Kuulin akvaariokaupassa

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Kuulin akvaariokaupassa

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Kun olin käymässä eläinkaupassa, kuulin että eräs mies oli ostelemassa kaloja n.100 litraiseen akvaarioon. Myyjä tietysti suositteli vaikka mitä ja kertoi että lehtikalat mahtuvat oikein hyvin. Niitä se mies sitten ottikin kun "ovat niin hyvän näköisiä kaloja". Teki kyllä mieli sanoa jotakin mutta pidin suuni kiinni [}:)]. Ärsyttää kun ihmiset menevät kauppaan ostelemaan kaloja sen mukaan miltä ne näyttävät kuitenkaan tietämättä niistä yhtään mitään. Ja sitten myyjät vielä ovat niin vastuuttomia, että myyvät mitä sattuu :frown:.
murmeliotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja murmeliotus »

Eikä kumpikaan osapuoli varmaan sanonut halaistua sanaa kalojen vesi arvoista ja muista? :|
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Minusta vastuu on aika lailla kokonaan ostajalla.
Myyjiä/kauppoja tuntuu olevan kolmea laatua
1. Osaavat myyjät, jotka eivät myy kaloja liian pieniin tai muuten sopimattomiin altaisiin.
2. Osaamattomat myyjät. Eivät tiedä myyvänsä kaloja liian pieniin tai muuten sopimattomiin altaisiin, koska eivät ole viitsineet ottaa selvää.
3. Myyjät, joiden täytyy myydä kaloja liian pieniin tai muuten sopimattomiin altaisiin, koska omistaja niin vaatii. Usein pyrkivät esittämään vaihtoehtoja asiakkaan kalavalinnoille.

Eläinkaupoissa työskentelevät pystyisivät varmaan kertomaan asiasta lisää.
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Eivät puhuneet mitään vesiarvoista. Kunhan kala miellyttää silmää niin se otetaan.

Kaupassa oli muutenkin huonoa palvelua. Jouduin odottamaan todella kauan ennen kuin myyjä tuli palvelemaan, vaikka asiakkaita ei tainnut olla sen lehtikalaostajan jälkeen ketään. Myyjä vain puuhasi omiaan, vaikka olin aiemmin sanonut että haluan ostaa kiilakylkiä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

iki-otuz kirjoitti:Myyjä vain puuhasi omiaan, vaikka olin aiemmin sanonut että haluan ostaa kiilakylkiä.
Tähän väliin: Kyllä myyjän duunia on erittäin moni muukin juttu kun asiakaspalvelu. Joskus asiakas on pakko laittaa odottamaan kun laitetaan esim. tilauksia koneelle.

T: Myyntialalla ja asiakaspalvelussa vuodesta '04 :mrgreen:
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

Kyselin kerran eläinkaupassa jonkin kalan vesiarvoja. Vastaus oli "no, ne ei siedä kovin korkeeta nitraattia." Katsoin hetken ja sanoin sitten, että tarkotin nyt lähinnä pH:ta, lämpötilaa yms, jonka jälkeen myyjä meni hakemaan toisen myyjän. Eipä ole sen jälkeen kovin usein minulle myynyt, vaan aina on tullut toinen myyjä paikalle. Olen varmaan liian "vaikea".. [;)]
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Eenokki-setä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Eenokki-setä »

Itse kun olin kerran eläinkaupassa, niin siellä oli samaan aikaan nuori nainen ja satuin kuulemaan, kuinka tämä nainen kyseli, että voiko kultakalaa pitää sellaisessa pienessä, muutan litran maljassa, johon myyjät
kyllä alkuun sanoivat, että ei voi, koska tuollainen malja ei ole sopiva kultakalan koti. No, kun tuo asiakas kuitenkin jaksoi tarpeeksi pitkään jankuttaa tahtovansa kultakalan maljaan, niin lopulta myyjä myi hänelle kultakalan, vaikka tiesi kalan joutuvan huonoihin oloihin. Aika kummaa minusta, kun ensin sanoo, että kultakala EI sovellu sellaiseen pieneen maljaan, mutta sitten kuitenkin myy sellaisen sinne [}:)] .
SonjaSelena
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SonjaSelena »

Ikävää, että jotkut myyjät taipuvat tuollaisen alla, mutta onhan se varmaan vaikea pysyä lujana kun 'taistelee' yksinään asiakkaan jääräpäisyyttä vastaan. Onneksi kuitenkaan kaikki eläinkaupat eivät myy kultakalaa maljaan, vaikka kuinka siellä itkisi. :D
Riikka_M
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Riikka_M »

