Äitienpäiväylläri

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Äitienpäiväylläri

Viesti Kirjoittaja höntti »

04.00-05.00 Akvaariolla linksahti joku pahasti päässä

06.30 pikkusiskoni Oona heräsi veden ääneen, ja jäi sitä sänkyyn ihmettelemään.

07.00 Oona tajusi vihdoin mennä ihmettelemään mistä ääni tuli. "akvaario vuotaa!" Paniikki, oona mietti kelle ensin siitä mennä kertomaan. Juoksi kuitenkin vanhempien huoneeseen.

Tosi miellytttävä herätys minulle, "lari, sun akvaario vuotaa!" . Pomppasin sängystä enkä voinut uskoa, mutta totta se oli 8O Lattialla oli muutama litra vettä (onneksi laattalattia) mutta siitä se tyhjennys alkoi. Osasin ottaa asian rauhallisesti, niin paljon olin kuitenkin lukenut ja tiesin mitä tehdä. (kyseessä "vain" 160 litrainen)

Nyt kasvit on saavissa hiekan kanssa. Saavissa vettä pyörittää altaan suodatin. En usko että kaikki niistä selviää, tärkein olisi kuitenkin pelastaa miekkikset ja melalehdet. Kalat on nokka kiinni lasissa 60 litraisessa, toivottavasti pärjäävät siinä noin viikon (osan voin laittaa kasvien kanssa saaviin).

Ette (suurinosa) osaa kuvitella minkälainen olo nyt on, kun en kerran itsekkään kunnolla. Mutta harmittaa ja on kuitenkin toiveikas olo. Nyt (mitä olen jo jonkun aikaa toivonut) voin aloittaa kaiken alusta, ja huolella aloitankin.

Äitienpäiväylläri on tähän tungettu siksi, koska äiti on tosissaan luopumassa minun altaasta. Se ei kuulemma uskalla enää antaa minun laittaa siihen vettä, huomenna se on kuulemmä lähössä lasinkeräykseen. Mutta arvatkaa luovutanko näin vähästä.

Minua vain arveluttaa osaanko korjata allasta vaikka hyvät neuvot löytäisinkin.

[}:)] :cry: :frown: :|
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Voi ei :(

Ei kannata luovuttaa. Onnettomuuksia sattuu, eikä niille aina voi mitään. Yhtä hyvin jossain voi haljeta putki ja syntyä vesivahinko. Akvaariot eivät ole sen "vaarallisempia". Onneksi ne yleensä alkavat vuotaa tihkumalla tai muuten hiljakseen, kovin massiivisia tuhoja sattuu harvoin. Onneksi sinulla on se pienempi akva käytössä, on sentäs jotain toivoa asukkien pelastumisesta.

Mistä/miten se vuotaa? Jos kyse on siitä että silikoni falskaa jossain saumassa, niin sen korjaaminen ei käsittääkseni vaadi paljoakaan. Luulisin itsekin osaavani sen, vaikka en todellakaan mikään tekniikan ihme olekaan ;)
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
höntti
Senior Member
Senior Member

Akvaario vuotaa pohjasta jostakin silikoonisaumasta. Mutta ajattelin uusia koko altaan silikoonit, harjoittelen eka tuolla toisella 60 litraisella. Pystynköhän siihen.

Keksikää minulle hakusana millä löydän tietoa silikonien uusimisesta.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Kyllä sinä siihen pystyt ;) Tässä yksi keskustelu, jossa linkki Järven sivuille. Ihan vaan hakusanalla silikoni* löytyy jo vaikka mitä :)
höntti
Senior Member
Senior Member

Jos siis allas vuotaa tuolta pohjasaumasta, pitääkö minun purkaa allas ja uusia siten, koska vanha ja uusi silikoni eivät tartu toisiinta?

