Leväkatkat
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Levääniisku- kirjoitti:Mitäs kaikkee tollaselle otukselle pitäisi tarjota ruoaksi?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Oletko varma, että sinulla on leväkatkarapuja (Caridina, Neocaridina tms.) jotka syövät kasveja?frosti kirjoitti: No meillä on ainakin ylimääräiset kasvit kelvannu vallan mainiosti ja pallopartalevän kimpussa nuo viihtyvät myös. Sitten lisäksi jotain pohjatabuja.

-Sami-
Noista surviaisen toukista oon jostain lukassukin, ilmeisesti saa ostaa pakastetavarana? Jos noita toukkia antais noille katkoille ni kuinkas useasti niitä sitten annettaisiin?Sami kirjoitti:Levääniisku- kirjoitti:Mitäs kaikkee tollaselle otukselle pitäisi tarjota ruoaksi?, vihertabletteja, pohjalle vajonnutta kalanruokaa, pieniä määriä kiehautettuja kasviksia (paprikaa, kurkkua, herneitä ja perunaakin voi kokeilla) ja surviaisen toukkia.
Kelluvaa ruokaakaan (pakastekuivattuja öttiäisiä ja hiutaleita) ei kannata jättää huomiotta. Omat katkarapuni näyttävät aika söpöiltä roikkuessaan ylösalaisin syöden pinnalta ruokaa 
Ruokinta ihan samoin kuin kaloille, vaihtelevaa, monipuolista ruokaa. Pakastettua survaria itse annan kerran - pari viikossa, kasviksia ja kuivaruokaa annan päivittäin tai vuoropäivin. Itselläni tuolla altaassa ei ole kuin katkarapuja ja kotiloita joten ei tarvitse murehtia kalojen syövän katkarapujen ruoat

Ruokinta ihan samoin kuin kaloille, vaihtelevaa, monipuolista ruokaa. Pakastettua survaria itse annan kerran - pari viikossa, kasviksia ja kuivaruokaa annan päivittäin tai vuoropäivin. Itselläni tuolla altaassa ei ole kuin katkarapuja ja kotiloita joten ei tarvitse murehtia kalojen syövän katkarapujen ruoat

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Kyllä, minä olen varma. Nämä ovat Caridina japonicoita ja syövät vallisneriaa ja ruskomelalehteä, muut kasvit ovat tosin, ainakin tähänmennessä, saaneet olla rauhassa.Sami kirjoitti:Oletko varma, että sinulla on leväkatkarapuja (Caridina, Neocaridina tms.) jotka syövät kasveja?
Voi tietysti johtua siitäkin, ettei akvassa ole kovinpaljon levää.
Liikkeeseen tuli leväkatkarapuja ja hankin nyt niitä jokusen ihmeteltäväksi. Kohta ihmettelen vielä enemmän, jos syövät vaillisneriat... Aika touhukkaan näköisiä pikkuotuksia, ovat kyllä vielä TOSI pikku eli mikähän on täysikasvuisen koko?
Uuden talon pihatyöt kesken, neljä kissaa, koira, neljä akvaa, iso poni... mihin niitä etelänmatkoja enää tarvitaan?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ei välttämättä vaivaa, varsinkin jos kyseessä uudet ravut. Kotiutuminen saattaa kestää jopa viikon tai enemmän. Suodattimen (oletettavati sisäsuodatin) päällä valaisimen lähellä saattaa olla herkullisia leväkasvustojaniisku- kirjoitti:Vaivaakohan mun katkoja joku ku ovat nyt koko päivän kyhnöttäneet suodattimen päällä? Eilen ne kiipeili ilosesti kasveissa ja vilistivät pohjalla
Toisaalta, jos katkat hakeutuvat pinnan lähelle saattaa kyseessä olla hapen puute. Rikkooko suodattimesta ulostuleva vesi vedenpinnan?
-Sami-
Mitä tarkottaa rikkooko suodattimesta ulostuleva vesi vedenpinnan? Ravut ovat todellakin uusia.Sami kirjoitti:Ei välttämättä vaivaa, varsinkin jos kyseessä uudet ravut. Kotiutuminen saattaa kestää jopa viikon tai enemmän. Suodattimen (oletettavati sisäsuodatin) päällä valaisimen lähellä saattaa olla herkullisia leväkasvustojaniisku- kirjoitti:Vaivaakohan mun katkoja joku ku ovat nyt koko päivän kyhnöttäneet suodattimen päällä? Eilen ne kiipeili ilosesti kasveissa ja vilistivät pohjalla![]()
Toisaalta, jos katkat hakeutuvat pinnan lähelle saattaa kyseessä olla hapen puute. Rikkooko suodattimesta ulostuleva vesi vedenpinnan?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Ehkä epäselvästi ilmaistu, mutta yritetään uudelleenniisku- kirjoitti:Mitä tarkottaa rikkooko suodattimesta ulostuleva vesi vedenpinnan? Ravut ovat todellakin uusia.Sami kirjoitti:Ei välttämättä vaivaa, varsinkin jos kyseessä uudet ravut. Kotiutuminen saattaa kestää jopa viikon tai enemmän. Suodattimen (oletettavati sisäsuodatin) päällä valaisimen lähellä saattaa olla herkullisia leväkasvustojaniisku- kirjoitti:Vaivaakohan mun katkoja joku ku ovat nyt koko päivän kyhnöttäneet suodattimen päällä? Eilen ne kiipeili ilosesti kasveissa ja vilistivät pohjalla![]()

