Golden nugget = kultajuovapleko?
Valvoja: Moderaattorit
Golden nugget = kultajuovapleko?
Onkohan 240mk sopiva hinta ko. otukselle ja kuinkahan isoksi se kasvaa?
Kaikki tieto on tietenkin tervetullutta..
Olen kuullut että olisi erittäin helposti ja vakavasti sairastuva pilkkutautiin (ja tämän epidemian kävin läpi noin viikko sitten) pelottaa lähinnä ostaa jos se sit kupsahtaakin poies.
EDIT: Muutettu otsikko alkamaan isolla kirjaimella /sam
Olen kuullut että olisi erittäin helposti ja vakavasti sairastuva pilkkutautiin (ja tämän epidemian kävin läpi noin viikko sitten) pelottaa lähinnä ostaa jos se sit kupsahtaakin poies.
EDIT: Muutettu otsikko alkamaan isolla kirjaimella /sam
Noinhan Pertti Rassin Ripsi- ja imumonnit kirjassa lukee. Omasta mielestäni on yhden tapauksen perusteella hieman ennenaikaista sanoa, että kyseinen kala sairastuu helposti pilkkutautiin.
Tämä siis henkilökohtaisena mielipiteenäni. Jokainen päättäköön itse.
Hieno kala se kyllä on eikä mielestäni hintakaan ole liian korkea...tuota hintaluokkaahan nuo plekot yleensä ovat.
email: knu@dlc.fi
email: knu@luukku.com
Onhan se hieno kala. Et tiedä mikä se niistä on Eli L18/L81/L177? 240 mk on halpa, oli kyseessä mikä tahansa niistä.Onkohan 240mk sopiva hinta ko. otukselle ja kuinkahan isoksi se kasvaa?
Kokoeroja niissä on hieman ja jotain ulkonäöllisiäkin. Itselläni on toi L 81 ja tulee nähtyä sitä kerran-kahdesti kuussa
Itselläni on toi L 81 ja tulee nähtyä sitä kerran-kahdesti kuussa
Ei varmaan kovin äkkiä kyllästy "kattelemaan" otusta...
Mistä voit olla varma, että se on vielä altaassa ja hengissä, jos ei sitä useammin näy?
Onhan siinä varmaan oma jännityksensä...
Nää on vissiin niitä juttuja, mitä ei voi selittää, se pitää itse kokea...
Ei syö. Toistaiseksi ainakaan. Miekkakasveissa ei ole minkäänlaisia järsimisen merkkejä, eikä muissakaan kasveissa, altaassa on kyllä 9 muutakin plekoa pitämässä puhtautta yllä, eli en pitäisi kyllä sitä minään himoputsarina. En myöskään tarjoa sille "korvaavaa ruokaa" eli jos sitä olisi kiinnostanut kasvit, niin kyllähän ne olis kyytiä saanut.Onko kasvien kanssa ollut ongelmia, esimerkiksi miekkakasvien kanssa kuultaako lehdet läpi, onko vaikeuksia miekkakasvin kasvussa.
Eli syökö L 81 kasvejasi yöllä ?.
Mutta aikuiseksi kasvaessaan asia voi tietenkin olla eri, ja siinä tapauksessa pleko lähtee niska-perse otteella joko johonkin muuhun altaaseen tai muulle harrastajalle.
Mun altaassa on niin paljon piilopaikkoja että jos jokin yksilö haluaa olla piilossa, niin siellähän se on ja pysyy. Olin varma että se on delannut, mutta näin sitä tossa pari päivää sitten ihan sattumalta. Annan kyllä nykyään jotain pellettejä valojen sammuttua altaaseen, mutta se kuka ne syö, onkin aivan eri asia.
Ihan henkimaalman hommiahan nämä on
Joko kävit hakemassa?Jep ei ole mitään hajua mikä L-muoto on kyseessä. Kala oli tullut samana päivänä kun näin sen (oli vielä pussissa akvan yllä),eikä kauppiaat paljoa osanneet auttaa; soperteli jotain että "se on semmoinen imumonni, joka syö levää"
Pitänee käydä ostamassa pois, ellei joku toinen ole ehtinyt.
Missä liikkeessä ne ei tiennyt muuta kuin että se on sellainen imumonni? Luultavasti levän syönti jää aika vähälle, korkeintaan jyystää puuta jos se on L177. osalla kultajuovista häviää ne juovat pois kun ne kasvaa aikuiseksi, en vain tiedä minkä L-numeron omaaville näin käy. Itse olen sellaisen yksilön nähnyt pari kertaa ja aika karuilta ne näyttävät nuoriin yksilöihin verrattuna.
Jep kävin ostamassa.
Annoin ehkä vähän väärään suuntaan antavan kommentin, sillä kyseessä oli _eräs_ myyjä jolta toi "semmoinen imumonni" -kommentti tuli, tosin taisi olla jokinmoinen harjoittelija.
Kaupan nimi on muuten akvaarioshoppi.
