Hyvä PH-testi ?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Otocinclus
Junior Member
Junior Member

Hyvä PH-testi ?

Viesti Kirjoittaja Otocinclus »

Eli mua kiinnostas tietää mikä on luotettava tapa mitata PH arvoja. Mulla itellä on Seran ph-testi mut mun silmillä toi värisävyjen arvailu on aikamoista lottoamista. Löytyykö kohtuu hintaisia testejä joilla ei tarvii arvoja arvailla+
Barone
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Barone »

Minä ostin apteekista rullan ph-paperia ja se näyttää melkein välittömästi arvot. Rullassa on 4,5 metriä paperia ja hinta 10,40 euroa.
Kotona 468 l keskeneräinen selkäuimarimonni-allas ja 200 l "ei tietoa"-allas.
Lisäksi löytyy kani ja 2 marsua.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Barone kirjoitti:Minä ostin apteekista rullan ph-paperia ja se näyttää melkein välittömästi arvot. Rullassa on 4,5 metriä paperia ja hinta 10,40 euroa.
Kuinka tarkasti tuolla paperilla saa arvot mitattua? Itselläni on ollut kahtakin erilaista pH-paperia ja mittasivat todella suurpiirteisesti eli ei ollut mitään hyötyä jos tiesi pH:n olevan "jotain 6:n ja 7:n välillä".
GfiZ
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GfiZ »

PH-testi pitäis tehdä tipalla tai tms. ei liuskoilla, tämmöisen vastauksen sain Helsingin Akvaariokeskukselta asiaa kysyessäni!
tuikituiki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuikituiki »

mulla on ainaki hyvä tippa testi...siinä on se värikartta mukana ja selkeesti esitettynä...
"pikkuiset kultakalat lammessa ui..."
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

Re: Hyvä PH-testi ?

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Otocinclus kirjoitti:Eli mua kiinnostas tietää mikä on luotettava tapa mitata PH arvoja. Mulla itellä on Seran ph-testi mut mun silmillä toi värisävyjen arvailu on aikamoista lottoamista. Löytyykö kohtuu hintaisia testejä joilla ei tarvii arvoja arvailla+
Jos tarvitset tarkkoja arvoja, luotettava tapa on käyttää pH-mittaria, joita valmistaa esim. Hanna. Saksan nettikaupoissa halvimmat ovat 50 € nurkilla. Tippa- ja varsinkin paperitestit ovat kaikki vain suuntaa antavia.
Otocinclus
Junior Member
Junior Member

Onhan tossa seran testissä kans värikartta mutta kun mun silmät ei noita vihree kautta sininen sävyjä niin yks selkeesti erota niin tahtoo mennä pelkäks arvailuks
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Digitaalimittarilla saa varmasti tarkimman tuloksen, mutta tippatesteistä esim. JBL (6.0-7.5) näyttää pitävän myös melko hyvin paikkaansa. Mittaustulokset on siinä 0.2 välein ja väritkin ovat mielestäni suhteellisen hyvin tulkittavissa.
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Otocinclus kirjoitti:Onhan tossa seran testissä kans värikartta mutta kun mun silmät ei noita vihree kautta sininen sävyjä niin yks selkeesti erota niin tahtoo mennä pelkäks arvailuks
Totta. Tatialla on kutu kolosessaan ja kiinnostipa tietää että mikähän on altaan pH. Seran testillä katsottuna se on ööh.. 6,5 taikka 7, tai vähän alle tai päälle.. Kun mukaan lisätään vielä tippatestin virhemarginaali niin eipä tuosta enää tiedä.. :roll:

Kaikki testini (9 kpl) ovat Seran ja muuten olen ollut niihin tyytyväinen (jopa siihen parjattuun nitraattitestiin) mutta pH on onneton koska vaihteluväli on pH 4,5-9,0 ja juuri ne arvot jossa altaideni pH luultavimmin on, ovat kaikki yhtä vihreää sössöä. Tarvitsee varmaan hankkia sellainen pilkunviilaustippatesti, esim. tuo Skroikin mainitsema JBL.. -Digitaalinen olisi jo ehkä vähän liikaa tarpeisiini (vai olisiko sittenkään :roll: ).
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Otocinclus
Junior Member
Junior Member

