220 litraisen kalat

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

220 litraisen kalat

Viesti Kirjoittaja niisku- »

Oukhei, sainpa sitten vihdoin isomman altaan :) Ennestään minulla on 120 litrainen jonka kalasoppa on seuraava

8 mustaneontetraa
8 intiaanisulkaa
4 siamin piikkisilmää
6 leväkatkarapua (amanoiksiko niitä nyt sitten sanottiin)
hieroglyfipleko

Eli noita yllä olevia kaloja en haluaisi uuteen altaaseen. Ostan altaan käytettynä ja saan jonkin verran kaloja mukana kuten 3 leväbarbia ja joitakin monnisia jonkun verran :) Niistä siis ei vielä tietoa.

Noiden ympärille sitten kai pitäisi ruveta kalastoa miettimään. Laitan altaaseen hiekkapohjan (raekoko 0,5-1,2) ja lämpötilan säädän sitten kalojen mukaan.

Vesi tulee Helsingin Vedeltä ja he ilmoittavat arvoiksi kovuus on 3,5º dH (6-12º dH puolikova, yli 12º dH kova) ja veden pH arvo on 8.5. Vanhemmassa altaassani on pH n. 7 ilman että sille on mitään tehty, muuta kuin lisätty vedenparannusainetta. Ja samaa vettä siis on.

No sitten niihin kaloihin mitkä kiinnostaisivat, mutten tiedä sopivatko miten yhteen ja mikä olisi kiva yhdistelmä :D

Perhoskirjoahven houkuttaisi kauneutensa vuoksi. Haluaisin myös ehkä jonkun pienemmän kalan, isomman parven, ehkä kardinaalitetroja. Eli siis pieniä kaloja iso parvi ;) ehkä.

Seuraavat kalat kiinnostaisi vain kuvan perusteella
Punasuppusuu
Safiirirasbora
Kardinaalikala
Kerritetra
Sitruunatetra

Omenakotilo/pallokotilo kiinnostaisi myös, olisiko mahdollista myös sellaisia asuttaa altaassa?

Ehdotelkaa mielellään myös muita kaloja kuin vaan näitä. Kiitos :mrgreen:
Stormbug
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

Ja lasimonnisia kannattaa laitta kans sinne, on aika siistin näkösii. :mrgreen:
En kylläkään tiiä niiten vaatimuksii, mut noita kalstoehdotuksia kannattaa kysellä myös huomen, ku mennää sinne ruohikseen. Otat vaan listan mukaa, et mitä niillä on ja sitte kysellää pikkasen et mitä ne vaatii. Aattelin huomen kysyy niilta, et jos niiltä sais tilattuu jonkun erikoisemman ompun. :roll:
monnamari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja monnamari »

Minkä kokoinen tuo sun uusi allas on? Mulla on tällä hetkellä kardinaalitetroja sekä kerritetroja ja vesiarvot ovat 2 dH, ph 7, lämpötila 26 astetta taiston vuoksi. Sekä kardinaalit että kerrit ovat hienoja kaloja, kardinaalit enemmän parvessa kun taas kerritetraurokset muodostavat reviirejä ja ajavat sitten toisiaan leikkisästi takaa. Eli molempia suosittelen! :D
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Uusi allas on siis noin 220 litraa. En oo varma minkä merkkinen on mut veikkaisin Juweliksi, oli nimittäin kovasti sen näkönen. En kuitenkaan ole Juwelilta löytänyt tuon kokoista allasta omasta mielestäni. Allas on kaarevalla etulasilla ja mitat on pit. 120 x kork. 50 x syv. 40.5 cm. syvyys on mitattu altaan keskikohdasta ja altaan päissä syvyys on 31 cm.
monnamari
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja monnamari »

Jos ei affenet kiinnosta niin voisit hankkia pohjalle parven kivoja monnisia, itse olen ihastunut leopardimonnisiin ja vaikka moni väittää niiden olevan vaikeahoitoisia, ne kutevat jatkuvalla syötöllä omassa seura-akvaariossani. Vallan hurmaavia pikkuotuksia! Mulla niitä on 8 tällä hetkellä vielä pienessä akvaariossa (110 l), muuttavat kesäkuussa isoon altaaseen.
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joitakin monnisia jonkun verran saan siis jo altaan mukana. En vaan vielä tiedä kuinka paljon ja mitä :)

Tässä nyt tän hetkinen lista mitkä kalat kiinnostaisivat

Perhoskirjoahven
Loistokääpiöahven
Pandakääpiöahven
Palettikala

Punasuppusuu
Safiirirasbora
Kardinaalikala
Kerritetra
Sitruunatetra
Kardinaalitetra
Seeprakala
Timanttitetra
Pikkutetra
Kääpiösuppusuu

Niin ja tietysti ne omput kiinnostaisi kovasti mutta ne kai on sitten hieman riippuen kalastosta että voiko ottaa niitäkin.

Kauheen kun mulla on pitkä lista kaloista jotka olis ainakin kivan näkösiä :mrgreen:
niisku-
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kävin haastattelemassa akvaariokaupassa että mitä kaloja voisin laittaa yhteen ja mitä en. Mulla oli oikein kiinnostavista kaloista lista mukana :mrgreen:
Tässä taas päivitetty lista jonka pohjalta pitäis kalasto rakentaa.

Perhoskirjoahven
Loistokääpiöahven

Kääpiösuppusuu
Punasuppusuu
Kerritetra
Sitruunatetra
Kardinaalitetra
Seeprakala
Timanttitetra
Kääpiösuppusuu

Akvaariokaupassa ehdotettiin että ottaisin jompaa kumpaa, joko perhosia tai loistoja pariskunnan ja sitten noista alemmista valkkaisin kaksi kivointa (ja yhteensopivaa tietty) ja niistä kahdesta sitten sellaset 10-15 yksilön parvet. Ehdotettiin myös että voisin ottaa jotain rihmoja (muistaakseni) pinnalle.

Niin ja omput kiinnostaisi vieläkin :D

Miltä tämä teistä kuulostaa?
Stormbug
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Stormbug »

kääpiösuppusuu parvi näyttää kivalta kun ne jahtailee toisiaan :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”