Kumpaa puhallushiekkaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Pakke
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Kumpaa puhallushiekkaa?

Viesti Kirjoittaja Pakke »

Sanokaas viisaat ihmiset kumpi "raekoko" on parempi, 0,1-0,5mm vai 0,5-1,2mm? Siis kyse hiekkapuhallushiekasta. Kuulin yhden mielipiteen että hieman karkeampi olisi parempaa, koska hienompi (0,1-0,5 mm) "lähtee mukaan" jos yrittää putsata irtoroinia hiekan pinnalta pois.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: Kumpaa puhallushiekkaa?

Viesti Kirjoittaja paul »

Pakke kirjoitti:Sanokaas viisaat ihmiset kumpi "raekoko" on parempi, 0,1-0,5mm vai 0,5-1,2mm? Siis kyse hiekkapuhallushiekasta. Kuulin yhden mielipiteen että hieman karkeampi olisi parempaa, koska hienompi (0,1-0,5 mm) "lähtee mukaan" jos yrittää putsata irtoroinia hiekan pinnalta pois.
Hienompi näyttää paljon paremmalta. Tuo 0,5-1,2mm aika karkeaa. Itse olen kokeillut 0,1-0,7 ja 0,2-1,0mm kokoisia hiekkoja ja olen ollut tyytyväinen.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Itselläni on tuota pienempää ja tyytyväinen olen. Onhan se totta, että helposti meinaa lähteä irtoroskia imuroidessa mukaan satsi hiekkaakin.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

Ilmeisesti kyse on monen käyttämästä Optirocin puhallushiekasta. 0,1-0,6mm toimii hyvin pienimmilläkin pohjakaloilla, 0,5-1,2mm ei minusta sovi enää ihan pienille kaloille. Milläkö perusteella? Sillä, että hienoimmassa hiekassa pienetkin pohjakalat (keskenkasvuiset monniset ym.) kaivelevat innolla syötävää, karkeammassa eivät. Kauniston Soran 0,5-1,5mm on ihan kamalan karkeaa omaan silmääni, mutta olenkin pääasiassa harrastanut pienikokoisia pohjakaloja. Se hienompi Kauniston Soran hiekka on ihan ok - raekokoa en muista. Bilteman hiekoista molemmat 0,1-0,7mm ja 0,2-1,0mm toimivat hyvin. Bonuksena Biltema-hiekalla on se, ettei sitä tarvitse erikseen pestä pistäessään altaaseen.

Kauniston Sora on lämpökäsiteltyä eikä siis ole teräväsärmäistä. Kuvassa Pseudogastromyzon chenin naperosta on karkeampaa Bilteman hiekkaa pohjalla, sekään ei näytä terävältä ainakaan vielä tuolla suurennoksella (natiainen noin senttinen).

Kuva

Post Skraapum. Menin aikoinaan hölmöyksissäni varoittamaan ihmisiä Optirocin 0,5-1,2mm hiekasta. Aiheeseen liittyvästä ketjusta voi lukea lisää. Ja ei mitänä hätää, opin kyllä tuosta kerrasta. Monta asiaa olen osannut jo pitää omana ja kaveripiirin tietona tuon jälkeen.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Pakke
Senior Member
Senior Member

Kiitoksia kommenteista. Taidanpa marssia Biltemaan ja vaihtaa vihdoin ja viimein tylsännäköiset sorat hiekkaan.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Jokseenkin käyttötarkoitus määrännee sen raekoon. Kasvit kuulemma viihtyvän jonnin verran paremmin hieman karkeammassa pohjassa (niillä, joilla kasvit viihtyvät, minun on paha sanoa tästä mitään) mutta pohjakalaisimmat altaat kyllä vaativat mahdollisimman hienoin hiekan. Minulla sitruunakirjo tuuppaa pöllyttämään tuon bilteman hienorakeisen tavaran ulkosuodattimeen, eli sille tuo kauniston "karkea tavara" olisi ehkä käytännöllisempi. Minun silmään Kauniston sora on nätti mutta (rumia sanoja) kauan ja hartaasti pestävä ennenkuin siitä on miksikään. Bilteman tavara on mun silmään hieman kliinisen vaalea (tai sitten kauniston suosinnan syynä on vaan se, että lika näkyy niin nopeasti bilteman vaalealla pinnalla :roll: ).

Ei se bilteman hieno sen kummoisemmin imeydy viemäriin kuin kauniston hieman karkeampi, se on kaikki rannetekniikasta kiinni [;)]
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Save
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Save »

Minulla taas meni pohja tukkoon tuon Bilteman hienoimman kanssa. Tämä tapahtui rapualtaassa, jossa oli paljon kierteissarvikotiloita. Ilmiesesti ne eivät liikutelleet hiekkaa tarpeeksi paljon kun hiekka meni tukkoon todella nopeasti (useamman kerran). Isommassa altaassa taas tuo hiekka on toiminut hyvin (toisaalta siellä on myös jossain kohtaa kauniston soraa). Mutta siellä isot plekot ja tonkijat liikuttavatkin hiekkaa.

Olen vaihtanut tuon hienoimman Optirociin (kai se on sitä karkeampaa) ja laittanut ohuen kerroksen bilteman hienoa päälle.
Pakke
Senior Member
Senior Member

Luulen, että omassa altaassa tuo hienokin hiekka pelittää, nimittäin kalasto on aikapitkälle kotimainen, elikkäs pohjaa tonkivat ruutanat ja kivennuoliaiset. Lisäksi laitan joitain kotiloita pörräämään.
JuhaS
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja JuhaS »

Täälläkin olisi tuo sorasta hiekkaan siirtyminen ajankohtaista, ensin uuden altaan perustamisvaiheessa, ja myöhemmin myös tuohon vanhaan jo toiminnassa olevaan. Olen päätymässä tuohon hieman karkeampaan hiekkaan. (Eli 0,5-1,2 mm, tai vastaavaa.) Minua mietityttää tuo hiekan värisävy. Bilteman hiekka houkuttelisi, jos sitä ei juurikaan tarvitse pestä, mutta en toisaalta haluaisi ihan valkoista pohjaa. Optirockin (tai mikä se nykyään onkin) hiekka lienee sävyltään hieman tummempaa, mutta pesu-urakka ei houkuttele.

Mahtaisiko jollakulla olla kokemusta noista molemmista ja vaikka kuvia, joista tuota värieroa voisi arvioida.
saurama
Valopää
Valopää

Viesti Kirjoittaja saurama »

JuhaS kirjoitti:Mahtaisiko jollakulla olla kokemusta noista molemmista ja vaikka kuvia, joista tuota värieroa voisi arvioida.
Bilteman hiekka on aika kellertävää ja vaaleaa, Optirocin punertavampaa ja aavistuksen tummempaa. Varsinaisesti tummia noista ei ole kumpikaan. Jos molemmista haluaisi vertailukelpoiset kuvat niin ne olisivat sitten mieluiten samassa altaassa vierekkäin kuvaushetkellä.
Samu Saurama
www.AudioVideo.fi - ilmaiseksi kaikki viihde-elektroniikasta
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”