Tapon himo kaukana! (miljoonakaloihin liityvää)

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

stuffeli
Starting Member
Starting Member

Tapon himo kaukana! (miljoonakaloihin liityvää)

Viesti Kirjoittaja stuffeli »

Terve ystäväiseni!

Asiahan on niin että minä viljelen miljoonakalan poikasia mutta mutta
sehän ei oo mitään maailman helpoimpaa homaa!

Auta!: Kerro miten miljoonakalan poikasia voisi tapaa niin että
minkälaistakaan raakutta ei tulisi.Tarkotan että voiko milliksen poikaset laitaa johinkin veteen jonne laitaa jotakin ainetta mistä ne kuolisi?

Heips vaan ja rohkeasti viestejä tulemaan!! :mrgreen: :mrgreen:
Kyllä kalojen hoito o sitte ihunaa puuhaa kun se vaan osais kätsysti..
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Niin siis miksi niitä pitää tappaa..?

Neilikkaöljyllä saa hengen pois. Sitä veden sekaan. http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/hyvia.php#ala1
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Mutta mutta!!

Mutta mistä ostaisi neilikkaöljyä?

Miljoonakalojani pitää tapaa sen takia että niitä ei tulisi lisää!
Ne on kovia lisäntymään!

Oletko aivan varma siitä että neilikkaöljy varmasti tapaa milliksen?
Et ei vaan olis niin et ne vaan huumantusi ja sitten elämä jatkuu?? [;)]
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mutta mutta!!

stuffeli kirjoitti:Mutta mistä ostaisi neilikkaöljyä?
Lue se antamani linkki! Siellä kerrotaan että sitä saa luontaistuotekaupoista.

Ja kyllä se henki lähtee jos sen aineen antaa vaikuttaa tarpeeksi kauan ja laittaa oikean määrän sitä.
maspe
Senior Member
Senior Member

Re: Tapon himo kaukana! (miljoonakaloihin liityvää)

Viesti Kirjoittaja maspe »

stuffeli kirjoitti:Asiahan on niin että minä viljelen miljoonakalan poikasia mutta mutta sehän ei oo mitään maailman helpoimpaa homaa!

Auta!: Kerro miten miljoonakalan poikasia voisi tapaa niin että
minkälaistakaan raakutta ei tulisi.Tarkotan että voiko milliksen poikaset laitaa johinkin veteen jonne laitaa jotakin ainetta mistä ne kuolisi?
No jos viljelet miljoonakalan poikasia, niin miksi sitten tapat niitä?

Onko syynä se, että ne ovat vääränvärisiä, vai se, että niitä tulee liikaa vai mikä?

Jos niitä tulee liikaa, niin erottele sukupuolet eri altaisiin, niin loppuu jälkikasvun tulo jossakin vaiheessa?
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Onse kyllä harmi!

(Ei ole toista allasta!)

Olen ihmetelly miksi minun kaikki hyvät isot naaraat jotka ovat synnytäneet hyvät poikaset ovat kuoleet melkein perkäkkäin?

Voisikohan se johtua vaikka huonosta veden puhdistamisesta?

Olen aivan liian laiska veden puhdistaja haluaisin sen paljon helpommaksi ja yksinkertaisemmaksi!!

:roll:
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Onko vesiarvot kunnossa? Kerrotko ne tähän, eli pH, kovuus, nitriitti ja nitraatti, lämpötila, sekä minkälainen suodatus, altaankoko, vedenvaihdot yms. Kalaston määrä ja laatu?

Kysehän voi olla, että vesi on liian pehmeää tai hapanta ja synnytys rasittavana tapahtumana heikentää synnyttänyttä kalaa sen verran, että toipuminen väärässä vesiarvossa ei onnistu ja kala menehtyy.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Onse kyllä harmi!

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

stuffeli kirjoitti:Asiahan on niin että minä viljelen miljoonakalan poikasia [] Kerro miten miljoonakalan poikasia voisi tapaa
Miljoonakalojani pitää tappaa sen takia että niitä ei tulisi lisää! Ne on kovia lisäntymään!
Olen ihmetelly miksi minun kaikki hyvät isot naaraat jotka ovat synnytäneet hyvät poikaset ovat kuoleet melkein perkäkkäin?
Olen aivan liian laiska veden puhdistaja haluaisin sen paljon helpommaksi ja yksinkertaisemmaksi!!
En näe tässä toiminnassa mitään järkeä.

