Vesitestit, millaisia suosittelette?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Sarkka
Member
Member

Vesitestit, millaisia suosittelette?

Viesti Kirjoittaja Sarkka »

Sanon nyt suoraan heti näin alussa, että olen laiska enkä jaksaisi milllllääään kaivaa vanhoja ketjuja esiin ja etsiä tietoa sieltä. [:I]

Mulla ei siis kotona ole vesitestejä, vaan olen kiikuttanut tähän asti vettä liikkeeseen ja testauttanut siellä.

Toiset testithän oli ilmeisesti aika mitääntekemättömiä ja sit oli ne toiset (liuska?), jotka olivat jonkin verran luotettavampia, mutta vastaavasti hinnakkaampia.

Minkälaiset ja minkämerkkiset testit kannattaisi siis kotiin hommata? Ja paljonko mahtanevat maksaa?
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Minä suosittelen ehdottomasti tippatestejä. Ovat huomattavasti tarkempia ja riittoisampia kuin liuskat (ja suhteessa edullisempia). Hintoja en nyt muista ollenkaan, täytyy tunnustaa että minulla on toistaiseksi käytössä Tetran äärettömän kököt liuskat. Tipat ostan kyllä heti sillä siunaaman sekunnilla kun tili tulee ;)
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
Sarkka
Member
Member

Ok. Entä muistatko liuskojen taikka tippatestien hintoja?

Ja lissee kokemuksia kaivataan. :o
-Kaaka81
Anzku
Senior Member
Senior Member

Muistellaanpas. Tetran 5in1-liuskat taisivat olla siinä 26-29e/pkt, mutta nämä kuuluvat ryhmään "ei kannata käyttää kuin äärimmäisessä hädässä". JBL:n tippa?testit ovat muistaakseni testistä riippuen 10-20e/kpl, eli äkkiseltään tuntuisi edullisemmalta ostaa liuskoja (kuten allekirjoittanut joutui rahapulassa tekemään), mutta pitemmän päälle tipat ovat käytössä edullisempia.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Juu, eli muistat väärin, liuskat ovat niitä joista saa vain noin suurinpiirteisiä arvoja, tippatesteillä varmempia. Itse en niitä liuskatestejä ostaisi edes rahatonna. Rahatonna olen vilkuillut saksantilauskimppoja, sieltä kun saa vähän edullisemmin.
Sarkka
Member
Member

Lissee lissee kokemuksia. :D

Itse jonkinasteisena neurootikkona pelkään, että kun ne testit kotona on, niin niitä sit kans käytetään.... :mrgreen:
-Kaaka81
molZ
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja molZ »

Kysyn tässä samassa, että onko ne digitaaliset mittarit ostamisen arvosia ja paljonko ne maksaa?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kyllä ne ovat, mutta maksavat aika reippaasti. Kukin toki päättää itse mihin on varaa ja kuinka paljon helpottaa. Nopeasti vilkaistessani Saksan nettikauppojen tarjontaa niin näille ainakin löytyy mittarit: sähkönjohtavuus, pH, nitraatti, fosfaatti, kalsium, happi ja suolapitoisuus. Saksassa hinta vaihtelee neljästäkympistä reiluun pariin sataan. pH-mittari (sähkönjohtavuus on myös joillekin tärkeä tieto) on varmaan yksi jota voisi harkitakin hankkivansa elektronisena mittarina.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

JBL:n 5in1 liuskoilla tulee aina sama tulos, oli tilanne mikä oli. Ainakin pH ja nitriitti ovat aika erilaisia kuin tippatesteillä mitaten. pH:ksi väitti vesijohtovedessä sitä 6,5 (samaa kuin akvassa) vaikka vesi on emäksistä. Nitriitistä taas ei antanut aavistustakaan poikasaltaassa vaikka sitä oli tippatestin mukaan huomattavasti enemmän kuin liuskan ensimmäinen arvo.
Anzku kirjoitti:Muistellaanpas. Tetran 5in1-liuskat taisivat olla siinä 26-29e/pkt, mutta nämä kuuluvat ryhmään "ei kannata käyttää kuin äärimmäisessä hädässä". JBL:n tippa?testit ovat muistaakseni testistä riippuen 10-20e/kpl,
JBL:n 5in1 liuskat olivat täkäläisessä kaupassa reilun 20 egeä purkki (50 liuskaa?). JBL:n tippatestit ovat useimmat ainakin täällä tuota kahdenkymmenen luokkaa (riippuen tietty purkin koostakin), tosin nitiitti- tai nitraattitesti 27 egeä 8O Valitettavasti en muista kumpi, ostin molemmat samalla ja meinasin vaan lentää ahterilleni kun vilkaisin kuittia ha hintalappua ;)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Voivat kyllä olla kalliimpiakin kuin mitä minä väitin, sillä kuten sanoin, en muista tarkkoja hintoja alkuunkaan ;) . Nitraattitesti on muistaakseni ihan törkeän hintainen, eli olisiko se ollut sen 27e...?
kayttaja1980
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kayttaja1980 »

Eli siis jos halutaan pysyä kohtuuhinnassa, on peukalo keskellä kämmentä ja vasta-alkaja, niin mikä olis luotettava ja helppo testi?
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kyllä minä kallistuisin edelleen niihin tippoihin, vaikka liuskat voivatkin äkkiseltään tuntua halvemmilta ja helpommilta. Tippatestit ovat kuitenkin huomattavasti riittoisampia (etenkin, jos niitä jakaa ;) ), ja tarkkuus on niin paljon parempi kuin liuskoissa, ettei kannata haksahtaa liuskoihin kuin äärimmäisessä hädässä. Tippatestit ovat kyllä hintansa arvoisia :).
Sarkka
Member
Member

Anzku, eli montako kertaa tuolla 27 e:n hintaisella nitraattitestillä voi sit testata?

