Apua nettiostoihin!

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kasper
Starting Member
Starting Member

Apua nettiostoihin!

Viesti Kirjoittaja kasper »

Hei, nyt olisi tarvetta kokeneempien neuvoille.
Ajattelin tehdä pienen tilauksen tuolta Euroopan nettikaupoista (en ole tosin vielä päättänyt mistä).
En vain ole aivan varma että minkälainen loisteputki/polttimo minun kuuluu tilata omaan valaisimeeni?
Minulla on siis vaijereilla katosta roikkuva Aqua Medic Ocean Light 150, volt 230, Hz 50/60, Watt 170.
Netissä tutkin näitä "bulb":eja ja ymmärtääkseni tässä ko. valaisimessa käytetään H.Q.I. 150 watin bulbeja. Onko merkillä (Aqualine, Aqualight Brenner, Giesemann H.Q.I., BLV?) merkitystä? Entäs niillä k-arvoilla? 10000 vai 16000? Mitä tarkoittaa merkintä TS? Onko näistä kaikki sellaisia "kaksipäisiä" (double ended), mielestäni tämän hetkinen bulbini on kaksipäinen...Ja miksi muuten valaisimessa lukee 170 Watt, onko se max. arvo? 170 watin bulbeja en ainakaan löytänyt mistään...
Vielä kysymys näistä "moonlight"-valoista (esim. Aqua connect moonlight LED 1 watt/13750K). Onko sellainen tarpeellinen vai hommataanko niitä muuten vaan koristeiksi? Onko tällainen lisävalaisin (esim. Flexi-3-LED tai Blue Superhelle LED moonlight) helppo asentaa vai tarvitaanko siihen jotain monimutkaisia kiinnitysmenetelmiä?
Toivottavasti joku voi valaista minua näiden kysymysten suhteen, en haluaisi tilata vääränlaisia "varaosia" saksasta asti.

Onko muuten jotain nettikauppa suosituksia/kokemuksia?
Nämä olen jo käynyt läpi: Aquapro2000, KN Aquaristic, SeaME.com, Aquaristic.net.

Kiitokset taas etukäteen viisaista neuvoista ja vihjeistä :D
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Taitaa olla 150W polttimo joka valaisimeesi kuuluu ja TS kanta tarkoittaa juuri Double ended polttimoa.
Merkillä ei ole mitään väliä mutta K=Kelvin:illä on merkitystä.
Yleensä käytetään 10000K ja lisänä sinivaloa/-ja -14000K, mutta 16000K käy ihan hyvin, tosin se alkaa olemaan jo melko "sininen" valo.
Moonlight lediä voi pitää yöllä päällä, jotta näkee yö-öttiäisten toimintaa!

Tomppa.
Cai
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Cai »

Jep, haluat TS 150 w polttimon. Mielipiteet siitä mikä K arvo "paras" vaihtelee, samoin kuin polttimoiden merkkien "hyvyys". Itse käytän 560 litraisessa 2 x 150W 14000 K + 4 x 80W T5 sinistä (sekoitus kahta eri putkea).

Kaupoista sen verran, että itse pysyn lähinnä AquaPro2000 tai SeaMe:ssa, joista on itselläni hyviä kokemuksia. Joidenkin muiden tilaukset kestävät joskus erittäin kauan, ja eivät aina lähetä juuri sitä mitä on tilattu. Ja pahimmillaan käypi kuulemma köpelösti. Mutta mainitsemani kaksi ovat oman kokemuksen mukaan ok. Kun tilaan ulkomailta, tilaan kamaa jossa hintaero suomalaisten kauppiaiden hintoihin huomattava, tai sitten että tuotetta ei ole saatavilla täällä. Muuten pyrin tukemaan paikallisia kauppiaita, vaikka maksaisi jokusen euron enemmänkin.

t. Cai
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”