Kerroit, että viljelet miljoonakaloja, mutta samalla et edes viitsi hoitaa emokaloja ja ihmettelet, mihin ne kuolevat. Kuitenkin viljelet niitä ja haluat saada ne lisääntymään, mutta haluat samantien tappaa poikaset, jottei niitä tulisi niin paljon.

Mikähän tämän homman perimmäinen tarkoitus on? 8O
stuffeli
Starting Member
Starting Member

No kohta kuulet totuutta!!

Minä käyn hyvin kovaa kaupaa!!

Minut tunnetaan virkeitten ja värikkäiten ja hyvänluonteisten kalojen kasvattajana!

Haluun sen myös pysyvän niin.En voi antaa kaloja joka on esim: epä sikiöitä.Laki kieltää sen miljoonakalojen kohdalla!'

Toiseksi: luulen jos suku alkaa laajentua niin ne taas omien sukulaistensakaa tekee poikasia ja sitten taas ne tekee ja niin pois päin.Ehän sellanen käy päinssä!!

Mieti nyt mikä suku vika siitä alkaa kasvaa!!

:roll: :roll: :roll: :roll:
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

8O

Trolli...? :roll:
stuffeli
Starting Member
Starting Member

mitä sä tarkotat trollilla?

Mitä sä tarkotat trollilla?
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Moi Stuffeli!
Mitä jos vaikka ostaisit pari allasta lisää ja aloittaisit oikean kasvattamisen? Kalojen kasvatusta ei ole seuraava:
*Annetaan niiden lisääntyä ristiin rastiin ja sitten ihmetellään miksi poikaset ovat epämuodostuneita
*Laiminlyödään hoitorutiinit ja taas ihmetellään miksi poikaset ovat epämuodostuneita

Vaikka minullakin joskus partamonnit ovat lisääntyneet riesaksi asti en silti ole mikään partamonnien kasvattaja [;)]

edit: Trolli: Yleensä trollaaja esittää jostakin kuumasta, kiistanalaisesta aiheesta äärimmäisen mielipiteen esittäen sen vastustajien kantaa halventaen, positiivisia argumentteja esittämättä.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#trolli
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
damdamdam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja damdamdam »

Haiskahtaa :x
Tänään on huominen, josta olit huolissasi eilen.
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: No kohta kuulet totuutta!!

Viesti Kirjoittaja Fiu »

stuffeli kirjoitti:Minä käyn hyvin kovaa kaupaa!!

Minut tunnetaan virkeitten ja värikkäiten ja hyvänluonteisten kalojen kasvattajana!

Haluun sen myös pysyvän niin.En voi antaa kaloja joka on esim: epä sikiöitä.Laki kieltää sen miljoonakalojen kohdalla!'

Toiseksi: luulen jos suku alkaa laajentua niin ne taas omien sukulaistensakaa tekee poikasia ja sitten taas ne tekee ja niin pois päin.Ehän sellanen käy päinssä!!

Mieti nyt mikä suku vika siitä alkaa kasvaa!!

:roll: :roll: :roll: :roll:
Toivottavasti viestisi on provo?

Minutkin tunnetaan virkeiden ja värikkäiden miljoonakalojen kasvattajana. Kalani ovat myös normaaleita jalostusmuotoja sitkeämpiä, sillä olen kasvattanut kantani huolella, rakkaudella ja hyvää geeniperimää vaalimalla, eli risteyttämällä jalostusmuotoja ja luonnonmuotoja. Tällä jalostuksella olen saanut aikaan äärimmäisen hyvän kannan, johon asiakkaani ovat olleet äärettömän tyytyväisiä.

Huolellisella jalostuksella ja hyvällä hoidolla olen ainakin minä välttynyt kaikenmaailman epäsikiöiltä ja "ei-toivotuilta" poikasilta milliskannassani. Uskoisin, että tämä olisi mahdollista myös sinun kohdallasi. Sitä paitsi, jos kerta viljelet miljoonakaloja, niin eihän "sukurutsauksen" riski ole kovin suuri: ethän sinä itse suinkaan voi pitää kaikkia viljelemiäsi kaloja. Miljoonakalojen poikueet kun ovat niin suuria.

