L-333

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mape
Member
Member

L-333

Viesti Kirjoittaja mape »

Onko kellään kokemusta plekosta L-333 Hypancistrus sp.?

Kuva

Hyvin vähän tietoa löytyy, ei edes suomenkielistä nimeä ole sille annettu [;)] . Tosin Inia jossain viestiketjussa kertoi siitä näin:
"L 333 on isoseeprapleko, 16-18 cm, eli aika jötkäle." Inia, mistä olet löytänyt tuon nimen sille?

No joka tapauksessa sellainen nyt uiskentelee 315 litran altaani pohjalla seuranaan partistyttö ja ilmeisesti joku puupleko, joka muistuttaa L-271:tä sekä parvi helmimonnisia. Oikein pirteältä ja rohkealta vaikuttaa tuo L-333 ja on vielä kauniskin :mrgreen: .
Miksi pitää olla muiden kaltainen, kun heitä on jo niin paljon?
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Hienon kalan olen ostanut. Akvaariokeskuksestako peräisin, vai oletko muualta meiltäpäin löytänyt tämän? Jos ostit muualta niin paljon hintaa oli suurinpiirtein? A-keskuksen hinnan tiedän.

Olet varmaan jo käynyt planetcatfishistä katsomassa tietoja kalasta.

http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... 1024_f.php

Xingulainenhan tuokin on ja yksi harvoista plekoista, joiden kohdalla lukee että lisääntyminen on "very easy". Yritä hankkia tuolle kaveri erisukupuolta jostain niin eihän sitä tiedä jos vauvoja joskus tulisi. Itse olen löytänyt tuon koosta sen 15 cm maksimi, kun olen pikaisesti etsiskellyt erikielisiltä sivuilta.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Isoseeprapleko on kyseisen plekon virallinen nimi. Siis täsmennettynä Pertti Rassin mukaan.. [;)]

Kotoisin Rio Xingulta eli erittäin lämpimistä vesistä.. Lämpötila vähintään 26-27C, mutta mielummin 28C tai vähän ylikin. Maksimillaan kokoa voi kyseiselle kaverille kasvaa jopa 18 senttiäkin, mutta sellaista 16cm voitaisiin pitää tavanomaisena..

Viljely on tiedettävästi samanlaista, kuin muillakin Hypancistruksilla, eli aika helppoa, kunhan perusjutut viljelystä taitaa..

Itse vielä odottelen 6kpl parveni saapumista. :mrgreen:
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
Raaka-Arska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Itselläni on 2kpl noita plekoja ja ne on kauniita ja vähään tyytyviä. :D
mape
Member
Member

Juu, planetcatfishiin ryntäsin ensimmäisenä ja olen googlettanut kaikilla mahdollisilla vaihtoehdoilla. Leppävaariostahan minä sen löysin ja hintaa oli 50 euroa. Pituutta about 4-5 cm ja vaikuttaa oikein vilkkaalta ja rohkealta. Enemmän minä olen sitä nähnyt näiden parin päivän aikana mitä puuplekoani, joka on kolme kertaa isompi tai oikeastaan leveämpi :roll:. Kunhan tiedän kumpaa sukupuolta ostamani kaveri on, aion kyllä hankkia sille puolison, jos vaikka niitä vauvoja tulisi.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Vai leppävaariosta löysit. Olikos siellä paljon valikoimaa kun kävit? Löytyikö muita hypancistruksia tai pieneksi jääviä plekoja. Itse en ole liikkeessä toviin vieraillut. Leppävaarion hyvä puoli on se, että kalat ovat siellä lähestulkoon aina hyväkuntoisia ja terveitä. Loistava kauppa, mutta pienenä liikkeenä valikoima vaihtelee kovasti. Joskus sieltä löytyy vaikka mitä herkkua ja vielä hyvällä tuurilla edullisesti ja joskus taas valikoima on omien kiinnostusten ulkopuolella.
ssniemi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ssniemi »

