Ilta/yö serenaadi

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Ilta/yö serenaadi

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Siis mun altaasta kuuluu kummia :D Laitoin aluksi sen vanhan suodattimen "piikkiin", mutta eilen illalla "serenadin" jälleen alettua, vedin yöksi suodattimen töpselin irti seinästä. Yöllä kuului jälleen se outo mutta jo tutuksi käynyt ääni. Eli suodatin se ei voi olla, mutta kumpi näistä: kynsisammakko vai tulilisko? Akvaariossa asustaa näitä, sammakoita on kolme ja liskoja kaksi. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää mistä se ääni tulee (se ei tule minun pääni sisältä, koska miehenikin sen kuulee) :) Ääni muistuttaa vanhaa vauvan kumiankkaa, joka puristettaessa vinkuu.

Onko kukaan tästä ilmiöstä tietoinen? Tai kuuluuko jollain muullakin kummia altaasta?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Veikkaan että sammakkokoirailla on kosintaäänet hallinnassa. [;)] [;)] :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
FishFisu
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja FishFisu »

Mulla oli nuoruudessa kolme tuliliskoa. Niistä lähti semmoinen ääni kuin kammanpiikkejä vetaisisi nopeasti kynnellä. Ja nämä oli just niitä aikoja, kun niillä oli kutu menossa. Tosin kynsisammakkojen äänistä en tiedä, voisi olla niitten aikaansaannos.
Ajattele pieniä ja yksinkertaisia unelmia ja toteuta niistä joka päivä yksi.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Joo, ei oo vielä mulle 100 prosenttisesti tämä arvoitus auennut. Tuota vaan jäin miettimään, että miten mahtaa veden alta ääni kuulua? Eli voisko ne sittenkään olla sammakot - nehän ovat vedenpinnan alla kokoajan.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

minnakoo kirjoitti:Joo, ei oo vielä mulle 100 prosenttisesti tämä arvoitus auennut. Tuota vaan jäin miettimään, että miten mahtaa veden alta ääni kuulua? Eli voisko ne sittenkään olla sammakot - nehän ovat vedenpinnan alla kokoajan.
Ihan mainiosti kuuluu ääni veden altakin. Meillä pohjapallokala ääntelee ja narahdukset kuuluvat helposti toiseen huoneeseen asti.
Dixi et animam levavi.
Amor-E-Morte
Junior Member
Junior Member

Eiiii

Viesti Kirjoittaja Amor-E-Morte »

Tää ei liity mitenkään aiheeseen mut elä ikinä ota suodattimen töpseliä irti yöks. Sillä sillon bakterit ei saa happea ja sit ne suuttuu :D
[url=http:///http://irc-galleria.net/view.php?nick=%C4%E4kkA]Ystävä = hän joka tuntee sinut hyvin ja rakastaa sinua silti[/url]
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Siis Iikks! 8O Mä oon järkiään joka yö vetänyt töpselin nykyään irti suodattimesta ku se pitää ihan mahotonta räminää. Viimesiä vetelee tuo Sharkin suodatin. Sinilevää sinne tahtoo muodostua, mutta pysyy kurissa kun vaihdan n. 60% vedestä viikoittain. Oonkohan tehnyt nyt jotain "tuhoa" kun olen näin toiminut? Tosin mulla ois pienenmpi suodatin siihen tilalle, vaihdankin sen heti huomenissa tilalle.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Joo on se paha, jos suodattimen bakteerit eivät saa happea (jota tulee kiertävän veden mukana)ne kuolevat ja silloi hajotus toiminto pienenee. Kertyy myrkky aineita kuten ammoniakkia,ammoniumia ja nitriittiä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

minnakoo kirjoitti:Siis Iikks! 8O Mä oon järkiään joka yö vetänyt töpselin nykyään irti suodattimesta ku se pitää ihan mahotonta räminää.
Uutta suodatinta kehiin sitten vaan. En muista aikaa mikä menee että suodattimen bakteerikanta alkaa kuolla hapenpuutteeseen (muistaisiko esim. jarvij?) mutta kun on kerran "kuollutta" suodatinta nuuhkaissut niin kyllä uskoo että se on täyttä myrkkyä. Haisee ihan kakilta :x

Tuliliskoista en tiedä mutta minulla ainakin kutuintoiset kynsisammakot päästelivät karmeita kraakkumisääniä.

ps. Varmasti olet kuullut muutaman luennon siitä miksi eri sammakkoeläimiä ei tulisi yhdistää?

herppi.net, kysymyksiä kuten ääntelevätkö tularit: http://www.herpetomania.fi/lehti/PL-tuliliskot.shtml
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
minnakoo
Junior Member
Junior Member

ps. Varmasti olet kuullut muutaman luennon siitä miksi eri sammakkoeläimiä ei tulisi yhdistää?

