Mulla on akvaarion pohjalla sellasta "soraa". No, ei se soraa ole, mutta sellasta ehkä 5 mm * 5 mm "pallon" muotosta hiekkaa. Haluaisin akvaarion pohjalle sellasta vielä pienempää ja hienojakosempaa hiekkaa (mukavampi silmälle)
Kuinka hienojakosta teillä muilla on? Sumentaako tuo hiekka veden ja onko se niin kevyttä, että lähtee leijailemaan akvaarioon? Kiitos, jos voitte auttaa!
Hiekkapohja
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
Hiekkapohja
kuva kertoo enemmän kuin 1000 sanaa, video kertoo enemmän kuin 1000 kuvaa
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Monet käyttää rautakaupasta ostettua puhallushiekkaa. Itse olen huomannut raekoon n. 0.5-1.2 mm paljon sellaista ihan hienoa n. 0.0-0.6 mm paremmin toimivaksi, koska tuollainen hienonhieno tukkeutuu todella helposti ja pohja alkaa käymään.Siis miten. kuinka hienojakosta teillä muilla on?
Ei. Jotkin hiekkalaadut ovat todella pölyisiä ja sottaisia, joten hiekka pitää pestä ennen käyttöä. Pesun jälkeen ei hiekka lentele eikä leijaile. Bilteman hiekka on todettu niin puhtaaksi, ettei sitä tarvitse edes pestä ennen käyttöä. Bilteman hienonhiekka on todella helposti tukkeutuvaa, joten suosittelen pykälää karkeampaa raekokoa.Sumentaako tuo hiekka veden ja onko se niin kevyttä että lähtee leijailemaan akvaarioon?
440: 11+C.sterbai, 7xL-201, Squaliforma sp., L-128, L-260, LDA01
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
350: L-200 HF, 2x L-134, 2x L46, 9x C.sterbai / /16x L-46, 8x C.sterbai
176: 6x L-134,6x L-46
-
- Starting Member
-
- Member
Heikkapohjaa ei tarvi lapota. Teki minun akvaarionhoidosta 10x vaivattomampaa joten päätin pysyäkin tässä ratkaisussa. Ei myöskään Optorocia tarvitse pestä. Itselläni on pienintä kokoa, oliko nyt juuri tuota 0,1-0,5mm. Veikkasin, että tämä on tukossa ja pohja käy, mutten mitään haittavaikutuksia siitä ole huomannut seuraavan. Kasvit voivat erinomaisesti kuten kalatkin. Lisäksi minulla on saviturvepohja lannoitteena kasveille. Hiekka ei leijaile ympäri akvaariota vaan pysyy ihan pohjalla
.

Ostin yhden 25kg säkin optirocia 240 litran akvaarioon. Riittääköhän se, vai pitääkö hankkia toinenkin säkki? En laittanut hiekkoja akvaarioon, koska alusta ei ole vielä valmis... Mukava oli kyllä pestä sitä hiekkaa (kesti lähes 3 tuntia kun itsekseni pesin), todella pölyistä! Vessassa vieläkin on sellanen "hiekan haju"...
-
- Member
Ei sitä olisi tarvinnut pestä. Itse olen pistänyt Optirocin kolmeen akvaan ja ensimmäiseen sen pesin. Ainoa ero on se, että pesussa huuhtoutuu kaikista hienoin (se josta monniset juuri pitävät) partikkeli viemäriin. Toki kestää jonkin aikaa ennenkuin vesi on ihan kirkasta mikäli sitä ei pese. Mutta mieluummin sen odotan kuin raadan selkä vääränä monta tuntia hiekan pesussa. Kyllä sen pussin pitäisi riittää. 160 litraiseen 2 pussillista oli ainakin tuplasti liikaa.