Kuparimonnisten poikasten akvaario

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tellie
Senior Member
Senior Member

Kuparimonnisten poikasten akvaario

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kuparimonniseni päättivät ottaa ja pyöräyttää yllätyskudun, joka on siis ihka ensimmäinen kutu koko akvaarioharrastukseni aikana :D Ilmeisesti kutu on pyöräytetty 1. tai 2. toukokuuta eli tänään tai eilen :)

Harjoittelun nimissä otin osan kudusta talteen muovikippoon, joka kuluttaa aikaansa lillumalla akvaarion pinnassa pysytelläkseen mahdollisimman tasalämpöisenä. Huomenna olisi tarkoitus pistää pystyyn poikasallas, neljänkymmenen litran vetoinen purkki, joka näitä aikoja sijaitsee tyhjillään varastossa.

Akvaarion lisäksi kaapista löytyy 1) Rena 101 ilmapumppu 2) Fluval1 suodatin 3) lämmitin.

Lämmittimen ajattelin (yllättäen) laittaa tölkkiin, mutta miten tuon suodatuspuolen kanssa? Fluval1 kuitenkin pöhöttää aika reipaasti ajatellen purin vetoisuutta ja pikkuisia poikasia, pöhöttää silti vaikka sen laittaisikin sukkahousuihin. Pumpusta en tiedä kun en ole sitä koskaan käyttänyt. Mitä teen?

Olisiko suotavaa yrittää rajata uimatilaa jollain ovelaakin ovelammalla materiaalilla pienemmäksi näin aluksi? Poikaset pärjännevät karussa akvaariossa vallan hyvin? Entäpä kypsyys? Riittäisikö akvaariossa ollut saviruukku jonkinlaiseksi ympiksi, hankinko multaa ja teen multaympin, vai sekä-että?

Koska kyseessä tosiaan oli yllätyskutu, en ole ottanut mitään selville mistään, mutta hakutoiminto on ahkerassa käytössä. Veikkaan kuitenkin että tulen kiljumaan teille melkoisen monesta asiasta tässä samassa ketjussa, jos joku jää epäselväksi. :D
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
tellie
Senior Member
Senior Member

No, pistin pystyy poikasaltaan: lämmitin, fluval1, ruukkua ja kiviä.

Fluval menee suahousun sisään tässä näitä aikoja, ja ajattelin ympiksi ottaa hiekkaa tuolta akvaariosta toisiin sukkahousuihin/toiseen lahkeeseen.

Herää vain yksi kysymys: Miten saan akvaarion pysymään edes siinä puutteellisessa kypsyystilassa missä se nyt on?

Entä kuinka herkkiä munat/poikaset ovat pimeydelle, altaassa kun ei ole valaisinta?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse olen poikasaltaisiin laittanut hiukan hiekkaa pääaltaista ja ruokkinut sitten päivittäin kalanruolla. Tiedä sitten onko tuo ollenkaan riittävää, mutta ilman ongelmia ovat poikaset kasvaneet.

En usko että munat ja poikaset valosta välittävät, lähinnä varmaan helpottaa niiden kunnon seuraamista...
tellie
Senior Member
Senior Member

Iik, iik, pH pyrkii laskemaan alle kuuteen. Laskemista pyrin hillitsemään vaihtamalla vettä poikasaltaaseen kutuakvaariosta, mikä ainakin väliaikaisesti auttaa. KH:ta ei nyt tähän väliin taida ennättää laskemaan, kuinka herkkiä pikkuiset ovat pH:n laskulle? Riittäisikö tuo vedenvaihto?