Jos taas pidät kaikki poikaset itse (tai annat niistä vaan muutamia pois), ei sinua voi nimittää silloin viljeliäksi. Minusta kalojen viljeliä on sellainen henkilö, joka huolella kasvattaa kaloja ja toimittaa sitten poikaset muidenkin iloksi (eli esim. kauppaan myyntiin). Viljelijällä tulee olla selkeitä tavoitteita tulevien poikasten laadusta (eli viljelijän tulee panostaa huolella "vanhempien" valintaan, poikasten tulee olla riittävän näyttäviä ja kestäviä, jne.) ja samalla hänellä tulee olla myös "kaupallisia tavoitteita" (eli poikasten tulisi olla niin laadukkaita ja huolella kasvatettuja, että niitä voi levittää myös muille). Mutta viljelyn tulee aina tapahtua kalojen ehdoilla!

Itse koen onnistuneeni viljelijänä, sillä minulla on jopa kolmen akvaarioliikkeen kanssa sopimukset synnyttävien hammaskarppien (miljoonakalat, platyt, mollit, miekkapyrstöt), partamonnien, sekä monnisten (kuparimonniset ja kääpiömonniset) toimittamisesta kyseisiin kauppoihin (korvauksen saan tavarana, koska alv:sta kuittia en voi kirjoittaa koska minulla ei virallisesti ole omaa "firmaa"). Lisäksi minulla on myös laaja yksityisasiakkaiden verkosto.

Parhaimmillaan minulla on ollut altaita 13kpl, mutta nyt niitä on "vain" 4-6 käytössä (muutto aluillaan, niin altaiden määrä nyt vähän vaihtelee, uuteen kämppään päästyäni altaiden määrä ja litrakoot tulee kasvamaan reilusti *jes*).

Eli poikaset pois (esim. kauppoihin, tms.) tai eri sukupuolet eri altaisiin, sillä siitä selvii paljon kivuttomammin, kuin kaloja tappamalla. Näin minun mielestäni.
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Hyvä hyvä!!

Tos oli magee tietoisku!

Se mikä minun aika suuri ongelma on että olen kuitenkin lapsi.
En voi vaan tosta noin päättää että nyt kotiin hankitaan toinen akvaario.
Se tuottaisi taas lisä töitä ja toiseksi en pystyisi ostamaan akvariota.

Minulla on yksi akvaario joka on:120l.

Miksi minulle on tullut epä muodotumia kaloileni voi johtua siitä että
en ehkä ole miettinyt tarkaan naarasta ja urosta.

Mistä muuten hankit kalat?

Hei hyvä kyssäri: saako milliksille syötää hormoonilääkeitä että niille tulisi enemmän väriä? 8O 8O 8O 8O
sani
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hyvä hyvä!!

stuffeli kirjoitti:Miksi minulle on tullut epä muodotumia kaloileni voi johtua siitä että
Kerropa meille millaisissa vesiarvoissa milliksiä kasvattelet. Epämuodostumat kuulostavat siltä, että kasvatat niitä väärissä vesiarvoissa eli liian pehmeässä vedessä jolloin selkäranka vääntyy. Kovetatko vettä? Pienellä vaivalla eli kovettamalla vettä kipsillä ja ruokasoodalla saisit tämän ongelman pois ja poikasia ei tarvitsisi enää tappaa. Väritkin olisivat voimakkaammat.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: No kohta kuulet totuutta!!

stuffeli kirjoitti:Minä käyn hyvin kovaa kaupaa!!

Haluun sen myös pysyvän niin.En voi antaa kaloja joka on esim: epä sikiöitä.
No, niinpä tietysti - kas kun en heti tullut ajattelleeksi tuota!

