Starttiongelmia eheim 2026:sen kanssa

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 11:53, 23.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Starttiongelmia eheim 2026:sen kanssa

Viesti Kirjoittaja aco »

Olen aiemminkin taistellut muuten hyvän suodattimen kanssa, mutta eilen 24-01 yöllä ei oikein naurattanut, kun Eheim 2026 suodatin ei suostunut imaisemaan vettä sisään vaikka kuinka temppuili ja painoi. Oli pakko saada se toimimaan joten siinä sitten tappelin, kunnes suuodatin väsyi ja antoi periksi. :)

Olen kokeillut startissa suodatin vedellä täytettynä ja ilman. Eilen ilman, se tuntui vain huonommalta vaihtoehdolta. Letkut suorana ja vähemmän suorana. Letkut lyhyenä ja pitkänä. Itselläni on toinessa päädyssä otto ja toisessa tulo. Vesi nousee vain surkeasti vähän matkaa ja sitten hiipuu imu.

Yritin lukea vanhoja ketjuja tässä aqua-web:ssä ja olin huomaavivani että jollakin muullakin on tainnut olla jotakin ongelmia. En tosin saanut selkyyttä siihen miten nuo letkut piti olla. Itse olen pitänyt molemmat vedenpinnan alapuolella. Onko se väärin, josssakin ketjussa oli maininta että toinen oli yläpuolella? Pitääkä poistoletku olla veden yläpuolella vai veden alla vai imu vai miten? Millä periaatteela se automaatti-imun systeemi on oikein ajateltu toimivan?

...ja piti olla niin helppo systeemi, painat vain tuosta ja sitten homma on siinä... hah!
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Itse olen luopunut toivosta sen painikkeen kanssa. Yleensä vesi lähtee virtaamaan pönttöön jo siinä vaiheessa, kun letkut kääntää vivusta paikalleen. Loppusilaus painikkeella, eli sen verran painan, että viimeisetkin ilmat tulevat suodattimesta pihalle. Töpseli seinään ja se on siinä. Ja jos ei muuten täyty, niin toinen letkuista pois altaasta tyhjän ämpärin päälle. Reilu imaisu ja suodatin täyttyy ihan kiltisti.

Pelkkä hanojen avaaminen muuten toimii myös vanhemmassa classicissa, kunhan molempien letkujen päät ovat vedenpinnan alapuolella. Valmiiksi täyttäminen on ainakin omasta mielestäni turhaa ja hankalaa.
nallu80
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1147
Liittynyt: 14:05, 20.03.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nallu80 »

Mulla ei todellakaan 2226 täyty automaattisesti, kun laittaa kahvat paikalleen ja auki. En jaksa sitä enää edes kokeilla. Imaisu vaan niin johan täyttyy.
"Sä pärjäät, sä pärjäät aina"
jari75
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 02:38, 04.03.2004
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jari75 »

Itsellä samat ongelmat juuri tuon 2026:sen kanssa.Itsellä lähtenyt pyörimään,kun huollon jälkeen täyttänyt suodattimen ihan ääriään myöden täyteen.Kallistelemalla sitten saatu ilmat pois suodattimesta.
Ystävyys on kuin housuun kuseminen: kaikki näkevät, mitä on tapahtunut,
mutta vain sinä tunnet lämmön.
zamppa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 21
Liittynyt: 09:04, 26.03.2005

Viesti Kirjoittaja zamppa »

Kannattaa varmaan joskus tehdä huolto 2026:een.Se on joko tukossa tai ropelista on lapoja poikki kun olet painanut liian raa-asti poistoilmapainikkeesta.Itselläni on tuo suodatin ja toiminut moitteetta.Otat töpselin pois seinästä,putsaat suodattimen ja tarkistat myös ropelin.Massoista vaihdat vain osan jos vaihdat,peset sisällön oman akvaariosi vedellä.Letkun imu on tietenkin pohjan tuntumassa ja tulo voi olla vedenpinnan ylä tai alapuolella,eli ei merkitystä muuta kuin että yläpuolinen tulo hapettaa vettä enemmän.Tarkista letkujen liitoskohdat ja muu kunto.Laita suodatin tyhjänä vedestä akvaariosi alapuolelle.Vedä se pieni punainen sokka sivulle jotta letkujen kiinnitys pääsee pohjaan asti,lukitus paikoilleen ja annat veden virrata suodattimeen,painat hieman ilmaa pois painikkeesta ja laitat virtajohdon kiinni.Älä koskaan paina liian lujaa ilmanpoistopainikkeesta kun virta on päällä,sillä siinä voi suodatin mennä rikki.
aco
Junior Member
Junior Member
Viestit: 242
Liittynyt: 11:53, 23.02.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aco »

Tuota piripintaan täytetyn suodattimen kallistamista en ole kokeillutkaan heti alussa, ensi kerralla kokeilen. Ja pidän ulostuloputken vedenpinnan yläpuolella. Ja siinä voisin samalla pikkuisen lyhentää noita letkuja, ovat tuossa pikkuisen turhan pitkät. Ajattelin silloin suodattimen alkuvaiheessa että antaisin niiden olla pitkiä, mikäli tarvitsisin pitempiä jatkossa, mutta kyllä minä nyt jo uskon että minulla on varaa ostaa lisää letkua, mikäli tarvetta ilmaantuu... :roll:

En usko että olen painanut propelleria hajalle, mutta ensi putsauksessa tarkistan asian, ja voinen hankkia varmuuden vuoksi sellaisen varastoon ettei sitten jonain lauantaina, kun kaikki kaupat ovat kiinni, huomaa että sellainen on tarpeen. Ja akseleita. Eikö ne mene turhan helposti rikki? Olin lukevivani, että joillakin näin on käynyt. Kone pyöri eilen nätisti ja hiljaisesti, kun lähdimme pääsiäsviettoon.

Letkujen kiinnityksessä olen ollut hyvin huolellinen, vesivahinkomahdollisuus kun saa niskakarvat pystyyn kauhusta. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”