Onko sisäsuodattimen ulostulo veden pinnassa ja aiheuttaako se vedenpintaan väreilyä (aaltoja

Kuva riutta-akvaariosta jonka veden pinta "rikkoutuu"
-Sami-
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jos mahdollista, nosta suodatinta ylemmäs, siten että ulostulo on sentin tai pari pinnan alapuolella, parin päivän ajaksi ja katso vaikuttaako se tilanteeseen. Ei tarvitse samanlaisia kuohuja syntyä, kuin esimerkkikuvassaniisku- kirjoitti:^Ei se nyt ihan noin rikkoudu mutta virtaa kuitenkin. Ulostuloaukko on veden pinnan alapuolella. Ei synny kuplia.
-Sami-
Edelleenhän nuo sielä majailevat eikä suostu olemaan muuallaSami kirjoitti:Jos mahdollista, nosta suodatinta ylemmäs, siten että ulostulo on sentin tai pari pinnan alapuolella, parin päivän ajaksi ja katso vaikuttaako se tilanteeseen. Ei tarvitse samanlaisia kuohuja syntyä, kuin esimerkkikuvassaniisku- kirjoitti:^Ei se nyt ihan noin rikkoudu mutta virtaa kuitenkin. Ulostuloaukko on veden pinnan alapuolella. Ei synny kuplia.