Meillä näitä on neljä kappaletta. Vielä ihan nuoria kaikki. Olisiko teillä vinkkejä sukupuolten tunnistamiseen?
mape
Member
Member

Näitä L-333:sia sinne jäi silloin ehkä n. 5-6 kpl. Minusta oli ihan hyvä valikoima, mutta kävin siellä ensimmäisen kerran, joten en tiedä mitä siellä on yleensä. Muita hypancistruksia en muista, mutta minä en kylläkään ole mikään asiantuntija :roll: . Safiiriplekot jäivät mieleen, koska harkitsin ensin sellaista, ennen kuin olin nähnyt nämä L-333:set.

Planet Catfish kertoo sukupuolen erottamisesta näin:
"Adult males develope teeth-like odontodes around the head and the pectoral fins. Viewed from above the female looks much more massive than the male. Easiest way of sexing even half-grown ones is to provide enough caves. The fish entering and staying in the holes are only the males."

En tiedä mitä tuo ensimmäinen lause tarkoittaa, muuten ymmärrän kyllä. Kaverini oli kysynyt Akvaariokeskuksen Petriltä tunnistamisapua ja Petri oli puhunut joistakin, jotka urokselle kasvavat siihen kohtaan, missä esim. partamonneilla on ne ulostyöntyvät väkäset. Ne "jutut" ulottuvat uroksilla kiduksiin saakka ja naarailla jäävät vähän niinkuin haituviksi. Tuosta ei kyllä saanut mitään selvää :mrgreen: , joten parasta kysyä suoraan Petriltä. Tuosta luolissa majailemisesta en sitten tiedä. Sen perusteella omani olisi ehkä naaras, koska se vipeltää suurimman osan ajasta pitkin akvaariota, mutta toisaalta käy kyllä yhden ruukun sisällä, jossa asustaa myös se puupleko.

ssniemi, mitä teidän L-333:set tykkäävät syödä mieluiten? Meillä on vielä vähän hakusessa. Eilen oli surviaispäivä, mutta en nähnyt menikö tämä kyseinen kala niillä herkuttelemaan.
ssniemi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ssniemi »

Meillä syövät kaikkea. Katkarapupelletti ja pohjatabletit uppoavat ihan kiitettävästi. Pakastekatkaravut ovat hyviä, koska eivät mene kokonaisina ahventen kitaan, vaan jäävät pohjalle.

Pitkän aikaa meilläkin meni ennen kuin näin näiden syövän, mutta nyt ujous on unohdettu. Suurin yksilö norkoilee etulasin tuntumassa jatkuvasti ruokaa kerjäämässä.
mape
Member
Member

Ujous ei tätä meidän kaveria ainakaan vaivaa vaan se tosiaan vilistää pitkin allasta. Luulin ettei levän syönti ole tälle lajille ollenkaan tyypillistä, mutta pleko hinkkaa innoissaan kasvien lehtiä, puunrunkoa ja jopa lasia, vai onko se vain silmänlumetta :roll:
Myfyriwr
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Myfyriwr »

Koti-Amazon sai juuri täälläkin L-333:n asukikseen, mutta tätä kaveria ei kyllä vaivaa ujous eikä ruokahaluttomuus :roll:

Koko ajan pyörii etulasin tuntumassa ja katselee mitä siellä ulkona tapahtuu ja heti kun kokeeksi pudotin pari katkarapupellettiä oli ensimmäisenä testaamassa ruokalistaa :mrgreen:

Piikikkäältä nuo evät näyttävät ja viiksetkin löytyvät eli taisi tulla koiras, etsin jostain pienen luolan ja jos olin oikeassa haen samantien viikonloppuna sille parin.

Planetcatfish mainitsi jotain mahdollisista ongelmista corydoraksien kanssa, onko kellään ollut moisia? Äsken ainakaan ei tuntunut olevan moksiskaan kun jakoi pelletit neljän helmimonnisen kanssa [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”