Haarniskamonnin viikset (hätä)

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
torttu
Junior Member
Junior Member

Haarniskamonnin viikset (hätä)

Viesti Kirjoittaja torttu »

Apua! Hätä! Paniikki! Minun haarniskamonnin melkein kaikki viikset on lähtenyt :( Pitäisikö se lopettaa? :(
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

Tarkista materiaalit!

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Jos se on muuten kunnossa, niin tarkista ettei hiekka tai kivet ole kovin teräväsärmäistä / karkeaa. Varmistu myös, ettei mikään muu kala ahdistele sitä.

Aikojen saatossa pyöristynyt, hieno luonnonhiekka on parempaa kuin teräväsärmäinen louhimo- tai tuntemattomia öljy- ym. ainejäämiä sisältävä hiekkapuhallushiekka!

Hyvää, tautibakteeritonta hiekkaa löytyy soraharjuista tai melkein mistä mäestä tahansa. Järvi- yms. vesien hiekassa voi olla kalatauteja.
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Itse olen aina kummastellut tätä väitettyä teräväsärmäisen soran aiheuttamaa viiksien kulumista, kun sama viiksien kuluminen tapahtuu vaikka paljaalla lasipohjalla. Itse olisin valmis kääntymään siis bakteerien aiheuttaman syöpymisen kannalle, enkä niinkään usko teräväsärmäisen hiekan/soran aiheuttamaan "hiomiseen". Jos siis viikset kuluvat, on pohjan kunnossapidosta pidettävä parempaa huolta.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Mika
Monnimies
Monnimies

Viesti Kirjoittaja Mika »

Pitäisikö se lopettaa???
Ei.Ajan myötä ne kasvavat takaisin, eivät tosin enään saman pituiseksi kuin alkuperäiset
Lay down your soul to the gods rock `n' roll
Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Olisin taipuvainen olemaan Kaizun kanssa samaa mieltä.
Hieno hiekkahan on ollut muodissa vasta jonkun 10v. En ole koskaan huomannut että monnisillani tai muilla viiksekkäillä olisi aiemminkaan ollut viiksiongelmia vaikka nykyisen mittapuun mukaan oli, ennen tuota hiekkapohjaa, suorastaan teräväsärmäiseksi sepeliksi luokiteltavaa soraa ennen.

Yanna
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”