APUA, miljoonakalan poikasille ruokaa!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiinuliinu
Starting Member
Starting Member

APUA, miljoonakalan poikasille ruokaa!

Viesti Kirjoittaja tiinuliinu »

Sain pelastettua vihdoin miljoonalakan poikaset poikasaltaaseen. Muistan lukeneeni jostain, että ne tarvitsevat varsin pian ruokaa. Nooh, tietenkin lapsi oksentaa vieressä, en pääse kauppaan. Mitä voin antaa näin ensi hätään, vai pärjäävätkö muutaman tunnin, jotta saan lapselle hoitajan, ja voin hakea poikasruokaa?
maximoves
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maximoves »

Ihan tavallinen hiutaleruoka kyllä käy, hienonna se vain sormissa ihan pieneksi jauheeksi. Minulla ainakin miltsinpoikaset syövät ihan samaa hienonnettua ruokaa kuin aikuisetkin.
Ratsastan auringonlaskuun....

http://community.webshots.com/user/maximove
tiinuliinu
Starting Member
Starting Member

Mikähän on selviytymisprosentti? En hennonnut katsoa, kun miekkapyrstöt yrittivät syödä niitä, joten pelastin kaikki, mitkä vaan suinkin sain. Nyt on sitten 15 poikasta!!! Jos kaikki selviää, olis kohta varmaan miljoonakalan poikasia tarjolla... ;) Tai sitten täytyy ostaa isompi akvaario!
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuo lienee miljoonakalojen suurin ongelma, poikasriesa. Nimi ei todellakaan ole tullut turhaan :roll: Itse olen "kasvatettu miljoonakaloilla", eli niitä on ollut kakarana aina. Eipä siinä muutaman kuukauden jälkeen enää mitään poikasia pelasteltu. Ne jotka selvisivät itse, selvisivät. Luonnon valintaa omalla tavallaan. Julmaa kyllä (ja epäeettistä ehkä myös), mutta näin se vaan menee miljoonakala-altaassa. Pelastamattakin niitä oli yleensä riesaksi asti.

Muttajoo. Jos poikasaltaaseen niitä laittaa, niin kyllä se hienonnettu hiutaleruoka kelpaa jo aika pian, miljoonakalat ovat kuitenkin aika kehittyneitä "syntyessään".
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
tiinuliinu
Starting Member
Starting Member

Meillä ei ole vielä yhtään poikasia selvinnyt, kaikki on mennyt parempiin suihin. Ei akvaario tosin kauaa ole meillä ollutkaan, mutta monta kertaa olen naaraiden huomannut "laihtuneen" kummasti päivän tai yön aikana. Meillä ei siis ole vielä tuota riesaa, vaan olen ihan innoissani, kun vihdoin sain haalittua poikasia turvaan!!! Katsotaan, kauan innostusta kestää... Lapsetkin saavat raukat olla oman onnensa nojassa, kun äiti vaan istuu akvaarion edessä ja vahtaa kalanpoikasia... !!!

Annoin niille pieneksi jauhettua hiutaleruokaa. Muutama on pari kertaa käynyt näykkimässä sitä. Mutta eipä nuo vielä montaa tuntia vanhojakaan ole.

Miekkapyrstöt vahtaavat poikasia hullun kiilto silmissä. Näykkivät allasta koko ajan. Poikasten tarvinnee olka melko suuria, ennen kuin ne voi laskea vapaaksi, etteivät joudu välipalaksi? Pitää varmaan hankkia joku pikkuallas, missä ne saa kasvaa rauhassa. Onko ideoita? Raha kun ei meidän pihan puihin ole kasvanut, vaikka kuinka olen yrittänyt. Ei olisi nyt varaa heti uutta akvaariota laittaa pystyyn. (Olisikohan tätäkin pitänyt miettiä, ennen kuin ryntäsin pelastustoimiin ?!?!) Tai olisiko kellään antaa hyvää osoitetta, mistä moista tietoa löytyy. En ole vielä ehtinyt paljoa etsiä, mutta pikahakuni ei kummoista tulosta antanut, enkä nyt kirjastoonkaan pääse.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

saat helposti pientä ruokaa poikasille kun laitat hiutaleita tyhjään purkkiin ja pienen kiven sinne ja sitten vaan ravistat purkkia niin...oho on pientä ruokaa valmiina purkissa [;)]
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

