kuumenee pitää yrittää saada tuo isäntä innostumaan tuollaisen linkin takana olevan systeemin rakentamisesta. Tietokoneosa mikä tietokoneosa, ei kai sillä väliä mihin sen asentaa. 
Kerran kuulin erikoisen vinkin että jääpaloja altaaseen. Onko se mahdollista? Nehän killuu pinnalla että luulisi kalojen osaavan mennä kauemmas jos tulee vilu. Lämmöt kun alkaa olla lähemmäs 30 niin tekee mieli kokeilla jo hullujakin keksintöjä kun näkee että kalat kärsii.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Kalat eivät tykkää edestakaisin hyppelevästä lämpötilasta. Jääpalat eivät siis ole mitenkään suositeltava, ei myöskään kylmän veden lisääminen. Kokeile tuollaista tuuletinsysteemiä ja muita tuolla linkissä mainittuja juttuja, valot pois akvaariosta lämpimimpään aikaan, vedenliike maksimiin ja kansilaseja mahdollisuuksien mukaan pois (jos kalat hyppivät, niin vaikka tiheäsilmäinen verkko tilalle).
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jäähdyttämisestä: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/lampo.php
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-
ParratonMonni
- Advanced Member

Kyllä tämä toimii. Kylmä vesihän on raskaampaa, joten painuu alaspäin ja lämpö (viileys) tasoittuu.janecky kirjoitti:Kerran kuulin erikoisen vinkin että jääpaloja altaaseen. Onko se mahdollista? Nehän killuu pinnalla että luulisi kalojen osaavan mennä kauemmas jos tulee vilu. Lämmöt kun alkaa olla lähemmäs 30 niin tekee mieli kokeilla jo hullujakin keksintöjä kun näkee että kalat kärsii.
Muita minun viilennyskonstejani: Kannet ja verkot pois, suodattimet suunnataan kiertämään pintavettä ja tavallinen huonetuuletin suunnataan altaan pintaan.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Millaisesta verkosta on kyse? En oikein usko altaan veden yhtään viilenevän, vaikka sieltä muutama kala pois hyppäisikin. Muuten ihan hyviä vinkkejä.ParratonMonni kirjoitti:
Muita minun viilennyskonstejani: Kannet ja verkot pois, suodattimet suunnataan kiertämään pintavettä ja tavallinen huonetuuletin suunnataan altaan pintaan.
Hannu
Ihan alkuperäiseen kysymykseen. Nyt kun kesähelteet ovat alkaneet asuntomme sisälämpötila liikuskelee 29-30 asteen tietämissä ja yritämme pöytä, katto ym. tuulettimien avulla luoda tänne hitusen miellyttävempää lämpötilaa.
Kumminkin, akvaarion kanssa oli lämpöjen kanssa aikamoisia ongelmia. Ennen kesähelteitä akvaariomme pysytteli 25 asteen tietämissä ilman erityisempiä vippaskonsteja, mutta tämän kesäkuumuuden aiheuttamana lämmöt nousivat sinne 30 asteeseen.
Olen itse enemmänkin tietotekniikkaihminen ja akvaario taasen tyttöystäväni. Ja nyt, jos jätetään jaarittelut sikseen ja mennään itse asiaan:
Edellisestä tietokonekotelosta minulla jäi ylimääräiseksi vantec nexusin 7-12 voltin säätöpaneeli, 5 voltin molex adapteri (molex meinaa tietokoneen sisällä olevaa virtaliitintä jolla liitetään cd-rom asemat, kovalevyt ym.) ja AKASA:n 18 desibelin (siis todella hiljainen) 120 mm. kotelotuuletin joka puhaltaa 44,8 CFM ilmavirtauksella. Tilasin tuossa viikko sitten ulkoisen USB 2.0 IDE adapterin, jonka matkassa tuli ulkoinen 12 volttinen molex virtalähde, josta sitten sain nerokkaan idean.
Kävin hakemassa Clas-Ohlsoinsta 3 euron hajutonta ja myrkytöntä aquarium silikonia. Kiinnitin AKASA:n tuulettimen silikonilla akvaarioon n. 65 asteen kulmaan, vedin tuulettimen virtapiuhan portaattomasti säädettävään vantec nexusin säätöpaneeliin ja kiinnitin helahoidon ulkoiseen IDE molex virtalähteeseen. Akvaarion lämmöt tippuivat yön aikana 30 asteesta 24 asteeseen säätöpaneelin 12 voltin asetuksilla. Pienensin nyttemmin tuulettimen pyörimisnopeutta 5 volttiin ja lämmöt pysyttelevät nyttemmin siinä alkuperäisessä 25 asteen tietämillä.
Tässä muutama kuva omasta väkerryksestäni ja ratkaisustani pudottamaan vanhoilla tietokonerojuilla tyttöystävän akvaarion lämpötilaa:

Akasan 120 mm. tuulari on aika massiivisen näköinen vempele. Akvaarion alla näkyy vantec nexusin säätöpaneelin siniset ledit