Epäsikiöitä? Miksi viljelet emokaloja, joiden jälkeläiset ovat epämuodostuneita - eiköhän kovanluokan bisnesmiehen pitäisi tällainen jo tietää? Jos käytöt hyviä emokaloja ja edelleen syntyy näitä epämuodostuneita jälkeläisiä, varmaan edelleen kovanluokan viljelijänä huomioit veden- ja ruoanlaadun vaikutukset. Epämuodostuneista yksilöistä osaat vetää johtopäätökset ja viljelijänä tarjota sopivaa ravintolisää emokaloille/poikasille, jotta seuraavassa poikueessa ei näitä epämuodostuneita yksilöitä sitten ole.
Laki kieltää sen miljoonakalojen kohdalla!'
Kertoisitko mulle enemmän tuosta miljoonakaloihin kohdistuneesta laista. Kiinnostaa tuo.
Ja pointti oli? Kyllähän sä nyt kovanluokan tekijänä osaat poikueet erottaa toisistaan ja valita viljeltävät emokalat eri poikueista, vai?

Vai onko tämä viljelysi sitä, että kalat saavat keskenään lisääntyä ihan miten haluavat?
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Uau!!!

Susta kyllä riittää apua myös muille!!

Kiitos!

Kovetan vettä: JBL aguaDur plus gh kh tuoteella.
Vesi kyllä kovettuu mutta ei varmaan riittävästi.En ole varma siitä että
haitaako yli kovettuminen miljoonakaloille.

Olen ehkä liian varovainen kovetus aineiden kanssa koska pelkään että kalani kupsahtaisivat kuoliaksi liian kovetetusta vedestä.

Voiko oikeesti ruokasoodaa laitaa veteen.Siis ihan sitä millä tehään ruokaa??

Nyt on mun aika ryhdistäytyä.Nyt herrajestas pitää tapahtua parempaa!! kiitti kaikkille neuvoista toivotaan kaikee hyvää!! :) :) :) :)
sani
Advanced Member
Advanced Member

Eihän vettä voi summanmutkikassa kovettaa, täytyyhän ne arvot mitata!

Ruokasoodaa voi tosiaan käyttää karbonaattikovuuden nostoon.
Fiu
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Re: Hyvä hyvä!!

Viesti Kirjoittaja Fiu »

stuffeli kirjoitti:Tos oli magee tietoisku!

Se mikä minun aika suuri ongelma on että olen kuitenkin lapsi.
En voi vaan tosta noin päättää että nyt kotiin hankitaan toinen akvaario.
Se tuottaisi taas lisä töitä ja toiseksi en pystyisi ostamaan akvariota.

Minulla on yksi akvaario joka on:120l.

Miksi minulle on tullut epä muodotumia kaloileni voi johtua siitä että

Mistä muuten hankit kalat?

Hei hyvä kyssäri: saako milliksille syötää hormoonilääkeitä että niille tulisi enemmän väriä? 8O 8O 8O 8O

Ymmärrän hyvin, että toisen altaan hankkiminen ei aina ole mahdollista. Mutta sinun tapauksessasi se olisi hyödyllistä [;)] . Eli koitappas varovasti vihjasta asiasta vanhemmillesi. On muuten hienoa, että nuorena harrastajana haet aktiivisesti tietoa asiasta.

120litrainen allas on ihan hyvän kokoinen milliksille, mutta ylikansoittumisen vaara siinäkin on suuri. Yksi vaihtoehtohan olisi, että tuon 120 litraisenkin voisi jakaa väliseinällä kahtia, eli koiraille ja naaraille oma puoli. Väliseinän voi tehdä lasista tai hätätapauksessa vaikka harsokankaasta.

Pelkästään se, että et ole miettinyt tarkkaan naarasta ja urosta, ei vaikuta poikasten laatuun. Epämuodostumiin vaikuttaa juuri esim. vesiarvot. Mutta toki suuri tekijä on myös naaraan ja koiraan valinta. Jos esim. vanhemmat ovat kovin läheistä sukua keskenään (esim. sisaruksia), kasvaa epämuodostuneiden poikasten riski jonkin verran. Tai jos vanhemmat ovat kovin erilaisia tyypeiltään, voi poikasista tulla epämuodostuneita (itse koitin risteyttää jalostusmuotoisen lyyramiekkapyrstön ja luonnonmuotoisen miekkapyrstön, jolloin tuloksena oli osittain epämuodostuneita poikasia.).

