Löytyykö tietoa töyhtökääpiöahvenista?
Valvoja: Moderaattorit
Löytyykö tietoa töyhtökääpiöahvenista?
Olen harkinnut töyhtöahvenpariskuntaa akvaariooni. Allas on 140 litraa ja seurana olisivat partamonni, 6 albiinomonnista, 10 mustaneontetraa ja 10 puna-aavetetraa.
Eri lähteistä olen löytänyt kyseisistä ahvenista hieman eriäviä tietoja.
Lämpötilaksi olen löytänyt seuraavat suositukset; 24-26 astetta, 23-25 astetta ja 26 astetta.
Ph 6-7, 6-6,5, 6,5.
Kovuus 2-15 gH, 6 gH.
Eli lähdenkö näistä nyt rakentamaan keskiarvoa? 25 astetta, Ph 6,5 jne?
Entäpä työhtöahvenen elinikäennuste? Jostain luin että vain vuoden, korkeintaan kaksi. Pitääkö paikkansa?
Kaikki mahdollinen tieto näistä ahvenista on todella tervetullutta!
Eri lähteistä olen löytänyt kyseisistä ahvenista hieman eriäviä tietoja.
Lämpötilaksi olen löytänyt seuraavat suositukset; 24-26 astetta, 23-25 astetta ja 26 astetta.
Ph 6-7, 6-6,5, 6,5.
Kovuus 2-15 gH, 6 gH.
Eli lähdenkö näistä nyt rakentamaan keskiarvoa? 25 astetta, Ph 6,5 jne?
Entäpä työhtöahvenen elinikäennuste? Jostain luin että vain vuoden, korkeintaan kaksi. Pitääkö paikkansa?
Kaikki mahdollinen tieto näistä ahvenista on todella tervetullutta!
Minulla on töyhtökääpiöahvenpariskunta, lueskelin vanhoja viestejäni ja huomasin että ne ovat tulleet kehiin lokakuussa 2003. Ne olivat jo silloin lisääntymisiässä joten lienevät nyt ainakin kaksivuotiaita. Itse muistan kanssa lukeneeni että töyhtikset ovat kovin lyhytikäisiä.
Kauniita ovat vanhukset vieläkin ja pariskuntana kulkevat, mutta naaras alkaa ilmeisesti olla jo illassa sillä kutua, tai edes kutuväriä, se ei ole kuukausiin saanut aikaiseksi. Koiraalla kyllä riittää vielä virtaa ja se väristelee itseään vimmatusti naaraan edessä. Se onkin suuri ja komea ja evät ovat vain kasvaneet ja kaunistuneet kun ikää karttuu. Olen harkinnut josko sille täytyisi hankkia nuorempi morsian...
Kauniita ovat vanhukset vieläkin ja pariskuntana kulkevat, mutta naaras alkaa ilmeisesti olla jo illassa sillä kutua, tai edes kutuväriä, se ei ole kuukausiin saanut aikaiseksi. Koiraalla kyllä riittää vielä virtaa ja se väristelee itseään vimmatusti naaraan edessä. Se onkin suuri ja komea ja evät ovat vain kasvaneet ja kaunistuneet kun ikää karttuu. Olen harkinnut josko sille täytyisi hankkia nuorempi morsian...
Minulla oli töyhtökääpiöahvenia ja kuparimonnisia 110 litran altaassa. ihan hyvin tulivat juttuun. Ahvenet jopa kutivat. Puolustivat kutua urheasti eikä monniset päässeet sitä mutustamaan - itse sen aina loppujen lopuksi söivät.
Monniset eivät kyllä ymmärrä reviirirajoista mitään, mutta ei niille mitään vammoja tullut vaikka saivatkin kyytiä kun tulivat turhan lähelle. Ahvenille rakentelin kivistä rajapyykkejä joita puolustaa ja sain näin pienennettyä niiden valtaamaa aluetta.
Monniset eivät kyllä ymmärrä reviirirajoista mitään, mutta ei niille mitään vammoja tullut vaikka saivatkin kyytiä kun tulivat turhan lähelle. Ahvenille rakentelin kivistä rajapyykkejä joita puolustaa ja sain näin pienennettyä niiden valtaamaa aluetta.
Minkäikäiseksi nuo töyhtikset elävät - lisää kokemuksia?
Harmillista jos ovat tosiaan noin lyhytikäisiä....
Mulla nuo ahvenet viihtyvät ylempänä kuin aivan pohjassa. Käyttävät itse asiassa koko altaan korkeutta, tosin enimmäkseen ovat keskitason alapuolella.
Harmillista jos ovat tosiaan noin lyhytikäisiä....
Mulla nuo ahvenet viihtyvät ylempänä kuin aivan pohjassa. Käyttävät itse asiassa koko altaan korkeutta, tosin enimmäkseen ovat keskitason alapuolella.
"Miksipä tehdä jotain helposti sillä sehän se vasta tylsää olisi."
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Itselläni satalitraisessa (taustan pituinen suodatinmatto) ei oikein toiminut pikkumonnisten ja töyhtispariskunnan yhteiselo. Töyhtikset ajoivat hieman monnisia takaa, mutta akvaariota oli lopulta vaihdettava, kun yhdeltä monniselta hävisi yllättäen pyrstöevästä puolet pois.
En nähnyt mitä oli tapahtunut, mutta aika selvä tapaushan tuo oli. Tuskinpa pari amanoa keneltäkään pyrstöevää onnistuisi nyppäämään.
En siis suosittele töyhtökääpiöitä ja (pieniä) monnisia pieneen akvaarioon. Muuten suosittelen ko. kalaa. Ihana otus, ei liian ärhäkkä ja poikastenhoitoa on kiva seurata.

