Mambo kirjoitti:Toi tähtivampyyriplekohan on todella kaunis! Kiinnostuin myös siitä sun puikkokalasta. Oletko koskaan pitänyt sitä tetrojen, tai muitten pienten kalojen kanssa? Toi timanttipuikko voi löytämäni sivun tekstin mukaan kasvaa 70cm pitkäiseksi! Nauhapuikosta olit itse kirjoittanut että voi tapella muitten kalojen kanssa. Elävätkö omat puikkokalasi makeassa vedessä?
Mulla on pienin kala corydoras monninen jolla on pituutta 3 cm. Ei puikko syö toisia kaloja. Se on kiinnostunut kastemadoista aivan mahdottomasti. Pelkkä halukin saa sen sekaisin ja ruokahetken aikana ne luikertelevat ylös vedestä käteeni
Timanttipuikko ei varmasti kasva akvassa kuin max 20 cm joten se on ihan turvallinen valinta. Sitä on myös yleisimmin saatavilla. Ota 4 kpl jos vaan tilaa riittää. Yksittäin timanttipuikko on todella arka ja kuihtuu hiljalleen pois ja on aina hiekan alla. Hieno hiekka olisi puikoille ihanteellinen alusta.
Nauhapuikko ei siis tappele muiden kalojen kanssa vaan näykkii joskus oman lajinsa edustajia. Kaverillani on neljä isohkoa nauhapuikkoa ja yksi n. 4 cm yksilö joten hänellä ne ovat vahingossa kuteneet!!!
Nuo kaikki 3 puikkoa ovat makean veden kaloja. Sopiva pH-arvo n. 6,5 ja pehmeähkö vesi. Lämpöä pitää olla aika runsaasti, minulla on 28 C.
Elävä ravinto ja pakasteravinto kelpaa. Kuivaruoka ei mene alas sitten millään.