Kirjomonninen <-> sysievämonninen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
reimanpa
Starting Member
Starting Member

Kirjomonninen <-> sysievämonninen?

Viesti Kirjoittaja reimanpa »

Miten eroavat toisistaan?
Käytetyn altaan mukana tuli parvi monnisia ja myyjä sanoi niitä kirjomonnisiksi. Ovat mielestäni kuitenkin erinäköisiä kuin nuo googlettamalla löytyvät kirjomonniskuvat. Mutta ei noi sysievämonnisetkaan ihan täsmää... :roll:

Osaako kukaan kertoa konkreettisia eroja?
Kun olen oikeassa kukaan ei muista sitä, kun olen väärässä, kukaan ei unohda sitä
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Tässä pitäisi olla varmat kuvat:

Kuva

Kirjo.

Kuva

Sysievä.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Noita samantyyppisiä monnisia on todella paljon. Minusta tuntuu, että naamiomonnisparvessani on pari muun monnislajin edustajaa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

JukkaV kirjoitti:Noita samantyyppisiä monnisia on todella paljon. Minusta tuntuu, että naamiomonnisparvessani on pari muun monnislajin edustajaa.
Sama peli mulla punamonnis-parvessa :|
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Lisää mahdollisuuksia:

Kuva

Hohtomonninen

Kuva

Pantterimonninen

Kuva

Linjamonninen

Kuva

Punamonninen

Kuva

Kolmijuovamonninen

Kuva

Naamiomonninen

Kuva

Ecuadorinmonninen

Kuva

Icananmonninen
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
reimanpa
Starting Member
Starting Member

Just :mrgreen:
Eli ilman kuvaa ei päästä puusta pitkälle.

Kiitos tähänastisista näkemyksistä.
Kun olen oikeassa kukaan ei muista sitä, kun olen väärässä, kukaan ei unohda sitä
artturi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja artturi »

Eikä sovi unohtaa sihtimonnista, joita minulle myytiin naamiomonnisina. Onneksi koko 10kpl parvi samoja kuitenkin.

Kuva
reimanpa
Starting Member
Starting Member

Tässä vihdoin jonkinlainen kuva noista altaassa olevista monnisista. Mitä nämä nyt sitten ovat?

Iso kuva

PS. sori tuo kuvan koko, peukalo on keskellä kämmentä näissä asioissa...
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Saattaisi hyvinkin olla punamonninen (linkki, linkki 2).
reimanpa
Starting Member
Starting Member

Akvaarion muuton yhteydessä sain kaikista monnisista kuvat. Auttavatko nämä tunnistuksessa?
Ainakin sen verran ovat viihtyneet, että syyskuussa tapahtuneessa muutossa (väliaikaismajoitukseen :? ) monnisia oli viisi, nyt kuusi :D

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

tämä oli kaikista pienin, joten oletettavasti myös se nuorin
Kuva

Punamonnisiako?

(ja kun on näissä asioissa peukalo keskellä kämmentä, on pakko vaan kysyä; onko kuvat liian isoja? Pitääkö yrittää pienentää?)
IderG
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja IderG »

Lisa kirjoitti:Saattaisi hyvinkin olla punamonninen (linkki, linkki 2).
PRBoy tuolla toisessa threadissa kaipasi aina perusteita määritykselle. Jos kyseessä ei ole arvaus, niin mikä erottaa varmasti punamonnisen vaikkapa mainitusta sysievämonnisesta? Hämärästi muistelen, että on olemassa myöskin raitapunamonninen. Sitä paitsi noista linkeistä ei kyllä ollut tippaakaan apua määrittämisessä. Linkkien linkkejä en lähtenyt katsomaan.
Ivan der Grausame

"Gott erbarmt Sich, Ich nicht"
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Minusta nuo ovat punamonnisia. Meillä uiskentelee prikulleen samanlaisia. Raitapunamonnisella on raitoja pyrstössä ja kyljen pisteet tiuhemassa. Sysievämonnisella on myös raitoja pyrstössä ja kyljen pisteet harvemmassa ja epämääräisissä läjissä. Saman näköinen on myös purjemonninen, mutta se on huomattavasti isompi, jopa 8 senttinen, ja korkeampi selkäinen, raitoja pyrstössä.

Näkyypä nuo meidänkin naamiomonniset olevan sihtimonnisia...Vaihteluahan se vaan on...Harmittaa kyllä, jos niissä on huomattava hinta ero...Onhan siinä, 2 euroa kpl eroa [}:)]
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
elyise
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja elyise »

Minäki olen nyt ruvennut ihmettelemään, että mitä lajia meidän monniset on. Kaupassa ne myytiin kirjomonnisina, mutta kaikki kirjomonniset, joista olen kuvan löytänyt ovat olleet vaaleaselkäeväisiä. Ja meillä kaikilla monnisilla on osaksi musta selkäevä niin kuin sysievämonnisilla. Punamonnisia eivät mielestäni ole, sillä pilkut kyljissä näyttää tummemilta ja isommilta.

Kirjomonniset ilmeisesti lisääntyy akvaariossa ja sysievät ei...vai olenko käsittänyt väärin? Täytyisi siis saada selko monnisten lajista että tietää kannattaako niitä edes yrittää kudettaa.
180 l akva, jossa 5 keisaritetraa, 5 kirjomonnista, liuta rubiiniseeproja (ei kykene enää laskemaan) ja 1 partamonni
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”