Nuoliaisista

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mirde
Member
Member

Nuoliaisista

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Harlekiininuoliainen, Raitabuoliainen, verkkonuoliainen, vyönuoliainen ja L-264.

Onko kokemuksia edes jostakusta? Millaiseen seuraan voisi ajatella? Ensisijaisesti nuo nuoliaiset kiinnostavat. Miten isoksi kasvavat ym ym. Googletan näitä, mutta vähän ristiriitaisia ovat tiedot jne.

Tänks taas! [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Anzku »

L 264 ei muuten edes ole nuoliainen vaan pleko: harmovampyyripleko Leporacanthicus joselimai.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Sen verran kokemusta verkkonuoliaisista että en suosittele 1) monnisten seuraan koska saattavat syödä silmät 2) isojen hitaiden kalojen seuraan koska voivat alkaa imeskellä limaa niiden kyljistä. Omilla nuoliaisillani tuo liman imeskely oli melkoisen rasittava piirre.

Joillakin on verkkonuoliaisista ihan hyviäkin kokemuksia eli ovat saaneet hyvin käyttäytyviä yksilöitä. Ja ovathan ne persoonallisia ja hauskoja kaloja. Ehdottomasti parvikala ja vaatii tilaa muutaman sata litraa.
Mirde
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mirde »

Kyllä mä sen tiesin, mutta eikös tällä osastolla saa kysyä myös niistä? 8O mä ilmeisesti kirjoitin huonoa suomea, jos ymmärretään, että pidin sitäkin nuoliaisena... :roll: Kyllähän mä jo jotakin tiedän...ehkä...kai.. :mrgreen:

Monniset ovat poissa laskuista jo joka tapauksessa; tiikeribarbit ilmeisesti eivät tykkää seurana niistä, joten haenkin nyt muita pohjakaloja vaihtoehdoksi. Siksi nämä löytämäni "uudet" pohjakalat kiinnostavat. Tiikerinuoliainen olisi ihastuttava, mutta kasvaa niin suureksi ja on vaikeahko(?) kala, joten etsin yhä... [;)]
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Tottakai saa kysyä, osaston nimihän on Monnit ja nuoloaiset :)

Jos viestisi otsikko on Nuoliaisista, ja viestissäsi luettelet L-264:n nuoliaisten joukkoon ja sanot "Ensisijaisesti nuo nuoliaiset kiinnostavat", saa väkisinkin hiukan väärän käsityksen ;)

Tai sitten minä olen vain pilkunviilaaja.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mulla on yksi raitanuoliainen.(ostin kaupasta vesiruton ja matkalla kotiin huomasin samassa pussissa sen nuoliaisen, ilmainen kala siis [;)] ). Mulla se on ollut ainakin ihan rauhallinen ei oo ollut äkäinen eikä käyttäytynyt huonosti. :mrgreen:
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Raitanuoliaiset nokkii muitten pohjaotusten silmät, tosin partamonni sai olla ainakin mulla rauhassa. Muuten mukavia otuksia. Pitää kotilot hyvin kurissa. Harlekiinit todennäköisesti jättää silmät rauhaan, en nyt kuitenkaan muista oliko harlekiinit ja leväkatkat samassa altaassa, taisivat olla. Silmäkatoja ei tapahtunut. Kotiloita eivät pidä yhtä hyvin kurissa mitä raitanuoliaiset. Vilkkaita kaloja molemmat. Jäävät alle 10 cm, mutta ainakin omasta mielestäni tuo 360-litranen jossa molempia tapauksia on/on ollut ei oo yhtään turhan iso. Raitanuoliaisia oli 8 kpl, mutta koska "raiskasivat" noitamonnit niin vaihoin ne 6 harlekiiniin. Niitä pitäis tietty hommata pari vielä lisää. Eivät varmasti tykkäis huonoa.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mulla raita nuoliainen ei ainakaa kiusaa muita tai syö muitten silmiä 8O .
Voi olla että raitanuoliais joukossa tyhmyys tiivistyy [;)] .
mardu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja mardu »

