Mieli tekisi laittaa kiekkojen (6kpl) ja monnisten (10 kpl) sekä yhden tuntemattoman plekon ja kampaokamonnin lisäksi 385 l akvaarioon pari tai ryhmä jotain pieniä, värikkäitä kirjoahvenia. Kirjoja selailtuani ja kauppoja kierreltyäni olen kuitenkin ihan pihalla: löytyykö ollenkaan lajia joka kestäisi kiekkojen 30 C:n lämmön?
Käsittääkseni ainakin perhoskirjoahvenia on pidetty kiekkojen kanssa, mutta löytyykö mitään muita lajeja? Keltakääpiöahven olisi yksi kiinnostava laji, mutta lähteestä riippuen lämpötilavaatimuksissa löytyi valtavia eroja. Onko kokemusta?
Kääpiöahvenia kiekkoaltaaseen?
Valvoja: Moderaattorit
Terve kaikki,
Meillä on kiekkojen seurana rusokirjoahvenia (rusokääpiöahvenia), jotka ainakin viihtyvät hyvin lämpimässä vedessä. Kiekot ovat valloittaneet ylä- ja etuosan alueekseen, kun taas rusot oleilevat enemmän keski- ja pohjakerroksessa.
Perhoskirjoahven ja pandakääpiöahven sopivat myös kiekkokalojen kanssa.
T. KS
Meillä on kiekkojen seurana rusokirjoahvenia (rusokääpiöahvenia), jotka ainakin viihtyvät hyvin lämpimässä vedessä. Kiekot ovat valloittaneet ylä- ja etuosan alueekseen, kun taas rusot oleilevat enemmän keski- ja pohjakerroksessa.
Perhoskirjoahven ja pandakääpiöahven sopivat myös kiekkokalojen kanssa.
T. KS
"Kyllä pH on saatava nollaan!"
Eikös nuo rusokäppänät kasva melko isoiksi? Itseasiassa minulle onkin tarjottu ihka aitoa luonnosta tuotua rusoa, joka on tosi kaunis yksilö, mutta ajattelin asuttaa sen pikkulehtikalojen ym seuraan 270-litraiseeni kun en kiekkojen kanssa haluaisi laittaa mitään yli 7-8 cm kasvavaa, ja haluaisin kuitenkin parin tai ryhmän...
Panda voisikin olla kiinnostava. Täytyy etsiä lisätietoa lajista. Meneeköhän paremmin parittain vai esim koiras + 2 naarasta?
Perhoset olisivat kauniita mutta näyttävät liikkeissä kovin usein heikoilta ja huonoilta. Jotenkin on jäänyt mielikuva että ne ovat usein loisten vaivaamia, pitääköhän paikkansa...?
Panda voisikin olla kiinnostava. Täytyy etsiä lisätietoa lajista. Meneeköhän paremmin parittain vai esim koiras + 2 naarasta?
Perhoset olisivat kauniita mutta näyttävät liikkeissä kovin usein heikoilta ja huonoilta. Jotenkin on jäänyt mielikuva että ne ovat usein loisten vaivaamia, pitääköhän paikkansa...?
Moi
Minulla pulahti muuton yhteydessä pari Apistogramma macmasteria ja A.agassiziita kiekkoaltaaseen. Macmasterit eli rubiinikääpiöt ovat todella vahvoissa väreissä ja valmistelevat kutuluolaansa agressiivisesti. Agassiziit eli loistokääpiöt ovat tuolla myös kutupuuhissa, mutta jotenkin tuntuu että eivät niin täpinöissään ole kuin rubiinit. Akvaarion koko on 530 l. Rusoja minulla on tuolla sitten vielä, mutta ne ovat mielestäni liikaa ja muuttavatkin pois uuteen kotiin.
Minulla pulahti muuton yhteydessä pari Apistogramma macmasteria ja A.agassiziita kiekkoaltaaseen. Macmasterit eli rubiinikääpiöt ovat todella vahvoissa väreissä ja valmistelevat kutuluolaansa agressiivisesti. Agassiziit eli loistokääpiöt ovat tuolla myös kutupuuhissa, mutta jotenkin tuntuu että eivät niin täpinöissään ole kuin rubiinit. Akvaarion koko on 530 l. Rusoja minulla on tuolla sitten vielä, mutta ne ovat mielestäni liikaa ja muuttavatkin pois uuteen kotiin.
Metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan.
-
- Member
Kuulemma pandakääpiöt viihtyvät kiekkolämmössä, itseasiassa ne vaativat aika lämmintä vettä (vähintään 26). Minulla on pariskunta ollut pienessäkin akvaariossa ja hyvin meni (nyt ovat 222L), isommassa altaassa kuten sinun akvaariosi menee 2 naarasta ja koiras ihan hyvin. Suosittelen pandoja mieluummin kuin perhosia kiekkojen kanssa, koska loistartunnan vaara tosiaan on suurempi, jos hankit perhosia. Mutta tietysti karanteenin kautta nuo pandatkin täytyy kunnolla katsoa ensin läpi. Kyllähän sitä millä vain ahvenella voi olla pientä loishommelia mukanaan.
Tuolla akvaarioliikkeessä nimenomaan sanottiin, että juuri panda on se kääpiöahven joka parhaiten sopisi kiekkoakvaarioon, jos haluaisin sinne ne laittaa. Mutta minä halusin pandat omaan akvaarioonsa, joka on vain kääpiöahvenille ja pienille suojakaloille.
Minulla on ruostekirjoahven pariskunta kiekkojen kanssa ja ne ovat viihtyneet suorastaan mainiosti. Lienee vain ajan kysymys, milloin ne kutevat. Ruosteet eivät häiritse kiekkoja ja sopivat lämpimään veteen, se lisää niiden väriloistoa. Myös kiekkojen väritys käy hyvin niiden kanssa yksiin. Eli omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen sinulle näitä ruosteita. Ovat kauniita ja näyttäviäkin!
Tuolla akvaarioliikkeessä nimenomaan sanottiin, että juuri panda on se kääpiöahven joka parhaiten sopisi kiekkoakvaarioon, jos haluaisin sinne ne laittaa. Mutta minä halusin pandat omaan akvaarioonsa, joka on vain kääpiöahvenille ja pienille suojakaloille.
Minulla on ruostekirjoahven pariskunta kiekkojen kanssa ja ne ovat viihtyneet suorastaan mainiosti. Lienee vain ajan kysymys, milloin ne kutevat. Ruosteet eivät häiritse kiekkoja ja sopivat lämpimään veteen, se lisää niiden väriloistoa. Myös kiekkojen väritys käy hyvin niiden kanssa yksiin. Eli omakohtaisen kokemuksen perusteella suosittelen sinulle näitä ruosteita. Ovat kauniita ja näyttäviäkin!