Entä, jos akvaario ei tarvitse purkaa, ja otan vain ne "pursuavat" silikonit pois, pitääkö silloin käyttää puhdistukseen sinolia, onko se etes mahdollista?
minzku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minzku »

Voi ei :(

Oot sen äitisi kanssa nyt jämynä etkä anna sen viedä sitä mihinkään :? [;)]
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Jos se ei anna sun pitää akvaa, sano että muuten haluat 10 valkoista rottaa, joilla on isommat pussit kuin Holmesilla. Varmasti antaa pitää sen altaan, tuskin haluaa 5-kiloista rottaa olkapäälleen
:mrgreen:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Kirsey
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Kirsey »

Niin tai sitten ehdotat äiteelle, että nyt olisi hyvä sauma vaihtaa tuo allas astetta isompaan :mrgreen:
"viedään vaan lasinkeräykseen ja ostetaan uusi tilalle".
Uudessa altaassa olisi muuten takuutakin usealle vuodelle, jos sattuu jotain vastaavaa tapahtumaan.

Ei mutta, uskon ettei se äitisi alkujärkytykseltään nyt vain ajattele selkeästi. Toivottavasti ymmärtää, että kalojen pitäisi päästä isompaan ammeeseen sieltä 60-litraisesta sitten tulevaisuudessa! (en kyllä tiedä, mitä kaloja sinulla on, mutta harva kansoittaa 160-litraistaan niin, että kalasto mahtuisi 60l-akvaankin)
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Mullakin allas vuotaa, onneksi vain hiukan, ja vesirajasta ylä "kehysten" reunasta. [;)] Onko akvaarion silikoonien uusiminen vaikeaa? :?
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Mullakin allas vuotaa, onneksi vain hiukan, ja vesirajasta ylä "kehysten" reunasta. [;)] Onko akvaarion silikoonien uusiminen vaikeaa? :?

-senkun poistaa vanhat ja tursottaa uudet+tasoitus
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Voi olla, että puhun tässä itsestäänselvyydestä, mutta:

Kai sinulla on styroksi tms altaan alla? Minulla suht uusi 160 l allas alkoi vuotaa tuolta pohjasaumoista, kun oli tullut jännitteitä, siis ihan "tasaisella" alustalla, mutta ilman stryroksia. Onneksi sekin alkoi noin pikkuhiljaa, ettei katastrofia päässyt tapahtumaan.
höntti
Senior Member
Senior Member

Kyllä altaan alla on styroxsi, mutta en tiedä missä kunnossa se on.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mulla sama tapahtui tossa muutama viikko sitten murtovesialtaalle, juuri kun kypsymässä olleeseen merivesiakvaan hankittu vaahdotin ilmeni rikkinäiseksi. Altaaseen olin itse vaihtanut pohjalasin n.vuosi aiemmin, ja se vain alkoi vuotamaan. Mulla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin laittaa 6 pallokalaani sinne meriakvaan jossa 5 niistä on kuin ihmeen kaupalla selvinnyt pelkillä vedenvaihdoilla (ja kallista suolaa kuluu) sekä elävälläkivellä, koska uutta vaahdotinta en ole päässyt hakemaan ja altaan korjauskin on mahdollista vasta nyt kun sain kaikki tavarani ja kyseiset kalat muutettua 250 kilometrin matkan. 1 pallokala kuoli jäätyään kierovesipumppuun hetkeksi kiinni, en siinä kaikessa tohinassa tajunnut heti laittaa vaahtomuovipalaa siihen suojaksi. :(

Ei se korjaaminen silti mikään vaikea homma oo, mutta sinuna suostuttelisin äidin ostamaan uuden, tehdasvalmisteisen ja "turvallisen" akvaarion. Voit aina perustella asiaa sillä, että sinullakin on oltava harrastus, ja tässä oppii kemiaa, biologiaa ja paljon kaikenlaista eläinten käyttäytymisestä. Voithan aina aloittaa nyrkkeilyn tms. sen sijaan...
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
hs75
Junior Member
Junior Member

Re: Äitienpäiväylläri

Viesti Kirjoittaja hs75 »

höntti kirjoitti:Tosi miellytttävä herätys minulle, "lari, sun akvaario vuotaa!" . Pomppasin sängystä enkä voinut uskoa, mutta totta se oli 8O Lattialla oli muutama litra vettä...

