Miten kala kuolee vanhuuteen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Miten kala kuolee vanhuuteen?

Viesti Kirjoittaja höntti »

Kupsahtaako se aivan yhtäkkiä vai heikentyykö se niin että se voi sairastua ja kuolla? Vaiko kenties kuoleeko se pitkän apaattisuuden jälkeen, vai miten on? Miten kala kuolee vanhuuteen? (kovin yleistähän se ei ole?)
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Eikös toi kalojen kuolema ole vähän yksilöllistä? Siis kun mun jotkut kalat on kuollut ihan tosta vaan ilman ulkoisia oireita tms ja jotkut taas on ollu apaattisia ja sitten niillä on ollut joitain oireita (uintivaikeuksia yms). Kerran yksi kala taisi saada ennen kuolemaansa uimarakkovian... Eli voihan ne saada jonku sairaudenkin... Mutta tämä vaan mun mielipide, korjatkaa jos olen täysin metsässä :roll: :mrgreen:
It's true, we're all a little insane.
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Muiden vanhuuskuolemista en tiedä mutta taistelukalakoiras vaan "nukkui pois". Vanhaltahan se jo vaikutti, uintikin oli hitaamman puoleista ja sitten vaan rauhaisasti lopetti uimisen ja painui pohjaan :cry:
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

Meillä oli aikoinaan pusukala, joka yli 20 vuoden ikäisenä sitten kuoli. Se oli pari päivää ennen kuolemaansa ehkä hiukan hitaampi kuin normaalisti, muuten siinä ei näkynyt mitään sairauden tms merkkejä. Kuolinpäivänään (mun syntymäpäivä :? ) se vain tyynen rauhallisesti lipui kasvipusikon sekaan ja kuoli sinne.

Uskon että se kuoli vanhuuteen, varmahan en voi olla. Hyvä kala, kaipaamaan jäin. :(
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Vanha kala muuttuu selvästi kulmikkaammaksi ja värittömämmäksi kuin nuorempana, kyllä siitä voi jo paljon päätellä milloin loppu alkaa olla kohdalla.
Tiitu
Advanced Member
Advanced Member

muutama päivä

Viesti Kirjoittaja Tiitu »

Ne saattaa uida jonkin kasvin sekaan tms. piiloon kyhjöttämään ehkä oudossa asennossa muutamaksi päiväksi.
Majqua
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Majqua »

vanha lehtikala

Tuossa keskustelussa olen pohtinut vanhan lehtikalani kohtaloa. Se ei ole muuttunut kulmikkaaksi eikä "kuluneen" näköiseksi, vaan on melko lailla komeissa väreissä yhä. No, ehkä muutama kuukausi sitten kiduskannet hehkuivat voimakkaammin vihreää.

Vanha lehtikala kuitnekin jotenkin antaa "roikkuvan" yleisvaikutelman ja sen tasapaino ei toimi välillä. Kun se on paikoillaan, on se joko vinossa toiseen suuntaan sivulle, tai sitten hieman pystyssä asennossa pyrstön "painaessa" kohti pohjaa.
Välillä kala vielä tökkii toista lehtistä ja on oikein reipas, mutta iltaisin se saattaa välillä heittää kärrynpyörää tms.

Lopetan kalan heti kun katson että sen elämä on liian hankalaa, tällä hetkellä, kun olen pienentänyt altaan virtausken minimiin, kala tuntuu vielä tulevan toimeen kuitenkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”