No yes just tota mä yritin sanoa ton sera testin kans. Ehkä siis kokeilemaan JBL testiä ku on noi digitaaliset viel hitusen liian arvokkaita mun kukkarolle.
111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

memma kirjoitti:Seran testillä katsottuna se on ööh.. 6,5 taikka 7, tai vähän alle tai päälle.. Kun mukaan lisätään vielä tippatestin virhemarginaali niin eipä tuosta enää tiedä.. :roll:
Tuo kuulostaa siltä että käyttämäni Tetran testi on monta kertaa parempi. Vaikkei siinäkään 6,5 ja 7 ero sävyssä ole suuren suuri.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti:Tuo kuulostaa siltä että käyttämäni Tetran testi on monta kertaa parempi. Vaikkei siinäkään 6,5 ja 7 ero sävyssä ole suuren suuri.
Löysin parisen vuotta vanhan Tetran tippatestin, joten tein pienen kokeen. Kalibroin digimittarin ja tein koelitkut, joiden pH oli 6.0, 6.5, 7.0 ja 8.0. Mittasin sitten pH:t Tetran testillä ja kuvasin tulokset. Ohessa kuvat.

Korostan, että koe oli täysin epätieteellinen, eikä siitä tarvitse vetää mitään johtopäätöksiä, jos ei halua. :mrgreen:

pH 6.0
pH 6.5
pH 7.0
pH 8.0
111na
Elite Member
Elite Member

Mittalasin pitää olla enemmän irti siitä pahvista, jotta valo pääsee myös värikartan valkoiseen osaan lasin takana. Valon pitää tulla sopivasti sivusta, jotta värikarttaa tulee samanlainen valo sekä väriosiin että mittalasin taakse valkoiseen kohtaan.

Toisaalta nesteen kirkkaammista kohdista näkee näissäkin kuvissa melko hyvän vastaavuuden.

Värikartan 7 on oudon sinertävä - se on oikeasti enemmän vihreä. Joko värikarttaa on säilytetty valossa tai valonlähde kuvauksessa on huonolaatuinen. Myös kuvan jälkikäsittelyssä voi olla vikaa.

Valokuvaukseen käytettävän valonlähteen pitäisi olla värejä vääristämätön ja lisäksi filmin tai digin värilämpötila asetettu samaksi kuin valonlähteen.

Varsinkin valonlähde voi vaikuttaa vain osaankin väreistä.

Olen huomannut myös ettei tuo testi helpolla radikaalisti vanhene. Erinomaisen hyvin Tetran testi on luettavissa siinä 7-7,5 paikkeilla, missä puolivälikin on selkeästi luettavissa. Näissä kuvissa 6.5 nesteen väri on ihan kummallinen... joitain häikkää.. en ole huomannut tuollaista edes seitsemän vuotta aiemmin avatulla testillä.
NK
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja NK »

Mitä tippatesteihin tulee, niin itselläni on aina ollut Wardleyn testi, mikä on ollut ainakin omassa käytössäni riittävän tarkka. Sen värikartassa on asteikko 0.2:n välein, väliltä 6.2 - 7.4. Vaikka siinäkin väriero mm. 6.6:n ja 6.8:n välillä, tai 6.8:n ja 7.0:n välillä on melko pieni, mittaus onnistuu kuitenkin hyvässä valossa ihan riittävällä tarkkuudella.

