"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

"Kainuun akvaarioseura" osa 2

Viesti Kirjoittaja höntti »

Vanha aihe alkoi venymään turhan pitkäksi, jatketaan siis täällä.
Minni kirjoitti:Kiitos vain jo näin etukäteen kasveista.

voisitko Höntti neuvoa mulle ihan kädestä pitäen sen hiilarisysteemin teon. Ottaisin tarvittavat vermeet tapaamiseen mukaan ja yhdessä värkättäis. Saisivat samalla muut mallia, miten se tehdään. Kerrotko vielä mitä tarvikkeita siihen tarvitaan.

Eikö kukaan kommentoinut mun ostoksia, vai ettekö uskaltaneet :D Ihan reilusti vain, vaikka lunta tupaan. Kyllä mä kestän!
Ole hyvä!

Hiilarisydeemistä: Poraat (tai puukolla lävistät) noin läpimitaltaan puolen sentin aukon, mielellään pyöreän (se voi olla hiukka pienenpikin, riippuen putken läpimitasta mutta ainakin eläintarvikkeen silikooniputki on jotain sellaista (se vihreä).sitten mittailet siitä putkesta riittävän pätkän (niin että se yltää tulevasta pullon paikasta akvaarion reunalle. Jos pullo tulee altaan päälle ei takaiskuventtiiliä tarteta mutta jos alle niin siihen reunan kohdalle se venttiili. No, sitten se putki pitää tökätä siitä poratusta korkista läpi ja tiivistää reilulla sinitarralla. sitten sinne pulloon puoli desiä sokrua ja hiivaa pikku nokare. Ja vettä litra. Liivatteen kanssa en alkas sotkemaan. Levittimestä kerron seuraavassa jaksossa.

(voin toki näyttää tapaamisessa miten se käytännössä onnistuu, mutta pientä esimakua)
minzku
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja minzku »

Mietin vaan, että mitähän ne siellä hesessä sanoo, jos me ruetaan jollain porakoneella,silikoonilla, hiivalla ja takaiskuventtiilillä siellä tuohuamaan :mrgreen: nehän heittää meidän pihalle :mrgreen:
clink
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja clink »

Olen vähän vilkuillut tätä aihetta aina välistä, niin oliko se Minnillä, jolla oli hunajarihmoja, jotka kutee? Niin kyselisin vaan, että mistä hunajarihmojen sukupuolet tunnistaa? Kun ostin tuossa viikko sitten kaksi hunajarihmaa, ja näyttävät olevan samaa sukupuolta, vaikka kaupassa yritimme valkata tytön ja pojan. Nyt molemmat on sellaisia vaaleita, mutta alaevässä on mustaa ja oranssinsävyä molemmilla. Voiko tuosta jo päätellä ovatko tyttöjä vai poikia? Olisin kernaasti halunnut tytön ja pojan, joten jos nuo ovat vaikka poikia, niin voisiko joku vaihtaa nuoren tyttönsä toiseen noista?
Parempi tietää kuin olla tietämättä.
höntti
Senior Member
Senior Member

Aikuinen koiras on oranssi ja naaras vaaleanharmaaruskea. Mutta jos ne hunikset on vielä pieniä niin käsittäkseni se oranssi väri, eli uroksen merkki, voi tulla esille melko myöhäänkin. En ole varma tästä. Minullakin on kaksi hunajarihmaa.
höntti
Senior Member
Senior Member

Huomenna lähtee siis PMDD tilaus, vielä kerkiää peruuttaa. Putelit on tulossa minzkulle, minnalle, minnille, jellu88:lleja hanbuktulle ja mulle yksi tai kaksi litraa, eli yhteensä 6-7 litraa. Postikulut linee näin isolla joukolla noin 2 euroa per nuppi ja litra 6 € tai vähemmän.
minzku
Junior Member
Junior Member

semmosta että tuossa lukee että minzkulle ja minnalle. Onko täällä toinenkin minna vai minuako tarkoitit? Älä mulle ainakaan kahta tilaa [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member

Sille kaverin äidille, eli minnalle kuluntalahdesta tilaan [;)]

Minä otan kaksi litraa. eli minä maksan 2x 5.95€ ja posti- ja paketointikuluja 1,76666666 €. Maksatteko tilille sen 1.8 € niin rongun kaupanpäällisiksi lisärautaa. Voitte maksaa minun tililleni tai suoraan aqua2002:lle, laittakaa vaikka yskäriä niin laitan tilinummeron.

