Kasveista, apua tarvitaan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
taina69
Starting Member
Starting Member

Kasveista, apua tarvitaan

Viesti Kirjoittaja taina69 »

Minulla on 120L akva ja kalastona on: 6 keltabarbia, 6 intiaaninsulkaa, 4 kuparimonnista, 6 neontetraa, partamonni ja ja nuoliainen jonka nimeä en muista sellainen (musta jossa on ohuita vaaleita raitoja). Pohjalla on soraa ja nyt pitäisi saada paljon lisää kasveja!
Meillä on ollut paljon kasveja mutta ei ole enää kun on akvan hoito ollu retuperällä [:I] Jaavansammalta en enää ota kun se levisi koko akvaarioon ja otettiin se sitten sieltä pois. Mitkä kasvit olisivat hyviä/mitä te laittaisitte? Ja sitten on ongelmana tupsulevä, kasveissa ei sitä enää ole kun olen leikellyt ne pois mutta pohja on sitä täynnä. Nyt olen vähentänyt kalojen ruokinnan minimiin ja vaihdan 1/3 vettä kaksi kertaa viikossa ja se on onneksi alkanut vähentymään, mutta kannattaako mun ottaa eka ne uudet kasvit vai vasta sen jälkeen kun olen saanut tupsulevän pois?
t: apua kaipaava
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

OT, mutta suosittelen aloittamaan kalastoremontilla. Keltabarbit eivät sovi 120 litraiseen altaaseen, sillä ne ovat todella vilkkaita ja kasvavat liian isoiksi tuohon pyttyyn. Kuparimonnisille voisit hankkia pari lajitoveria, sillä ne viihtyvät paremmin isommalla porukalla. Jotta monniset viihtyisivät kunnolla, vaihda altaaseesi pehmeä pohja-aines (rautakaupasta saatava puhallushiekka kelpaa hyvin) Myös intiaaninsulkia ja neontetroja voisit ottaa lisää, muutama kumpaakin on sopiva määrä. Nuoliaisesta voisit näpätä kuvan, jotta saat tietää, sopiiko se altaaseesi? Partamonni on ok.

Millainen valaistus pytyssä on? Leviltä voisi viedä ravinteita nopeakasvuisten kasvien avulla. Sopivia ovat esim. vedensuosikki, intianvesitähdikki, liuskavesisaniainen ja karvalehti.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
taina69
Starting Member
Starting Member

Kiitos neuvosta, minua kyllä harmittaa nuo keltabarbit, kun meille eläinkauppias sanoi että ne sopivat hyvin..ja kun ite tykkään niistä tosi paljo ni niistä on sääli luopua...oonko mää rääkänny mun keltsejä 5 vuotta :cry: mitä niille (keltabarbeille) vois tehä? se hiekan vaihto kuulostaa hyvältä...pitääkö mun ottaa kalat pois akvasta siks aikaa ?
ja onko hiekka helpompi puhdistaa kuin sora kun siivoan akvaariota, ja riittääkö siihenkin se "imuriletku" ? kasveja käyn ostamassa piakkoin..
sain kuvan siitä nuoliaisesta ni sit mun pitää kysy tyhmä kysymys(saa nauraa) miten saan sen liitettyä tohon ?
:mrgreen:
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

taina69 kirjoitti:sain kuvan siitä nuoliaisesta ni sit mun pitää kysy tyhmä kysymys(saa nauraa) miten saan sen liitettyä tohon ? :mrgreen:
Tässä keskustelu paikoista, jonne kuvia voi netissä laittaa ja sieltä tänne linkittää. Josko tästä olisi apua.

Kuvat voit lisätä joko laittamalla linkin tuon url -nappulan avulla ja liittämällä kuvan img -nappulan avulla (kunhan ne ensin ovat netissä). Kokeilemaan vaan. :)
taina69
Starting Member
Starting Member

kiitos kylpyankka [;)]
mulla on kotisivut tekeillä ni laitan tänne kuvaa sitte kun saan sivut valmiiks :mrgreen:
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

taina69 kirjoitti:se hiekan vaihto kuulostaa hyvältä...pitääkö mun ottaa kalat pois akvasta siks aikaa ?
ja onko hiekka helpompi puhdistaa kuin sora kun siivoan akvaariota, ja riittääkö siihenkin se "imuriletku" ?
Kaloja ei tarvitse ottaa pois (vaihdoin itse tänään soran hiekkaan, tuli kyllä huomattavasti parempi kuin sora) hiekan vaihdon yhteydessä. Hiekka on helpompi puhdistaa kuin sora ja siihen riittää tuo imuri. Voit myös hankkia kierteissarvikotiloita pohjaa möyhimään (ellei sulla jo oo niitä).
It's true, we're all a little insane.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

taina69 kirjoitti:mitä niille (keltabarbeille) vois tehä?
Kokeile palstamme kauppapuolta. Uskoisin, että terveille keltiksille löytyy isompi koti pienen ajan kuluessa :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
taina69
Starting Member
Starting Member

Eli mun pitää luopuu niistä..harmi tykkään niistä todella.. :(
miten pääsen eroon tupsulevästä ?!! se on vallannu purkin täysin
:roll:
t:epätoivoinen [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

Ostat nyt sitä puhallushiekkaa ja peset sitä sankon kanssa ulkona tai pesuhuoneessa. Sitten, vedenvaihdon yhteydessä vaihdat PUOLET sorasta hiekkaan. Odotat muutaman viikon ja sitten taas puolet. Sitten lisäät kasveja reilusti (niitä on kai turha vielä hiekanvaihdon haitolle ostaa) ja toivottavasti pääsisit eroon noista keltabarbeista. Ihan mukavia kaloja ja tiedän tunteen kun niistä joutuu luopumaan mutta ne tarvitsevat isompaa purkkia. Luulisin että näin pääset eroon tupsulevästä (ainahan sitä vähän on) ja monniset viihtyvät hiekkapohjassa.

Onnea yritykselle ja hyvä kun allas ei enää ole retuperällä [;)]
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

taina69 kirjoitti:Eli mun pitää luopuu niistä..harmi tykkään niistä todella.. :(
Vai voisitko hankkia isomman altaan? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”