Tippatestin lukemista tosiaan helpottaa kummasti se että katsoo tuloksia hyvässä valossa, valkoista taustaa vasten, ja niin että valo pääsee paistamaan myös sinne mittalasin taakse.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti:Mittalasin pitää olla enemmän irti siitä pahvista, jotta valo pääsee myös värikartan valkoiseen osaan lasin takana. Valon pitää tulla sopivasti sivusta, jotta värikarttaa tulee samanlainen valo sekä väriosiin että mittalasin taakse valkoiseen kohtaan.

Toisaalta nesteen kirkkaammista kohdista näkee näissäkin kuvissa melko hyvän vastaavuuden.

Värikartan 7 on oudon sinertävä - se on oikeasti enemmän vihreä. Joko värikarttaa on säilytetty valossa tai valonlähde kuvauksessa on huonolaatuinen. Myös kuvan jälkikäsittelyssä voi olla vikaa.

Valokuvaukseen käytettävän valonlähteen pitäisi olla värejä vääristämätön ja lisäksi filmin tai digin värilämpötila asetettu samaksi kuin valonlähteen.
Kuten kirjoitin, koe oli äärimmäisen epätieteellinen, joten kovin mittavia valaistusteknillisiä tai muita järjestelyjä en viitsinyt sen takia tehdä. Valo tulee sen takia väärästä suunnasta, ja valonlähde on tosiaan äärimmäisen huonolaatuinen - kattolamppu. Mutta niinpä se on todellisuudessakin. Kattolampun valossa niitä testejä yleensä tihrustellaan. Sama valonlähde valaisee sekä värikartan, että nesteen. Tässä tapauksessa vain nesteen ja värikartan värien ero merkitsee - ei se, kuinka tarkkaan kuvan väri vastaa todellisuutta. Kuinka hyvin muuten oma monitorisi on kalibroitu, vai onko lainkaan? Oma monitorini on, koska teen paljon kuvankäsittelyä. Kameran valkotasapaino säädettiin kohdalleen kuvaustilanteessa. Kuvien väritasapainoon ei ole kajottu jälkikäsittelyssä.

Mitä tulee pH 6.5:n kuvan kummallisuuteen, taitaa vika olla katsojan silmässä. Sen pH on joka tapauksessa mitattu kalibroidulla digitaalisella mittarilla. Jos se vastaa enemmänkin värikartan arvoa 7.0, en mahda sille mitään. Osoittaa ehkä jotain tippatestien tarkkuudesta, jos jonkun johtopäätöksen haluaa kumminkin tehdä. [;)]
111na
Elite Member
Elite Member

Akvaariomikko kirjoitti: Osoittaa ehkä jotain tippatestien tarkkuudesta, jos jonkun johtopäätöksen haluaa kumminkin tehdä. [;)]
Saattavat ne heittääkin sen puoli astetta, jos se sinun mittarisi toimi oikein. Mutta kyllä tällaisessa pitäisi olla kohdallaan nuo valokuvatekniset perusasiat, kuinka värit toistuvat oikein. Virheet kasautuvat: kun lukeminen on jo tarkkuutta vaativaa luonnossakin, huonot värit ja asettelu kuvissasi tekevät vaikutelman vielä huonommaksi. Näyttöni toistaa värit aikalailla oikein ja itse se värikarttakin oli ihan haalea, puhumatta uudestaan jo luetellut asiat.

Mutta tietysti jos sanot että se vastaa omaa havaintoasi, uskonhan sen. ;) Kuviin en kokemuksesta luota.

Miten sitä oli säilytetty sen kaksi vuotta ja oliko pullossa paljonkin ilmaa? Omassani, josta puhuin, oli otettu vain muutama tippa ja sitten sen avasin kuuden vuoden päästä. Se oli ainakin säilynyt huoneenlämmössä (ja parissa muutossa) laatikonpohjalla, niin ettei eroa uuteen samanlaiseen testiin ollut kuin muodostuvan värin tummuudessa. pH:n se näytti siis samoin. (Kokemus tietysti rajoittui 6-7,5 arvoihin.)
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member

