Isompi allas haaveena

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Isompi allas haaveena

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Eli tahtoisin sellaisen 300-400 litraisen sitten joskus. Itse ole lähinnä hoidellut tuollaista noin satalitraista, joten kysymyksiä on.
Tuon kokoiseenhan pitää olla ulkosuodatin, mikä malli olisi hyvä, paljonko pitää löytyä tehoa?
Entäs montako ja minkä wattista lamppua pitäisi olla, että kasveille riittää tarpeeksi valoa?
Paljonko tehoa täytyy löytyä lämmittimestä?
jne.
Kaikki tieto tarpeen!
kayttaja1980
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kayttaja1980 »

Tuola mun "Kummanko ostaisin"- jutussani on aika paljon suodattimista nyt juteltu, sieltä voisit saada jotain pientä vinkkiä. Mulle on tosin tulossa noin 200litranen allas eli suuremman tarttisit kaikin puolin. Kannattaa ottaa vähintään 2:n putken valaisin, toinen putki kasvivaloa ja toinen päivänvaloa, vaikka.
Lycka till!
wantukka
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja wantukka »

itselläni on kaksi ulkosuodatinta 400 litrasessa. Toinen on vanhempi ja toinen on n. vuoden vanha. Vesi on kirkasta ja puhdasta.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Minulla oli kaksi ulkosuodatinta (2000l/h) ja yksi sisäsuodatin (1050l/h) 330-litraisessa. Sittemmin vaihdoin altaan 450-litraiseen ja siltikin suodatusteho oli riittävää.
Suodatuksen suhteen ei kannata nuukailla.

Ja mitä valaisimiin tulee, niin ei 3-4 putkeakaan liikaa olisi 300-400-litraiseen.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

itselläni on kaksi valoputkea 400 litrasessa.
Tigeri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Minun 400 litraiseni tekniikka on tälläinen:
Eheim 2227 märkä/kuiva suodatin
Päädyn kokoinen mattosuodatin + Eheim Compact 1000
Eheim 2252 sisäsuodatin
3 x 58w loisteputket
2 x 250w Jäger lämmittimet
Allas on vasta kypsymässä kiekkoja varten, joten valotehosta en osaa sanoa vielä ja se onkin pienoinen huolen aiheeni. Suodatin tehon uskoisin olevan kuitenkin kohdallaan.
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Kuinka paljon pitäisi olla virtausta tunnissa 300 l akvaarioon? Entä 350l ja 400 l akvaarioon?
Onko sisäsuodatin pakollinen, vai onko se ns. roskien kerääjä?
Entäpä mikä on mattosuodattimen toimintaperiaate? Kannattaako "maton" laitto?
muuriset
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Isompi allas haaveena

Viesti Kirjoittaja muuriset »

Akvaariofani kirjoitti:Tuon kokoiseenhan pitää olla ulkosuodatin, mikä malli olisi hyvä, paljonko pitää löytyä tehoa?
Miksi pitää olla ulkosuodatin? 8O Onhan niitä sisäsuodattimiakin, joiden pumppausteho on 1000 l/h (ja jopa ylikin). :roll:

Meille on tulossa ulkomitoiltaan 407 litrainen allas. Tarkoitus on laittaa - ja vielä pärjätäkin [;)] - kahdella sisäsuodattimella, joiden yhteisteho on 1200 l/h. 8-)
Opin jo aikapäiviä sitten, ettei kannata hukata aikaa pyrkimällä saamaan muita vakuuttuneiksi
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Ja voihan sinne aina mattosuodattimen kyhätä, joka onkin aivan oivallinen suodatin ja tehokaskin.. [;)]
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

jokaisella on varmaankin omat mieltymyksensä tykkääkö, sisä- ulko vai mattosuodattimesta.
Tigeri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tigeri »

Sisäsuodatin kuitenkin on lähinnä roskan kerääjänä tuon kokoluokan altaassa eikä toimi ns.biologisena suodattimena. Itse en tuon kokoluokan allasta sisäsuodattimien varaan laittaisi. Sisäsuodatin on kylläkin hyvä lisäsuodatin ulko tai mattosuodattimelle.
wantukka
Advanced Member
Advanced Member

niin.. En minäkään missään nimessä laittaisi sisäsuodatinta tuon kokoiseen akvaarioon.
Fin-76
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Fin-76 »

wantukka kirjoitti:niin.. En minäkään missään nimessä laittaisi sisäsuodatinta tuon kokoiseen akvaarioon.
Miksi et ??? Sehän on aivan loistava roskankerääjä ulkosuodatinten rinnalle.

Isomman akvan hankinnassa suosittelen seuraamaan esim. tämän foorumin myyntipalstaa. Itse ostin 400 litraisen tekniikkoineen (3 suodatinta, 2 lämmitintä, valaisin, ilmapumppu) sekä jalustoineen 250 Egellä! Ei uusi, mutta perhanan hyvä ja halpa. Pikku fiksauksen jälkeen 100% olohuonekelpoinen.
Pasi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”