Mutta jos rihmikset ovat yksinään onnettomia, niin en toki sitten sellaisia ota. Ovatko ne?
Jos nyt joku on pienempiä rihmiksiä myymässä, esim. murisijoita niin yv:tä tähän suuntaan.

Valvoja: Moderaattorit
Sinirihmakala on parvikala joten se kyllä tarvitsisi seuraa.kylpyankka kirjoitti:Minäkin olen nyt täällä ihan ihmeissäni - hankin sinirihmakalan ajatuksena pitää sitä yksinään. Onkos tuo minun Simo sittenkin yksinäinen?Pitäisikö tässä nyt sitten alkaa pohtimaan morsioiden hankintaa.. En vain haluaisi mitään perheriitoja seurata eikä ole mahdollisuutta hankkia toista isohkoa akvaariota varallekaan, jos liian hurjaksi meno yltyy. Kääk.
Mutta ehkei tästä asiasta ole yhtä oikeaa totuutta? (Ja Simo on ihan onnellinen, eiks joo.)
Ei se tilanpuutteesta olekaan kiinni vaan siitä, että jos tulee riitaa niin pulassa olen (altaassa todettu tubi, joten uusien kotien löytäminen olisi varmaan aikasen hankalaa). Juu ei varmaan olisi pitänyt rihmakalaa sitten hankkia, mutta kun ihan olen siinä uskossa ollut, että yksinäänkin on tyytyväinen.paul kirjoitti:Kävin sivuillasi eli sinulla on yli 300 litranen. Osta 2 naarasta niin ei tule mitään ongelmia.
Minulla oli 317 litrasessa (1u ja 2n) ei mitään ongelmia. Sinirihman luonnetta on aivan liikaa liioiteltu. Jos on tilaa niin ei se rupea riehumaan. Sinirihmauros jahtaa välilä naaraita, mutta ei tee niille mitään.kylpyankka kirjoitti:Ei se tilanpuutteesta olekaan kiinni vaan siitä, että jos tulee riitaa niin pulassa olen (altaassa todettu tubi, joten uusien kotien löytäminen olisi varmaan aikasen hankalaa). Juu ei varmaan olisi pitänyt rihmakalaa sitten hankkia, mutta kun ihan olen siinä uskossa ollut, että yksinäänkin on tyytyväinen.paul kirjoitti:Kävin sivuillasi eli sinulla on yli 300 litranen. Osta 2 naarasta niin ei tule mitään ongelmia.
Olisihan se mielenkiintoista seurata useamman rihman elämää mutta pelottaa vaan ne mahdolliset ongelmat. Eikös ne voi olla naaraatkin toisilleen kiukkuisia tai sitten vastakkaiset sukupuolet eivät tykästykään toisiinsa?
Eipä sitä silti varmaan varmaksi voi sanoa? Tosin eipä elävien otusten kanssa koskaan mitään varmaksi tiedä, kun kyse käytöksestä. Onpas tää taas hankalaa.. Luulin, että minua vaan harmittaa kun ei uskaltaisi seuraa hankkia mutta että kalaakin. Ei kiva.paul kirjoitti:Sinirihman luonnetta on aivan liikaa liioiteltu. Jos on tilaa niin ei se rupea riehumaan. Sinirihmauros jahtaa välilä naaraita, mutta ei tee niille mitään.
Sinirihma tekee reviirin jos on vähän yksilöitä ja jos reviirillä ei ole naaraita joita vikitellä niin uros tekee koko altaasta reviiriä ja kun ei ole naaraita niin uros turhautuu ja uhittelee muille. Jos sinirihmoja on monta niin se parveutuu eikä reviirejä synny. Toinen on jos on liian pienessä altaassa niin kala kun kala muuttuu agressiiviseksi.kylpyankka kirjoitti:Eipä sitä silti varmaan varmaksi voi sanoa? Tosin eipä elävien otusten kanssa koskaan mitään varmaksi tiedä, kun kyse käytöksestä. Onpas tää taas hankalaa.. Luulin, että minua vaan harmittaa kun ei uskaltaisi seuraa hankkia mutta että kalaakin. Ei kiva.paul kirjoitti:Sinirihman luonnetta on aivan liikaa liioiteltu. Jos on tilaa niin ei se rupea riehumaan. Sinirihmauros jahtaa välilä naaraita, mutta ei tee niille mitään.
Selasin äsken sinirihmoista kertovia sivuja, useimmilla noista mitä luin, sanotaan, että yksinkin olisi ok. Ja luonteestakin varoitellaan. Onkos ne sitten nykyään kiltimmäksi jalostuneita?
Kiinnostaisi tietää muidenkin kokemuksia näistä kalasista.
Onko tästä parveutumisesta jossain kirjoitettu vai omasta kokemuksesta olet näin päätellyt? Ihan mielenkiintoista, kun olen kalan kuvitellut korkeintaan haaremissa elävän.paul kirjoitti:Sinirihma tekee reviirin jos on vähän yksilöitä ja jos reviirillä ei ole naaraita joita vikitellä niin uros tekee koko altaasta reviiriä ja kun ei ole naaraita niin uros turhautuu ja uhittelee muille. Jos sinirihmoja on monta niin se parveutuu eikä reviirejä synny.
Sinirihmani ei jahtaa pienempiään, joten se ei ole turhautunut?Pitää vain osata lukea kaloja ja niiden käyttäytymistä.
Jostainhan se on tieto kerättävä.Se on yleensä kun yksi sanoo ja vakuttaa toiselle sitten kolmas kertoo samaa niin se on pakko olla niin.
Näin minäkin muistelen kuulleeni.kylpyankka kirjoitti:Ei sekään varmaan tuulesta ole temmattua, että sinirihma olisi kiukkuisimpia rihmakaloja. Tai niin minä kuvittelisin, että kokemukseen tuo pohjautuisi.
