Miljoonakalojen kadonnut itsesuojeluvaisto

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
string81
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakalojen kadonnut itsesuojeluvaisto

Viesti Kirjoittaja string81 »

Onko miljoonakaloilla vihollisia luonnossa muuten kuin poikasina?

Kun nuo minun kalani eivät pelkää enää mitään. Siivotessa se on tosi ärsyttävää kun koko ajan ollaan lappoputken suulla tai kättäni hyppimässä. Kerran yksi jopa tarttui putken suuhun selästään kiinni ja tietty se naaras on nyt huonossa kunnossa.

Siis miten muut ihmiset siivoilee kun koko ajan kalat on tiellä? Ei ikinä ollut tetrojen kanssa tälläisiä ongelmia. Ne kun tajuaa väistää. Ehkä valittelen turhia ja pitää vaan olla supervarovainen. Jos vaan on muita vieressä kun siivoilen niin saa kuulla kun haukun kaloja tyhmiksi jatkuvasti...:)
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Tuo käytös todennäköisesti johtuu liiasta jalostuksesta. Ja miljoonakalat ovat myös tottuneet ihmisiin kun ovat monta sukupolvea asuneet altaissa.

Jos olen väärässä niin korjatkaa.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Täällä sama ongelma kuparitetrojen ja keltabarbien kanssa. Ei muuten tunnu yhtään kivalta, kun iso keltabarbi nääkkäsee käsivarresta :roll: Onko olemassa kalojen käytöskoulua :mrgreen: ?
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Ei nyt varsinaisesti liity asiaan, mutta minulla yksi piikkisilmistä ui kerran letkun imuun.

Kaikessa rauhassa imuuttelin letkyn päällä (ilman lappoa) akvaarion yläreunasta vettä. Sitten piikkisilmä on letkussa, juuri ja juuri mahtuu sinne. Silmäni pullistuvat kuopistaan koska säikähdän niin paljon: voi ei, se varmasti kuolee! Mutta eipä auttanut muu kuin antaa kalan mennä letkua pitkin ämpäriin josta sen sitten haavin ylös. Ei muuten ole kovin palkitsevaa hommaa haavia pelästynyttä piikkisilmää nelikulmaisella haavilla pyöreästä ämpäristä. Ei siinä sitten muuta kun kala altaaseen ja vedenparannusaineet messiin.

Eli puuttuu se itsesuojeluvaisto näköjään muiltakin kuin milliksiltä :D
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
tapio_kautto
Starting Member
Starting Member
Viesti:

hmm...että sillälailla....

Viesti Kirjoittaja tapio_kautto »

Vai että kaloilta puuttuu itsesuojeluvaisto. Tuohon en osaa sanoa,että onko niillä mitään,mikä edes viittaisi itsesuojeluvaistoon. Ainakaan omilla miljoonakaloillani ei taida olla sellaista.
Älkää herättäkö nukkuvaa karhua!
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Kyseessä on mielestäni enemmänkin uteliaisuus! Eihän kalat voi tietää mitä tapahtuu jos joutuu lappo letkuun.. Jos ne tietäisivät niin eihän ne välttämättä sitä tekisi! Itselläni on sama juttu taisto herrani kanssa aina kun lappoan se tulee kyyläilemään siihen ja kun olen laponnut niin saatan jättää lapon vähäksi aikaa akvaarioon nojaamaan niin jo taisto herra on kerennyt siellä sisällä käydä kun tulen takaisin. :mrgreen: (lappo ei ollut silloin "käynnissä") Lappouksen kanssa tarvitsee olla vain varovainen.
Phanny
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Luin sellaista kiinnostavaa juttua, että jos miljoonakaloilla ei ole luonnollisia vihollisia kotijoessaan, ne muuttuvat sukupolvien mittaan värikkäimmiksi. Tästä oli tehty jotain kokeitakin luonnossa: siirretty miljoonakaloja vaarallisesta joesta sellaiseen jossa ei ollut mitään saalistajia. Muutamassa sukupolvessa oli väritys muuttunut kirkkaammaksi. Samaan aikaan oli värikkäitä millejä siirretty vaaralliseen jokeen ja jonkin ajan kuluttua (en muista kuinka monta vuotta tai sukupolvea) ne olivat selvästi värittömämpiä. Voikohan käydä samalla tavalla itsesuojeluvaiston kanssa...?

Omassa millisaltaassa on haavi lappoletkun päässä aina kun vaihdan vettä, haavia ne kumma kyllä osaavat pelätä. ;)
Akvaariofani :)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Akvaariofani :) »

Miljoonakalat todellakin ovat heti tunkemassa joka paikkaan. Pistää käden veteen, niin eiköhän heti ole parvi nyppimässä sormia....
Silloin joskus kun minulla oli paljon milliksiä, ne tulivat siivotessakin tutkailemaan, mutta eivät ne häirinneet. Ne uivat lähinnä pinnalla ja kun liikutti sitä lappoa vaan ihan pohjan myötäisesti elikkä ei nostanut sitä putken suuta kovin ylös, niin ei ollut mitään ongelmaa millisten lappoon joutumisesta.
Minusta tuollaiset ylitungettelevat ovat mukavampia kuin säikyt kalat, jotka säntää heti karkuun, kun vaikka kävelee akvaarion ohi. Luonnossa ne tungettelevat eivät varmaan niin pärjäisi... :roll:
affenainen80
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja affenainen80 »

Mulle tuli eilen ekat millikset (2 naarasta. uroksia odotellaan vielä), eivätkä ne edes muuttojärkytyksestä tai muustakaan syystä säikkyneet kättäni! Jouduin siinä vielä fiksaamaan suodatinta ja kasveja paremmin pohjaan, ja oikeasti ihan konkreettisesti jouduin vähän tönimään tyttösiä pois tieltä! 8O Kevyesti sormen kanssa tuupin pyrstöstä, että menkäähän nyt...

Milliksiä mulla on ollut viimeksi joskus 80-luvulla, ja sen kyllä muistan että sormenpäätä tultiin "syömään" kun sormen laittoi veteen. Mutta että ei väistettäisi kokonaista jättimäistä kättä! Se on jo uutta! :mrgreen:
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Saan taistella miekkapyrstöjen kanssa ettei joutuisi lapon sisään. Ja kuitenkin aina välillä joku poikanen menee vuoristorataa ämpäriin. Viimeeksi sain melkein raivokohtauksen, kun lapon heilutus ei yhtään saanut kaloja ymmärtämään että saisivat mennä kauemmaksi.

Minä luulen että syy on siinä että lapossa näkyy lentävää töhnää ja kalat luulevat sitä syötäväksi. Innokkaasti yrittävät nyppiä lapon seinää, jos vaikka sen sisällä olevan töhnän saisi kiinni. Fiksut kalat (nuoliaiset ja muut) pysyvät tiukasti piilossa putsauksen ajaksi. Ovat oppineet ettei ruokaa tule kun "tuo" tulee noin akvaarion viereen. Haavia kalat osaavat pelätä, joten pitäisiköhän lappo maskeerata haaviksi ja haavi lapoksi... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”