Poikasaltaassa alkaa käydä jo jonkinmoinen vilinä, kauaa ei tarvitse tihrustaa että kakruja näkyy :D Pääaosa kakruista on ihan terhakaita ja vikkeliä, mutta muutama näyttää kovasti uivan ympyrää itsensä ympärillä, tai siis kieppuvat oudosti uidessaan. Seurasin näitä poikasia ja ajattelin onkia ne ylös ja lopettaa, mutta ei niitä kyllä siitä altaasta tavoita telomatta muita poikasia, toivottavasti eivät varsinaisesti kärsi :|
kirre68
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kirre68 »

Miksi otat vettä kutualtaasta? Ota kraanasta puhdasta, siitä poikaset tykkäävät :mrgreen:
*Mokien kautta oppii, valitettavasti*
tellie
Senior Member
Senior Member

kirre68 kirjoitti:Miksi otat vettä kutualtaasta? Ota kraanasta puhdasta, siitä poikaset tykkäävät :mrgreen:
Pelkään "maitomaista samennusta" joka tuntuu toisinaan olevan perin juurin maitomainen tuossa hanavedessä, olen vähän ajatellut poikasten olevan sille huomattavasti herkempiä. Voisi tietty seisottaa sitä vettä maailman tappiin asti, silloin selviäisi tuokin ongelma :D Pitänee yrittää tuota, vaikka tosi pitkään seisotetulla jne.
tellie
Senior Member
Senior Member

Huh, olipa hyvä että ostin sittenkin sen nitriittitestin tippaversiona. Kakrualtaassa oli 0,4-0,6 mg/l nitriittiä. Miten kalanpoikaset voivat selvitä tuollaisesta? 8O

Ihme kyllä raatoja ei altaassa näy, vaikka ne voisivatkin toki hukkua roskien joukkoon. Monen elävän poikasen uinti on kuitenkin rohkaiseva näky.

Sitä tosin ihmettelen, ettei jbl:n liuskatesti edes vihjaissut nitriittiin tuossa altaassa, mutta kun testasin vesijohtovettä ja vettä muista altaista, niin valitettavasti näkyisi tippatestin väite todenmukaisemmalta. Oi mikä yllätys.

Hätäensiavuksi 50% vedenvaihdo kutualtaan vedeksi, pian teen toisen 50% vaihdon hitaa-aasti ja rauhallisesti. Lisäsin pohjasoraa ympiksi. Mistähän tuo allas on saanut riittävästi ravinteita tuon nitriitin nostamiseen...?

Mitä muuta voisin tehdä? Multaa ei nyt ole saatavilla. Onko joku onnistunut kasvattamaan elinkelpoisia poikasia nitriittiongelmasmta huolimatta?
kirre68
Senior Member
Senior Member

Olen kuullut/lukenut jonkun onnistuneen kasvattamaan poikaset nitriittipiikin yli.. en kyllä muista, kuka siitä täällä kirjoitti; vai olenko nähnyt unta :roll:

Ota vielä lisäympiksi toimivan akvaariosi suodattimesta lietettä eli purista lietettä suodatinpatruunasta fluval1:en patruunaan. Ja joka päivä pakko vaihtaa vettä puolet, kunnes nitriittipiikki ohi. Onnea matkaan, minä onnistuin aikanaan selviämään - toki aikuisten kalojen kanssa - nitriittipiikistä ilman kuolemia.
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

tellie kirjoitti:Pelkään "maitomaista samennusta" joka tuntuu toisinaan olevan perin juurin maitomainen tuossa hanavedessä, olen vähän ajatellut poikasten olevan sille huomattavasti herkempiä. Voisi tietty seisottaa sitä vettä maailman tappiin asti, silloin selviäisi tuokin ongelma :D Pitänee yrittää tuota, vaikka tosi pitkään seisotetulla jne.
N. 2 h kunnollinen ilmastus auttaa uuden veden suhteen. Itse joudun ilmastamaan kaasukuplien takia (joka tekee maitomaiseksi samennuksi vähäksi aikaa)
tine
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tine »

Hei aiheiseen liittyen kuinka usein vaihdatte osan poikasaltaan vedestä ja kuinka paljon? Kannattaako ottaa vesi siis ennemmin raanasta (seisottaa ensin?) kuin toisesta akvaariosta? Mulla on pari poikasallasta pystyssä kuparimonnisten ja albiinomonnisten poikasille, aina vaan käy niin suuri kato jossain vaiheessa.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Minä vaihdan kääpiörihmakalojen poikasille vettä joka päivä, 45 litran altaaseen 10 litraa päivässä. Samalla otan tauhkat pois pohjalta.

