Kutemisiästä

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Kutemisiästä

Viesti Kirjoittaja Ida-Maria »

Kuparimonniseni eivät ole kuteneet pitkään aikaan. Eikä partamonnini ole kuteneet koskaan. Neontetrat taas lykkivät perheenlisäystä, minkä kerkeävät.
Vesi on melko pehmeää ja neutraalin tuntumassa. Lämpötila n.23. Purkki on sata litraa ja vettä lähtee kerran viikossa kolmasosa tai puolet.
Olenkin kuullut että, jos kalat eivät pääse kutemaan ennen tiettyä ikää, ne eivät enää kude. Pitkääkö paikkaansa?
Partamonnit ovat selvästi uros ja naaras. Uros on varmaankin kymmensenttinen ja naaras viisisenttinen. Johtuuko kutemattomuus koko erosta? Uros on pari vuotta vanha ja naaras on tullut noin pari kuukautta sitten.
(Siis on vanhenpi kuin kaksi kuukautta.)
On tainnut mulla mennä nämä helpot kalat vähän väärinpäin...
Pitäisikö monnisille ostaa uutta kantaa? Viimesimmät on tulleet vajaa puoli vuotta sitten. Vanhimmat ovat kohta pari vuotiaita. Yhteensä niitä on seittämän kipaletta.
Kalat saavat artemiaa, kurkkua, erilaisia hiutaleita ja tabletteja.
Toivottavasti edes, joku ymmärsi mitä ajoin takaa.... :?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Ovatko nämä kupariset kuitenkin joskus kuteneet? Itse en kyllä osaa hirveesti neuvoa kuinka ne kutemaan sais, omani kun kutevat jatkuvasti, muutaman päivän välein, täysin riippumatta millon vettä on vaihettu tai mitä syötetty (pelkkii pohjatablettei).
Erotatko niistä sukupuolet? Vaikka aika epätodennäköistähän se olisi että kaikki ois samaa sukupuolta. Mielestäni kuparimonnisten vähäisiä sukupuolieroja liioitellaan, mulla ainakin näkee ihan selvästi erot ja kudun aikana todennettu on että oikeessa oon ollu. Naaraat koko kropaltaan täyteläisempii ja tummempiikin..

Minä ehdottaisin kyllä muutaman lisäkaverin ostoa jos vaikka saisivat vipinää aikaiseksi [;)] Eihän se vesiarvoista voi olla kiinni kun neontetratkin kutevat, oletko muuten saanut niiden poikasia kasvateltua?
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Tällä hetkellä olen ensimmäistä kertaa pistäny neonparven kutupurkkiin. Ne kuti tässä vähän aikaa sitten. Saapas nähdä miten lapsosten käy. Toivottavasti ei kutu homehdu tai sitten pitää ottaa käyttöön jotain metyleenisineä.
Monniset ovat ennen kuteneet jatkuvasti, mutta nyt on ollut varmaan neljän kuukauden tauko, jos ei jo ylikkin. Pitääpäs alkaa katselemaan, mitä sukupuolta mahdollisesti nuo monniset ovat. Ja jos pääsisi täältä susirajalta vielä eläinkauppaan...
Pääsen varmaan johonkin ennätyskirjaan, kun en saa partiksia valtaamaan allastani :D Harmi, kun meidän perällä on niin moni vailla partiksia. :(
Vinski
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vinski »

Ainakin joistain monnisista olen kuullut sanottavan että kutevat tiettyyn aikaan vuodesta parhaiten. Ja puhe taisi olla juuri kupareista, vannomaan en kuitenkaan mene.

Jos haluat saada monniset kutemaan niin hyväksi havaittu keino on kyllä tehdä runsas vedenvaihto ja vaikka tarvittaessa uusia se perin päivän päästä. Lisäksi voi teitenkin yrittää vielä syöttää jotai oikein herkkusapuskaa. Jos monniset ovat kuitenkin aikaisemmin kuteneet niin eiköhän se jatkossakin onnistu ilman porukanlisäystää.

Ja kun partikset kerran intoontuvat kutemaan ne eivät sitte hevillä lopeta. Kohta kaikilla onkin jo purkit ja purnukat niitä täynnä...mitäs sitten teet? Mielummin minä ainakin toivoisin etteivät lähde lisääntymään ettet kohta ole pulassa nitten kanssa.
Ida-Maria
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Yhtä poikuetta odottelen partiksilta sen jälkeen niille tulee asumusero. :D
samijuhani77
Starting Member
Starting Member
Viesti:

kuparimonnisten kudusta

Viesti Kirjoittaja samijuhani77 »

heippa,

mulla ne taas kutee... ja nyt mietin... mitä kaikkia keinoja olette käyttäneet munien pelastamiseen akvaariosta... poimiako käsin munat, vai luottokortilla vai lusikalla...

sami
minäkö se olen?
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Itse olen painanut varovasti sormen munien päälle, pyöräytän niitä vähän niin etä tarttuvat sormeen ja sitten painan ne uuteen alustaansa. Ihan hyvin tuo on onnistunut, eivät munat leviä ympäri allasta. Näin ne voi poikasaltaan lasiin asettaa hieman erilleen toisistaan jolloin mahdolliset homehtuneet munat on helppo poistaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”