Vai voiskohan niitä sitten vaan vaivata kotiutuminen

-
- Advanced Member
- Viesti:
Outoa... Syövätkö ne suodattimen päällä mahdollisesti olevaa levää tai niille tarjottua ruokaa? Oletko koittanut varovasti ravistaa niitä pois suodattimen päältä, jonka jälkeen nostat suodatinta ylös siten ettei ravut pääse sen päälle? Tämän jälkeen voisit kokeilla ruokkia rapuja monneille tarkoitetuilla pohjaruokatableteilla.niisku- kirjoitti:Nuo otukset hengaavat edelleen jääräpäisesti samassa paikassaKOhta mä jo hermostun..
Onko akvaariossa kaloja, jotka kiusaavat rapuja?
Mitä lajia nämä leväkatkaravut ovat - Caridina japonica?
Kerro myös akvaarion vesiarvot, hoitorutiinit, ruokinta ja lannoitus.
-Sami-
Ravut ovat siis tota noita Caridina Japoninica -lajia. Ja niillä on edelleen samaa vaivaa, eli hengaavat suodattimen tai lämppärin päällä. Nykyään kuitenkin kun nostin suodatinta sevverta etteivät välttämät pääsisivät tai menisivät siihen päälle ni nyt menevät sitten suodattimen pidikkeen ja lasin väliin hengaamaan.Sami kirjoitti: Outoa... Syövätkö ne suodattimen päällä mahdollisesti olevaa levää tai niille tarjottua ruokaa? Oletko koittanut varovasti ravistaa niitä pois suodattimen päältä, jonka jälkeen nostat suodatinta ylös siten ettei ravut pääse sen päälle? Tämän jälkeen voisit kokeilla ruokkia rapuja monneille tarkoitetuilla pohjaruokatableteilla.
Onko akvaariossa kaloja, jotka kiusaavat rapuja?
Mitä lajia nämä leväkatkaravut ovat - Caridina japonica?
Kerro myös akvaarion vesiarvot, hoitorutiinit, ruokinta ja lannoitus.
Eli siis suodatin on aika vanha ja joku Shark se on, nyt just en muista tarkemmin. Mutta siis siinä on sellainen muovinen kehikko missä on ne imukupit lasiin ja sit siihen kehikkoon niinku painetaan se suodatin kiinni. Ravut siis tunkevat itsensä jostain ihme raoista sinne kehikon ja lasin väliin, saattavat joskus olla jopa kaikki sielä.
Vettä vaihdan noin parin viikon välein ja silloin yleensä ravut ovat kasveissa tai pohjalla päivän max kaks ja sitten suunnistavat taas takaisin samaan ahtaaseen koloon. Ruokana olen antanut new life spectrumia (kun kaupassa sitä kovasti kehuivat) ja sitten silloin tällöin surviaisia ja silloin tällöin pellettejä.
Kasveja olen lannoittanut lannoitustableteilla mutta olen miettinyt pitäisikö vaihtaa nesteeseen?
Muita asukkeja akvaariossa:
8kpl mustaneontetroja
8kpl intiaaninsulkaa
4kpl siiaminpiikkisilmää
ja sitten nuo 6kpl rapuja
Pari viikkoa sitten mittailtuja arvoja akvasta: ph = 7,2 || no3 = 25 || kh = 3
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Tämä ei nyt välttämättä liity mitenkään niisku-.n ongelmaan, mutta kerronpa silti
Meillä oli pääaltassa kalojen kanssa "Malayan"-katkarapuja, ja ne pelkäsivät aivan kamalasti intiaaninsulkia. En tiedä miksi, sillä inkkarit eivät koskaan olleet kiinnostuneita ravuista. Kuitenkin joka kerta inkkarin vilahtaessa ohi painelivat ravut vauhdilla kannon koloihin. Keltabarbeja eivät sitten kuitenkaan pelänneet tippaaakaan, vaan kököttivät naamatusten ihan rauhassa niiden kanssa.
Pelkäävätkö jotakin kalaa?
Millainen on altaasi lämpötila?
Meillä oli pääaltassa kalojen kanssa "Malayan"-katkarapuja, ja ne pelkäsivät aivan kamalasti intiaaninsulkia. En tiedä miksi, sillä inkkarit eivät koskaan olleet kiinnostuneita ravuista. Kuitenkin joka kerta inkkarin vilahtaessa ohi painelivat ravut vauhdilla kannon koloihin. Keltabarbeja eivät sitten kuitenkaan pelänneet tippaaakaan, vaan kököttivät naamatusten ihan rauhassa niiden kanssa.
Pelkäävätkö jotakin kalaa?
Millainen on altaasi lämpötila?
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
No varmuudella en tietty osaa sanoa et pelkäävätkö jotakin kalaa. Silloin kun ne viihtyvät veden vaihdon yhteydessä tuola puskissa ja kannoilla ja pohjalla ni eivät ainakaan ole moksiskaan jos kaloja tulee lähelle. Eivät siis mitenkään hyökkäile mihinkään suuntaan tms. Mut eihän sitä toisaalta voi tietää mikä on vikana. Lämpötila akvassa on n. 25 astetta.
Älä huoli. Meillä kesti leväkatkarapujen kotiutuminen kuukausia: Aluksi hengailivat vain pintakasveissa ja sitten siirtyivät kannonkoloon ja vasta nyt, noin 4 kk ostohetkestä, ovat ruvenneet seikkailemaan ympäriinsä.
Kirsikkabarbeja lähinnä pelkäävät ja ovathan koiraat kutupuuhien aikaan ehkä olleetkin hiukan äreitä.
Söivät kuitenkin aina reippaasti ja vaihtoivat kuorta, joten en ollut huolissani, koska olin kuullut arkuudesta. Vesiarvot meillä oli koko ajan elukoiden kannalta hyvät.
--Piipa
Kirsikkabarbeja lähinnä pelkäävät ja ovathan koiraat kutupuuhien aikaan ehkä olleetkin hiukan äreitä.
Söivät kuitenkin aina reippaasti ja vaihtoivat kuorta, joten en ollut huolissani, koska olin kuullut arkuudesta. Vesiarvot meillä oli koko ajan elukoiden kannalta hyvät.
--Piipa