Miten kala kuolee vanhuuteen?
Valvoja: Moderaattorit
Miten kala kuolee vanhuuteen?
Kupsahtaako se aivan yhtäkkiä vai heikentyykö se niin että se voi sairastua ja kuolla? Vaiko kenties kuoleeko se pitkän apaattisuuden jälkeen, vai miten on? Miten kala kuolee vanhuuteen? (kovin yleistähän se ei ole?)
Eikös toi kalojen kuolema ole vähän yksilöllistä? Siis kun mun jotkut kalat on kuollut ihan tosta vaan ilman ulkoisia oireita tms ja jotkut taas on ollu apaattisia ja sitten niillä on ollut joitain oireita (uintivaikeuksia yms). Kerran yksi kala taisi saada ennen kuolemaansa uimarakkovian... Eli voihan ne saada jonku sairaudenkin... Mutta tämä vaan mun mielipide, korjatkaa jos olen täysin metsässä

It's true, we're all a little insane.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Meillä oli aikoinaan pusukala, joka yli 20 vuoden ikäisenä sitten kuoli. Se oli pari päivää ennen kuolemaansa ehkä hiukan hitaampi kuin normaalisti, muuten siinä ei näkynyt mitään sairauden tms merkkejä. Kuolinpäivänään (mun syntymäpäivä
) se vain tyynen rauhallisesti lipui kasvipusikon sekaan ja kuoli sinne.
Uskon että se kuoli vanhuuteen, varmahan en voi olla. Hyvä kala, kaipaamaan jäin.

Uskon että se kuoli vanhuuteen, varmahan en voi olla. Hyvä kala, kaipaamaan jäin.

muutama päivä
Ne saattaa uida jonkin kasvin sekaan tms. piiloon kyhjöttämään ehkä oudossa asennossa muutamaksi päiväksi.
vanha lehtikala
Tuossa keskustelussa olen pohtinut vanhan lehtikalani kohtaloa. Se ei ole muuttunut kulmikkaaksi eikä "kuluneen" näköiseksi, vaan on melko lailla komeissa väreissä yhä. No, ehkä muutama kuukausi sitten kiduskannet hehkuivat voimakkaammin vihreää.
Vanha lehtikala kuitnekin jotenkin antaa "roikkuvan" yleisvaikutelman ja sen tasapaino ei toimi välillä. Kun se on paikoillaan, on se joko vinossa toiseen suuntaan sivulle, tai sitten hieman pystyssä asennossa pyrstön "painaessa" kohti pohjaa.
Välillä kala vielä tökkii toista lehtistä ja on oikein reipas, mutta iltaisin se saattaa välillä heittää kärrynpyörää tms.
Lopetan kalan heti kun katson että sen elämä on liian hankalaa, tällä hetkellä, kun olen pienentänyt altaan virtausken minimiin, kala tuntuu vielä tulevan toimeen kuitenkin.
Tuossa keskustelussa olen pohtinut vanhan lehtikalani kohtaloa. Se ei ole muuttunut kulmikkaaksi eikä "kuluneen" näköiseksi, vaan on melko lailla komeissa väreissä yhä. No, ehkä muutama kuukausi sitten kiduskannet hehkuivat voimakkaammin vihreää.
Vanha lehtikala kuitnekin jotenkin antaa "roikkuvan" yleisvaikutelman ja sen tasapaino ei toimi välillä. Kun se on paikoillaan, on se joko vinossa toiseen suuntaan sivulle, tai sitten hieman pystyssä asennossa pyrstön "painaessa" kohti pohjaa.
Välillä kala vielä tökkii toista lehtistä ja on oikein reipas, mutta iltaisin se saattaa välillä heittää kärrynpyörää tms.
Lopetan kalan heti kun katson että sen elämä on liian hankalaa, tällä hetkellä, kun olen pienentänyt altaan virtausken minimiin, kala tuntuu vielä tulevan toimeen kuitenkin.