Mä edelleen oon vasta suunnittelupohjalla... Välillä tuntuu, että tieto lisää tuskaa, että uskallanko sittenkään?
Oon päättänyt, että haluan opiskella ensin asioita, että jollain tasolla sisäistän perusteet. Tekemällähän oppii, mutta suurimmat virheet nyt vois karsia pois.
Mietityttää nyt nämä laitteistoasiat. Mistä päästä lähtisin liikkeelle? Aina ei valitettavasti uskalla sokeasti luottaa edes kauppiaaseen. En tunne ketään harrastajaa täältäpäin, joka voisi lähteä avuksi.
Akvaarion kokoakaan en ole tarkasti päättänyt, mutta tilaa olisi noin metrin verran.
Antakaa nyt joitain neuvoja mistä päästä kannattais lähteä.
Mistä päästä alkaisin hankinnat?
Valvoja: Moderaattorit
Selvitä ensin, minkä kokoisen akvaarion haluat. Sen jälkeen on ehkä helpompi miettiä tekniikkahankintoja. Turvallisia merkkejä ovat ainakin Jäger ( lämmittimet ) ja Eheim ( suodattimet ).
Karakorumin Aristokraattinen Tarkka- ampuja ja Junttikylän Akateeminen Syöppö
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
190 litraa, kissoja, koiria ja armoton määrä lampaita.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Uskaltaa toki!
Kun allaskoko on päätetty ja akvaario hankittu, testaillaan vesiarvot ja mietitään lämpötilaa.
Kalasto(+kasvit) on hyvä suunnitella oleviin vesiarvoihin.
Altaan koko sitten rajoittaa kalojen määrää ja kokoa.
"Sisältö" hankitaan vasta kun allas on kypsytetty/kypsynyt kunnolla, joka voi viedä useita viikkoja.
Sillävälin kalastoa on aikaa pohtia, tarjolla olevia vaihtoehtoja on nimittäin paljon.
Kun allaskoko on päätetty ja akvaario hankittu, testaillaan vesiarvot ja mietitään lämpötilaa.
Kalasto(+kasvit) on hyvä suunnitella oleviin vesiarvoihin.
Altaan koko sitten rajoittaa kalojen määrää ja kokoa.
"Sisältö" hankitaan vasta kun allas on kypsytetty/kypsynyt kunnolla, joka voi viedä useita viikkoja.
Sillävälin kalastoa on aikaa pohtia, tarjolla olevia vaihtoehtoja on nimittäin paljon.
Jos tuohon tilaan sopisi tuo metrin pituinen akvaario, niin mielestäni tuo kannattaisi. Riippuen haluamastasi kalastosta 150 litrasta ylöspäin. Esim 250-300 litrainen korkea (55-60 cm) sallisi joidenkin rauhallisempien korkeidenkin kalojen pitämisen, eli kalatoiveiden muuttuessa ei tuo jäisi ihan heti auttamattomasti pieneksi.