Veden laskeminen akvaarioon

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
eden
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eden »

Millaisia konsteja teillä on laskea vettä (veden vaihdon jälkeen) akvaan puutarhaletkulla? Mulla on puhallushiekkaa pohjalla, joten se lähtee "leijumaan" ympäriinsä, kun vettä tulee paineella :roll:
Olenkin laskenut vettä päädyssä olevan mattosuodattimen taakse, mutta nykyisin (yli puoli vuotta kypsytyksestä) matosta irtoaa roskia yms ikävästi ympäriinsä, joten niinkään en voi enää tehdä! Onko joku kehitellyt letkun päähän jotain systeemiä?
Skating is my guide.
kalaneiti
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kalaneiti »

Itse lasken veden hiljalleen kantoapitkin altaaseen.

Kokeile laittaa tukeva juomalasi pohjalle ja laske vesi juomalasiin, virtaus suuntautuu ylöspäin eikä minkään pitäisi pölistä. Käytä lisäksi pienempää painetta kun lasket vettä, ei kestä montaa minuuttia kauempaa eikä pöllyytä sitäkään vähää.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja rsy »

Laita letkun päähän ulkosuodattimen imuputken siiviläosa.

Pidä vedenpaine niin alhaisena, ettei kuplia muodostu paljon... muuten korjaa sukeltajantauti satonsa.
-=Rami=-
Member

Viesti Kirjoittaja Kala_ »

Itse laitan sukan letkun päähän [;)]
tjn654
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tjn654 »

Minä itse käytän isoa lautasta kun valutan letkulla vettä eli laitan lautasen pinnan alle ja lasken veden siihen päälle vesi valuu nätisti ympäri lautasen ja ei pöllytä pohjaa. Vettä ei tietysti saa valuttaa "apinanraivolla" vaan pienellä paineella.
eden
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eden »

Mäpä olen tietty lirutellut vettä niin lujaa kuin hanasta tulee :mrgreen: ... Kiitti vinkeistä; kokeilen jotain neuvoa, paitsi lautasta kun ei mahdu mihinkään kasvien takia!
Skating is my guide.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Hyvä kikka

Viesti Kirjoittaja Jani »

Parhaaksi viritykseksi (olen kokeillut kaikkia yllämainittuja) sanoisin vanhaa suodatinpatruunaa letkun päässä. Letku on pesuloneen mutkan avulla akvaarion laidassa kiinni. Letkun päähän olen kiinnittänyt metallisen liittimen joka antaa letkulle tukea. Liittimen tyveen sitten suodatinpatruuna 1-2 kerroin kiinnin ja nippusiteellä voipi varmistaa. Enää ei tule kuplia paljoa ollenkaan ja veden saa laskea ihan täydellä paineella ja hiekat eivät liiku milliäkään. Suosittelen!
Tiinanen
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tiinanen »

rsy kirjoitti:Pidä vedenpaine niin alhaisena, ettei kuplia muodostu paljon... muuten korjaa sukeltajantauti satonsa.
Hmm, meillä kuplia tulee pienellä paineella. :|
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”