Mä ostin nyt sitten tällaisen. Sellaista kysyttävää siitä olisi, että kun sen levittimen sisällä on tavallaan pienempi putki, se jota pitkin hiilidioksidi tulee pömpeliin, niin sen päässä (siis alapuolella) on sellainen musta korkki, niin mikä sen merkitys on? Annanko sen olla paikallaan, vai? Ohjeissa ei ollut mitään mainintaa siitä.
Niin ja sitten vielä tuosta säätämisestä, että sehän tehdään tuosta T- liittimestä? Kuinkahan paljon kannattaisi avata sitä kuristinta, näin aluksi?
Ja mikä se sisäänrakennettu kuplalaskin on ja miten sitä käytetään (vai voiko siihen edes itse vaikuttaa)?
Mulla on kanssa noita Seran levittimiä, mutta ei ihan avautunut mistä korkista puhut. Onko levittimesi sellainen n.25x25mm neliö putki jonka sisällä on musta ritilä. Levittimen päällä on 2 letkuliitäntää toiseen tulee Co2 (pienenpään) ja toiseen suodattimelta kiertovesi. Tai sitten meillä on erilaiset mallit .
Tää tapaus on n.14cm korkea pyörylä jonka halkaisija on 3cm.
Tässä on myös päällä kaksi letkuliitäntää.
Pohjassa on se ritilä jonka kautta CO2 liukenee veteen.
Juuri siitä liitännästä mistä CO2 johdetaan pömpeliin alkaa pienoinen putki joka menee melkein pohjaan asti. Juuri tämän putken päässä on pieni musta korkintapainen.
Osaatko sanoa siitä kuristimesta?
Valitettavasti en pysty auttamaan tuon korkki jutun kanssa. Eiköhän täältä löydy joku jolla on kokemusta ko. tuotteesta. Jos tarkoitat kuristimella sitä T-haaraa jossa on sisällä sellainen läppä, niin sen säätö ei mielestäni ole kovin tarkkaa. Aloita laittamalla läppä auki asentoon, kun Co2:sta tulee levittimeen niin käännät läppää kiinni päin kunnes levittimeen tulee vettä. Mikäli käännät läpän liian kiinni niin Co2 tulee isoina kuplina levittimen pohjasta ulos. Kuplalaskurin käytössäkään en pysty auttamaan kun en ole sitä ikinä tarvinnut (käytän Seran ph säätöyksikköä).
Katsoin Seran sivuilta levittimesi kuvaa mutta en saanut korkista selvää.
Tuollaisen tekstin löysin Seran sivuilta ko. tuotteesta. Eli siinä on sisäänrakennettu kuplalaskuri. Oisko se siinä putkessa joka menee lähes pohjaan asti. Ois tietenkin helpompaa jos joku joka on joskus edes nähnyt tällaisen levittimen antais näitä neuvoja .
Se musta "korkki" siellä sisemmän putken alapäässä on just se kuplalaskuri. Sitä kun lähemmin tarkastelet huomaat, että siinä on sellainen pieni reikä, josta hiilidioksidi pulputtaa siihen isompaan säiliöön.
Hanan säätöön en osaa sen paremmin vastata kun, että kokeilemalla se selviää. Mulla ainakin sellainen asento oli paras, jossa levittimessä pysyi vesipinta jotakuinkin puolivälissä koko ajan. Jos vesi tulee liian kovaa levitin "pieree" välillä eli laskee alaosan ritilästä liiat ilmat läpi.
Männäänkö moottortietä, rantatietä vae tyrkkeenkö keskustan läpi?
Just just.. No tarvii tarkkailla tuota säätöä... Laitoin sen tänään pulputteleen tuonne tankkiin, toivottavasti siitä on jotain iloa
Juu huomasinkin sen reiän siinä "korkissa". Sitä vaan mietin että kai se päästää sopivan määrän hiilidioksidia ulos, ettei muodostu liikaa painetta tai jotain. Mä en ole enää itsekään ihan varma mitä tässä taas ajan takaa
No mutta kiitos kovasti avusta
Lisäys: Siis eikös siitä suodattimesta tulevasta letkusta pitäisi tulla vettäkin? Vai tuleeko sitä vain niin vähän, että ainakin multa jää näkemättä?
Entäs jos pH tuntuu tippuvan liian alas, väännänkö vaan kuristinta pienemmälle?
Se on vähän hankala juttu, kun se vaikuttaa samalla tietty siihen määräänkin kuinka paljon virtausta akvaariossa on. Enkä mä haluaisin pitää sitä ihan hitaalla... Mutta katsotaan nyt...
pH:n tippumisesta ei ainakaan vielä ole ollut haittaa. Ei kyllä hyötyäkään, sillä se ei ole liikkunut mihinkään suuntaan.
Tosin se voi kyllä johtua siitäkin että mä vaihdoin vasta tänään uuden liivatehiivatemössön. Tähän mennessä kaikki mun keitokset on ollut sellasia kamalan vetisiä ja löysiä. Nyt mä laitoin 3,5 rkl liivatejauhoa, jos vaikka tällä kertaa onnistuisi. Siis tarkoitin sitä että liivatehiivate ei ole vajonnut tai vähentynyt lainkaan, miksiköhän?