Ette (suurinosa) osaa kuvitella minkälainen olo nyt on, kun en kerran itsekkään kunnolla. Mutta harmittaa ja on kuitenkin toiveikas olo. Nyt (mitä olen jo jonkun aikaa toivonut) voin aloittaa kaiken alusta, ja huolella aloitankin.

Äitienpäiväylläri on tähän tungettu siksi, koska äiti on tosissaan luopumassa minun altaasta. Se ei kuulemma uskalla enää antaa minun laittaa siihen vettä, huomenna se on kuulemmä lähössä lasinkeräykseen. Mutta arvatkaa luovutanko näin vähästä.
[}:)] :cry: :frown: :|
Tsemppinkiä höntti! Itselläni meni puoli vuotta ennenkuin uskalsin aloittaa uudestaan (oma tilanteeni oli kuitenkin pahempi, iso remppa piti tehdä). Eihän vain vettä päässyt laattalattian ja jalkalistan välistä saumojen kohdalta... ?

Ymmärrän kyllä hyvin äitisi tunteet, mutta kun aika kuluu säikähdyskin unohtuu. :roll: Ainakin melkein. Tee niinkuin suunnittelit, aloita alusta uudella innolla ja huolella. :D
höntti
Senior Member
Senior Member

Pallokala kirjoitti:
Ei se korjaaminen silti mikään vaikea homma oo, mutta sinuna suostuttelisin äidin ostamaan uuden, tehdasvalmisteisen ja "turvallisen" akvaarion. Voit aina perustella asiaa sillä, että sinullakin on oltava harrastus, ja tässä oppii kemiaa, biologiaa ja paljon kaikenlaista eläinten käyttäytymisestä. Voithan aina aloittaa nyrkkeilyn tms. sen sijaan...
Huh mikä tyrmäys! Ellei iskä olisi tosissaan viemässä allasta liikkeeseen korjattavaksi en uskaltaisi jatkaa harrastusta tuolla altaalla. Ja uuteen altaaseen ei ole varaa, eikä äiti ostaisi uutta allasta vaikka alkaisin harrastamaan laskuvarjohyppyjä. (mikä ei olisi mahdollista kun ei ole itselläni rahaa.) Meidän äiti ei valitettavasti ymmärrä harrastusten merkitystä, ainut minkä harrastuksen se ymmärtää on juokseminen lenkkeilymielessä.

Altaan peruskorjaus, eli kaikkien silikonien vaihto tulee maksamaan 50€. Aika kallis, mutta muuten en saa akvaani takaisin, ja vanhemmat saavat tuosta kyllä osan maksaa kun eivät kerran luota minun kykyihini.

Mutta pärjäävätkö punapääbarbit, punapyrstörasborat, monniset, hunajarihmat ja partis tuossa 60 litraisessa kuukauden.? Mitä kaloja voisi ajatella laittaa tuonne kasvien kanssa saaviin?
minzku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja minzku »

höntti: tsemppiä sulle sen altaan kanssa [;)] Mitä monnisia sulla muuten on? Jos se 60 litrainen alkaa pahasti pullistella, voisin kyllä ottaa ne monniset meille "hoitoon" jos se auttaisi :)
höntti
Senior Member
Senior Member

Monniset myytiin kirjomonnisina, mutta ovat enemmän sysievämonnisia mutta eivät puhtaasti niitäkään. Luulen, että tuossa 8 kalan parvessa on kolmea eri monnista. :|

Voin antaa hoitoon jos tämä homma tuntuu venähtävän, mutta en vielä tiedä kannattaako tressin takia niitä alkaa siirtelemään. Mutta jos näyttää menevän yli kuukausi niin sitten. Kiitos kuitenkin!
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Runsailla vedenvaihdoilla luulisi evakon sujuvan, elleivät rupea tappelemaa. Itse olen myös kokenut vuotoyllätyksen, onneksi allas tiputti vain alareunasta ja vuoto huomattiin ajoissa. Itse silikoonattiin ja todella siisti tuli, homma ei ole vaikeaa. Kannattaa kuitenkin uusien saumojen kuivattua tehdä 24 tunnin vuototesti.
höntti
Senior Member
Senior Member

Kuinkahan monella, joka on altaaseensa silikonit vaihtanut (vuotavaan altaaseen) sitten allas ruvennut vuotamaan jälkeenpäin muutaman vuoden kuluessa?

