Miljoonakala-akvaarioni

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kissamonni
Junior Member
Junior Member

Miljoonakala-akvaarioni

Viesti Kirjoittaja Kissamonni »

Joopa. Minulla on karanteeniallas jossa vakiasukkaina tulisi olemaan 9 miljoonakalaa ja kaksi partamonnia... No, poikasiakin saa tulla, kun sitten siirtäisin niitä isompaan. Mutta nyt olisi pienoinen ongelma...
Veden vaihdoin tänään ja 41-litrainen kun on, niin onhan siinä leväistä vesi, sorapohja. Vesiarvoja en tiedä, mutta ainakin nitriittitestin voin tehdä ja teenkin huomenissa. Akvaariossa ei ainakaan muut kalat ole haukkoneet veden pinnalla, mutta nämä miljoonakalat on yhdessä supussa nurkassa ja ehkä yksi kaloista tekee "tiedustelureissun", jos sormella koskee lasiin...

Kivaa, puskissa on myös kardinaalitetroja, jotka elävät ihan tavallisesti. Enkä ole edes nähnyt mitään semmoista, että ahdistelisi millejä.
Miljoonakalat ovat kaverilta leväisestä purkista tulleet ja ei hänellä ole ollut mitään sen kummempia virityksiä akvaariossaan kuin minullakaan.
Suodattimen puhdistan vasta huomenissa, kun tänään vaihdoin veden...

Kyllä minä olen kuullut, että kardinaaleja ja milliksiä on samassa akvaariossa pidetty, mutta eipä sitten oikein hyvässä hapessa miljoonakalat näytä olevan ja niiden on sanottu elävän jopa viemäreissä? Pitääkö mun laittaa niille viemäriolosuhteet, taitaisi kämppä kyllä vähän haiskahtaa... mutta ihan totta... asiallisia viestejä kuitenkin, kiitos. Siis veden vaihdan kymmenen päivän välein ja en tietenkään kokonaan...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Paljonko kaloja on nyt siinä 41l altaassa? Kardinaalikaloja ja miljoonakaloja ei voi suosittaa samaan veteen, milikset kun tarvitsevat kovaa vettä. Miljoonakaloista kannattaa valita porukaksi vain yhtä sukupuolta tai muuten purkissa on sananmukaisesti miljoona kalaa [;)]
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Re: Joopa... minulla on karanteeniallas jossa vakiasukkaina

Viesti Kirjoittaja amanda »

Kissamonni kirjoitti:tulisi olemaan 9 miljoonakalaa ja kaksi partamonnia...
41-litrainen akvaario on kyllä auttamatta liian pieni edes yhdelle partamonnille.

Lisäksi kardinaalitetrat tarvitsevat erilaista vettä kuin miljoonakalat, kuten Adrianna jo neuvoikin.

Noin pienessä akvaariossa on vaikea saada vesiarvot pysymään vakaina, ja kannattaisikin vaihtaa vettä vaikka pari kertaa viikossa. Kymmenen päivän vaihtovälillä veteen ehtii kerääntyä kokolailla paljon "sontaa". [;)]

Miljoonakalojesi käytös viittaisi mielestäni siihen että vesi on niille liian pehmeätä ja/tai likaista. Tiheämmät vedenvaihdot, veden kovettaminen ja liikakansoituksen poistaminen varmastikin auttaisi.
tellie
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tellie »

Adrianna kirjoitti:Kardinaalikaloja ja miljoonakaloja ei voi suosittaa samaan veteen, milikset kun tarvitsevat kovaa vettä.
Varmaan silkka luku-/kirjoitusvirhe, mutta alkup. viestissä puhuttiin kardinaalitetroista. Kardinaalikalathan ovat kokonaan eri lajia, särkikajoja(?) :)
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”