En siis suosittele töyhtökääpiöitä ja (pieniä) monnisia pieneen akvaarioon. Muuten suosittelen ko. kalaa. Ihana otus, ei liian ärhäkkä ja poikastenhoitoa on kiva seurata.

Meillä kävi luultavasti toisinpäin, eli töyhtis jyräsi partamonnin. Tästä ei tietenkään mitään varmuutta ole, mutta tätä hieman epäillään.Sadar kirjoitti:Muuten kalasto vaikutti hyvältä, mutta tuo partamonni epäilyttää. Mulla partamonni teilas töyhtisparin, vaikka luolista ei ollut puutetta.
Ensin partamonni ja töyhtökääpiöpariskunta eivät edes välittäneet toisistaan. Töyhtisnaaran kuoleman jälkeen koiras alkoi kuitenkin kiinnittää enemmän huomiota nuoreen partamonniin, ja loppujen lopuksi partamonni kuoli. Ilmeisesti töyhtiskoiras alkoi naaraan kadottua puolustaa reviiriään hiukan ankarammin, mistä partamonni sai oman osansa. Mutta niin kauan kun töyhtispariskunta pysyi yhdessä, ongelmia ei ilmennyt.
Nyt kun töyhtökääpiökoiras on satalitraisen ainoa pohjaeläjä, se ei enää viihdykään pohjalla, vaan on siirtynyt enemmänkin keskiveteen. Muut kalat eivät kuitenkaan saa töyhtikseltä enää kyytiä, vaan se puolustaa reviiriään ainoastaan pohjalla (ruokatabletin tiputtaminen pohjalle saa sen kuitenkin hermostumaan - silloin kun lähes kaikki altaan asukkaat tulevat pohjalle pyörimään

Onko normaalia että äijätöyhtis ajaa välillä akkaa takaa? Onko uroksilla ja naaraillakin ns. omat reviirinsä? Ruokatabulle tuo ukko ei meinaa akkaa päästää. Vaikkei se itse sitä nappia olisikaan syömässä, niin silti ajaa akan veks. 