tiinuliinu kirjoitti:Pitää varmaan hankkia joku pikkuallas, missä ne saa kasvaa rauhassa. Onko ideoita? Raha kun ei meidän pihan puihin ole kasvanut, vaikka kuinka olen yrittänyt. Ei olisi nyt varaa heti uutta akvaariota laittaa pystyyn.
Poikasaltaanhan ei tarvitse olla mikään kauneuden huippu, eli ihan jollain muovisaavilla tai jopa sangollakin pärjää. Halvan käytetyn poikasaltaankin voi tuolta AW:n kaupan puolelta ostaa jos haluaa nähdä siitä läpi (itselläni on suurin muoviterraario "hätäaltaana"). Siihen vaan jokin pikkuinen suodatin pörräämään, senkin voi hankkia käytettynä. Mielellään jokin pieni malli joka ei kierrätä kovinkaan tiuhaan sitä vettä, ettei pokaset imeydy sen sisään. Suodattimen päälle kannattaa laittaa sukkahousunpalanen ihan alkuaikoina jotta "sisäänimuvahingoilta" varmasti välttyisi. Jos mistään muusta kalasta olisi kyse, niin ilmastin olisi paras ihan alkuvaiheeseen, mutta millikset jo uivat reippaasti, eli ihan minivauvojen vaatimustasolle ei tarvitse lähteä.

Veikkaan, että poikasaltaan kustannukset eivät ole suuret, pohjalle ei tarvitse välttämättä edes hiekkaa saatikka ylle "oikeaa" valoa (esim. pöytävalo kelvannee hyvin). Eli periaatteessa ainut johon tarvitsisi laittaa vähänkään rahaa, on tuo suodatin. Olen myös huomannut, että varasuodatin on ihan hyvä olla olemassa muihinkin tilanteisiin...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
MäVaan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja MäVaan »

minulla oli miljoonakalojen poikasakvaariona nurinpäin käännetty muovinen kakkukupu, läpinäkyvä sellainen, ja siellä vähän soraa, kasvi, ja sellainen kupla-juttu, en tiedä miksi sitä kutsutaan, mutta laite joka tekee kuplia :) litroja oli vähän vajaa 10, ja siellä kasvoi poikue toisensa perään..
Hymyile nyt, huomenna asiat ovat vielä huonommin! :)
tiinuliinu
Starting Member
Starting Member

Eikö poikasallas tarvitse siis välttämättä suodatinta?!

Otimpa asian vielä näin jälkikäteen esiin, kun nyt se tuli itselleni ajankohtaiseksi. Siirsin meinaan poikaset (joita onkin nyt 16 :roll: ) vähän väljemmille vesille. Hommasin niille semmosen läpinäkyvän muovilaatikon, laitoin pohjalle vähän isosta akvaariosta hiekkaa, pienen kasvin ja puun juurakon. Laiton sinne myös suodattimen (pienen sellaisen, jonka sain akvaarion oston yhteydessä, merkistä ei tietoa, niin ja sukkahousukin oli ympärillä), mutta näytti siltä, että pikkukalat joutuivat kovasti työskentelemään, pysyäkeen "tolpillaan". Laitoinkin sinne nyt neuvojen odottelun ajaksi vain ilmapumpun (vai mikäs se on nimeltään, josta ed. viestissäkin oli puhetta; kuplia pulputtava hökötys). Vai hätäilinkö liikaa, onko poikaset vielä liian pieniä? Eloa poikasiin tuli ainakin huomattavasti enemmän, kun saivat tilaa ympärilleen. Vai olikos se pakokauhua... :?
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Mullekin tuli eilen miljoonakalan poikasia! 60 litraisessa akvassa on muina kaloina yksi koiras ja kaksi naaras miljoonakalaa, ja yksi partis joka ei suostunut päästämään irti kannostaan... :roll:
Kuitenkin, en aio pyydystää poikasia mihinkään erilliseen astiaan. Altaassa kasvaa aika reilusti pistiaa, jonka suojissa poikaset saavat kasvaa rauhassa. Ruoka tosin tuottaa mullekin ongelmia. Lähin eläinkauppa on 80km päässä, eikä mulla ole autoa!
Täytyy kokeilla tuota kivi purkissa tekniikkaa. Kuinka monta kertaa vuorokaudessa poikasia kannattaisi ruokkia? Haluaisin niiden säilyvän hengissä, mutta silti en halua akvaan mitään yliruokinnasta aiheutuvia ongelmia.
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

useasti mutta vähän kerrallaan!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”