Neuvot auttavat nyt

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Peetu XD
Starting Member
Starting Member

Neuvot auttavat nyt

Viesti Kirjoittaja Peetu XD »

Olisin erittäin kiitollinen mikäli voisitte nyt neuvoa minua eräässä asiassa! Jotkut ovat ehkä lukeneetkin että olen kypsyttelemässä 240l akvaariota, ja nyt tarvitsen kalaston suhteen neuvoa. Muut kalat olen valinnut jo (niillä tuskin on väliä) mutta ainoa huolen aiheeni on lehtikalat! Voinko ottaa akvaariooni lehtikaloja? Mitat ovat leveys: 120cm, korkeus 52cm ja syvyys 40cm. Teoreettisesti kuulemma voisin ottaa, mutta tarkempien laskujen jälkeen, huomasin että vettä on vain 43cm korkeudelta. Eli tuo 9cm menee hiekkaan ja yläreunan tyhjään tilaan! Voinko siis ottaa lehtikaloja akvaariooni.

nyt olisi neuvot tarpeen, tiedän että aihetta on käsitelty varmasti aiemminkin, mutta juuri tuon todellisen uintitilavuuden (eli tod. korkeuden) takia haluan nyt kysyä tätä viisaammilta. :?
- Mun misu o fisu -
Raaka-Arska
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Raaka-Arska »

Kyllä ne sinne mahtuu. Riippuu kyllä mikä muoto lehtikala on, mutta pikkulehtikala kyllä sopii.
Peetu XD
Starting Member
Starting Member

Juu, olisi vielä hyvä jos joku osaisi vastata lisäksi että voiko noita normaaleja lehtikaloja laittaa tonne!
- Mun misu o fisu -
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Itse en ottaisi tuon kokoiseen altaaseen yhtään lehtikalaa koska sitä korkeutta tosiaan saa olla jotta kalan evät pääsevät kasvamaan kunnolla ja suoraan.
Taija
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Taija »

Itselläni on saman korkuinen allas ja pohdin aikanani ihan samaa.
Jätin lehtikalat ottamatta, kun tuumasin, että on niin siinä ja siinä...
Yleensä tuollainen "siinä ja siinä" alkaa pidemmän päälle sitten harmittamaan tai vaivaamaan. Kyllä noin mahtavilla kaloilla tulee olla tilaa uida ja elää!
Ehkä sitten joskus kun saan korkeamman altaan.
”Outoa, kaikki älykkäät ihmiset ovat samaa mieltä kanssani.”
Jami
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Jami »

Minulla on ollut lehtikaloja 40 senttisessä vedessä, kasvoi hyvin, ei kärsineet, kutivat ja poikaset kasvoi samassa altaassa (ei kaikki).

Kokemuksieni perusteella voit ottaa KO altaaseen lehtikaloja.
Ruusu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Ruusu »

Ihan OT mutta miksi niin paljon hiekkaa...?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Ei Lehtikaloja alle puolenmetrisiin altaisiin! :|
Totta on että hiekkakin vie isoeväisiltä kaloilta uima- ja kasvutilaa.
Rise
Junior Member
Junior Member

Re: Neuvot auttavat nyt

Viesti Kirjoittaja Rise »

Peetu XD kirjoitti: Mitat ovat leveys: 120cm, korkeus 52cm ja syvyys 40cm. Teoreettisesti kuulemma voisin ottaa, mutta tarkempien laskujen jälkeen, huomasin että vettä on vain 43cm korkeudelta.
Aw:ssä on mielestäni aina puhuttu, että puoli metriä on riittävän korkea, eikä tällöin ole huomioitu hiekkaa, joka vie korkeudesta hieman senttejä.
Jami kirjoitti:Minulla on ollut lehtikaloja 40 senttisessä vedessä, kasvoi hyvin, ei kärsineet, kutivat ja poikaset kasvoi samassa altaassa (ei kaikki).

Kokemuksieni perusteella voit ottaa KO altaaseen lehtikaloja.
Tämän puheenvuoron jälkeen ei pitäisi olla epäilyksiä, etteikö 52cm ole riittävä korkeus lehtikaloille. Omakohtainen kokemus kertoo, että lehtikala on kasvanut täyteen mittaansa myös 40 senttiä korkeassa altaassa.
VesiEläin kirjoitti:Ei Lehtikaloja alle puolenmetrisiin altaisiin!
Peetun altaan korkeus on 52 cm! Ellet nyt alkanut spekuloimaan hiekan vaikutuksesta korkeuteen. Voitaisiin myös spekuloida, että onko mitat altaan sisä- vai ulkomittoja. Itselläni on Juwelin rio 300, jonka ulkomittojen mukaan korkeus on yli 60cm. Ulkomittojen mukaan koko allas on 380 litraa. "Oikeasti" (=altaan sisämittojen mukaan) vettä on hieman reilu 50cm ja altaan koko 300 litraa.