liina kirjoitti:Saattavat ne heittääkin sen puoli astetta, jos se sinun mittarisi toimi oikein.
Luotan siihen kyllä enemmän kuin tippatesteihin. Tarkkuus on valmistajan mukaan ±0.1 pH.
Mutta kyllä tällaisessa pitäisi olla kohdallaan nuo valokuvatekniset perusasiat, kuinka värit toistuvat oikein. Virheet kasautuvat: kun lukeminen on jo tarkkuutta vaativaa luonnossakin, huonot värit ja asettelu kuvissasi tekevät vaikutelman vielä huonommaksi. Näyttöni toistaa värit aikalailla oikein ja itse se värikarttakin oli ihan haalea, puhumatta uudestaan jo luetellut asiat.
Muilta osin voit kuvia arvostella, mutta värien suhteen et. Jos kuvien värikartta näkyy monitorissasi väärin tai haaleana, kehotan tutustumaan monitorin asetuksiin ja asettamaan kontrastin ja värilämpötilan kohdalleen. Niissä on mitä ilmeisimmin vikaa. Vuosikymmenien valokuvaus- ja vuosien kuvienkäsittelykokemuksella voin sanoa, että värit ovat kuvissa erittäin lähellä alkuperäistä. Säädä sinäkin monitorisi kohdalleen. Mutu-tuntuma värientoistosta ei vakuuta.

Kun kuvia katsoo - vaikka huonostikin säädetyllä monitorilla - asia tulee joka tapauksessa selväksi. Tetran testi ei ole kovinkaan tarkka. pH 7.0 on suhteellisen lähellä totuutta, mutta pH 6.0 on Tetran testin mukaan lähes 5.0. Sitä voi kukin miettiä, riittääkö tarkkuus omaan käyttöön. Monille varmaan riittää.
Miten sitä oli säilytetty sen kaksi vuotta ja oliko pullossa paljonkin ilmaa? Omassani, josta puhuin, oli otettu vain muutama tippa ja sitten sen avasin kuuden vuoden päästä. Se oli ainakin säilynyt huoneenlämmössä (ja parissa muutossa) laatikonpohjalla, niin ettei eroa uuteen samanlaiseen testiin ollut kuin muodostuvan värin tummuudessa. pH:n se näytti siis samoin. (Kokemus tietysti rajoittui 6-7,5 arvoihin.)

Pullo on noin pari vuotta vanha ja puolillaan. Säilytetty omassa pakkauksessaan, samoin kuin värikartta, huoneenlämmössä. Ikä varmasti vaikuttaa testin luotettavuuteen, mutta kyllähän käyttäjän olisi voitava olettaa, että jonkinlainen tarkkuus säilyy silti. Harva sitä pulloa varmaan kuukaudessa tyhjentää.
tepy
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja tepy »

Pistänpä tähän omat tippatestikokemuksenikin. Hommasin vasta Hannan pocket-mallin pH-mittarin ja meinasin pudota per***lleni. Seran tippatestiä olen tähän saakka käyttänyt ja ollut tyytyväinen, kun se näyttää parissa altaassa n. 6,5 ja yhdessä päälle 7,5 (kotiloallas). Äsken sitten testasin tuolla mittarilla ekaa kertaa (ensin tietenkin kalibroin sen) ja järkytys oli melkoinen, kun 122-litraisessa (jossa pitäisi olla n. 6,5-6,8 ja tippatestin mukaan onkin) näyttikin 7,4 pH 8O. Ja samaa luokkaa näyttää tuo heitto olevan muissakin altaissa. Ei kai tässä auta muu, kuin varovasti alkaa laskea tuota pH:tä rikkihapolla, kaikissa 5 altaassa. No, tuo kotiloallas ehkä saa olla tuossa vähän päälle 8.

Koskaan ikinä milloinkaan en enää luota ainakaan Seran pH-tippatestiin [}:)]. Ja mitenkähän paljon nuo muut testit sitten valehteleekaan...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”