Mitä olette mieltä, kannattaako maksaa 50€ altaan kaikkien silikoonien uusimiseen vai uusia itse ja luottaa niiden pitävyyteen. Iska ajattelutapaan ei sovi että allas kestäisi tuon paineen silikoonien uusimisen jälkeen.
Anzku
Senior Member
Senior Member

höntti kirjoitti:Iska ajattelutapaan ei sovi että allas kestäisi tuon paineen silikoonien uusimisen jälkeen.
Minä en ole VIELÄ yhteenkään akvaarioon silikoneja uusinut (pian kylläkin), mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen en keksi yhtäkään syytä miksei kestäisi. Voihan toki olla että logiikkani ontuu jälleen ;) ... Mutta kun näitä kokemuksia on lueskellut, niin ilmeisen moni on uudelleensilikoonatun altaan kanssa elellyt vuosikaudet ongelmitta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

höntti kirjoitti:Iska ajattelutapaan ei sovi että allas kestäisi tuon paineen silikoonien uusimisen jälkeen.
Öhm. Mites se tähän saakka on sitten kestänyt? :mrgreen:

Varmaan itse maksaisin ilomielin 50e (riippuu altaan koosta, pienestä tuo olisi ryöväystä - suurista suht' edullista) kuin alkaisin itse värkkäämään niitä saumoja. Joka tapauksessa köyhdyt jonkun parikyt euroa siitä silikonista. Varsinkin jos vaihdon tekee luotettava liike, joka antaa sille vielä takuun.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jonkusenkin akvaarion olen itselleni kasannut, enkä ole vuotavaa osannut vielä tehdä! Kehyksettömistä näkee jo tehdessään että sauma on virheetön. Mahdolliset kuplat jne. voi jo tehdessään tunkea saumasta pois. [;)]

Varmaan saumaisinkin itse, on se niin helppoa: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php

Juuri olen tekemässä paria akva-terraariota eli paludaariota kiinalaisille ravuilleni. 4 mm lasista tietty
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
höntti
Senior Member
Senior Member

aqua2002 kirjoitti:. Varsinkin jos vaihdon tekee luotettava liike, joka antaa sille vielä takuun.
Tämä on vielä edellytyksenä. Jos liike ei lupaa muutaman vuoden vuotamattomuustakuuta niin sittea saavat unohtaa. Ovat kuitenkin ennenkin tehneet hommaa. Ainakin silikonit on uusittava jos alkaa vuotamaan, tuskin mistään rakenteista lupaavat vastuuta ottaa.

En usko että silikonien uusiminen olisi vaikeaa mutta vanhemmat ei luota [;)] :cry: Mutta tarkoitus on koitella yhden 60 litraisen kanssa sitä touhua. Sillähän voisin näyttää vanhemmilleni että kyllä se kestää.
Anzku
Senior Member
Senior Member

Uskoisin, että itse saumaamalla saa ihan siistiä ja kestävää jälkeä vaikka olisikin ensikertalainen. Tai ehkä minä olen vain liian optimisti. Joka tapauksessa aion yrittää 70-litraisen saumausta itse, ja toivon, ei vaan USKON vakaasti onnistuvani :D (ja jos tällainen piiloblondi siihen pystyy, niin kuka tahansa pystyy :mrgreen: )
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

...

Viesti Kirjoittaja kit »

Uusin tuossa joulun aikaan 60 litraseen silikonit ja vein sen appimuorin ihmeteltäväksi... Ei ole vielä alkanu vuotamaan mistään ja ihan varmasti tulee palautetta jos jossain vaiheessa alkaa vettä tippasemaan... En ensikertalaisena kokenu hommaa vaikeaksi ja altaasta tuli minun käsittelyssä jopa paremman näkönen mitä se aikasemmin oli (vaihoin mustat silikonit kirkkaiksi)...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”