Kookospähkinä on mulla...

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
karttakirja
Starting Member
Starting Member

Kookospähkinä on mulla...

Viesti Kirjoittaja karttakirja »

Kävin tuossa eläinkaupassa ja siellä oli niitä kookospähkinöitä, joita voi laittaa akvaarioon... Hinta oli minulle ainakin liikaa yhdestä pähkinästä, joka oli jo hajoamispisteessä :roll: . Sitten menin kauppaan ja ostin kookospähkinöitä 8-) ... Voiko niitä "oma tekemiä" laittaa sitten akvaarioon ja miten niitä pitäisi käsitellä ennen sinne laittoa?
Jos jollakin on kokemuksia, niin olisin kiitollinen jos saisin apua! :P
Milli
Starting Member
Starting Member

kookospähkinä.

Viesti Kirjoittaja Milli »

Mulla ei itselläni ainakaan ole oikeestaan kokemusta, mutta olen lukenut sen verran että sitten kun olet sen halkaissut(rautasahalla)/porannut reijän nin kaivat sisällyksen vaan pois.. mutta sitten se mitä olen siitä lukenut, niin on ollut aika paljon ristiriitaisia kommentteja siitä että pitaakö sen päällä olevat ns. hapsut ottaa pois vai saako ne jättää... jotkut ovat sanoneet että ne olisivat vaarallisia kaloille, mutta jotkut taas puhuvat siitä kuinka paljon kalat tykkäävät niitä repiä ja jyystää siitä irti, joten kuka sen sitten tietää, tekee sitten niin kuin itsestä parhaalta tuntuu..
Sitten olen myös kuullut että pitäisi tuo pähkinä keittää, mutta luulisi että se menisi sitten siitä huonoksi? ainakin pestä todella hyvin, huonojen aineiden akvaarioon joutumisen estämiseksi, kai siinä sitten jotain torjunta-aineita voi olla..?
Tuossa ainakin jotain ohjeita näin alkuunpääsemiseksi, mutta kannattaa varmaan vielä odottaa vähän jos vaikka joku vielä enemmän kokemusta asiasta omaava ihminen sinulle haluaisi ohjeita antaa, koska kuten sanoin olen vain lukenut en tehnyt itse..
karttakirja
Starting Member
Starting Member

Mahtavaa! Juuri jyystin sisuksen ulos 8-) .. Ja ajattelin pistää pähkinän kuplakoneen päälle niin siitä tulee hieno :mrgreen: ! Ja sitten tehdä vain kaloille oleskelupaikan toisesta pähkinästä! No pitää mennä jyystämään harjalla sitä, että saa lian irti! Kiitos paljon avusta!
jkw
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jkw »

Itse halkaisin ja keitin sen jälkeen.Irtoaa sisus helpommin,
"karvat" jätin,jotka toisessa altaassa kaluttu jo puhtaaksi ilman mitään ongelmia.Toisessa altaassa karvat edelleen,eikä sielläkään mitään haittoja ja vuoden päivät lilluneet kipoissa.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Saapihan tuota toki samoistakin aiheista höpistä kerta toisensa jälkeen, mutta saa sitä hakuakin myös käyttää ;)

Kookoksen puolikkaita akvaarioon
Kookospähkinä akvaarioon
Kookospähkinä
Kumma kookospähkinä?
Kookospähkinän kuori akvaarioon
Miten käsitellä akvaarioon laitettavat kookospähkinät?
Kuinka saisin rikki kookospähkinän...

Ja tässä oli vain murto-oso foorumilla olevista kookospähkinöitä käsittelevistä viestiketjuista, ja koska aiheesta ei ilmeisesti olla keksitty mitään uutta tai mullistavaa, niin voisi tosiaan vähän vaivautua vilkaisemaan vanhojakin keskusteluja ennen uuden threadin aloittamista.
karttakirja
Starting Member
Starting Member

No anteeksi nyt kamalasti jos elämäsi meni tästä kysymyksestäni pilalle!
Tiina_
Member
Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tiina_ »

^puhalla herne hitaasti ulos nenukistasi [;)]

Eikös ole kivaa kun keskusteluja tuli kerralla useita pinnalle?
Tiedotus kansalaisille: Tunnelin päässä näkynyt valo on kustannussyistä päätetty sammuttaa.
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Ei mitenkään mullistava, mutta parhaaksi kokemani työkalu kookoksenkuoren käsittelyyn on rasiapora. Eri kokoisilla terillä halutun kokoisia aukkoja. Katkaisusirkkelillä oli kerran vähällä lähteä sormet, joten parempi ettei sillä...

Eikä saa aukoa moteraattoreille, tulee piiskaa :P
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

John D kirjoitti:Ei mitenkään mullistava, mutta parhaaksi kokemani työkalu kookoksenkuoren käsittelyyn on rasiapora.
Omasta kokemuksesta sanoisin että iso talttapääruuvari/tavallinen taltta ja vasara on hyvä tiimi. Tarkasti saa halkaistua siten miten haluaa ja luonnollisemman näköinen kuin sahalla vedetty.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kerrostalon neljäs kerros toimii myös hyvin avausvälineenä, jos ikkunan alla on asfalttipinnoite.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

maisu kirjoitti:Kerrostalon neljäs kerros toimii myös hyvin avausvälineenä, jos ikkunan alla on asfalttipinnoite.
Tai viaton ohikulkija :twisted: :P
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ei, niillä on päät pehmenneet viime vuosina niin paljon ettei sellaiseen osumalla saa kookospähkinää rikki.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Mari kirjoitti:
maisu kirjoitti:Kerrostalon neljäs kerros toimii myös hyvin avausvälineenä, jos ikkunan alla on asfalttipinnoite.
Tai viaton ohikulkija :twisted: :P
:mrgreen: Seiskasta kun jysäyttäisi...siinä olisi ulko-ovikin sopivasti parvekkeen alapuolella. :mrgreen:

Mä olen käyttänyt avaustyökaluina moraa ja vasaraa. Moran terä pähkinää vasten ja sitten hakataan vasaralla apinanraivolla puukkon selkään. Samalla taktiikalla saa saviruukun nätisti kahtia, mutta apinanraivoa ei saa käyttää, vaan yksi napakka isku vasaralla.
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Itse avasin kookospähkinät rautasahalla ja sitten puukolla vain kaavin sisustukset, sen jälkeen harjasin kuuman veden alla ja nakkasin akvaarioon, ei ongelmia ;)
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
karttakirja
Starting Member
Starting Member

Ei minulla mitään hernettä nenässä ole, ainut mitä olen joskus nenääni työntänyt on viinimarja... :D
Kiitos vastauksista!
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Kookospähkinä on mulla...

Viesti Kirjoittaja memma »

karttakirja kirjoitti:Hinta oli minulle ainakin liikaa yhdestä pähkinästä, joka oli jo hajoamispisteessä
Paras hinta mitä olen nähnyt pelkästä kuoresta jossa nelisen senttiä halkaisijaltaan oleva reikä kyljessä (tarkoitettu jyrsijöille) taisi olla 8,20 €.. 8O
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”