Mut joo, on kyllä hintaa. 8O
-Kaaka81
Anzku
Senior Member
Senior Member

Ei mitään muistikuvaa, mutta varsin monta, kun käyttää säästeliäästi ;) . Kyllä se halvemmaksi tulee kuin liuskat.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kuten sanoin, köyhänä suositaan ulkomaita ja kimppatilauksia. Mutta jos ei ole mahdollisuutta kimppatilaukseen tai haluaa testinsä ostaa täältä, niin ei kannata tuhlata niihin liuskatesteihin. Sama kuin heittäisi rahansa kaivoon ja arvaisi itse tulokset.

Jos tuntuu että on pakko hankkia liuskatestejä, niin viekää sitten mieluummin sitä vettä sinne liikkeeseen testattavaksi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

kayttaja1980 kirjoitti:Eli siis jos halutaan pysyä kohtuuhinnassa, on peukalo keskellä kämmentä ja vasta-alkaja, niin mikä olis luotettava ja helppo testi?
Tetran tippatestit.

Nitraattitesti muistaakseni n. 16 €, muut alle sen. Halvin taisi olla KH, n. 8€.

Ja jos tuntuvat hinnakkailta, esim. pH testin voi jakaa ja tehdä pienemmällä määrällä kuin ohjeessa.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Enpä oo ennen kuullutkaan että liikkeisiin voi viedä vettä testattavaksi! 8O Voiko viedä ihan mihin tahansa liikkeeseen vai onko vaan jotkut tietyt liikkeet? Maksaako testaus jotain? Kuinka paljon vettä kannattaa ottaa testattavaksi, riittääkö desi tai jotain?
Mikä liike Tampereella tekee vesitestejä?
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mervi* »

kuinka usein kannattaa testata...
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

tellie kirjoitti:JBL:n 5in1 liuskat olivat täkäläisessä kaupassa reilun 20 egeä purkki (50 liuskaa?). JBL:n tippatestit ovat useimmat ainakin täällä tuota kahdenkymmenen luokkaa (riippuen tietty purkin koostakin), tosin nitiitti- tai nitraattitesti 27 egeä 8O
Oh my good! Seran testejähän saa paljon edullisemmin!!! Laadultaan eivät mihinkään poikkea, tiedä ovatko jopa laadukkaampiakin.. 8O

Mitä nyt muistelen niin seralta tippatesteistä:
pH, Kh, Gh hintaan 7,5€ ja NO2, NO3 hintaan 12-13€ Tampereelta. :D Pieni ero.. [;)]
Elven kirjoitti:Mikä liike Tampereella tekee vesitestejä?
Coral Aquariumissa tai Tampereen Akvaarioseuralla (jäsenenä) pystyt testauttamaan vettä. Ota vettä mielellään reilusti, vaikka 2dl, niin riittää varmasti kaikkiin testeihin. [;)] :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Anti-hero
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anti-hero »

Tuollainen seran testipaketti missä oli muistaakseni kokonais ja karbonaattikovuus, ph ja nitriitti testit maksoi muistaakseni jonkun 30€. Ja nämä tippatestejä kaikki.
Mervi*
Senior Member
Senior Member

Ostin seran setin jossa oli kaikki tarvittavat testit, maksoi kalajutussa 25 e.

Kauankohan tuollainen tippapaketti kestää... ??

Edullinen oli, onko hyvä paketti vai heitinkö rahat kaivoon?
titra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja titra »

Huh! Onpas kallista touhua tuo mittailu 8O . Ite laitoin tänään altaan kypsymään. Tässä rahaa odotellessa mietiskelen mikä olisi paras vaihtoehto mittailulle. Tietääkö kukaan mitä maksaa akvaarioliikkeissä jotain veden mittailu?
Mervi*
Senior Member
Senior Member

ei toi testipaketti ole kallis. Siinä on kaikki testit
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Mervi* kirjoitti:kuinka usein kannattaa testata...
NO2 kypsytysvaiheessa. Siis useita kertoja. Kannattaa ostaa oma puteli. Kun nitriittipiikki on mennyt, NO2-testille ei juuri ole käyttöä normaaliolosuhteissa.
pH ja GH ainakin ennenkuin ostat kaloja. Ja jos et muuta näitä arvoja
itse mitenkään, riittää, että testaat muutaman kerran jälkikäteen (varmistaaksesi, että arvot ovat suurinpiirtein pysyneet samoina). Voi olla että riittää, että viet muutaman kerran esim. liikkeeseen. Jos muutat näitä arvoja, kannattaa ostaa omat vehkeet.
NO3:lla voit todeta, onko vedenvaihtorytmisi sopiva ts. ettei nitraattia pääse kertymään liikaa. Aluksi testailin kerran kuussa (ennen vedenvaihtoja), nyt tuskin enää ollenkaan.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
akyttala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onkos nuo testit välttämättömiä? Itse ajattelin antaa akvaarion kypsyä viikon-pari ihan itsekseen ja heittää sen jälkeen kalat joukkoon sen enempiä miettimättä. Mutta olisikohan viisaampi testata tuota?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”