Keksikää mullekin kalasto

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pulipuli
Member
Member

Keksikää mullekin kalasto

Viesti Kirjoittaja Pulipuli »

Moi!

Mä olen juuri tässä palailemassa vanhan akvaarioharrastuksen pariin (pidin pari vuotta taukoa, mutta akvaariokärpänen puraisi taas, niin on pakko saada uus allas uuteen kämppään.. huoh!) :roll:

No, ensiksi halusin ison altaan. Kävin katselemassa liikkeissä eri akvaariopaketteja ja päätin, että on pakko saada ainakin 250 litranen allas, mut sit päädyinkin siihen, että otan ainakin 320 litrasen, kun se olis just sopivan kokoinen mun uuteen asuntoon.. Paikka oli siis jo valmiina katsottu.

Tietenkin kuumeisena aloin harkitsemaan erilaisia kalastovaihtoehtoja, mutta huomasin, että mua kiinnostaa vähän kaikki.. Apua! [:I] Kävi siinä sitten monenlaisia vaihtoehtoja mielessä, kuten yksi yksinäinen oskari altaaseen, tai muutama kiilakirjoahven ja pari partista.. Mut oskarillehan ei 320 litranen riitä ollenkaan, saatikka sitten muutamalle uarulle (kiilakirjoahvenelle).. Voi voi voi.. :mrgreen:

No ajattelinpa sitten hieman eettisempää kalastoa ja haluaisin siis altaaseeni ainakin näitä:

-1 tai 2 partamonnia
-jonkun erikoisemman plekon (aitotäpläpleko kiinnostais, tai linnunratapleko.. Joo ja luin faunattaren sivuilla, että aitotäpläplekolle riittää 300 litranen allas, ja muutkin on väittäny niin..)
-parven tetroja (mitä?)
-ehkä kaksi lehtikalaa tai jotain muita kirjoahvenia, sais olla näyttäviä!)
-vaihtoehtoisesti kirjoahventen tilalle jotain rihmakaloja
-ääh tää on niin vaikeeta..
-ai niin ja 4 tai 5 leväbarbia, ehkä..

Tai hei, mulla on idea! Keksi SINÄ minulle kalasto! Ehkä saan uusia ideoita kun SINÄ autat minua.. Muista myös jotenkin perustella ehdotuksesi ja kerro, miksi ehdottamasi kalasto olisi niin upea! Ja palkintona SINULLE on paljon hyvää mieltä ja iloa! :D Jee!

Siis kirjoitelkaa ja jakakaa mielipiteitänne sydänveri valuen! MOI!
Parempi pieniä kaloja liian isossa altaassa, kuin isoja kaloja liian pienessä.
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Mä en tällä vähäisellä tiedollani ja kokemuksellani osaa muuten auttaa kuin rohkaisemalla ottamaan lehtiksiä. Ja ylipäätään rakentamaan kalaston lehtisten ympärille maanosateemaa seuraillen, elikkä eteläamerikkalaisia eväkkäitä, jotka eivät kuitenkaan ole liian pienikokoisia joutuakseen lehtisten lautaselle.

Itselläni oli käytettynä ostetussa altaassani pari lehtikalaa, mutta annoin ne pois altaan pienuuden takia. Ikuinen rakkaus heihin kuitenkin jäi kytemään. Ovat näyttäviä ja etenkin seurallisia kalasia.

Tämä siis hyvinkin puolueellinen mielipide. :D
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Sen kummemmin mitään kokonaisuuksia ehdottamatta, mutta kuitenkin... Siihen reippa 300l altaaseen saisi kyllä mukavan kalaston koottua vaikka juuri lehtisten ympärille. Pariskunta mahtuu mukavasti, jos et saa valmista, hanki pikku parvi poikasia (eri poikueista) ja anna kalojen itse valkata seuransa. Lopulta altaaseen jäisi sitten yksi pariskunta, muut voinee myydä/lahjoittaa, tai hankkia niille oman altaan 8-)

Lehtisten seuraan ei väliveteen kannata yrittää tunkea kovin suurta määrää muita kaloja, mutta parvi jotain reilumman kokoisia tetroja (ruusu-,koru-, pikkukirsikka-, musta-aave-, safiiritetra yms...) mahtunee kuitenkin mukavasti.

Pohjalle voisit asuttaa peruspartiksen lisäksi vaikka jonkin n. 15cm kasvavan plekon tai sisustuksesta riippuen parikin. Näissä kannattaa katsella lämpötilavaatimuksia, ihan helteisimmässä viihtyvät saattavat vaatia liian lämpöistä vettä muihin kaloihin nähden. Esim. koruplekoista (Peckoltia) löytyy mukavia kavereita, samoin Panaque-suvun pienimmäiset ovat kauniita kavereita, mutta vaativat sitten ehdottomasti puuta järsittäväkseen. Toki sopivia voisivat olla myös partisten suvun kaunokaiset, kuten timantti- ja tähtipartamonnit.

