Kalastoa 100-litrasessa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Kalastoa 100-litrasessa

Viesti Kirjoittaja Hata »

Omistan 100-litran akvaarion jossa uiskentelee: 7 mustatetraa, 3 miljoonakalaa + muutama poikanen, 5 rubiinitetraa, 2 hunajarihmakalaa, 2 kulmatetraa, 4 perunnuolimonnia ja 3 kuparimonnia. OK?

Kasveina on vallisneria ja keihäslehti. Pohjalla on myös kaksi kiveä ja juurakko. Suodatin on Aquael Fan- 2 joka pyörittää 450 l/h
Veden lämpötila on +25.
Ph arvo on 6,5-7 . Muista en tiedä koska en omista kyseisiä testiväineitä.
OK?

Olen harkinnut että luovun kulmatetroista koska ne jahtaa jatkuvasti muita kaloja. Voinko hankkia jonkin parvikalan kulmisten tilalle? esim: kiilakyljen tai neontetran. jos voin niin kuinka paljon olisi sopiva määrä?
Tai jos hankin jonkin pohjakalan niin mikä olisi hyvä? Myös kirjoahvenet ovat kiinnostaneet minua. Millainen kala vannekirjoahven olisi?

Mulla on myös ongelma että miten saisin veden näyttämään enemmän siniseltä? Vesi on aivan keltaista vaikka vaihdan vettä 1/3 kerran kahdessa viikossa. Valaisimena on Giant valaisin yhdellä loisteputkella.

Kiitos etukäteen tiedoista!


T: Hata
aquasol
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1376
Liittynyt: 21:01, 20.02.2003
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Aika paljon on sinulla parvikaloja. Oma allas jos olisi, pistäisin miljoonakalat ja kulmatetrat pois. Kuparimonniset tarvitsevat lisää lajitovereita, parvikala kun on, joten toiset kolme lisää. Eihän nuo mustatetrat näyki noita hunajaisia? Sinuna en enää lisäisi kalastoa, muuten kun täydentäen tuon monnisparven.

Vettä voisit huoletta vaihtaa puolet viikossa, pysyisi varmaan kirkkaampana se vesikin.
tellie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 569
Liittynyt: 20:12, 11.01.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja tellie »

Kulmatetrat ovat joo tosiaan ilkeitä ja reviiritietoisia säyseiksi parvikaloiksi (jollaisina minä omani ostin, onneksi sain eteenpäin)

Vedenvaihto kuulostaa aika vähäiseltä etenkin kalamäärään nähden, yleensä nimittäin suositellaan 1/3 kahdesi viikossa. Villi arvaus, mutta saataisikohan runsaampi vedenvaihto auttaa kellertävään sävyyn? Minulla nimittäin kypsettelyvaiheessa allas oli aika kellertävä, koska vedenvaihtoja ei ollut.
Kissan nimi on Naunau, koiran Hauhau, kalan Pulpul, Tippi tai Sergei.
iiputti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 672
Liittynyt: 16:05, 24.08.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, Niipperi

Viesti Kirjoittaja iiputti »

Ainakin miljoonakala tarvitsee erilaista vettä kuin nuo muut, siis kovaa vettä heille. Nuolimonnille hapekasta ja virtaavaa vettä, hunikselle lähes tyyntä....Kuparimonninen tarvitsee parven, eli niitä pitäisi olla vähintään 6kpl.
Vannekirjoahven sen sijaan ei mahdu sataan litraan mitenkään, joten voit sen laskea ulos suunnitelmista (tai ostaa reilumman altaan [;)] )

Jos olisi oma altaani poistaisin kulmatetrat, miljoonakalat, mustatetrat, kuoarimonniset ja nuolimonnit. Jättäisin hunikset, rubiinitetrat (ja kasvattaisin parvea ainakin kymmeneen- viiteentoista) ja pohjalle hommaisin partamonnin talkkariksi. Olettaen siis, että vesi on pehmeää.

Myös vedenvaihtojen määrää olisi syytä tarkastaa noin raskaalla kalastolla. Vettä tulisi vaihtaa vähintään kerran viikossa puolet. Olisi hyvä selvittää ne todelliset vesiarvot, useimmissa akvaarioliikkeissä voi mittauttaa jos ei tahdo itse hommata testejä.
Suojele mastiffia pienenä, niin se suojelee sinua suurena.
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

aquasol: mustatetrat viihtyvät mulla todella hyvin hunajien kanssa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalastoa 100-litrasessa....

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Pari huomiota:

- 100 litrainen pytty on liian pieni mustatetrojen asumukseksi -> mustikset pois
- miljoonakalat kuuluvat emäksiseen & keskikovaan/kovaan veteen -> millikset pois
- rubiinitetrat tykkäisivät isommasta parvesta -> rubiineja lisää
- kulmatetrat kannattaa luovuttaa jonkun parven jatkoksi -> kulmikset pois
- kuparimonniset kaipaavat lajitovereita -> kuparisia lisää

Millainen pohja-aines altaassa on?
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Mulla on pientä soraa pohja-aineksesa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 7365
Liittynyt: 17:01, 03.10.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Monnisten takia altaaseen pitäisi vaihtaa hiekkapohja. Rautakaupasta saatava puhallushiekka sopii tarkoitukseen oikein hyvin.
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Paljonko sellainen maksaa, ja miten soran saa pois pohjalta kokonaan? Pitääkö akvaariosta ottaa vesi pois ja laittaa kalat odottamaan johonkin ämpäriin, jossa on vettä?
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

(Puhallus)hiekka kustantaa muutamia euroja per n.20kg:n säkki.