Mutta oli siellä asiantuntemusta omaavia myyjiäkin, sain tietää että ko. L-numero on L-18.
Annoin ehkä vähän väärään suuntaan antavan kommentin, sillä kyseessä oli _eräs_ myyjä jolta toi "semmoinen imumonni" -kommentti tuli, tosin taisi olla jokinmoinen harjoittelija.
Kaupan nimi on muuten akvaarioshoppi.
Mutta oli siellä asiantuntemusta omaavia myyjiäkin, sain tietää että ko. L-numero on L-18.
Sulla onkin sitten jossain vaiheessa sellainen 25 senttinen täplikäs mötikkä akvaariossasi, ja jos siltä ei juovat häviä se on todella upean näköinen yksilö vanhempana. Meinaan olen pari täysikavuista yksilöä nähnyt kultajuovista, joiden omistajat ei itsekään tiennyt minkä L numeron ne omas ja olivat kyllä tosi hienon näköisiä.Mutta oli siellä asiantuntemusta omaavia myyjiäkin, sain tietää että ko. L-numero on L-18.
Kerro jos kasvit alkaa saamaan kyytiä, niin Timppa voi todeta olevansa jälleen kerran oikeassa
Muokattu - jusa on 24/10/2001 18:13:18
Noinhan Pertti Rassin Ripsi- ja imumonnit kirjassa lukee. Omasta mielestäni on yhden tapauksen perusteella hieman ennenaikaista sanoa, että kyseinen kala sairastuu helposti pilkkutautiin.
Tämä siis henkilökohtaisena mielipiteenäni. Jokainen päättäköön itse.
Hieno kala se kyllä on eikä mielestäni hintakaan ole liian korkea...tuota hintaluokkaahan nuo plekot yleensä ovat.
Olet aivan oikeassa. Yhdestä kalasta ei voi juuri tehdä johtopäätöksiä. Valitettavasti niitä kaloja oli tuolloin ensimmäistä kertaa Suomessa ja tasan kolme kappaletta. Olen kyllä kommentoinut kultajuovaplekoa lyhyesti kotisivullani olevassa Ripsi- ja imumonnit-kirjan korjauksissa.
Sittemmin kultajuovapleko kumppaneineen on osoittautunut varsin kestäväksi imumonniksi. Se ei suinkaan ole herkimpiä lajeja, mutta ei toki tietenkään mikää tummaleväplekoon verrattava kestävyysihme. Tieto, että se voi sairastua pilkkutautiin on kuitenkin tärkeä, sillä varsin monet plekot eivät tätä tautia saa. Näin väitetään. En luonnollisestikaan ole testannut kuin pienen osan kasvattamistani plekoista pilkkutaudin suhteen.
Ei syö. Toistaiseksi ainakaan. Miekkakasveissa ei ole minkäänlaisia järsimisen merkkejä, eikä muissakaan kasveissa, altaassa on kyllä 9 muutakin plekoa pitämässä puhtautta yllä, eli en pitäisi kyllä sitä minään himoputsarina. En myöskään tarjoa sille "korvaavaa ruokaa" eli jos sitä olisi kiinnostanut kasvit, niin kyllähän ne olis kyytiä saanut.Onko kasvien kanssa ollut ongelmia, esimerkiksi miekkakasvien kanssa kuultaako lehdet läpi, onko vaikeuksia miekkakasvin kasvussa.
Eli syökö L 81 kasvejasi yöllä ?.
Itselläni on ollut 2 L81 kolme-neljä vuotta. Laji siis on tuo L81, ei L18 eikä L177. Kyllä se kasveja tuhoaa, jos ei saa herneitä tai kesäkurpitsaa tms vaikka kolmeen päivään. Taas on kaikki leveälehtisemmät miekat yhtä pitsiä, kun olin pitkällä viikonloppulomalla enkä ollut laittanut automaattia spirulinadiskeillä varustettuna toimintaan. Ja syynä on siis L81. Oli jo edellisessä akvaariossa, missä ei muita plekoja ollut. Eli en suosittele, jos haluaa kasviakvaariota. Fisut on mulla käytännössä aina esillä ja ensimmäisinä ruuan kimpussa, erityisesti viherruoan. Koko on jäänyt tuohon 14 cm:iin.
Maksoin omasta Iririn kultajuovaplekostani 40 euroa eli noita summia se on,eli ei kallis kun vertaat moneen muuhun plekoon ja on todella upea pleko.Itselläni oli akvaariossa kostia bakteeri mutta nopealla hoidolla menetin vain 3 neon tetraa ja 3 tenunenää eli rommitetraa ja yhden taistelukalan.Nuo plekot eivät näyttäneet kärsivän laisinkaan,siitä kun on jo puoli vuotta ja kaikki hengissä.Ilman muuta kannattaa se hommata jos kiinnostaa.
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Muistaakseni Rassi jossain mainitsi että L18/L81/L177 olisivat kaikki samaa lajia. Taisi olla Ripsi- ja imumonnit kirja.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
-
Raaka-Arska
- Member