Eenokki-setä kirjoitti:Itse kun olin kerran eläinkaupassa, niin siellä oli samaan aikaan nuori nainen ja satuin kuulemaan, kuinka tämä nainen kyseli, että voiko kultakalaa pitää sellaisessa pienessä, muutan litran maljassa, johon myyjät
kyllä alkuun sanoivat, että ei voi, koska tuollainen malja ei ole sopiva kultakalan koti. No, kun tuo asiakas kuitenkin jaksoi tarpeeksi pitkään jankuttaa tahtovansa kultakalan maljaan, niin lopulta myyjä myi hänelle kultakalan, vaikka tiesi kalan joutuvan huonoihin oloihin. Aika kummaa minusta, kun ensin sanoo, että kultakala EI sovellu sellaiseen pieneen maljaan, mutta sitten kuitenkin myy sellaisen sinne [}:)] .
Tähän voinen sanoa, että lakia rikkoo tällöin kalan ostaja, ei myyjä. Jos järkipuhe ei tehoa on se ostajan vika. Ei myyjät voi ottaa vastuuta kaikkien edesvastuuttomien henkilöiden kohdalla. Sen saa kokea vasta sitten kun on töissä akvaarioliikkeessä.

Hyvät ihmiset.. älkää hyökätkö sellaisten liikkeiden kimppuun, jotka eivät tahtoisi myydä kultakalaa maljaan mutta lopulta myyvät. Miten itse toimisitte tässä tilanteessa? pian leviäisi tieto ettei liikkeessä myydä kaloja ja kohtelu on hyvin töykeää. Siinä kohtaa tälläinen työntekijä saa kenkää...
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Miten itse toimisitte tässä tilanteessa?
Enpä silti myisi jos olisin itse myyjänä. Kalojen hyvinvointi ja pääsy oikeanlaiseen akvaarioon on tärkeämpi kuin myynti.
Hyvä ja vastuuntuntoinen ja ammattitaitoinen myyjä kieltytyy myymästä kaloja liian pieneen altaaseen.
pian leviäisi tieto ettei liikkeessä myydä kaloja ja kohtelu on hyvin töykeää. Siinä kohtaa tälläinen työntekijä saa kenkää...
Aijaa. Ja pian leviäisi myös tieto että kaloja myydään liian pieniin altaisiin. Ei tämäkään ole liikkeelle hyväksi.
Ja entäs sitten se liikkeen maine kun huomataan että tulikin ostettua liian iso kala liian pieneen altaaseen? Nimittäin se että myydään liian isoja kaloja liian pieniin altaisiin ja ostaja tajuaa asian vasta myöhemmin, niin se tupataan laittamaan myyjän piikkiin.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

maketzu kirjoitti:
Riikka_M kirjoitti:pian leviäisi tieto ettei liikkeessä myydä kaloja ja kohtelu on hyvin töykeää. Siinä kohtaa tälläinen työntekijä saa kenkää...
Aijaa. Ja pian leviäisi myös tieto että kaloja myydään liian pieniin altaisiin. Ei tämäkään ole liikkeelle hyväksi.
Mutu -tuntumalla kuvittelisin, että tuo ensimmäinen tapaus olisi todennäköisempi. Suurin osa akvaarioharrastajista ei liene tätä a-w:n valveutunutta porukkaa, joka boikotoisi väärin tehnyttä liikettä.

Joskus juttelin erään eläinkaupan myyjän kanssa ja hän ihan avoimesti myönsi, ettei tiedä akvaariopuolesta vielä kovinkaan paljoa. Minusta se oli oikein hienosti toimittu. Ei minulle siitä huonoa makua jäänyt vaan pikemminkin arvostin, että myyjä 'uskalsi' olla rehellinen. Eläinkaupoissahan myydään niin moneen eläimeen liittyviä tuotteita, että voiko odottaa myyjän olevan asiantuntija niiden kaikkien osalta? Hienoahan se olisi, mutta en minä ainakaan luottaisi, että myyjä kaiken tietää.

Kyllä se vaan olisi ostajan tiedettävä mitä on hankkimassa, etenkin jos kyseessä on elävä eläin. Mielestäni.
osteoporoosi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja osteoporoosi »

Myyjähän voisi tietysti vedota eläinsuojelulakiin, ja kertoa ettei alle 40litan altaisiin sovi mitään kalaa.
Voldemortti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Voldemortti »

En ole kovin moneen otteeseen kuullut asiakkaasta, joka suuttuu siitä, jos myyjä sanoo: "en tiedä, mutta otan selvää, etten neuvo väärin." Harvempi kuitenkaan olettaa myyjienkään tietävän kaikesta kaiken, hyvä olisi, jos liikkeissä joku olisi perehtynyt kaloihin, joku lintuihin, joku jyrsijöihin jne. Ja perustiedot mielestäni pitäisi olla kaikilla hallussa, yksinkertaisemmat asiat. Mutta kun nekin ovat täysin hakusessa. Myyjän koulutukseen/perehdytykseen voisi kuulua kuukausi a-w:ssä, johan tiedot paranisivat! :mrgreen:
Laiskottelusta ei pysty nauttimaan täydellisesti jollei ole paljon tekemistä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”