Onko VesiEläimellä antaa kokemusperäistä faktaa, että Peetun 52 senttiä korkeaan altaaseen ei voi laittaa lehtikalaa, ilman että se kärsii? Itsellänikin on nyt 5 pientä lehtikalaa kasvamassa omassa altaassani. Mitä sanot: Jäävätkö ne Juwelissa kitukasvuisiksi, entä Peetun altaassa? Kuitenkin täällä on Jamilla kokemusta, että edes 40 senttisessä altaassa lehtikala ei jää kitukasvuiseksi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Jep, sori, numerot vaihtoivat paikkaa silmissäni.
Kyllä 52 cm:n menee Lehtari juuri ja juuri.
Omakohtaisia kokemuksia;
Enpä ole suostunut pitämään Lehtikalaa matalassa altaassa. Miksi pitää vähätellä suosituksia kun ne kuitenkin on huomioitu hyviksi?
Kierrellessäni akvaarioliikkeitä(mm. eläkeläisaltaat) ja kuunnellut harrastajien omia kokemuksia(Jotka ovat yhtä vaihtelevia kuin nämäkin mielipiteet), olen nähnyt ja kuullut kuinka suuriksi Lehtikalat ylipäätään kasvaa.
Miksi iso kala pitää tunkea ahtaalle, jos hankkii moisia, niin miksei kunnon akvaariotakin? :roll:
Peetu XD
Starting Member
Starting Member

Niin siis hiekkaa on pohjalla noin 4 cm. Mitä nyt sitten tekisin? Lehtikalat olisivat kyllä komeitä akvaariossa, mutta en kyllä halua että ne kituu siellä.
Mitä isoja näyttäviä kaloja sinne sitten voisi ottaa? IHailin tuossa noita punatimanttiahvenia, ne olisi kyllä hienoja, mutta en taida niitäkään voida ottaa. :roll: Olisiko jotain tuon punatimanttiahvenen tyyppisiä katseenvangitsijoita?
- Mun misu o fisu -
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

kyllä nuo punatimantit voit tuohon ottaa 240l riittää kyllä....ne on aika sävyisiä kaloja mulla tulevat juttuun pienten kalojenkin kanssa

-M
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Meillä punatimanttikirjoahvenet (H. Lifalili) söi kardinaalitetrasta aimo osan, joten minä en suosittele, hyvin reviiritietoinenkin laji mielestäni kun saa vähän kokoa (pienenä ovat toki kauniita ja "kiltinoloisia").

Jotenkin tuntuu että taas lähdetään etsimällä etsimään jotain valittamista, itse olen ymmärtänyt (ja hyvällä menestyksellä aikanaan 40cm korkeassa altaassa itsekin lehtikalaa pitäneenä = evät kasvoivat normaalisti, käytös normaalia, terve ja hyvin syövä fisu, kyseessä ei ollut aikuinen kala, vaan noin 5-7cm kroppainen kaveri.) että 50 cm korkeus olisi se suositus korkeus lehtikalan altaalle. On siis mielestäni ollut puhe altaasta, ei varsinaisesta uimatilasta. Lisä tila ei koskaan liene pahitteeksi, mutta muusta kalastostasi riippuen (lähinnä ettei tule liian täyttä, jotta todella jää sitä uimatilaa reilusti tälle isoksi kasvavalle kalalle) altaasi mielestäni täyttää lehtikalan altaalle annetut suositukset.

..ja kun kerran on aqua-webbiin eksynyt ja harrastukseen päässyt kunnolla kiinni, niin ei varmaankaan tarvitse kovin montaa vuotta odotella, kun jo haaveilet suuremmasta altaasta, jonne voit sitten siirtää aikuisiksi kasvaneet lehtikalasi :mrgreen:
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Peetu XD
Starting Member
Starting Member

Voi voi voi! Olisin niin halunnut niitä. nyt olisi sitten päätöksen aika että otanko niitä vai en! Mutta suositelkaa jotain punatimanttikirjoahvenen tapaisia kaloja jotka eivät kuitenkaan olisi ihan niin ärhäköitä.
Muita kaloja joita akvaariooni tulee:
piikkisilmiä
sitruunatetroja
safiirimonnisia
tähtipartamonneja
ja sitten niitä isompia katseenvangitsijoita
- Mun misu o fisu -
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Heh, huomaa että olen väsyneenä kirjoittanut, siis kardinaalitetra parvesta söivät aimo osan eikä siis osan kardinaalitetrasta.. :mrgreen:
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Peetu XD kirjoitti:piikkisilmiä
sitruunatetroja
safiirimonnisia
tähtipartamonneja
ja sitten niitä isompia katseenvangitsijoita
Kenties joku rihmakala, esim. huulirihma? Saisivat sitten olla nuo monnisetkin kaikessa rauhassa :)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”