Tekohengitystäkö?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiiksu
Starting Member
Starting Member

Tekohengitystäkö?

Viesti Kirjoittaja tiiksu »

Heissan webbiläiset! Nyt haluaisin kuulla kokemuksia siitä, millä pidätte kalavauvanne hengissä (esim. platyn ja miekkapyrstön poikaset)?? :?
Minulla käy useimmiten niin, että syntyessään ne ovat terhakoita ja uida polskuttelevat komeasti poikasaltaassaan, ja kas, menee pari viikkoa niin yksi kerrallaan alkaa tippua. En käsitä. Ruokin poikasia useita kertoja päivässä poikasruualla, vaihdan vettä viikoittain, pieneen poikasaltaaseen kaadan tuoretta vettä isommasta monesti päivässä. Mitään kalasairauttakaan ei akvaariossani ole. Eikä kyse ole siitäkään, että olisi niin sukusiitoista sakkia, ettei sen takia eläisi, koska poikaset eivät enää mene iskien ja äiskien kanssa samaan purkkiin vaan saavat uuden kodin. En ymmärrä, en käsitä.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Lämpötila, veden kemia?
tiiksu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tiiksu »

lämpötila n.25, veden ph n.7-7,5, en saa testistä ihan selvää että kumpi se on. Kh 5 ja nitriitti <0,1mg/ltr.
Eli arvojen pitäis olla kutakuinkin optimaaliset. Tuosta eivät ole ikinä muuttuneet. Paitsi nitriitti oli yhden kerran >0,1mg/ltr mutta <0,3mg/ltr.
lennu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lennu »

Mikä on akvaariosi GH-arvo. Minun synnyttävät hammaskarpit ja poikaset voivat paljon paremmin, kun olen nostanut reilusti GH-arvoa. Lisään kipsijauhetta joka veden vaihdon yhteydessä ja poikaset sen kun porskuttaa... :mrgreen:
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Hiukan likainen vesi? Itse vaihdoin kahden ensimmäisen viikon aikana joka päivä vettä ja seuraavilla kahdella viikolla joka toinen päivä jne.
damdamdam
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja damdamdam »

Että mitä, hiukan likaista vettä?? 8O

Kyllä 30-50% vedenlantraus kerran viikossa pitäisi riittää pienillekin poikasille eloonjäämisen takeeksi. Itse olen aivan rääpäleiden kanssa jopa lykännyt vedenvaihtoa muutamalla päivällä, että ne uivat jo kelpoisesti pois lapon tieltä ja "ruuhkassa" aikuisia karkuun.

Eihän vettä edes saisi normaalisti vaihdella noin usein viikko tolkulla(?) Oletko seurannut miten se vaikuttaa kaloihin ja vesiarvoihin? Stressi ainakin pidemmän päälle lisääntyy roimasti ja tuo mukaan omat seurauksensa, vai olenko väärässä.. :?

Sen jälkeen kun lopetin leikkimästä synnytysaltailla ovat sekä äidit että lapset voineet paremmin. Syntyvyys on tiheämpi, poikueet suurempia ja selviytymisprosentti suurempi (lue:riesaksi asti). Muutamia erityisen värisiä kokeilupoikueita voin vedenvaihtojen yhteydessä haavimalla ottaa "kippoon" kasvamaan, jolloin niitä on helpompi tarkkaillakin. Ruuaksi annan hienonnettua aikuisten ruokaa ja tuoretta katkarapua, mutta silti tuntuu että aikuisten seassa lapsoset kasvavat nopeammin.
Tänään on huominen, josta olit huolissasi eilen.
NOU
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja NOU »

Itse vaihdan vedet 2 vikon välein, arvot ovat pH 7,0 nitriitti 0, GH 6.
Kaikki ovat elossa (paitsi jos niitä menee, mutta valtavasti niitä on). Ruokin kaksi/kolme kertaa päivässä ja ovat kasvaneet roimasti! Yksi on "albiino" jolla on mustat evät.
Platyjä kaikki! [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”