Tulisuu, kerjää tietoa
Valvoja: Moderaattorit
Tulisuu, kerjää tietoa
Tahtoo kysellä kenellä on kokemusta ja on tai on ollut akvaariossa tulisuita? Netistä löytyy aivan sikanihkeesti tietoa.
-
- Member
Minulla on tällä hetkelllä
Räväkkä luontoisia ja aggressiivisia, ainakin minun yksilöni! Altaassa ei voi pitää ainakaan pohjakaloja (minun tapauksessani; luonne, liian pieni akvaario
) Asia varmaan muuttuu, jos akva on vähintään 300-400 litraa. Mielenkiintoisia, en näistä ikänä varmaan luovu. Kun nyt saisi vaan niille isomman kodin.
Aina kun niitä käännyn katsomaan, ne nostavat punaiset helttansa esiin ja tulevat riehumaan lasiin. Samoin jos näytän niille Monsterit Oy:n yksisilmäistä vihreetä lelu-ukkelia, saavat kamalan kohtauksen. Se on niille maailman kauhein uhka

Aina kun niitä käännyn katsomaan, ne nostavat punaiset helttansa esiin ja tulevat riehumaan lasiin. Samoin jos näytän niille Monsterit Oy:n yksisilmäistä vihreetä lelu-ukkelia, saavat kamalan kohtauksen. Se on niille maailman kauhein uhka

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Tulisuu, kerjää tietoa
Höpö höpö. Googlaatwisties kirjoitti:netistä löytyy aivan sikanihkeesti tietoa.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=214
http://www.varusteleka.fi/laura/kalat.php?nayta=83
http://www.kolumbus.fi/sarakontu/kalat/kalacich.html
Ai Masaa vai?KirsiKirppu kirjoitti:Samoin jos näytän niille Monsterit Oy:n yksisilmäistä vihreetä lelu-ukkelia

1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Meillä tulisuut 470 litrassa ovat rauhallisia ja tulevat hyvin toimeen muiden kirjoahventen kanssa. Keskenään nämä nahistelevat toisinaan. Kalat ovat melko nuoria ja n. 8 senttisiä. Tosiaan on aivan eri asia sitten laittaa aikuinen kala kirjoahvensoppaan, mutta pienestä pitäen siellä kasvamalla kalat usein tottuvat toisiinsa. Sitten on taas yksilöt ovat erilaisia.
Tulisuupari olisi varmasti kiva, mutta meille sattui samaa sukupuolta nuo pikkuiset. Värit ovat upeat. Jostain syystä vain en ole kiintynyt näihin kavereihin, vaikka ennen aina unelmoinkin tulisuista. Ihastuin joskus tulisesti kaupassa aikuiseen tulisuukoiraaseen, niin että näin siitä jopa unta
Tekisi kyllä niin mieli vaihtaa nämät kaksi kunnon pariin, jossa komea ukko ja kaunis akka.
Tulisuupari olisi varmasti kiva, mutta meille sattui samaa sukupuolta nuo pikkuiset. Värit ovat upeat. Jostain syystä vain en ole kiintynyt näihin kavereihin, vaikka ennen aina unelmoinkin tulisuista. Ihastuin joskus tulisesti kaupassa aikuiseen tulisuukoiraaseen, niin että näin siitä jopa unta

Fishy fella.
Re: tulisuu, kerjää tietooo....
hassua mut nuo oli juuri niitä linkkejä mitä oon selannut suuntaan jos toiseen... 

~~kiistän kaiken~~
-
- Imperaattori
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Nuoret yleensä ovatkin rauhallisempia ja kutuintoisuus myös näkyy aggressiivisuudessa, eli pariskunta saattaisi pitää muille kaloille kovempaa kuria kuin tuo nykyinen härkäpari.Azkhaeracan kirjoitti:Kalat ovat melko nuoria ja n. 8 senttisiä. Tosiaan on aivan eri asia sitten laittaa aikuinen kala kirjoahvensoppaan, mutta pienestä pitäen siellä kasvamalla kalat usein tottuvat toisiinsa. Sitten on taas yksilöt ovat erilaisia.
Tulisuupari olisi varmasti kiva, mutta meille sattui samaa sukupuolta nuo pikkuiset.
Yllättävän rauhallisia nuo tulisuut kuitenkin ovat verrattuna siihen millaista huhua niistä on kuullut. Eivät tunnu käyvän oikeasti toisiin kaloihin kiinni, kunhan vain uhittelevat. Meillä tosin tämä uhittelukin oli liikaa kiekkokaloille, jotka sitten olivat arkoina altaan toisessa päädyssä kun tulisuut valtasivat lopun altaasta reviirikseen. Hieman paremmin itseään puolustavien ahventen kanssa yhteiselo olisi varmasti helpompaa.
Kokoa venyvät sen verran paljon ja siihen päälle tuo uhittelu, niin sellainen 350+ litraa on oma mielipiteeni minimialtaaksi.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
- Advanced Member
Kaizu kirjoitti:Nuoret yleensä ovatkin rauhallisempia ja kutuintoisuus myös näkyy aggressiivisuudessa, eli pariskunta saattaisi pitää muille kaloille kovempaa kuria kuin tuo nykyinen härkäpari.Azkhaeracan kirjoitti:Kalat ovat melko nuoria ja n. 8 senttisiä. Tosiaan on aivan eri asia sitten laittaa aikuinen kala kirjoahvensoppaan, mutta pienestä pitäen siellä kasvamalla kalat usein tottuvat toisiinsa. Sitten on taas yksilöt ovat erilaisia.
Tulisuupari olisi varmasti kiva, mutta meille sattui samaa sukupuolta nuo pikkuiset.
Jep.. Sitä ajattelinkin

Fishy fella.
Kovempaa kuria kuin tuo nykyinen härkäpari
Mä en tajuu tästä sydeemist viel mitään ko oon uus ja outo tekniikkaan tutustumaton immeinen...
Mut tahtois viel udella mitä muit kaloja sulla on niiden seurana ja voiks niitä tulisuita olla esim. pari pariskuntaa?
Ja kauanko sulla on ollut ne?