Altaan koko ja kuormitus toki vaikuttavat asiaan paljon, mutta ennemmin usein kuin liian harvoin.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
kirre68
Senior Member
Senior Member

Minä vaihtelin kuparimonnisten poikasaltaaseen (56l) joka toinen päivä vajaan puolet vedestä. Hyvin toimi.
tellie
Senior Member
Senior Member

kirre68 kirjoitti:Ota vielä lisäympiksi toimivan akvaariosi suodattimesta lietettä eli purista lietettä suodatinpatruunasta fluval1:en patruunaan.
Hieno ajatus - nitriittipiikki alkaa osoittaa laskemisen merkkejä, kiitos tuolle lietteelle jota annostelin reippaamman kanssa muuallekin kuin vain suodattimeen. Nitriittiä on vielä, mutta pitoisuus on alenemassa, ja ainakin osa poikasista on hengissä.
tine
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tine »

Joo oonkin vaihtanu joka toinen päivä noin puolet. Entäs raanasta ja seisotettuna vai toisesta akvaariosta?
tellie
Senior Member
Senior Member

Nitriittipiikki on kuollut ja kuopattu - poikaset eivät. Harmi ettei tässä ole sydänhymiötä :D Peli ei siis ole menetetty vaikka poikasaltaassa olisikin nitriittiä.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Minulla oli sterbaiden ensikotina noin 20 litrainen pikkuamme, jossa oli pillisuodatin, erillinen ilmastuskivi, lämmitin ja hiekkaa 0.5 cm pohjalla. Veden ja hiekan otin alunperin pääaltaasta, josta keräsin munat talteen ja poikasten kuoriutumisen jälkeen vaihdoin vettä puolet joka päivä.

Veden, joka oli noin 1-2 astetta lämpimämpää kuin altaan vesi otin ajoissa ennen veden vaihtoa hanasta ämpäriin ja ilmastinkiven laitoin sinne pörisemään. Lisäksi annostelin aqua-safea ja c-vitamiinia(kloramiinin takia) veteen. Sitten, kun uusi vesi oli sopivan lämpöistä, niin tein vedenvaihdon.

Alkuun otin vaihtoveden pääaltaasta ja silloin poikasaltaassa oli hieman sekä nitriittiä, että ammoniakkia ja joka päivä löytyi poikanen tai pari kuolleena, kunnes tajusin alkaa tuota kraanavettä käyttämään. Sen jälkeen, kun kraanaveden vaihdon aloitin, ei yhtään poikasta ole kuollut. Poikaset (36 kpl) ovat nyttemmin päässeet 100 litraiseen keräämään kokoa.

Meillä on todella paljon tuota kuplaa vesijohtovedessä, joten ainakin meillä on tuollaisia vedenvaihtoja tehtäessä ehdottomasti vettä seisotettava/ilmastettava.

Tuossa vielä tuo koko aihe sterbain kudusta:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... sc&start=0
tellie
Senior Member
Senior Member

No niin, aikaa on ollut sen verran että olen saanut luettua noita muita monnistenkudetusketjuja. Minulla kakarat voivat hyvin, 16 olen varmasti laskenut mutta todellinen määrä lienee siinä parin kymmenen paikkeilla, aina muutama jää huomaamatta johonkin.

Nyt useimmila kakaroilla on kokoa sentin verran ja herää kysymys: milloin lopettaa artemian antaminen? Ihan kuin suurimpia poikasia ei artemia enää kiinnostaisi siinä määrin kuin aikaisemmin. Artemian ohella olen antanut Tetran poikasruokaa, sitä jossa on kolme purkkikokea paketissa. Nyt olen alkanut tarjoilla pienimmän hiutalekoon (=pöly) ohella myös keskimmäistä hiutalekokoa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”