Jos saat jaettua pohjan kahtia (aallonmurtaja [;)] ), niin vaihda ensin toisen puolen sorat hiekkaan ja myöhemmin toinen puoli.

Tai sitten kalat evakkoon johonkin ämpäriä isompaan suodattimien kanssa ja sorat vaihtoon kerralla. Kasvien ja muun kalustuksen määrällä on vaikutusta, kumpi helpompi sinulle ja kaloillesi.

Haku -toiminnolla löydät rutosti juttua aiheesta.
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Rautakaupasta saa hiekkaa ja puhallushiekkaa muutamalla eurolla tarvittavan määrän. Noin neljällä eurolla on mahdollista saada riittävästi hiekkaa altaaseesi (arvio).
Tarvitsemasi määrän voit laskea yksinkertaisella laskutoimituksella:
altaasi pohjan leveys (cm) x pituus x haluamasi hiekkakerroksen korkeus keskimäärin = kuutiosenttimetriä hiekkaa
Kun jaat vastauksen tuhannella saat hiekkamäärän litroina.

Tietysti siellä Laukaassa on kivoja harjuja, joista saat luonnollista hiekkaa akvaariosi pohjalle muutenkin kuin kaupasta ostamalla. Pitää vain olla hyvissä väleissä jonkun maanomistajan kanssa. :mrgreen:

Niin luonnosta kuin kaupastakin peräisin oleva hiekka kannattaa pestä hyvin. Hiekanpesuohjeita löytyy monia tämän palstan haun kautta (haku-toiminto).
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Pitääpi hankkia sellaista. Olenkin lukenut että se olisi parempaa kuin sora, mutta miten siitä sitten imuroidaan likaa pois kun sitä hiekkaa menee kuitenkin mukana. Ja miten sitä puhdistetaan ennen käyttöön ottoa kun se kuitenkin sekoaa veteen. Ja miten kasvit juurtuu siihen?
helunia
Member
Member
Viestit: 301
Liittynyt: 01:40, 28.11.2003
Paikkakunta: Jkl / JAS --> Alajärvi / AAH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja helunia »

Pitää lapota varovaisemmin kuin soraa. Harjoitus tekee "metsurin" tässäkin asiassa. Joitain kotiloita kannattaa ottaa sinne möyhimään pohjaa, niin se ei sitten helposti tukkeudu.

Kasvit rakastaa ainakin minulla hiekkapohjaa, rehottavat suorastaan! Eräänkin kerran olen saanut vääntämällä vääntää miekkakasvia irti pohjasta, kun olen joutunut muuttamaan akvaariota. Se ei millään haluaisi irrottautua mukavasta pohjasta! :mrgreen:
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Kuinka usein hiekkaa pitää vaihtaa uuteen vai tarvitseeko ollenkaan?
"Elämä on kuin suklaarasia, hyvänmakuinen mutta pahaksi hampaille" Ville Itälä, Itse valtiaat ;D
rsy
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1022
Liittynyt: 06:58, 25.08.2003
Akvaarioseurat: OAS ry.
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jääli

Viesti Kirjoittaja rsy »

Hata kirjoitti:Kuinka usein hiekkaa pitää vaihtaa uuteen vai tarvitseeko ollenkaan?
ei vaihdeta koskaan
-=Rami=-
_________________________________________________
MonsterFishKeepers
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

Hata kirjoitti:Kuinka usein hiekkaa pitää vaihtaa uuteen vai tarvitseeko ollenkaan?
Mistä tällainen on juolahtanut mieleesi?
Ihmettelen vain koska miksi vaihdettaisia, eihän soraakaan vaihdeta...
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Tuli vaan mieleen, että hiekkahan saattaa sekoitta aikojen kuluessa veteen, mutta taisin olla väärässä :B
"Elämä on kuin suklaarasia, hyvänmakuinen mutta pahaksi hampaille" Ville Itälä, Itse valtiaat ;D
Ebes
Senior Member
Senior Member
Viestit: 708
Liittynyt: 22:19, 02.10.2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ebes »

??

Siis meinaatko että hiekka ei pysyisikään pohjassa?

Millähän sitten selitettäisiin hiekkarannat, luonnon hiekkapohjaiset joet ja lammet jne.... ??

Kyllä toistaiseksi hiekka on ollut vettä painavampaa ja näin ollen uppoaa siinä missä sorakin. Terve menoa akvaarioliikkeisiin katsomaan. Useimmissa on hiekkaa altaissa - ei soraa. [;)]
Hata
Starting Member
Starting Member
Viestit: 19
Liittynyt: 15:04, 15.11.2004
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hata »

Nyt tapahtunut hiukan edistystä, eli luovuin kulmatetroista ja elämä akvaariossa on hiukan rauhoittunut. Seuraava projekti on hankkia lisää kuparimonnisia ja vaihtaa hiekkapohjaan. :)
"Elämä on kuin suklaarasia, hyvänmakuinen mutta pahaksi hampaille" Ville Itälä, Itse valtiaat ;D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”