Ehkäpä toisinpäin. Joukossa ne näyttävät minkälaisia oikeasti ovat. Parvikaloista kun nyt kyse on.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Harlekiininuoliainen on suhtpieneksi jäävä nuoliainen, jonka en usko kiusaavan muita kaloja. Verkkonuoliainen ja raitanuoliainen taas puolestaan kasvavat hiukan isommaksi ja ovat melkoisia vouhottajia, joten rauhaa rakastavat kalat eivät näistä seuralaisina erikoisesti välitä. Lisäksi tuo kylkiliman imutuspiirre rajoittaa muuta kalastoa. Verkkonuoliaisten silmien nyppimisestä on kuultu paljon. Itselläni oli neljä verkkoa, jotka toista vuotta elivät sulassa sovussa kunnes yhtenä päivänä keksivät terrorisoinnin eri muodot; timanttitetrojen evien nyppiminen, lehtikalojen kyljet, monnisiin eivät ehtineet kajota ennen altaasta muuttoa, yrittivt kylläkin.

Nuoliaiset ovat lajiakvaariossa ihania otuksia. Meillä oli aikaisemmin 180 cm pitkä allas, jossa asukkeina oli miltei ainoastaan nuoliaisia. Keskenään tulivat loistavasti toimeen.

Jos nuoliaisia seura-akvaarioon suunnittelet ja pytyssä on riittävästi tilaa, suosittelen harmittomia harlekiini- tai touhunuoliaista sekä piikkisilmiä.
neontetra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neontetra »

Mitä kaikkea verkkonuoliaiset syö muuta kuin kotiloita? Ostin just pari ja olis kiva tietää enemmän :P
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

neontetra kirjoitti:Mitä kaikkea verkkonuoliaiset syö muuta kuin kotiloita? Ostin just pari ja olis kiva tietää enemmän :P
Meillä ei verkkonuoliaiset kotiloihin koskeneet vaikka niitä oli tarjolla monenmoista. Suosikkiruokaa olivat pakastesurviaiset ja erilaiset pääruokatabletit. Lähes kaikki meni alas katkarapupellettejä lukuunottamatta.
neontetra
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja neontetra »

Oon kokeillu 2 eri tablettia ja ei tainnu koskee. En ainaka oo nähny et olis edes koskenu niihin. Toisesta tabletista en ole varma.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

neontetra kirjoitti:Mitä kaikkea verkkonuoliaiset syö muuta kuin kotiloita?
Ostitko verkkonuoliaiset sinne 40 litraiseen purnukkaan?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Mika S
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mika S »

Meilläkin on raitanuoliaiset jättäneet muut kalat rauhaan. Tabletit maistuvat ja hiutaleet myös.
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Minulla on viisi vyönuoliaista, eli darionuoliaista kotona akvaariossani. Ensiksi minulla oli vain kolme, kun kaupassa oli vain nuo kolme jäljellä. Sitten hankin pari lisää. Tuli pari sähkökatkoa ja yksi vanha ja yksi nuori kuoli. Ostin taas kaksi lisää ja kaikki ovat elossa. Ensi kerralla kun kuulen sähkökatkoksesta niin ulkosuodatin putsataan ennen katkosta. :frown:

Silloin, kun minulla oli vain kolme vyötä, niin meno oli hiljaisempaa. Yhdessä vaiheessa yksin jäänyt palettikalanaaras rupesi niitä terrorisoimaan mikä oli tosi tylsää katsottavaa. Paletti sai lähtöpassin ja sen jälkeen vyöt uskalsivat taas esille.

Kun kaksi uutta pientä tuli, ne olivat varsin pirteitä tapauksia, jotka eivät ymmärtäneet että ison vyön valtaama pesä oli oikeastaan vallattu, vaan olivat itsepäisesti sitä tutkimassa. Ihan oli pulassa tuo iso vyö. Olin lukenut että pienet voivat joutua isojen ahdistelemaksi, mutta ei ainakaan minulla käynyt näin.