Itse hankin kalat mahdollisimman erilaisista liikkeistä. Pääasiassa asioin Salamanterissa (Hyvinkää), Hyvinkään akvaariokulmassa, Koirattaressa (Riihimäki), Faunattaressa (Järvenpää, Hämeenlinna ja Lahti) ja Tikkurilan liikkeissä (Akvaario Kurki ja Tikkurilan toinen akvaarioliike). Osan kaloista tuon ulkomailta. Esimerkiksi Tallinnasta saa hyvinkin laadukkaita kaloja halvalla (Ants Lauterin ja Rocca Al Maren liikkeet). Jonkin verran minulla on myös Ruotsista ja Hollannista tulleita kaloja. Ihan ensimmäiset kalani hankin nyt jo lopettaneesta Heiskasen akvaarioliikkeestä. Vain harvat poikaset pidän itselläni, jotta geenikanta pysyisi mahdollisimman puhtaana. Mutta toki varjelen tätä itse jalostamaani kantaa äärimmäisen huolella :mrgreen: .

Itse en alkaisi milliksille minkäänlaisia hormonilääkkeitä syöttämään, sillä niiden sivuvaikutuksista ei koskaan voi olla varma (tiedän sen, kun työskentelen itse terveydenhuoltoalalla). Monipuolinen ja vitamiinirikas ruokavalio on kaikista paras värien lähde. Itse käytän mm. Tetra Vitalia ja Sera Fistaminia vedenvaihtojen yhteydessä tuomaan vitamiinilisää. Ruokinnassa taasen käytän erilaisia hiutale- ja kuivaruokia, pakasteita (artemiaa, hyttysentoukkia, jne.), elävää ruokaa ja viherruokaa (kurkku ja kirsikkatomaatit on meillä suosiossa). Joskus saatan laittaa pienille poikasille jopa artemiaviljelmän pystyyn. Välillä sekoitan perunajauhoa pienen määrän ruokapurkkiin, sillä olen kuullut sen parantavan väritystä (ja omasta mielestäni siitä on jopa ollut apua, tiedä sitten kuvittelenko vaan).
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

Jotenkin rupeaa tuntumaan siltä, että sun olis kannattanu tutustua perusteellisemmin viljelyyn ja muuhun siihen liittyvään, ennen ku alotit tän touhun..
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mitkä on ne vesiarvot? Niilläkin kun on melkoisen läheinen yhteys niihin epämuodostumiin.
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Re: Onse kyllä harmi!

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

stuffeli kirjoitti:Olen ihmetelly miksi minun kaikki hyvät isot naaraat jotka ovat synnytäneet hyvät poikaset ovat kuoleet melkein perkäkkäin?

Kyllä, siitä se johtuu. Synnyttäminen on raskasta naaraille ja huonossa vedessä ne eivät selviydy stressistä. Kuinka usein vaihdat vettä ja kuinka paljon? Ylikansoittuneessa millisaltaassa ei edes kolmasosa kahdesti viikossa riitä.
stuffeli
Starting Member
Starting Member

Vesi atvot ovat tässä.

Vesi arvot ovat tässä:

GH=kovuus >16

KH=karbonaatti 10

PH =happamuus 7.2

no2=nitriitti 0

No3=nitraatti 0

Olen ryhdistäytynyt siitä ihan alusta lähtien tosi paljon ja tulokset ovat tälläset mitkä näkyvät tässä ylhäällä.

Kalat ovat selvästi virkeämpiä ja löysin kaksi poikasta joiten värit muuttuivat aivan mahtavasti!

Olen hyvin myös tyytyväinen että yksi uros on jopa huntupyrstöinen jota
en näe kaupoissa paljon.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Vesi atvot ovat tässä.

stuffeli kirjoitti:Olen hyvin myös tyytyväinen että yksi uros on jopa huntupyrstöinen jota en näe kaupoissa paljon.
Voi kun ei edes näkyisi sitä "ei paljon", koska huntupyrstö millikselle on kyllä aivan liian iso ja evä "roikkuu" perässä. Riippuu nyt tietysti, mitä sä sillä huntupyrstölle siten lopulta tarkoitat - millikselläkin pyrstön muotoja on "kymmeniä".
Lukittu

Palaa sivulle “Hammaskarpit”