Olisiko tarkoitus, että siinä pienenssä kammiossa, mihin CO2 tulee ensin, ei olisi vettä? Kun ainakin tuolla vanhalla liivatehiivatteella sieltä ei ole tullut lainkaan kuplia, vaan se kammio on ollut noin puolillaan vettä.
Ehkä paine ei ole sitten ollut riittävän suuri...
Hankittiin viikonloppuna Seran CO2 -systeemi. Siis ohjausyksikkö, jossa sisäänrakennettu magneettiventtiili, elektrodi ja levitin. 6 kilon pullo hankittin erikseen ja siihen paineenalennin tietty.
Muuten systeemi toimii hienosti ja kalibrointikin on mukavan helppoa vanhaan pH-mittariin verrattuna, mutta levittimen kanssa on ongelmia.
Levitin on siis se uudempi pyörylämalli. Käyttöohje oli erittäin suppea ja järkeilemällä(?) ajattelimme kaikkea kokeiltuamme, että levittimen idea on se, että virta ja 'kuplutus' on säädetty siten tasapainoon, että jokainen kupla jää virtauksen pyörteisiin liueten välittömästi, jolloin kaasua ei kerry putkeen.
Sehän olisikin kovin tehokasta, mutta silloin CO2:n määrää ei juuri voi sädellä, vaan on tasan yksi virtausnopeus ja kuplien tulovauhti, jolla homma toimii. Mutta sepä ei riitä meille, kun altaassa on vettä 300 lirtaa, kasveja on todella runsaasti ja kaloja kohtuullisesti...
pH laski kaksi kymmenystä, mutta jäi pyörimään 7.1:n tienoille ja kH on siis 2.
Olemmeko siis hakoteillä tuon levittimen toiminnan kanssa vai onko muilla vastaavia kokemuksia?
Piipa kirjoitti:pH laski kaksi kymmenystä, mutta jäi pyörimään 7.1:n tienoille ja kH on siis 2.
Olemmeko siis hakoteillä tuon levittimen toiminnan kanssa vai onko muilla vastaavia kokemuksia?
Aluksi voi pH:n laskeminen olla hidasta, koska kasvit "imuroivat" sitä aiemmin puuttunutta hiilidioksidia reilusti. Kunhan ne saavat kyllikseen, alkaa pH:kin melko varmasti tippumaan. Tähän voi mennä parikin viikkoa. Hitaasti hyvä tulee, varsinkin vesiarvojen muuttamisessa. Mihin pH-arvoon se laite on säädetty?
Se vaan ihmetyttää, et pH nousi yöllä hieman, kun nimenomaan olin kuvitellut, että se haluttuun arvoon laskeminen pääosin tapahtuisikin pikkuhiljaa öiden aikana.
pH on nyt säädetty 6.9:ään, jotta lasku ei olisi liian voimakas kerralla (jos sitä laskua yllättäen tapahtuisi). Lopullinen arvo tulee kH:sta riippuen olemaan 6.6-6.8.
Olemmeko ymmärtäneet kuitenkin tuon levittimen toiminnan oikein? Osaako joku sanoa? Kaupassa nimittäin eivät oikein osanneet
Montako kuplaa sekunnissa/minuutissa levittimeen putkahtaa? Itse jouduin alkuun säätelemään levittimeen tulevia kuplia ja virtausta useampaan kertaan, että sopiva teho löytyi. Pyörittävätkö suodattimet pintavettä kovin tehokkaasti? Se voi osaltaan vaikuttaa hiilidioksidin häviämiseen altaasta.
Kuplia tuli silloin about 1 per sekunti ja pintavirtaus säädettiin minimaaliseksi.
Mutta ei huolta enää, sillä uuden järkeilyn tuloksena säädöt onnistuivat nyt niin, että pH laski haluttuun arvoon. Nyt pitää vaan malttaa olla heti laskematta sitä lisää, vaikka kasvit kovasti hiilidioksidin tarpeessa ovatkin
Nyt siis levittimeen kertyy hiilidioksidia ja vesi virtaa sen läpi.
Heh, nyt sitten jännitetään riittääkö kalaston tuottama nitraatti kiihtyneen kasvun tarpeisiin vai onko seuraava operaatio typen lisääminen jossakin muodossa...
Mulla on se vanhemman mallinen versio kyseisestä levittimestä ja olisin kysynyt, että kuinka tärkeä se kuplalaskuri on? Voiko levitintä turvallisesti käyttää ilman sitä? Hiilidioksidinlähteeksi tarkoitus laittaa itse tuotettu hiiva-liivatepullo.
Kyllähän se kuplalaskuri, silloin kun ei ole säätöyksikköä, ihan tarpeellinen kapistus on, mutta meillä kun oli hiivatesysteemi, niin pesupullo ikäänkuin toimi kuplalaskurina. Siitähän siis vaan pystyy seuraamaan, kuin paljon sitä hiilidioksidia akvaan menee ja kun aiot käyttää aktiivista levitystapaa, niin vaarana on, että hiilidioksidia liukenee liikaa.
Kuinka epäselvästi voikaan yksinkertaisen asian sanoa