Loisto- ja keltabarbeista

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Loisto- ja keltabarbeista

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Toivottavasti tällaista aihetta ei ole ennestään, nopeasti haulla selaamalla ei ainakaan löytynyt.

Minkä kokoisia (täysikasvuisia) kelta- ja erityisesti loitobarbeja ihmisten altaista löytyy? Onko noita lähes 14 senttisiä luonnonmuotoja tosiaan olemassa? Onko parven sisällä paljon kokoeroja?

Ja aiheeseen osittain liittyen: Onko loistobarbien kanssa turvallista pitää monnisia? Minkä verran "loistot" kiusivat toisiaan ja altaan muita kaloja?
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

No mä kerron tässä pienen tarinan mun keltabarbeista.

Siskolla ne asustivat 112 litraisessa. Niitä oli siellä sellaiset 7 kpl. Kun ne sieltä siirrettiin mun 420 litraiseen ne oli kooltaan jonkun 8-10cm (tällöin kalat noin 5 vuotiaita). Koko vähän vaihteli. Mulla isoin keltabarbi oli 14cm:nen jöntikkä kun se kellu pinnalla kuolleena. Olihan niillä ikää jo jonkun 6 vuotta.
Siitä parvesta on jäljellä enää 2 kalasta mutta nuorempia kavereita siellä on 13 kpl eli parvea on kasvatettu kun niihin iski ihastus.

Yleensä sanotaan että kala jää kitukasvuiseksi jos se on ikänsä pienessä altaassa mutta nää kalat tosiaan kasvo aika hirmuisesti tuolla kun tilaa kerran oli. Mutta toisaalta onhan tuolla noita 6cm:siä inkkareitakin :roll:
willew
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja willew »

Kaverin 70 litrasessa altaassa uiskentelee kolme 12 senttistä keltabarbia jo kahdeksatta vuotta. 8O
Eli kyllä todellakin kasvavat pienessä akvaariossakin aika isoiksi.
plenty
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja plenty »

Keltabarbeja löytyy ja löytyy kokoerojakin - Naaraathan tietysti pesevät urokset koossa jo nuorinakin. Omat keltikseni ovat parivuotiaita ja suurimmat lähellä kymmentä senttiä. Jännä pointti on se, että kun tekivät poikasia, kokoerot parven sisällä oli alusta asti tosi valtavia. Ilmeisesti elämän perussääntö siis piti kutinsa - vain vahvat selviävät ja kehittyvät normaalisti. Poikaset kuoriutuivat viime elokuussa ja edelleen jotkut niistä ovat huomattavasti toisia pienempiä. Että sopii tosiaan esimerkiksi kalasta, jossa esiintyy kokoeroja - muuten myös väreissä; olen nähnyt keltabarbeja tosi pliisuista tosi upean, lähes pronssinvärisiin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”