Tai siis mitä minä tässä höpötän, eihän me vielä olla varmoja keltä tilataan [;)] . Muilta ei vielä olla saatu tarjousta eli ootellaan vielä vähän aikaa niin saadaan muiltakin tarjous

Edit: viestiä muokattu pyynnöstä.
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Höntti: laitahan vain jatko-osa levittimestä. Tuo edellinen tuli ehkä selväksi. Jäi vain mietityttämään, että mistä tietää jos hiilidioksidia tulee yliannostus? Uskallanko laittaa altaisiin porisemaan?

Höntille edelleen: mä otan pmdd:tä yhden litran. Voin maksaa suoraan sun tilille eli laitako yv:llä tilinumerosi ja summan.

Clink: mielestäni paras tuntomerkki koiraan ja naaraan välillä on se, että koiraalla selkäevän takakärki on terävämpi ja vähän pidempi. Naaraalla se kaartuu pehmeämmin.
minzku
Junior Member
Junior Member

höntti: kävisikö että maksat mun puolesta niin mä maksan sulle sitten tapaamisessa?
höntti
Senior Member
Senior Member

Minzku, pitää kahtoo riittääkö rahat [;)]

Minnille jatko-osa: Käsittääkseni kun sen hiilidioksidin laittaa sinne akvaan passiivilevittimeen(eli kaasukello) niin hiilidioksidia liukenee siitä sen verran kun akvaarioon vain "sopii" eli vesi tulee kylläiseksi hiilidioksidista ja sitä ei liukene enää niin paljon että se olisi myrkyllistä kaloille, toisin kuin esim sen "ööö(hohka)kiviköhän se nyt on" avulla. No, kuiteski, itse tein levittimen laposta, tai siitä leveästä imupäästä. Tähän käy mikä tahansa purkki joka on noin 3-5 desin vetoinen ja mahdollisimman "leveäaukkoinen". Kuppihan tulee väärinpäin akvaarioon. Poraat siihen reiän ja reikään tökkäät imukupin jonka avulla saat sen levittimen kiinni akvan lasiin ja sitten yksinkertaisesti työnnät hiilariletkun kuppiin alakautta ja itse ainakin työnsin sen mahdollisimman ylös siellä. Kupin alapäähän voisin suositella sukkahousua monnisten takia. Kun kerran koittelin että pysyyko purkki akvassa yhden imukupin voimalla niin suoraan sinne ui monninen eikä se päässyt sieltä pois. Kepillä jouduin "kaivamaan" sen pois ja se ei onneksi ollut moksiskaan.¨

Toivottavasti ymmärrit ja tuu vaikka meille kahtoo jos joku jäi epäselväksi.

Nämä tiedot sitten perustuu siihen mitä olen lukenut ja ymmärtänyt, korjatkaa ihmeessä virheet.