Nyt kun tilanne on kaksi isoa ja kolme pientä, niin meno on vilkkaampaa ja hauskaa seurata. Iso vyö puolustaa pesäänsä urheasti ja pienet kyllä uskovat, mutta ainahan voi kuitenkin mennä kurkkimaan, jos vaikka olisi hylätty. :) Pienempi vanha vyö kaipaa kuolutta kaveriaan, mutta on jo skarppaamassa. Mitä olen seurannut, niin sekin on tainnut vallata itselleen pesän, mistä se päättäväisesti häätää pieniä pois. Ison edestä se kyllä pakenee. Pikkuiset ovat ensinahisteluiden jälkeen paljon yhdessä.

Kaikki vyöt ovat oppineet kantamaan ruokatablettien paloja, jos katsovat aiheelliseksi ruokarauhan turvaamiseksi. Varsinkin iso vyö kantaa pesäänsä syötävää, kun pelkää että joku TAAS menee sinne valloitusmielessä. Toinen hyvä syy on leväbarbi, joka on oppinut lokkien tavoille. Se ei viitsi itse hakea pohjalta ruokaa, vaan lähtee jahtaamaan muita kaloja siinä toivossa että ne tiputtaisivat ruuoat suustaan. Leväbarbi kuin vielä on nopea uimari, niin muut ovat alakynnessä. Joten tablettipalojen turvaan vienti on ihan aiheellista. Minusta nuoliaiset ovat aika fiksuja tapauksia fisuiksi.

Pari jäljelle käännyttä kiiltomonnista elää samassa akvaariossa. Ne ja niiden silmät ovat saaneet olla rauhassa. Mutta en kuitenkaan suosittele.

Kotiloita akvaariossani ei ole ollut 1990 jälkeen. Olen hankkinut uusia kasveja sen jälkeen, mutta mahdolliset kotilot ovat hävinneet silloisten tiikereiden suihin. Nykyiset vyöt hoitanevat samat tehtävät yhtä hyvin. Akvaariokaupassa pitivät kahta pientä vyötä kotiloiden piinaamassa akvaariossa, jotta ongelmasta päästäisiin eroon. Hyvin näyttivät hommansa hoitavan ja juuri ne kaksi otinkin sitten omaan akvaariooni.

Vedenlaadusta nuoliaiset taitavat olla herkkiä ja kun jouduin akvaariosilikoneja vaihtamaan kolme päivää sen jälkeen, kun ne viimeistä paria olin ostanut, niin olin aika varma että tulee rutto ja vie kaikki. Mutta näin ei käynyt, onneksi. Olin kyllä varovainen kun siirsin paljusta toiseen. Hankin jopa pienen ilmattimen että happea saisi enemmän veteen. Ulkosuodatin, joka on ylitehokas akvaariokokoon nähden kierrättää veden varmaan vöiden mielestä ihan mukavasti. Silloin tällöin pienempi iso vyö ui vedenvirtauksessa selvästi nauttien. Akvaarion uudelleen sisutuksessa jätin edustan jokimaisemaa jäljitellen paljaaksi kasveista ja sekin on selvästi innoittanut vöitä.

Ruoka maittaa hyvin kaikille vöille. Annan niille pakasteruokaa viikonloppuisin (pitähän kaloilla olla herkkupäiviä!) ja muuten pieniä pellettejä, tabuja ja levyjä. Kaikki näkyy kelpaavan. Muiden kalojen hiutaleetkin katoavat heti, mikäli ennättää pohjalle asti nuoliaisen eteen. Jos annan uusi ruokia, niin alussa on kyllä empimisiä, kyllä nekin syödään heti kun totut ruuoat on pistetty poskeen. Mutta jonkun kerran jälkeen nekin on jo luokiteltu kelvollisiksi. Yritän keksiä kaloille herkkupurkkiruokia, en viitsi hakea halvinta mitä kaupoista löytyy. On nimittäin hauskaa katsoa kun fisu kekkaa herkun ja menee ihan villiksi siitä.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Re: Nuoliaisista

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Olisiko joillain muillakin kokemuksia noista harlekiininuoliaisista? Minulla varattuna 5 kpl paikallisessa, viikon sisällä pitäisi noutaa kun karanteeni vapautunee...Pikku-lehtikalojen ja ruusutetrojen sekä kuuden plekon kanssa muuttaisivat 380l:n. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”