Omasta kokemuksesta ja usean muun akvaristin kokemuksesta. Sama asiahan on myös todettu pusukaloilla jotka ovat myös labyrinttikaloja.kylpyankka kirjoitti:Onko tästä parveutumisesta jossain kirjoitettu vai omasta kokemuksesta olet näin päätellyt? Ihan mielenkiintoista, kun olen kalan kuvitellut korkeintaan haaremissa elävän.paul kirjoitti:Sinirihma tekee reviirin jos on vähän yksilöitä ja jos reviirillä ei ole naaraita joita vikitellä niin uros tekee koko altaasta reviiriä ja kun ei ole naaraita niin uros turhautuu ja uhittelee muille. Jos sinirihmoja on monta niin se parveutuu eikä reviirejä synny.
Miksi se on nyt ehkä? Aikaisemmin olet puhunut monessa topicissa, että olet todistanut pusukalojen olevan parvikala kunhan on tilaa.Rääkky kirjoitti:Minä olen ainakin onnistunut sinirihmojen kanssa tappamaan oivasti. Olen onnistunut haaremissa saamaan naaraat tappamaan koiraan. Naaraat tappamaan toisensa.
Nyt voin tuossa 600-litraisessa sanoa sinirihmaparin olevan kiltti. Tilanne on aivan eri kuin se että sijoitetaan kalat jättimäiseen akvaarioon kuin että pieneen purkkiin. On aivan eri asia laittaa sinirihmoja kasvilliseen altaaseen missä on näköesteitä kuin kasvittomaan altaaseen.
Kaikilla eivät kalat tappele. Onko mahdollista että joillain tappelee jos parilla ei niin tapahdu?
Onko fiksua yrittää onneansa ja pitää panoksena kalaa joka saattaa todella joutua maalitauluksi.
On selvä ettei kokosuositukset miellytä kaikkia. Johonkin on vaan raja vedettävä jotta voidaan neuvoa yhtään ketään.
Ja siitä pusukalasta: pusukalojen yhteiselo onnistuu myös _ehkä_ mutta vaatimuksena on jälleen se iso allas. Vetäisin kuitenkin rihmat ja muut labyrintit kuitenkin siihen kastiin että niiden keskinäinen vertailu samanlaisiksi ei toimi.
Vastasit itse tähän kysymykseen että miksi ehkä.Miksi se on nyt ehkä? Aikaisemmin olet puhunut monessa topicissa, että olet todistanut pusukalojen olevan parvikala kunhan on tilaa.
Koska ne ovat eri lajeja ja käyttäytyvät eri tavoin. Pusukala harvemmin (tai koskaan) kohdistaa aggressioitaan muihin kaloihin, sinirihma kyydittää helposti muitakin altaan kaloja.Minkä takia tämä sama ei voi pitää paikkaansa sinirihman kohdalla?
Ei sillä ole väliä ovatko eri lajeja ei ollut kyse siitä vaan käyttäytymismallista.Rääkky kirjoitti:Vastasit itse tähän kysymykseen että miksi ehkä.Miksi se on nyt ehkä? Aikaisemmin olet puhunut monessa topicissa, että olet todistanut pusukalojen olevan parvikala kunhan on tilaa.
Samat kalat jotka eläisivät isommassa sovussa eivät välttämättä elä pienemmässä sovussa.
Koska ne ovat eri lajeja ja käyttäytyvät eri tavoin. Pusukala harvemmin (tai koskaan) kohdistaa aggressioitaan muihin kaloihin, sinirihma kyydittää helposti muitakin altaan kaloja.Minkä takia tämä sama ei voi pitää paikkaansa sinirihman kohdalla?
Heh, juuri tuolta tuokin rihma toisinaan näyttää. Pysähtyy keskelle akvaariota sen näköisenä, että jaksaako tästä nyt kumpaankaan päähän vai hengaanko tässä. Hyvä, ettei kasveihin nojaile ja syljeskele.Rääkky kirjoitti:Rihmakalojen elämän suola on päivän paistattelu. Ne vaan hengailevat. Jos niillä olisi housut ne lököttäisivät niitä
Minäkin mietin, että onko liian riskialtis valinta mutta ihastuin tuohon Simoon ihan totaalisesti kun bongasin sen yhdessä liikkeessä. Enpä tiedä mitä olisin tehnyt, jos se olisikin ollut kiukkuisempi kaveri. Varmaan kirjahylly varastoon ja siihen paikalle akvaariota hankkimaan.Adrianna kirjoitti:Sini/keltarihma on mielestäni pahiten väärinymmärretty mutta kaunein rihmakala. Itse en niitä koskaan ole ottanut, aina on vakuutettu että ovat hulluja tappajia![]()
Olen samaa mieltä JukkaV kanssa .JukkaV kirjoitti:Hyvä VesiEläin, on ihailtavaa, että jaksat muistuttaa tilavaatimuksista, mutta kohta alan harkita helmirihmakalatrion lisäämistä - ja voisinpa ottaa samalla kuutamorihmakaloja - samaan pyttyyn. No, enpä oikeasti tee niin, mutta tuollainen hätävarjelun liioittelu ei tee hyvää tälle harrastukselle. Moni ärsyyntyy. Suositukset oikeassti ovat vain suosituksia, eivätkä pakkoja.
Kumpi on parempi: se, että kala menettää henkensä, koska se asuu 50 litran altaassa vai se, että kala asuu 200 litran altaassa ja välttää täten ennenaikaisen kuoleman - ja odottaa tulevaa muuttoa 400 litran altaaseen? (Kalana nyt sinirihmakala...)