Ajattelin tehdä pienen tilauksen tuolta Euroopan nettikaupoista (en ole tosin vielä päättänyt mistä).
En vain ole aivan varma että minkälainen loisteputki/polttimo minun kuuluu tilata omaan valaisimeeni?
Minulla on siis vaijereilla katosta roikkuva Aqua Medic Ocean Light 150, volt 230, Hz 50/60, Watt 170.
Netissä tutkin näitä "bulb":eja ja ymmärtääkseni tässä ko. valaisimessa käytetään H.Q.I. 150 watin bulbeja. Onko merkillä (Aqualine, Aqualight Brenner, Giesemann H.Q.I., BLV?) merkitystä? Entäs niillä k-arvoilla? 10000 vai 16000? Mitä tarkoittaa merkintä TS? Onko näistä kaikki sellaisia "kaksipäisiä" (double ended), mielestäni tämän hetkinen bulbini on kaksipäinen...Ja miksi muuten valaisimessa lukee 170 Watt, onko se max. arvo? 170 watin bulbeja en ainakaan löytänyt mistään...
Vielä kysymys näistä "moonlight"-valoista (esim. Aqua connect moonlight LED 1 watt/13750K). Onko sellainen tarpeellinen vai hommataanko niitä muuten vaan koristeiksi? Onko tällainen lisävalaisin (esim. Flexi-3-LED tai Blue Superhelle LED moonlight) helppo asentaa vai tarvitaanko siihen jotain monimutkaisia kiinnitysmenetelmiä?
Toivottavasti joku voi valaista minua näiden kysymysten suhteen, en haluaisi tilata vääränlaisia "varaosia" saksasta asti.
Onko muuten jotain nettikauppa suosituksia/kokemuksia?
Nämä olen jo käynyt läpi: Aquapro2000, KN Aquaristic, SeaME.com, Aquaristic.net.
Kiitokset taas etukäteen viisaista neuvoista ja vihjeistä