Kiitos modeille nopeasta toiminnasta!
höntti
Senior Member
Senior Member

Minni
Junior Member
Junior Member

Kyselin Skarelta kasveja ja aion tilata sieltä jotakin. Ottakaa vaikka yv:llä yhteyttä minuun jos teitä kiinnostaa tilata samassa paketissa. Skaren kotisivuilta löytyy listaa myytävänä olevista kasveista hintoineen. Kaikkea ei välttämättä tällä hetkellä löydy.
minzku
Junior Member
Junior Member

höntti: en huomannutkaan, kiitos linkistä. PItää vielä katsoa tuota allasjuttua. Porukat on taas sillä asenteella että tuo yksi riittää. Ja toisaalta kioinnostaisi hankkia niitä rapuja (mahd. taskurapuja) joten tuo olisi siihen hommaan vähän liian pieni. Pitää vielä miettiä [;)]
höntti
Senior Member
Senior Member

No, sovitaanko että tarjouskilpailu on päättynyt ja olen jo päättänyt keltä tilataan. Laitan teille yskäriä (tilinumeron yms.)
Mutta ni litra maksaa 5,5 €, postikulut 7,6€ ja paketointikulut 3€. Henköä kohden siis tämä touhu tulee maksamaan 7,25€. Pitää tarkastella riittääkö tililtä maksaa minzkunkin maksu mutta voi olla että joudut sumplimaan jotenkin ite.
höntti
Senior Member
Senior Member

Ilouutisia minzkulle, saan hänenkin osuutensa maksettua! [;)]

Mitä minnin kalastopuuhille kuuluu+
Minni
Junior Member
Junior Member

Mitäs minun kalastopuuhille :) Kalasto on lisinyt 5 mustaneonin verran. Eläintarvikkeessa ei ollut enempää. Kasveja yritän nyt haalata suunnasta jos toisesta jotta saisin tuon takaseinän peittävämmäksi. Pitäisi vain malttaa odottaa luonnollista kasvamista, mutta tuo odottaminen ei ole vahvimpia puoliani.

Kyllikin luona tulee vierailtua vähän väliä akvaariojuttuja päivittelemässä. Kiva kun on samansuuntaisista asioista kiinnostunut ystävä lähellä.
minzku
Junior Member
Junior Member

Minni: Minkälainen kalasto sinulla tarkaan ottaen siinä uudessa lataassa on? Voin antaa kasveja, onko toiveita millaisia?

höntti: sekoitatko sä mulle sen valmiiksi? maksan kyssä siitä :D
Minni
Junior Member
Junior Member

Mun kalastosta: monnisia eri laatuja parikymmentä, juovaokamonni, L-002, kaksi partisukkoa, puikkokala, 4 punapääbarbia ja 12 mustaneonia.

Mustaneoneja on tarkoitus lisätä kunhan niitä jostain löydän. Ensi sijaisena hankkeena on nyt kasvien lisääminen, jotta saisin akvaariosta suojaisemman kaloille. En viitsi kalojakaan hommailla lisää ennen kuin saan kasvit kasvamaan. Olen ollut tässä kääntymässä tuonne lehtikalojen suuntaan, ne näyttäisivät mustaneoneiden kanssa hienoilta. Toisaalta taas lehtikset voivat syödä neoneita, toisaalta taas mustaneonit kasvaa suuremmiksi kuin tavan neonit... hankalaa... En tiedä vielä. Punapäätetrat viehättäisivät toisena parvena.
minzku
Junior Member
Junior Member

Minni: minä kannatan lehtikaloja [;)] Ja minä ottasin noita punapääbarbeja enemmän (eikös sinulla ollut aikomuskin ottaa niitä lisää)
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

Laitoin just rahaa Höntin tilille Pmdd:tä varten. Jos Minni päädyt lehtikaloihin, haetko luonnonvärisiä? Mun lehtikala pari on edelleen tarjolla, jos poikashommia haluat, mutta ne on hopea-musta-keltaoranssi kirjavia.

Voinko laittaa Minni sulle niitä lepomunia postissa? Nehän tulis postimerkin hinnalla, ja saisit jo ens viikolla, kun voi olla etten tulekaan vielä ens viikon loppuna..Mulle tulee kai jotain kiinalaisvieraita...! Mut sitä seuraava vois vaikka tavata, jos se pmdd kin jo tulis..