Juu, no jotain olen lukenut ja tänään näinkin jotain semmoista, mistä en todellakaan pitänyt: annoin ruokaa liskoille & sammakoille ja niinpä yksi liskoista tarrasi sammakkoa koivesta kiinni ihan tosissaan! :x Aloinkin miettimään kummista luovun; sammakoista vai liskoista. Mutta pärjäisköhän sammakot alle 50 litran altaassa, semmoinen minulta löytyisi käyttämättömänä? Kolmatta isoa allasta en viitsi laittaa (ei ole tilaa) . Toisaalta näyttävät sammakotkin keskenään tappelevan. Eräs yö näin kun yksi sammakko oli toisen päällä ja tämä alempana oleva sammakko oli selällään. Ottavatko mahdollisesti kaksi urosta kovastikkin yhteen? Usein yksi sammakoista roikkuu toisen sammakon perässä pitäen tätä tiukasti kiinni raajoillaan - onko tämä jotain lemmenosoitusta vai rääkkäystä? Osaisiko kukaan vastata? Ja herppi.nettiä on turha mainostaa - en ole koskaan saanut sieltä kautta vastauksia.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Kävin vielä lukemassa Adriannan antaman linkin ja kyllä "ketuttaa"!! Siellähän luki suoraan, että muut asukit saattavat joutua syödyksi! Ja tätähän tänään sain olla todistamassa. Onneksi sammakko pääsi karkuun.

Minulla ei ole ennen ollut tuliliskoja ja kun nyt niitä ostin, niin ajattelin tietty automaattisesti, että samaan altaaseen sammakoiden kanssa - olivathan ne liikkeessäkin samassa altaassa ja jopa vielä kysyin myyjältä sitä! Myyjä totesi,että hyvin menee samassa altaassa, onhan ne meillä täälläkin samassa altaassa! [}:)] Siis miksi ihmeessä ei akvaarioliikkessä toimita oikein ja ennenkaikkea opasteta oikeille poluille asiakkaita?? Ja eteenkin jos sitä suoraan kysytään! Luulisi, että alan liikkeestä saisi oikeaa ohjetta.

No ei mulla auta ku alkaa virittelemään sammakoille se pieni allas, jos se osoittautuu liian pieniksi niille, saavat sammakot tästä talosta lähteä. Jotenkin olen mieltynyt kuitenkin enenpi nuihin tuliliskoihin.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minä olen nähnyt tuliliskojenkin repivän toisiltaan jäseniä irti (olivat eri lajia samassa altaassa). Onneksi niille kasvaa uudet raajat.

Ihan selkeästi tuo on sammakon kutuääntä. Siihen kyllä kyllästyy jossain vaiheessa :roll: Parempi mielestäni olisi jopa liian pieni allas kuin tuliliskojen kanssa asusteleminen, eli pikkupyttyä pystyyn vaan ja pari uutta suodatinta hakemaan (älä osta halpaa shrkia tällä kertaa [;)] ).
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

Alix: Hakusessa on nyt yksi sisäsuodatin, pieneen altaaseen on olemassa hyvä ja toimiva suodatin. Taidan laittaa ihan vaan kodinhoitohuoneen pöydälle altaan, jossa sammakot saavat polskia ja "kurnutella" rauhassa - eipä häiritse metelöinnilläkään sieltä yöuniani :)
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

minnakoo kirjoitti:Siis miksi ihmeessä ei akvaarioliikkessä toimita oikein ja ennenkaikkea opasteta oikeille poluille asiakkaita?? Ja eteenkin jos sitä suoraan kysytään! Luulisi, että alan liikkeestä saisi oikeaa ohjetta.
Luulo ei ole tiedon väärti, valitettavasti moniakaan liikkeistä ei juurikaan kiinnosta muu kuin se että lompakon nyörit löystyy. Tutussa vakioliikkeessänikin on sammakot ja tularit samassa, "rescuealtaassa" porhaltaa albiinosammakko (en tiedä lajia, sellanen kämmenen kokonen) kultakalojen seassa jne. Ne ovat vain väliaikaisia asuntoja, kuten kaikki liikkeiden myyntialtaat [;)]

Eli aina ensin haetaan tieto lähteestä, jolla ei ole penniäkään kiinni sinun ostoissasi.

ps. Ei ole tarkoitus läksyttää, mutta valitettava fakta on se että harvat hankkivat "oikeaa" ja luotettavaa tietoa. Ikävä kyllä myyjät eivät läheskään aina tiedä niin paljon kuin harrastajat.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Hyvähyvä :mrgreen: Sampit ovat kuitenkin pitkäikäistä ja hupihauskaa porukkaa joten niistä kannattaa pitää hyvin huolta! Jos illalla kurkkaat kurnutuksen aikana altaaseen niin voi nähdä vilauksen koiraasta joka on naaraan selässä kiinni. Tai toisen koiraan selässä jos naarasta ei ole :roll:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
minnakoo
Junior Member
Junior Member

-Alix- kirjoitti:Hyvähyvä :mrgreen: Sampit ovat kuitenkin pitkäikäistä ja hupihauskaa porukkaa joten niistä kannattaa pitää hyvin huolta! Jos illalla kurkkaat kurnutuksen aikana altaaseen niin voi nähdä vilauksen koiraasta joka on naaraan selässä kiinni. Tai toisen koiraan selässä jos naarasta ei ole :roll:
Ei tämä toisen selästä roikkumiseen yötä tarvita - hyvin näyttää homma luonnistuvan päivälläkin. Olipa kerran sammakko tuliliskon pyrstössäkin kiinni, mutta tulilisko ravisteli innokkaan kosian pois hyvin pian :) taitaa olla mulla melkoinen "Henry Saari" täällä uiskentelemassa. 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”