Mut tahtois viel udella mitä muit kaloja sulla on niiden seurana ja voiks niitä tulisuita olla esim. pari pariskuntaa?
Ja kauanko sulla on ollut ne?
~~kiistän kaiken~~
-
- Advanced Member
Härkäpari: Eli siis kun kyseessä on samaa sukupuolta olevat kalat(omassa tapauksessani tod. näk. 2 koirasta), jotka näin eivät voi kutea keskenään, niin ne käyttäytyvät kutuparia reilusti nössömmin. Kutupari taas hätyyttää muita kaloja hormonien hyrrätessä ja kutua sekä poikasia puolustaessaan. Joskus vaikkei olisi edes kutuaika, pari saattaa kuherrella huvin vuoksi muita hätyytellen.
Timanttitonkijoiden ja nuoren oskarin sekä erilaisten plekojen kanssa ovat meillä yhteensä elelleet, vaihtaneet allasta kerran. Ovat siis kokoajan olleet itseään suuremmassa seurassa. Nämä kokemukset nyt eivät sano oikein mitään, kun pitäisi olla aikuiset yksilöt kehissä vertailussa. Missähän ovat kaikki muut tulisuun omistajat?
Tulisuuparia en välttämättä laittaisi pysyvästi muiden kirjoahventen kanssa samaan. Toki on nähty pidettävän tulisuuparia menestyksekkäästi samassa akvaariossa itsensä kaltaisten(meinaan kalojen käytöstä) kirjoahventen kanssa menestyksekkäästi, tosin tilaa oli reilusti yli 500 litraa. Ainahan voi kokeilla miten kalat suhtautuvat toisiinsa, koska kirjoahvenista puhuttaessa puhutaan yksilöistä, mutta sitten tulisi tarvittaessa olla mahdollisuus siirtää ne omaan akvaarioonsa. Kahta tulisuuparia en myöskään laittaisi samaan, etenkin ukot saattavat olla inhoja toisilleen.
Mutta olen melkoisen tulisuunoviisi, joku viisaampi jatkakoot
Timanttitonkijoiden ja nuoren oskarin sekä erilaisten plekojen kanssa ovat meillä yhteensä elelleet, vaihtaneet allasta kerran. Ovat siis kokoajan olleet itseään suuremmassa seurassa. Nämä kokemukset nyt eivät sano oikein mitään, kun pitäisi olla aikuiset yksilöt kehissä vertailussa. Missähän ovat kaikki muut tulisuun omistajat?

Tulisuuparia en välttämättä laittaisi pysyvästi muiden kirjoahventen kanssa samaan. Toki on nähty pidettävän tulisuuparia menestyksekkäästi samassa akvaariossa itsensä kaltaisten(meinaan kalojen käytöstä) kirjoahventen kanssa menestyksekkäästi, tosin tilaa oli reilusti yli 500 litraa. Ainahan voi kokeilla miten kalat suhtautuvat toisiinsa, koska kirjoahvenista puhuttaessa puhutaan yksilöistä, mutta sitten tulisi tarvittaessa olla mahdollisuus siirtää ne omaan akvaarioonsa. Kahta tulisuuparia en myöskään laittaisi samaan, etenkin ukot saattavat olla inhoja toisilleen.
Mutta olen melkoisen tulisuunoviisi, joku viisaampi jatkakoot

Fishy fella.
-
- Member
Näistä sivuista itse sain tulisuista eniten minua hyödyttävää tietoa:
http://www.cichlidae.com/articles/a007.php
Minulla eivät poikaset ikinä kuoriutuneet, ennen kuin nostin kovuuden päälle 8 (gh). Ja myöskin pariskuntani värit voimistuivat melkoisesti kovuuden noustua.
Samalla myös vähensin akvaarion valoa, ja kyllä käytös ja värit muuttuivat! Niistä tuli niin rohkeita, että tulivat ottamaan aivan pinnasta ja kädstä ruokaa. Ennen eivät nousseet 10 cm pohjasta ylöspäin.
Ihmettelen kovasti miten koiras tulisuustani on kasvanut niin mahtavan näköinen/värinen yksilö, vaikka elänyt koko elämänsä aivan liian pienessä akvaariossa! (140 litraa, 1m pituutta, se ei riitä näille vauhkoille).
http://www.cichlidae.com/articles/a007.php
Minulla eivät poikaset ikinä kuoriutuneet, ennen kuin nostin kovuuden päälle 8 (gh). Ja myöskin pariskuntani värit voimistuivat melkoisesti kovuuden noustua.
Samalla myös vähensin akvaarion valoa, ja kyllä käytös ja värit muuttuivat! Niistä tuli niin rohkeita, että tulivat ottamaan aivan pinnasta ja kädstä ruokaa. Ennen eivät nousseet 10 cm pohjasta ylöspäin.
Ihmettelen kovasti miten koiras tulisuustani on kasvanut niin mahtavan näköinen/värinen yksilö, vaikka elänyt koko elämänsä aivan liian pienessä akvaariossa! (140 litraa, 1m pituutta, se ei riitä näille vauhkoille).