Räkmix, apua kokkailuun kiitos

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
gwaihir
Starting Member
Starting Member

Räkmix, apua kokkailuun kiitos

Viesti Kirjoittaja gwaihir »

Sorry, jos tämä "alkeet" on väärä osasto. Mutta en keksinyt parempaakaan paikkaa ja katson itseni vielä aloittelijaksi... [;)]

Olen etsiskellyt täältä netistä ohjeita räkmixin tekoon. Nyt mulla on muut aineet kasassa mutta se vitamiini puuttuu. Jossain ohjeessa mainittiin ADE-vitamiiniliuos eläimille. Kävin kyselemässä apteekista. Sitä ei löytynyt (kysyivät tukustakin), eikä mitään vastaavaa tablettia/liuosta eläimille. Joissain ohjeissa oli mainittu multivita-tabletit. Sellaisia minulla olisi, MultivitaPlus (ihmisille). Käykö se siis?

Onko 1 vai 2 tablettia oikea annostus? Olen tekemässä semmoista satsia johon tulee 500g katkarapuja, 200g kalaa, 200g herneitä, banaani yms.

Vai pitäisikö vielä käydä eläinkaupoista kysymässä jotain vitamiinia lemmikeille?

Jos joku osaa vastata pikaisesti olisin kiitollinen (ja pääsisin kokkailemaan). 8-)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Itse teen rakmixini ilman vitamiinia ja lisaan sitten erillisessa kupissa sulavaan annokseen pari tippaa JBL:n Atvitol-vitamiinia. Kyseisia ADE-vitamiineja on muuten kalanmaksaoljyssa, jota laitan 2l rakmixtaikinaan n. 1tl. [;)]

Ainakaan minulla ei ole aiheuttanut kalvoa veden pointaan tms. inhottavia sivuvaikutuksia.

ps. Sori aan ja oon pisteet, taas. Hollantilainen nappis ja kayttojarjestelma :x
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Ville+Makka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ville+Makka »

Me laitetaan "tehovitol" -tippoja räkmiksiin (ja kissalle [;)] ) Kaipa pillerin voi jauhaa sekaan: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=2996

Makka
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

Olen käyttänyt eläinkaupasta saataavaa KEROn 'aito kalanmaksaöljyä'.
Myös luontaistuotekaupoista löytynee.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
gwaihir
Starting Member
Starting Member

Ok, kiitos näistä vinkeistä!

Ehkä menen sitten vielä huomenna eläinkauppaan katselemaan löytyisikö esim. tuota kalanmaksaöljyä.
lilo
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja lilo »

lilo kirjoitti:Olen käyttänyt eläinkaupasta saataavaa KEROn 'aito kalanmaksaöljyä'.
Hups muuten, sanoin väärin, sillä tuon kapselipurkinhan olin aikoinani ostanut nimenomaan apteekista; eläinten hyllyltä.
Ilman mainoksia olisimme onnellisia tietämättä miksi. (Lapsen kouluaineesta poimittu)
gwaihir
Starting Member
Starting Member

Kävin eläinkaupassa ja nyt mulla on jotain öljyä (kissoille ja koirille), josta löytyy A, D ja E -vitamiinit.

Tietäisikö joku, että paljonko näitä vitamiineja kuuluu ruuassa olla eli paljonko lorautan räkmix-satsiin?
Juissi

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minulla on toiminut vitamiinina hienosti Seran "reptimineral H" vitamiini/mineraalijauhe. Se sopii kasvissyöjille. Sitä saa lemmikkieläinliikkeestä.

http://www.juissi.com/akvaario/rakmix_2.php

-Juissi
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Yksi vaihtoehto on ihan akvaariokaloille tarkoitettu nestemäinen vitamiinivalmiste. Löytyy akvaariokaupoista, ainakin Seran valikoimaan kuuluu ja uskon, että monen muunkin ison valmistajan. Aikoinaan pieni Seran puteli spruutattiin kokonaisuudessaan ämpärilliseen räkää.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Öljy lienee Aptuksen Eforion (toimii erinomaisesti kissojen turkin kiillottajana - sisäisesti nautittuna [;)] ). Toinen eläinvinamiittipilleri olisi Aptuksen Pirskatti, se on kuitenkin räkää varten jauhettava kun tulee pillerinä purkissa. Kumpikaan ei liene huono vaihtoehto. Pirskatissa ehkä plussana se, että siinä on kalsiumia (mitä ei voi olla liikaa).

Itse olen käyttänyt ihan akvaariokamaa - Waterlifen vitamiiniliuosta. Struuttailen sellaisen mojovan struuttauksen per annosta räkää. En ole siis mitenkään holtittoman tarkka sen annostuksen kanssa, syöväthän kalani muutakin kuin räkää, ja noissa vihaneksissa lienee jonninverran vinamiitteja muutenkin.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Re: Räkmix, apua kokkailuun kiitos

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

gwaihir kirjoitti: Joissain ohjeissa oli mainittu multivita-tabletit. Sellaisia minulla olisi, MultivitaPlus (ihmisille). Käykö se siis?
Eli voiko ihmisille tarkoitettuja vitamiineja käyttää?
gwaihir
Starting Member
Starting Member

Tyhmä, kun olen, niin kysyn...
Voisiko joku vielä valaista, että "miten" tuota syötetään?
Siis pitääkö ensin sulattaa vai murretaanko kappaleet jäisinä suoraan altaaseen? :?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Toiset sulattavat kappaleen ja hienontavat sitä lisäksi, toiset antavat paloja jäisinä. Kukin voi nopeasti kehittää oman tapansa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Re: Räkmix, apua kokkailuun kiitos

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

ParratonMonni kirjoitti:
gwaihir kirjoitti: Joissain ohjeissa oli mainittu multivita-tabletit. Sellaisia minulla olisi, MultivitaPlus (ihmisille). Käykö se siis?
Eli voiko ihmisille tarkoitettuja vitamiineja käyttää?
Pahemmin en ole törmännyt kalojen vitamiinitarpeita käsitteleviin artikkeleihin/tutkimuksiin, joten vitamiinitarpeet lienevät aika mutu-tuntumalla säädettyjä. Olen minäkin joskus käyttänyt ihmisille tarkoitettuja vitamiineja eivätkä kalat ainakaan ole kuolleet.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”