Terveisiä kaikille.
minzku
Junior Member
Junior Member

Milloin pidettäs se tapaaminen. Minulla rehottaa tuo allas aika pahasti, tuosta ei nimittäin kohta läpi näe [;)] mutta en viitsi karsia niitä että Minnille jäisi.
höntti
Senior Member
Senior Member

Minzku: pystytkö sittenkään maksamaan tpmdd:tä itse? En muistanut ollenkaan sitä kuluntalahdenminnan maksua, ja mulla ei riitäkkään rahat kaikkeen. Tai sitten pitää tyytyä ottamaan itse vain litra. Tai sitten jos minni tai hanbuktu viittis maksaa minzkun puolesta niin minzku maksas sitten teille. Hädässä ystävää autetaan, eikö niin [;)]

Toinen ilmoitusluontoinen asia on että yksi rakkaista punapääakkeleistani on kuolemaisillaan. Se on kaikista suurin ja komein :cry:
Ainut asia mikä lohduttaa on se, että aivankuin se haluaisi lohduttaa minua sillä, että se on pistänyt parhaan pukunsa ylle. Sen mustat raidat ovat todella leveät jo oranssi väri on roimasti lisääntynyt sen ruumiissa; sillä on hautajaispuku. Tämä kala on myös saanut minut lupaamaan etten enää ikinä laita kaloja kuolleena vessänpyttyyn, se ei ole oikein arvokasta kaloille.
Mikäkähän sitä vaivaa, ei se kyllä enää kovin nuori ole. Sen pää on mennyt punaiseksi ja verestävän näköiseksi, ei vain kidukset vaan koko pää. :cry:
Mutta toivoahan vielä on, nimittäin tuo kala on ainakin kerran parantunut taudistaan minun lääkityksen ansiosta, sisupussi se on.
minzku
Junior Member
Junior Member

Voisiko joku tosiaan maksaa sen mun PMDD:n. Minulla ei ole nyt kun käteistä. Maksan se heti ensi tapaamisessa takaisin :)
höntti
Senior Member
Senior Member

No, taas lähtee kone iskan mukana reissuun, tulee vasta torstaina. Eli pmdd tilaus "myöhästyy" vähän taas, vaikkei me olla tälle mitään aikataulua annettukkaan. Mutta jos ei tuota onnistu maksu minnillä tai hanbuktulla niin otan itse sitten vai yhden litran että saan kaikille maksetua, eihä sitä tartte ahnehtia. :mrgreen: (minnillä ja hanbuktulla vissiin menee se palvelumaksu solossakin, olenko väärässä?) Mutta ni katotaan sitä perjantaina ja maanantaina lähtee sitten tilaus, olkoon asiat miten sitten on. Mahdollisuus on myös se että viikonloppuna haen kminnalta rahan käteisenä, annan sen iskalle ja iskä siirtää sen tililleni, meneehän se niinkin. Mutkien kautta mutta mitä siitä [;)]

Tuota, punapääakkelini oli jo tännään paljon parempi, se on saattanut jopa parantua. Mutta se otti ja tressasi vähän vedenvaihdosta ja mököttää taas. Nyt en enää häirihe sitä niin se parantuu.Tovottavasti :mrgreen: :roll:

Pltn.
Hanbuktu
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Hanbuktu »

En halua ilkeä olla, mutta pitäisköhän seuraavan kerran kun jotakin tilataan, ruveta tilausta hoitamaan semmonen henkilö, jolla ei oo ihan euron päälle rahavarannot. :roll: Mikäs Hönttiä esti tilaamasta ennen kun kone lähti reissuun? Eikö Minzku voi pyytää vanhemmilta? tai Höntt? Kai te ootte jo kertoneet tästä? Nooh, eihän meillä kai kiire ollutkaan.. Muutenhan kukanenkin ois kai tilannut omia aikojaan.. :mrgreen: Tuun varmaan 15.4-17.4 sinnepäin, ajatellen sitä tapaamista, mutta tällä menolla ainakaan pmdd ei siihen mennessä kerkeä..?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”