Pohjalle voisi näiden asemasta harkita myös noitamonneja, pari sampimonniakin menisi kivasti tämänkokoiseen altaaseen. Lisää elämää saat hankkimalla parven monnisia, niissä onkin sitten valinnanvaraa, kuten tietänet :) Yksi omista suosikeistani on kultapäämonninen, C. gossei, todella kaunis, helppohoitoinen ja kutee jatkuvalla syötöllä.

Siinäpä ideanpoikasta...
Pulipuli
Member
Member

Niin, jos niiden lehtikalojen ympärille lähtisin rakentamaan kalastoa.. Hmm.. Ne tetrat kuulosti kivoilta. Ruusutetra? Never heard.. Entä jotain pienikokoisia kirjoahvenia? Palettikaloja? Etelä-Amerikan kääpiöitä?

Monniset eivät valitettavasti ole koskaan kiehtoneet minua.. Jotenkin ne vipeltää niin paljon ja näyttää salakavalilta.. ja ai niin, tänä ammuna sydän hyppäsi kurkkuun kun olin vanehempieni luona. Niiden vihermonni oli menny sellasen keraamisen pääkallon sisälle ja oli jumittunu silmäaukkoon kiinni. Onneksi äiti sai sen irti vahingoittumattomana, kun minä kiljuin vieressä ja olin paniikissa.. :roll: niin että siinä meni viimeiset kiinnostukset monnisiin.. Sillä vihermonnilla oli taatusti mielessä mun tappaminen säikyttämällä..
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Paletteja en suosittele, vaikka kauniita ovatkin ja taatusti mielenkiintoisia. Poikastulva ja sen mukanaan tuoma aggressiivisuus vaan saattaa aiheuttaa ongelmia. Tuon kokoiseen altaaseen saattaa pystyä hyvillä sisustusratkaisuilla luomaan reviirit sekä lehtisparille että jollekin kääpiökirjolajille, mutta aina kannattaa kuitenkin varautua siihen, että kemiat kopsahtaa vastakkain. Sopivia tarjokkaita voisivat olla vaikka lippu- tai ruostekirjoahven, tai Apistogramma-suvun käppänät, jotka tosin kulkevat aika herkkien kalasten maineessa.

Tetroja on tosiaan joka lähtöön, lehtisten kanssa kannattaa yhdistellä mieluummin jotain korkearuumiisia kuin kovin pieniä puikuloita. Näppääppä googleen vaikka "Hyphessobrycon" niin jopas alkaa löytymään kaiken laista :) H. rosaceus (rosae) nimellä löytyy sitten se ruusutetra. Todella sievä, niitä aion itse hankkia lähitulevaisuudessa parikymmenpäisen parven :D
Sarkka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Pulipuli kirjoitti:Monniset eivät valitettavasti ole koskaan kiehtoneet minua.. Jotenkin ne vipeltää niin paljon ja näyttää salakavalilta.
Ihan OT:na, minusta monniset taas on ihania veitikoita. Niitä on niin hauska seurata, kun ne mennä möngertävät sykäyksittäin pitkin pohjaa. Taikka ensin jöröttävät liikkumattomana ja sitten yhtäkkiä vilahtavat piiloon salamannopeasti. :D
Makuja on monia. :D
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Julizu
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Julizu »

Pulipuli kirjoitti: Monniset eivät valitettavasti ole koskaan kiehtoneet minua.. Jotenkin ne vipeltää niin paljon ja näyttää salakavalilta..

Monniset kuuluu ehdottomasti mun suosikkeihin! Alussa aattelin että "en muuten varmana haluais tollasii" mutta sitten kun näin niitä tuolla *Viltzun* akvaariossa ne on nykyään melkein ykkösinä!
Julia,2 marsua,kilpikonna ja ehkä akvaario
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Tetroista kannattaa katsastaa myös timanttitetrat (Moenkhausia pittieri). Ovat vähän isompia ja taatusti näyttäviä. Tai sitruunatetrat (tiet. nimi ei nyt tule mieleen). Noitamonnit ovat omia suosikkejani, aina näkösällä ja kilttejä kaikille. Kääpiöahvenet (Apistogramma sp.) elelevät käsittääkseni melko pohjalla eli SAATTAISIVAT mennä lehtikalojen kanssa (ei omia kokemuksia, älähtäkää ihmeessä muut jos olen hakoteillä) jos monniset eivät iske.
Pulipuli
Member
Member

Hei, nyt mä keksin itselleni kalaston, joka itseasiassa poikkeaa paljolti suunnittelemastani lehtikala-akvasta.. Teen sille uuden otsikon tälle foorumille.. Käykäähän siellä katselemassa! 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”