Jos se on muuten kunnossa, niin tarkista ettei hiekka tai kivet ole kovin teräväsärmäistä / karkeaa. Varmistu myös, ettei mikään muu kala ahdistele sitä.
Aikojen saatossa pyöristynyt, hieno luonnonhiekka on parempaa kuin teräväsärmäinen louhimo- tai tuntemattomia öljy- ym. ainejäämiä sisältävä hiekkapuhallushiekka!
Hyvää, tautibakteeritonta hiekkaa löytyy soraharjuista tai melkein mistä mäestä tahansa. Järvi- yms. vesien hiekassa voi olla kalatauteja.
Itse olen aina kummastellut tätä väitettyä teräväsärmäisen soran aiheuttamaa viiksien kulumista, kun sama viiksien kuluminen tapahtuu vaikka paljaalla lasipohjalla. Itse olisin valmis kääntymään siis bakteerien aiheuttaman syöpymisen kannalle, enkä niinkään usko teräväsärmäisen hiekan/soran aiheuttamaan "hiomiseen". Jos siis viikset kuluvat, on pohjan kunnossapidosta pidettävä parempaa huolta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Olisin taipuvainen olemaan Kaizun kanssa samaa mieltä.
Hieno hiekkahan on ollut muodissa vasta jonkun 10v. En ole koskaan huomannut että monnisillani tai muilla viiksekkäillä olisi aiemminkaan ollut viiksiongelmia vaikka nykyisen mittapuun mukaan oli, ennen tuota hiekkapohjaa, suorastaan teräväsärmäiseksi sepeliksi luokiteltavaa soraa ennen.