Onnittelut
Pelkkä vesipisaroitten tiivistyminen ei vielä ole hirmuinen ongelma kunhan se munarypäs kuitenkin on ilman kanssa tekemisissä. Itse sumuttelen munaryhmiä päivittäin pariinkin otteeseen. Jos munat muuttuvat oransseiksi niin silloin ne rupeavat mädäntymään.
Selviytymisprosentti voi olla 100%, eli se kannattaa pitää mielessä siinä vaiheessa kun munia rupeaa ilmestymään. Kun tulee raja vastaan niin munat joko postitse haluaville tai sitten pakkasen kautta biojätteeseen jos haluaa olla varma etteivät munat rupea kehittymään. Itse laitoin juuri jäihin 500-litraisen paludaarioimisen sillä noita vauvoja on tulossa jokunen ja en viitsinytkään tyhjentää tuota 144-litraista niitä varten
Ja kasvuraidoista. Tärkein juttu on olojen pitäminen tasaisena että kasvukin pysyy tasaisena, monipuolinen ruokinta, riittävästi kalsiumia, vitamiinit tekevät myös hyvää, itse lisään noita kaloille tarkoitettuja vitamiineja veteen. Tarpeeksi kalsiumia takaa myös tarpeeksi paksun kuoren että naaraat siten kestävät koiraitten kosinnan.
Itselläkin on vähän sama kuin Adriannalla noitten munimisten kanssa että kotilonryökäleet munivat juuri sellaisiin kohtiin joista ei kuvaa hyvin saa. Itselläni ne myös tekevät sen keskellä yötä tai aamuyöllä ja jos laittaa valot niin ötökät häiriintyvät. Muniminen näyttää kyllä aika vaikuttavalta. Aikamoinen taitolaji se on ja joskus voi mennä pieleenkin. Vaikka olen pitänyt vedenpinnan tarpeeksi alhaalla, niin yksi norsunluutyttö päätti munia kansilasin alle. Ollessaan puolivälissä ryppään munintaa tyttönen menetti otteensa ja tippui akvaarion pohjalle. Se makaili hetken ja lähti takaisin ylös, sitten se yrittikin seuraavat päivät munia loppuun, mutta munat olivat jotenkin jääneet jumiin ja kovettuneet ja lopulta se kuoli vaikka yritin tehdä kaikkeni pelastaakseni ressun. Tuon takia on melkoisen tärkeä pitää se pinta alhaalla että kotilolle on riittävästi tilaa munia sivulaseihin, se kuitenkin on helpompi toimitus kuin ylösalaisin roikkuminen.
Noista kotilovauvojen väreistä. Nuo alkuläikät eivät muuten sitten kerro vielä tulevista raidoista, vaan ovat kotilon vaipan väritystä, eli läikikkäistä tulee tummajalkaisia, siniset ja violetit oli hankala erottaa toisistaan ihan vauvoina, mutta sitten parin-kolmen viikon kuluttua niistä jo näki vähän sävyeroja kuorissakin (sinisillä on väritön kuori, violeteilla violetti). Raidat taisivat ruveta näkymään myös parin-kolmen viikon kohdalla. Itse tein virhemäärittelyitä parikin noista väreistä kotiloitten ollessa lapsia, vielä kolmikuisinakin niitten värit tummenivat ja light striped purple, LSP, osoittautuikin striped purple -väriseksi, samoin striped yellow burgundy-väriseksi. Muut värit olivat helpompia tunnistaa jo nuorempina ja niitten väritys ei ole kovin dramaattisesti muuttunut enää vanhemmiten.
Mutta onnea matkaan kaikille lapsenlapsiani kasvattaville

Itselläkin näyttää olevan ensimmäinen munaryhmä kuoriutumassa, menenkin tekemään vauvaruokasekoituksen jossa on kaikkea pehmeää ja helposti sulavaa