-Kaaka81
-Kaaka81
Ei toi akka enää välitä ukon häätöyrityksistä tuon taivaallista.
Eikä äijäkään enää jaksa edes kunnolla yrittää häätää akkaa pois ruokatabulta. Tiedä vaikka niistä tulis kutupari...
Akka-ahven on ottanut äijää kasvussa kiinni tämä parin viikon aikana, mitä kalat ovat mulla olleet. Toisaalta, äijä on muuttunut entistäkin värikkäämmäksi, siinä missä akka on pysynyt tasaisen värisenä.

Akka-ahven on ottanut äijää kasvussa kiinni tämä parin viikon aikana, mitä kalat ovat mulla olleet. Toisaalta, äijä on muuttunut entistäkin värikkäämmäksi, siinä missä akka on pysynyt tasaisen värisenä.
-Kaaka81
-Kaaka81
Monologi.
Ukosta taitaa kasvaa varsinainen komistus.
Ovat kasvaneet yllättävän paljon molemmat.
Kalat käyttävät koko altaan korkeutta elintilanaan. Varsinkin uros on monesti lähellä pintaa. Ruoka-ajasta puhumattakaan....
Muija pysyttelee sen sijaan mieluiten syvemmällä.

Ukosta taitaa kasvaa varsinainen komistus.

Kalat käyttävät koko altaan korkeutta elintilanaan. Varsinkin uros on monesti lähellä pintaa. Ruoka-ajasta puhumattakaan....

Muija pysyttelee sen sijaan mieluiten syvemmällä.
-Kaaka81
-Kaaka81
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Millaiset teillä on vesiarvot? Entä vedenvaihdot, kuinka tiheään vaihdat? Töyhtökääpiöt ovat kuuleman mukaan aika herkkiä nitraatille ja muille epäpuhtauksille. Eli syy kuolemiin voi olla siinä.Sarkka kirjoitti:Sekä uros että naaras kuolivat muutaman päivän välein. Ehtivät olla minulla reilun kuukauden. Muuttuivat vaisuiksi, lakkasivat syömästä, ja kuolivat.
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
Testautin vesiarvot liikkeessä ja niissä ei ainakaan pitänyt olla vikaa töyhtökääpiöiden viihtyvyyden kannalta. Muut kalat ovat ihan normaaleja.
En tiedä, mistä ne töyhtikset ottivat nokkiinsa. Olisivatko sitten saaneet loisia jostain (esim. pakastesurviaisista) vai oliko vaan vedessä jotain vesiarvoissa näkymätöntä, mistä ne eivät sitten tykänneet. Mutta aika ihmeellistä se, että muuttuivat yhtä aikaa vaisuiksi, ja muutaman päivän välein kuolivat.
Juu ja vaihdan vettä kerran viikossa puolet. Se on myönnettävä, että suodattimeni oli liian heikkotehoinen, mutta olen nyt hommannut uuden ja tehokkaamman. Vaan eipä ne töyhdöt suodattimen vaihdostakaan yhtään piristyneet. Kun alamäki oli alkanut, niin se sitten oli menoa...
En tiedä, mistä ne töyhtikset ottivat nokkiinsa. Olisivatko sitten saaneet loisia jostain (esim. pakastesurviaisista) vai oliko vaan vedessä jotain vesiarvoissa näkymätöntä, mistä ne eivät sitten tykänneet. Mutta aika ihmeellistä se, että muuttuivat yhtä aikaa vaisuiksi, ja muutaman päivän välein kuolivat.
Juu ja vaihdan vettä kerran viikossa puolet. Se on myönnettävä, että suodattimeni oli liian heikkotehoinen, mutta olen nyt hommannut uuden ja tehokkaamman. Vaan eipä ne töyhdöt suodattimen vaihdostakaan yhtään piristyneet. Kun alamäki oli alkanut, niin se sitten oli menoa...

-Kaaka81
-Kaaka81