Kiekkojen kanssa leväbarbeja

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kiekkojen kanssa leväbarbeja

Viesti Kirjoittaja Misu »

Sellaista vaan kysyisin kun minulla on 500l:ssa 11 nuorta kiekkoa ja kaksi leväbarbia (ja kardinaalitetroja + pohjakalat). Leväbärbit ovat isohkoja (toinen ainakin jo kolme-viisi vuotta vanha) eivätkä ole ikinä kiekkoja kiusanneet niin, että olisivat suoraan häiriköineet kylkiä tms. Niitä oli joskus kolme tai neljäkin (?) mutta nyt näiden ollessa kaksin ne kisailevat, suorastaan meuhkaavat kaksin niin paljon, että ovat aina tumman raitansakin kohdalta vaaleita. Olen ajatellut tämän stressaavan kiekkoja kun se mitä ilmeisemmin on leväbarbeillakin stressin merkki ja mietin yhden tai kahden lisäleväbarbin ostoa. Arkailen ostaa kuitenkin vaan 500l:n altaasen niitä lisää. Mitä mieltä olette, voinko ottaa niille jonkun kaverin lisää kun en näistäkään halua luopua? 8O
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

No kyllä 500l tankki riittää vaikka 10kpl parvelle aivan helposti, jos vain muuten on tilaa. Toisin sanoen ettei kuormitu liikaa, mutta sehän on sitten kiinni taas suodattimista ja vedenvaihdoista.. [;)]
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Kiekkojen kanssa 360-litrasessa 4 kpl leviksiä ja ne on kohtalaisen rauhallisia. Välillä ottavat kunnolla spurttia, muttei se näytä kiekkoja haittaavan.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Vaihdan veden keskimäärin 5 pv:n välein ja suodattimia 3 Eheimin 2226 ulkopönttöä, luulisin riittävän. Kyllähän ne isommassakin jengissä ajoittain spurttailivat mutta uskon, että kun niitä on vaan nämä kaksi, niillä on aikaa enemmän meuhkata kaksin ja stressata tosiaan ja näin ollen aiheuttaa myös kiekkojen keskuuteen levottomuutta.

Ostaisinko siis jopa 2-3 levistä lisää? Lisäksi minulla on yksi jäännösseeprakala (isommasta parvesta ennen kiekkoja olleet lehtikalat söi kaikki muut yksilöt), joka yrittää olla 25 kardinaalitetran parvessa, mutta suurimmaksi osaksi yksin. Ei varmaan tunnu missään ostaa sille 4-5 kaveria kun ei sitä oikein kiinnikään tuolta saa...
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Seeprakalalle kiekkoaltaan lämpötila on tukahduttavan kuuma ja siksi eivät ehkä ole parhaita mahdollisia "kämppiksiä".
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Niin, olen itsekin hieman tutkinut, ettei kannata noita seeproja ottaa tuonne lisää. Ihanne lämpötila kun on sen 20-25° ja minulla on 29°, kummasti tuo yksi siellä kuitenkin sinnittelee. Olisin kerran saanut sen annettua pois jollekkin, jolla on muitakin seeproja, mutta heti kun se tajusi itseään jahdattavan ja näki missä haavi odottaa, se tajusi muuttaa vakioreittiään ja kulkea muuta kautta...Surku. :|
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Aivan hyvin voi lisää ottaa leviksiä altaaseen. Ne on kyllä aika touhuujia, mutta tuskinpa kiekota siitä häiriintyy. Itse kanssa aluksi luulin, että kiekot stressaa niistä, mutta kyllä ne nykyään siinä mukana meneevät;)
kimster
Junior Member
Junior Member

niitä leviksejä

Viesti Kirjoittaja kimster »

Meillä 6 ja 7kpl leväbarbeja meidän 400/500L altaissa. Taitaapa olla 6 ja 8 kiekkoja. Levikset kaikki < 1v vanhoja. Ostetaan uusia sitten kun kasvavat.. nehän ovat vaan duunareita..
Itse asiassa purjesampimonni on tehokkaampi pitäämään altaat puhtaana levästä. Ja muut kasvit tietysti
Kim
Ps. Luonnonsuojeliaille tiedoksi emme tapa niitä leviksiä, annamme ne pois ja ostamme uusia..
--
"..kiekot vie sydämen, jauhettu mielellään ensiksi blenderissä.."
1000L altaassa kiekkoja 35kpl (BT, Pigeon, SE, Golden)
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Levikset syövät nimenomaan sellaista levää mitä eivät syö sampimonnit ja muut, eli hyötykala ja kauniskin. Meillä myös sampimonneja on. Leviksiä nyt viisi, kolme nuppineulan pituista mutta jo hurjasti kasvaneita kuukauden aikana... 8-)
jumase
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jumase »