Tämä kuva on otettu akvaarion päältä josta näkyy tuuletin jonka pyörimisnopeuden olen pudottanut 12 voltista 5 volttiin. Kaikkein parasta tuossa on se, että tuuletin on lähes äänetön ja verraten eheimin pumppu (joka on itsessään hiljainen) pitää enemmän meteliä kuin tuo tuuletin
Tuuletin puhaltaa viistosti kohti vedenpintaa ja ilmavirta kulkee päällisen lasilevyn ali ja puhaltaa ulos samaisen kansilevyn kulma-aukoista. Tämä ratkaisu jäähdyttää niin veden pintaa kuin loisteputkivalon tuottamaa lämpöä. Seuraava ostos onkin sitten kaksi 120 mm. sormisuojaa (maksavat 1.5 € kipale coolputerissa) suojaamaan sormia
Toivottavasti tästä "tietotekniikka" -vinkistä on apua.
Edit: muuten, tuollainen lämpötilojen äkkipudotus ei ole hyväksi kaloille. Itse en alkuun osannut lainkaan arvioida kuinka tehokas ratkaisu olisi kyseessä. Minun olisi pitänyt aloittaa jäähdyttäminen alunperin 5 voltilla 12 voltin sijaan. Kalat ovat kumminkin - vaikka pelästyimme kovasti huomatessamme aamulla rajun lämmönpudotuksen - kunnossa. Eli aloita jäähdyttäminen varovasti!
Kumminkin, akvaarion kanssa oli lämpöjen kanssa aikamoisia ongelmia. Ennen kesähelteitä akvaariomme pysytteli 25 asteen tietämissä ilman erityisempiä vippaskonsteja, mutta tämän kesäkuumuuden aiheuttamana lämmöt nousivat sinne 30 asteeseen.
Olen itse enemmänkin tietotekniikkaihminen ja akvaario taasen tyttöystäväni. Ja nyt, jos jätetään jaarittelut sikseen ja mennään itse asiaan:
Edellisestä tietokonekotelosta minulla jäi ylimääräiseksi vantec nexusin 7-12 voltin säätöpaneeli, 5 voltin molex adapteri (molex meinaa tietokoneen sisällä olevaa virtaliitintä jolla liitetään cd-rom asemat, kovalevyt ym.) ja AKASA:n 18 desibelin (siis todella hiljainen) 120 mm. kotelotuuletin joka puhaltaa 44,8 CFM ilmavirtauksella. Tilasin tuossa viikko sitten ulkoisen USB 2.0 IDE adapterin, jonka matkassa tuli ulkoinen 12 volttinen molex virtalähde, josta sitten sain nerokkaan idean.
Kävin hakemassa Clas-Ohlsoinsta 3 euron hajutonta ja myrkytöntä aquarium silikonia. Kiinnitin AKASA:n tuulettimen silikonilla akvaarioon n. 65 asteen kulmaan, vedin tuulettimen virtapiuhan portaattomasti säädettävään vantec nexusin säätöpaneeliin ja kiinnitin helahoidon ulkoiseen IDE molex virtalähteeseen. Akvaarion lämmöt tippuivat yön aikana 30 asteesta 24 asteeseen säätöpaneelin 12 voltin asetuksilla. Pienensin nyttemmin tuulettimen pyörimisnopeutta 5 volttiin ja lämmöt pysyttelevät nyttemmin siinä alkuperäisessä 25 asteen tietämillä.
Tässä muutama kuva omasta väkerryksestäni ja ratkaisustani pudottamaan vanhoilla tietokonerojuilla tyttöystävän akvaarion lämpötilaa:

Akasan 120 mm. tuulari on aika massiivisen näköinen vempele. Akvaarion alla näkyy vantec nexusin säätöpaneelin siniset ledit

Tämä kuva on otettu akvaarion päältä josta näkyy tuuletin jonka pyörimisnopeuden olen pudottanut 12 voltista 5 volttiin. Kaikkein parasta tuossa on se, että tuuletin on lähes äänetön ja verraten eheimin pumppu (joka on itsessään hiljainen) pitää enemmän meteliä kuin tuo tuuletin
Tuuletin puhaltaa viistosti kohti vedenpintaa ja ilmavirta kulkee päällisen lasilevyn ali ja puhaltaa ulos samaisen kansilevyn kulma-aukoista. Tämä ratkaisu jäähdyttää niin veden pintaa kuin loisteputkivalon tuottamaa lämpöä. Seuraava ostos onkin sitten kaksi 120 mm. sormisuojaa (maksavat 1.5 € kipale coolputerissa) suojaamaan sormia
Toivottavasti tästä "tietotekniikka" -vinkistä on apua.
Edit: muuten, tuollainen lämpötilojen äkkipudotus ei ole hyväksi kaloille. Itse en alkuun osannut lainkaan arvioida kuinka tehokas ratkaisu olisi kyseessä. Minun olisi pitänyt aloittaa jäähdyttäminen alunperin 5 voltilla 12 voltin sijaan. Kalat ovat kumminkin - vaikka pelästyimme kovasti huomatessamme aamulla rajun lämmönpudotuksen - kunnossa. Eli aloita jäähdyttäminen varovasti!