Neontetrojen ikä?

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Red sea
Starting Member
Starting Member

Neontetrojen ikä?

Viesti Kirjoittaja Red sea »

Kuinka vanhoiksi neontetrat voivat elää? 2-10v?
Entä leväkatkaravut?
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Liisa Sarakonnun mukaan neontetra voi elää hyvässä hoidossa jopa 8-vuotiaaksi.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Red sea
Starting Member
Starting Member

Tuntuu aika hurjalta että niin pieni kala voi elää niin vanhaksi 8O Sehän on melkein kissan ikä...
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Red sea kirjoitti:Tuntuu aika hurjalta että niin pieni kala voi elää niin vanhaksi 8O Sehän on melkein kissan ikä...
Eihän se ikä ole kalan koosta kiinni. Itselläni eli vanhin mustatetra 12 vuotta. Ja minulla on muuten kissa joka on 17 vuotta vanha.
Red sea
Starting Member
Starting Member

Juu tiedän että kissat voivat elää yli 20-vuotiaiksi, tarkoitin vain havainnollistaa ihmetystäni :) Mulla on 22 tetran parvi, saan vissiin kattella niitä vielä tovin :D
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Minua ihmetyttää eniten luikeroisten piikkisilmien hurjat iät. Piikkarihan voi elää jopa hulppeat 20 vuotta :o
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Neontetraa pitkään ikään vaikuttaneen vedenlämpötila - luulisin.
Red sea
Starting Member
Starting Member

No minulla vedenlämpötila on noin 22-24, kesällä lämpö kyllä saatta nousta.
Neontetraparvessani on muutama säälittävän näköinen tetra, niiden maha on kuopalla ja ne näyttävät muutenkin vääräselkäisiltä. Muut ovat ihan hyvinsyöneennäköisiä, vain pari näyttää nälkiintyneeltä. Voivatko heikot kalat parvessa jäädä ilman ruokaa? Vai saattako niillä olla jotain loisia?
Eilen kuoli yksi tetra, se ei ollut nälkiintynenn näköinen, voihan olla että kuoli vanhuuteen ( osan tetroista olen saanut kaveriltani, jonka tetrat saattoivat olla iäkkäämpiä )
Anzku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Anzku »

Lämpötila tuntuu vaikuttavan hyvinkin paljon neonien elinikään. Tuttavallani oli näitä pienehkö parvi liian lämpimässä vedessä (n.25-26 asteessa), ja harva niistä eli parivuotiaaksi asti. Tuo 22 astetta on neoneille käsittääkseni sopiva, mutta kesähelteet saattavat verottaa parvea jos lämpötila kohoaa kovin korkeaksi.

Kuoppamahaiset ja vääräselkäiset tetrat kuullostavat kyllä jotenkin sairailta; saattaahan niillä olla synnynnäisiäkin epämuodostumia, mutta sairauden tai loisten mahdollisuuttakaan ei pidä vähätellä. Väärät vesiarvot ja ruokinta voivat käsittääkseni myös aiheuttaa pitkällä aikavälillä tuollaista. Heikot yksilöt saattavat suuressa parvessa jäädä jalkoihin. Kalakuolemien syy pitäisi aina pyrkiä selvittämään, jos mahdollista. Oliko kalassa mitään ulkoisia sairauden merkkejä? Perustiedot akvaariostasi olisivat tarpeen, jotta tarkempaa arviota voisi esittää.
The difficult is done at once, the impossible takes a little longer.
aqua-
Junior Member
Junior Member

moi

Viesti Kirjoittaja aqua- »

Hyvässä hoidossa neontetrat voivat elää ainakin 8 vuotta. Meillä vanhin tetra eli jotain 6 vuotta..
Meiju
Starting Member
Starting Member

Tetra-parat.

Viesti Kirjoittaja Meiju »

Koulun akvaariossa, jonka hoidon olen saanut vastuulleni, on tällä hetkellä mm. neontetroja. Ne ovat alkaneet nyt näyttää huonoille, ja minun piti lopettaa yksi kärsimyksistään viime viikolla. Sen uimarakkoon tuli varmaan jonkinkaltainen vika, sillä se teki paljon töitä, että pysyi veden pinnan alla.. Liike oli tökkivää. Ja kun se hellitti, se nousi kuin mikäkin korkki pintaan ja jäi kellumaan, kunnes se sitten jatkoi matkaansa.
Nyt on ilmennyt vähän samankaltaista liikettä toisella tetralla, tosin se ei ole niin pallo mitä tämä toinen oli. Toisella tetralla taas on kuoppa mahassa ja eräs on aika värittömän näköinen. Mikähän näitä kaloja vaivaa? Koululla ei ole mitään vesitestipakettia, joten mitään nitraattiarvoja en valitettavasti voi antaa, mutta veden lämpötila on . +24C ja vettä vaihdan viikottain vähän alle kaksi sankollista, eli suurinpiirtein viidesosan akvaarion vedenmäärästä.

Muut kalat akvaariossa voivat hyvin.

(Huom. olen melko ummikko näissä asioissa vielä, opiskelen jatkuvasti lisää. Lähdin siis hommaan mukaan mielenkiinnolla, sillä olen aina halunnut hoitaa akvaariota, mutta yllättävien ongelmien jälkeen olemme vielä pystyssä, sekä minä että akvaario (kamala leväongelma, sinilevää ym. akvaariota ei oltu siivottu moneen kuukauteen, kaksi salamanteria oli yhdessä kalojen kanssa..))

Toivottavasti voitte auttaa minua. Kalat ovat eri-ikäisiä, yksi on aikuiskoossa, muut ovat pienempiä. Ne olivat akvaariossa jo hommaan ryhtyessäni. Akvaario n. 2 vuotta vanha.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”