Misu kirjoitti:Levikset syövät nimenomaan sellaista levää mitä eivät syö sampimonnit ja muut, eli hyötykala ja kauniskin.
Kiekkoaltaassa ongelmana lienee se, että ruokaa on yllin kyllin, jolloin tuo levänsyönti jää vähemmälle. Tahtovat usein levikset levitä todella nopeasti, kun pääsevät kiekko-mixistä osille. Pahimmassa tapauksessa kiekot jäävät ilman, kun levikset touhottaa ruokapaikalla vähän liiankin innokkaana. Itse sanoisin näin, että jos ottaa kiekkoaltaaseen leväbarbeja on syytä pitää mielessä, että ne ovat siellä näön vuoksi ei niinkään hyödyllisyyden. Jos talonmiehiä kaipaa, niin monniset ja plekot ajavat asiaa paljon paremmin.
Misu
Advanced Member
Advanced Member

jumase kirjoitti:Kiekkoaltaassa ongelmana lienee se, että ruokaa on yllin kyllin, jolloin tuo levänsyönti jää vähemmälle. Tahtovat usein levikset levitä todella nopeasti, kun pääsevät kiekko-mixistä osille. Pahimmassa tapauksessa kiekot jäävät ilman, kun levikset touhottaa ruokapaikalla vähän liiankin innokkaana. Itse sanoisin näin, että jos ottaa kiekkoaltaaseen leväbarbeja on syytä pitää mielessä, että ne ovat siellä näön vuoksi ei niinkään hyödyllisyyden. Jos talonmiehiä kaipaa, niin monniset ja plekot ajavat asiaa paljon paremmin.
Tuo kaikki on täysin totta, meilläkin kaksi vanhinta levistä ovat paksuja ja laiskistuneet. Tosin ovat varmasti laiskistuneet jo iänkin myötä koska ovat jo toinen pari vuotta, toinen 4-5 vuotta. Mutta kyllä ne pitävät levää kurissa ja varsinkin nuo pienemmät kolme ovat super-tehokkaita. Mutta tosiaan levishän laiskistuu iänkin myötä... :D
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Hah haa, jatkampa tätä itse muinaisaikoina aloittamaani viestiketjua nyt kun pohdin näitä leviksiä ja kiekkoja. Siis nyt altaassa 7 kiekkoa ja 4 levistä, joista 2 on nuorisomallia eli pikkuisia ja kaksi muutaman vuoden vanhaa paksua pötikkää.

Nämä kaksi vanhempaa kaveria (muutaman vuoden ikäisiä) eivät liiku nuorempien kanssa lainkaan vaan kaksin. Ruoka-aikana ovat tietenkin ahneita ja jos ruokkii yhdestä kolosta, ovat siinä kiekkoja häiriköimässä ja joskus jopa nuuskuttavat kiekon evän tuntumassa. Muina aikoina ne eivät vaikuttaisi juurikaan kiekoista kiinnostuneilta eikä ruokinta-aikanakaan kiekot väistä juuri senttiäkään leviksen tieltä. Tästä olen päätellyt, ettei levikset hirvittävä stressi kiekoille luultavasti ole mutta toisaalta kuitenkin mietityttää ovatko nämä kaksi pöhköpäätä esim. aiheuttamassa sellaista huomaamatonta stressiä, joka estää esimerkiksi kiekkojen kutemisen? Jälleen toisaalta, kiekot ovat aina olleet näiden kahden leviksen kanssa samassa altaassa (joka muuten on 500l edelleen) ja ovat kuteneetkin. Ja useimmiten kyllä ruokin niin, että otan kansilasin pois ja jaan ruokaa isommalle alueelle.

Sain jo leviksille uuden "asunnonkin" mutta se ikäänkuin toistaiseksi peruuntui omasta aloitteestani, enkä haluaisi näistä luopuakaan. Olisiko jollain kiekko&levis-ihmisellä (tai muilla viisaammilla) ideoita tai mielipiteitä? :o
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

On kiekkoja sekä leväbarbeja, mutta ongelmia ei. Tuntuu tuo yksi kiekkopariskunta kutevankin aina välillä.

Ja tulipa vielä mieleen sekin, että monethan sanovat että leväbarbit laiskistuvat vanhemmiten, eivätkä enää syö levää. Tämä ei ehkä ihan täysin pidä paikkaansa; olen kuullut parilta harrastajalta, että leväbarbien lähdettyä sitä levää yllättäen alkoi taas ilmestyä ;)
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Kaizu kirjoitti:Ja tulipa vielä mieleen sekin, että monethan sanovat että leväbarbit laiskistuvat vanhemmiten, eivätkä enää syö levää. Tämä ei ehkä ihan täysin pidä paikkaansa; olen kuullut parilta harrastajalta, että leväbarbien lähdettyä sitä levää yllättäen alkoi taas ilmestyä ;)
Joo, minä uskon myös tuohon. Varmasti vanhemmitenkin syövät ihan huomaamattakin jonkin verran levää. Meillä ainakin nuo vanhat paksut kyllä nuuskamuikkuilevat siellä sun täällä, jos eivät lepäile kasvin lehdillä. Jonkin verran taas huomasin niiden nuuskuttavan kiekkoakin ja aina tulee sellainen mahan pohjan kouraisu. Onkohan tuo vaan sellaista ruokinta-aikaan liittyvää ahnehtimista ja kiekkojen pois ajamisen yrittämistä? Muuten ne ei minusta ole kiekkojen lähettyvillä. :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”